Illustratie van:

Volvo BM 500 - remventiel opbouwen

Beste tf'ers.
wij willen een remventiel op de tractor bouwen zo dat we hydraulisch kunnen remmen bij een aanhanger heeft iemand met een soort gelijke tractor er ervaring of informatie over.
groetjes rick

Deel dit topic

Reacties

international-633
Zijn wel universele setjes verkrijgbaar bij kramp
Valtra-Fordpower
Vraag: Mechanische beremming of hydraulische beremming op de Volvo BM?
_rick_
In het instructie boekje staat
de remmen zijn hydraulisch bediend, met een olie bad uitgeruste schijfrem.
dus hydraulisch
Valtra-Fordpower
Dus er geen geen stangen naar de remmerij?

Universele remventiel bestellen bij LMB, kost ongeveer 250 euro dacht ik ongeveer, en die opbouwen.

1 remleiding aftakken naar ventiel, De olie leiding vanaf je hydropomp doorhalen en de ventiel er in serie tussen plaatsen, 1 leiding naar je remventiel aansluiting, de andere als drukloos retour naar de achterbrug. 😉
_rick_
Valtra-Fordpower bedankt
case 745 xl
@Valtra-Fordpower ik wil dit ook nog eens op mijn 745 xl maar die heeft wel stangen wat is hier voor in de handel dan?
Valtra-Fordpower
@case 745 xl

Weet niet wat de kosten zijn van die optie, maar bij onze Ford zit een soort mini cilinder in die stang, die het signaal verstuurd naar de remventiel.
Valtra-Fordpower
@case 745 xl

Correctie, een drukgever kost bij kramp 200 euro. Rem ventiel zelf zie ik prijzen vanaf 330 euro. Ik heb ooit zelf zon ding opgebouwd, deze had ik bij een sloper vandaan. 100 euro. Of er ook gebruikte drukopnemers in de omloop zijn, ik weet het niet.
old man jose
@_rick_
Dat wil dus zeggen "natte remmen" heeft niets te maken met aanhanger rem.
old man jose
@Valtra-Fordpower
Een remleiding kan zonder drukloze retour werken , mits je het juiste ventiel plaatst.
Valtra-Fordpower
@old man jose Die van kramp heeft een Tank retour.
old man jose
@Valtra-Fordpower
Okay dank voor de info.
Joop3
Quote @old man jose:
Een remleiding kan zonder drukloze retour werken

Als je een remventiel in de drukleiding naar het ventielenblok plaatst (dus met drukdoorvoer) lijkt het mij dat je wel een drukloze retour moet hebben.
Anders bestaat de kans dat je remmen van de aanhanger niet meer lossen, omdat het ventiel de olie niet kwijt kan, bijvoorbeeld als je tegelijk met het remmen een hydraulische functie bediend.
Ik ken remventielen ook alleen met drukloze retouraansluiting, het zij de universele van Kramp, of merkgerichte, bijvoorbeeld van Bosch.
Wel kan ik me voorstellen dat je een remventiel, dat je bij tussen het ventielenblok plaatst, reeds een retourkanaal heeft dat je niet apart hoeft aan te sluiten.
old man jose
@Joop3
Waarom gaat dat bij een "Veenhuis" dan wel met een leiding, deze hangt aan een NH.
Joop3
@old man jose

Misverstand!

Ook het remventiel heeft daarbij een drukloze retour. De retourolie van het remmen van de Veenhuis gaat via het remventiel door de drukloze retour terug naar de tank.
old man jose
@Joop3
Ja okay maar dan gaat alles door een leiding en ventiel bedoel ik.
Maar bedankt weer voor de info.
redeagle14
@old man jose

Bij Veenhuis mag de druk in de wielremcilinders niet te hoog worden vandaar het overdrukventiel met de drukloze retour. Met een Kramp ventiel heb je die niet nodig omdat het Kramp ventiel op verschillende drukken ingesteld kan worden.
Arrie94
@Valtra-Fordpower Bij dat remventiel dat je later opbouwt, maakt het niet uit dat het remsysteem op remolie werkt, en je oliepomp hydraulische olie levert?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
45