Hallo allemaal,
Ik heb even wat advies nodig. Wij hebben thuis een Fendt 306 LS. Zeer fijn trekkertje, maar we hebben nog wat problemen met de remmen. We hebben er elk jaar een grote aanhanger achter die hydraulisch geremd is, en op een 306 zit standaard geen aanhanger ventiel.
Dit is er voor ons opgebouwd, een ventielenblok met regelbare sterkte, een aftakking bij het rechter achterwiel en als daar dan druk op komt remt het ventiel, en dus de aanhanger. Dit werkt allemaal super.
De trekker remde nooit echt al te best, en een tijdje terug is er een monteur bij geweest. Die heeft de linker trompet eraf gehaald, en volgensmij de schijf vervangen. Toen remde hij beter, maar hij trok scheef naar links. Met die monteur erover gehad, die denkt dat het door het remventiel komt, dat de rechter meer olie op druk zetten, dat duurt langer, en daarom remt links eerder.
Hier kon ik me wel in vinden, dus heb ik de leiding er eens afgehaalt en afgedopt om het te proberen, er veranderde helemaal niets. Heb toen nog bedacht om de leiding te splitsen en hem bij links en rechts op te zetten, maar dit wou al helemaal niet, je kon niet meer met de remmen sturen en ontluchten was ook een drama.
Nu zit het ventiel weer gewoon op rechts, maar hij remt niet al te best. Als je net wegrijd en je remt voorzichtig blokkeert hij en trekt naar links, als je wat meet km's gereden hebt is het wel goed. Hij blokkeert niet, en trekt meer heel weinig naar links.
Ben al heel veel aan het stellen geweest, maar ik kan het gewoon niet goed krijgen. Misschien weet 1 van jullie raad?
Alvast dank.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 306 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ff lezen
Ik begrijp dat de trekker hydraulische remcilinders heeeft, dan zouden de cilinders aan de pedalen een koppeling moeten hebben, zodat de druk gelijk verdeelt wordt. Een keerklep zorgt er voor dat sturen wel mogelijk is.
Vaak zitten bij die cilinders een slang of buisje van de linker naar de rechter en anders om.
FF wat beter lezen misschien?
@Valtra-fordpower
dank voor je reactie, wat denk je dat ze gedaan hebben bij links? kan dat alleen de schijf geweest zijn of kan er daar meer vervangen? Ik weet nog wel dat het niet echt stuk was, gewoon versleten.
Ik kies voor een compleet nieuwe remcilinder.
Dit alles goed gedaan te hebben....ja dan moet ie super gaan!.
Succes ermee!
Zou dat kunnen bij een hydraulisch cilinder dat hij iets blijft haken?
Ik vermoed dat daar gewoon de remmerij vervangen is, maar dat moet wel te achterhalen zijn bij de facturen denk?
Maar er zijn reparatiesetjes voor te krijgen.
Die factuur gaan we morgen opzoeken.
EDIT: heb hem weer weggeven...
kost 206 ex btw .
En reparatieset is bij granit goedkoper 16.20 ex btw
Haha, ja dat scheelt wel een beetje. Hoorde laatst ook nog iemand die ze gereviseerd had omdat ze lek waren, viel best mee zei hij.
Anders ben je zo weer aan de beurt.
Met remschoenen ?
Met gevolg technisch onderzoek , en dan hang je.
Tis maar 1 keer in de 5 misschien wel 10 jaar dat wij iets achter de trekker hebben met een hydrolische rem. Daar laat ik geen remventiel voor opbouwen. Als er een andere trekker komt dan wil ik der graag ook luchtremmen ophebben. Werkt veel beter naar mijn idee. Word ook met de dag populairder die luchtremmen.
anders zou ik beginnen met het goede afstellen van de cilinders
dat gaat als volgt
achterwiel van de grond zwarte dop van de cilinder daar zit binnen in een moer die draai je net zo lang vast tot je het wiel niet meer draaien kunt met de hand (bij een 4wd kan het soms zijn dat er een voorwiel vrij van de grond moet zijn)
als je hem niet meer kunt draaien draai je de moer 1-1/6 slag terug dus een volle slag en een zeskant verder dan heb je de goede spelling dit doe je aan beide kanten als er dan nog klachten zijn moet je misschien toch binnen kijken
geluk er mee
Ik ga dit binnenkort proberen maar nog 1 vraagje: weet je ook hoe je die andere bouten afstelt? Ik bedoel die boven en onder zitten, met die contramoer erop.
Jij misschien een idee op bovenstaande vraag?
@appie1967 reageert niet helaas...