Fendt 306 LS - Remmen blokkeren bij net wegrijden

Hallo allemaal,

Ik heb even wat advies nodig. Wij hebben thuis een Fendt 306 LS. Zeer fijn trekkertje, maar we hebben nog wat problemen met de remmen. We hebben er elk jaar een grote aanhanger achter die hydraulisch geremd is, en op een 306 zit standaard geen aanhanger ventiel.

Dit is er voor ons opgebouwd, een ventielenblok met regelbare sterkte, een aftakking bij het rechter achterwiel en als daar dan druk op komt remt het ventiel, en dus de aanhanger. Dit werkt allemaal super.

De trekker remde nooit echt al te best, en een tijdje terug is er een monteur bij geweest. Die heeft de linker trompet eraf gehaald, en volgensmij de schijf vervangen. Toen remde hij beter, maar hij trok scheef naar links. Met die monteur erover gehad, die denkt dat het door het remventiel komt, dat de rechter meer olie op druk zetten, dat duurt langer, en daarom remt links eerder.

Hier kon ik me wel in vinden, dus heb ik de leiding er eens afgehaalt en afgedopt om het te proberen, er veranderde helemaal niets. Heb toen nog bedacht om de leiding te splitsen en hem bij links en rechts op te zetten, maar dit wou al helemaal niet, je kon niet meer met de remmen sturen en ontluchten was ook een drama.

Nu zit het ventiel weer gewoon op rechts, maar hij remt niet al te best. Als je net wegrijd en je remt voorzichtig blokkeert hij en trekt naar links, als je wat meet km's gereden hebt is het wel goed. Hij blokkeert niet, en trekt meer heel weinig naar links.

Ben al heel veel aan het stellen geweest, maar ik kan het gewoon niet goed krijgen. Misschien weet 1 van jullie raad?

Alvast dank.
Fendtgek

Reacties

IH1455xl
Mischien even de remmen afstellen?
remco1234
Ik vind het raar dat ze allen de linker rem hebben vervangen
IH1455xl
De linker wat zachter laten remmen en de rechter wat harder
Favorit614
Je zou haast zeggen dat de linker remcilinder iets blijft hangen
Favorit614
Quote @IH1455xl:
Ben al heel veel aan het stellen geweest, maar ik kan het gewoon niet goed krijgen.

Ff lezen
Valtra-Fordpower
Rechter trompet ook loshalen en daar hetzelde doen als bij links. Remt ie weer goed.

Ik begrijp dat de trekker hydraulische remcilinders heeeft, dan zouden de cilinders aan de pedalen een koppeling moeten hebben, zodat de druk gelijk verdeelt wordt. Een keerklep zorgt er voor dat sturen wel mogelijk is.

Vaak zitten bij die cilinders een slang of buisje van de linker naar de rechter en anders om.
Tom VB
Ik weet niet hoe het zit bij een Fendt, maar denk je om de retour veren ? als deze slecht/kapot zijn kan de rem ook plakken of happen met blokkeren als gevolg.
Fendtgek
@IH1455xl

FF wat beter lezen misschien?

@Valtra-fordpower

dank voor je reactie, wat denk je dat ze gedaan hebben bij links? kan dat alleen de schijf geweest zijn of kan er daar meer vervangen? Ik weet nog wel dat het niet echt stuk was, gewoon versleten.
jd user
Ja dat gedoe heb ik ook!...Een fendt rijd heel mooi ,maar het enige is de remmen.Wat wel wil helpen is: de trekker s'nachts binnen zetten zodat er geen condens kan vormen.Ten tweede nieuwe remolie in je systeem vullen.Dus niet alleen dat potje legen,maar het hele systeem doorspoelen.Het kan ook aan je remmanchetten liggen.Is wel een revisieset voor.
Ik kies voor een compleet nieuwe remcilinder.
Dit alles goed gedaan te hebben....ja dan moet ie super gaan!.

Succes ermee!
Fendtgek
@Favorit614

Zou dat kunnen bij een hydraulisch cilinder dat hij iets blijft haken?
Valtra-Fordpower
@Fendtgek

Ik vermoed dat daar gewoon de remmerij vervangen is, maar dat moet wel te achterhalen zijn bij de facturen denk?
Favorit614
@Fendtgek Ik sluit het niet uit.
Maar er zijn reparatiesetjes voor te krijgen.
Fendtgek
@Valtra-Fordpower

Die factuur gaan we morgen opzoeken.
Fendtgek
En dat het over is als je een paar km gereden hebt, is daar ook een verklaring voor? Ook als je die paar km niet geremd hebt, is het toch goed.
Fendtgek
Oeps, klikte verkeerd, heb nu zelf de beste reactie...

EDIT: heb hem weer weggeven...
Valtra-Fordpower
Dat kan wel te maken hebben met de temperaturen in de bak/ bij de remmen.
Fendtgek
Dus dan toch de cilinders? Want bij de schijven zit toch geen olie die op temperatuur kan komen...
IH1455xl
Ja sorry
Favorit614
mypartspartner.nl/shop/action/…
kost 206 ex btw .
En reparatieset is bij granit goedkoper 16.20 ex btw
Valtra-Fordpower
@Tom VB Schijven verkeerd om, dan gaat ie toch ook happen?
Fendtgek
@Favorit614

Haha, ja dat scheelt wel een beetje. Hoorde laatst ook nog iemand die ze gereviseerd had omdat ze lek waren, viel best mee zei hij.
Favorit614
@Valtra-Fordpower Dat mag niet uitmaken , anders zou ie happen met achteruitrijden
Favorit614
@Fendtgek Reparatiesetjes zijn leuk maar dan moet de cilinder verder wel mooi in orde zijn.
Anders ben je zo weer aan de beurt.
Valtra-Fordpower
Dat doet de Deutz hier wel, vooruit bijna niet remmen willen, achteruit BAM stil 😃
Favorit614
@Valtra-Fordpower heeft ie ook de zelfde lammellen er in zitten ?
Valtra-Fordpower
Weet ik dat?
Favorit614
@Valtra-Fordpower De 306 remt op lammellen, en de deutz ?
Favorit614
Das de D40 ?
Met remschoenen ?
Valtra-Fordpower
D25 😉 Denk met schoenen.
maggi
We hebben hier hetzelfde probleem, hij trekt 1 kant op met remmen. Hoe het zou komen weet ik echt niet. Aanhangers remmen we altijd gewoon met een verloopstukje tussen de hydroliekleiding, beetje spelen met de hendel en dan wil dat ook prima.
Favorit614
@maggi tot dat je in de situatie komt dat je de remhendel vergeet.
Met gevolg technisch onderzoek , en dan hang je.
maggi
@Favorit614

Tis maar 1 keer in de 5 misschien wel 10 jaar dat wij iets achter de trekker hebben met een hydrolische rem. Daar laat ik geen remventiel voor opbouwen. Als er een andere trekker komt dan wil ik der graag ook luchtremmen ophebben. Werkt veel beter naar mijn idee. Word ook met de dag populairder die luchtremmen.
appie1967
De remschijf bestaat uit 2 delen met daartussen 3 kogels die in komandobanen lopen als de remcilinder op de trompet (met die zwarte kunstofdop) de draadeind aantrekt verdraaien de 2 helften ten opzichte van elkaar als hier de oude nog in zit kan het zijn dat de komandobanen smerig of uitgeslagen zijn of een kombinatie van die 2
anders zou ik beginnen met het goede afstellen van de cilinders
dat gaat als volgt
achterwiel van de grond zwarte dop van de cilinder daar zit binnen in een moer die draai je net zo lang vast tot je het wiel niet meer draaien kunt met de hand (bij een 4wd kan het soms zijn dat er een voorwiel vrij van de grond moet zijn)
als je hem niet meer kunt draaien draai je de moer 1-1/6 slag terug dus een volle slag en een zeskant verder dan heb je de goede spelling dit doe je aan beide kanten als er dan nog klachten zijn moet je misschien toch binnen kijken
geluk er mee
Fendtgek
@appie1967

Ik ga dit binnenkort proberen maar nog 1 vraagje: weet je ook hoe je die andere bouten afstelt? Ik bedoel die boven en onder zitten, met die contramoer erop.
Fendtgek
@Valtra-Fordpower

Jij misschien een idee op bovenstaande vraag?

@appie1967 reageert niet helaas...
Valtra-Fordpower
Denk toch dat @appie1967 even moet komen, ik heb geen kennis van Fendt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 306 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!