Illustratie van:

David Brown 850 - Motor nu al weer versleten?

Hallo,

Na mijn motorrevisie van de 850 is het nu misseboel.

Hij heeft al 20 uren gedraaid en zonder problemen.

Nu vanmiddag ff een rondje rijden tot er een auto komt die stopt en zegt: Uw trekker lekt... Uit het koppelhuis kwam weer veel olie... dus als een speer naar huis en daar de carterventilatiedop eraf en wat heeft ie weer een onderdruk, en lekken, vreselijk... Zijn die nieuwe zuigerveren nu al kapot? Of is dit wat anders.... Hij start en rijdt SUPER....

Deel dit topic

Reacties

ha189
Kunnen met montage gebroken zijn ??

krukas keering toch lek

kan de carterdruk wel weg ??
Gildenaartje
Hij heeft geen krukaskeerring
CVT6230
@Gildenaartje Is je carterventilatie goed open?
Gildenaartje
Zelfs zonder ventilatie lekt ie veel en heeft ie veel druk
ford5000
@ha189 Ben jij toevallig morgen thuis tegen de middag?
Favorit614
@Gildenaartje stootrand in de cilinder ?
Kan zijn dat daar de nieuwe zuigerveren op zijn kapot gelopen
Gildenaartje
Heel de motor is nieuw, zuigers bussen alles
B - W
@Gildenaartje
ik zou zeggen, uit elkaar en alles stuk voor stuk nakijken, anders blijft het gissen...

ik weet dat je dat niet even gauw in een middagje doet, maar je hebt dan wel zekerheid...
ford5000
@Gildenaartje Heb je destijds alles droog gemonteerd, of wel in de inloopolie gezet voordat je het in elkaar hebt gezet?
Ben bang dat je ook weinig anders kunt doen als de boel weer loshalen om te kijken waar het probleem zit.
Favorit614
Ff compressie testen voor je hem gaat slopen.
CVT6230
Je zou dan compressie kunnen meten, dan haal je de deffecte cilinder er wel uit.
ford5000
@CVT6230 Zou het ook nog in een probleempje met de kleprubbers kunnen zitten, door bv verkeerde montage?
Zal wel niet want dan zou hij de olie er door de uitlaat uit moeten gooien.
deeremeneer
Quote @Gildenaartje:
hij heeft geen krukaskeerring

Wat dan? Vetkoord?
CVT6230
@ford5000 Ik ga r vanuit dat ook de cilinderkop is geviseerd.
CVT6230
Tis wel raar dat je dit pas na 20 uur krijgt. Is hij niet heet gelopen of zo?
ford5000
@CVT6230 Dat is dus juist wat ik ook zo vreemd vind.
Als het werkelijk gebroken zuigerveren zijn wat al bij de montage gebeurd is dan had hij dit probleem van meet af aan al moeten hebben, en niet pas na 20 uur.
Als ik dit hele verhaal zo lees dan zit ik nog eerder aan een piston blow by te denken.
Een compressietest voordat de motor weer uit elkaar gaat verdient dus zeker aanbeveling.
ramrod
Wat het kan zijn? Niets anders dan een stukje risico van het zelf repareren. Via een forum zijn bepaalde technische dingen wel uit te leggen en te verklaren, maar alle kleine, maar o zo belangrijke dingetjes waar je op moet letten, en wat je behoort te moeten zien bij een revisie is niet via een forum te vertellen, dat is gewoon ervaring.
Joop3
Quote @ramrod:
maar alle kleine, maar o zo belangrijke dingetjes waar je op moet letten, en wat je behoort te moeten zien bij een revisie is niet via een forum te vertellen, dat is gewoon ervaring.

Dat zegt ook niet veel. De motor van onderstaande trekker is ook gereviseerd door een erkende motorexpert, maar binnen 50 draaiuren door de eigenaar weer dunnetjes overgedaan. Ook professionals kunnen er een potje van maken. Voordeel van het zelf doen is dat je naderhand geen gesteggel krijgt over de schuldvraag, en diep in de buidel moet tasten voor geleverde rommel....
ford5000
@Joop3 De bekende Cruijf regel hè? 😉
ramrod
@Joop3

Spreek je jezelf niet tegen? Een erkende expert, die er een potje van maakt: Als het niet aan de expert ligt, dan ligt het aan degene die de man de erkenning geeft 😉

Een beetje zichzelf respecterend bedrijf staat voor z'n afgeleverd werk, en laat een klant niet barsten na 50 uur, simpel zat. Iedereen maakt fouten, zelfs het beste bedrijf. Maar een goed bedrijf onderscheidt zich in het oplossen van problemen!!

Een jaar geleden ging het ook al over zo iets, en als ik lees dat er geen krukaskeerring aanwezig is, zoals deeremeneer zich ook al afvraagt, ontstaan er toch een paar vraagtekens
Joop3
@ramrod Nou, hij stond best hoog aangeschreven, maar sinds Ohne Allrad zijn blokje daar heeft gebracht, zou ik er al niet eens meer heen gaan voor een setje kopbouten of een klepdekselpakking.
Hoe daar klanten behandeld worden....
ramrod
@Joop3
Niet (meer) erkend dus, zodat het niet aansluit met mijn eerste opmerking...
Joop3
@ramrod Ik ben bang dat hij nog genoeg kans heeft om mensen op te lichten. Ga ook geen namen noemen, dat is mijn eer te na.
ramrod
@Joop3
Inderdaad is het moeilijk om een goed revisiebedrijf te vinden. Zelf heb ik ook eens een blok machinaal laten bewerken bij een revisie bedrijf, wat finaal mis is gegaan. Die man zal ik ook met hartelust een pak klappen geven, naar aanleiding van het afhandelen.
Aan motoren werken is kritisch, en velen calculeren risico wel mee in de facturatie, maar willen er niets mee doen 😞
Joop3
@ramrod En ook diegene die jij bedoelt heeft waarschijnlijk nog werk zat...
HanomagR45
Gildenaartje, een 850 zonder krukaskeering? Aan de zijde van het koppelingshuis zit wel degelijk een keerring, alleen in de vorm van een koord en niet in de vorm van de kunststof ringen. Deze heeft wel degelijk een functie als krukaskeering.
Gildenaartje
Mijn hele trekker is uit elkaar geweest en er is niets te vinden, zelfs in de boeken niet. als de carterdruk er niet is lekt ie helemaal niets! Dinsdag gaat de kop eraf en de zuigers eruit en dan weet ik meer.. Het blijft nu maar gissen
ford5000
@Gildenaartje Waar lekt hij nou precies dan?
Uit de carterontluchting of ergens anders?
Gildenaartje
Overal waar enigsinds een uitgang is, vooral uit het koppelhuis, dat komt bij de krukas vandaan. het komt door een veel te hoge carterdruk
ford5000
@Gildenaartje En misschien een verkeerd gemonteerd vetkoord, of kan dat volgens jou niet?
Hoe dan ook, het is erg jammer nadat je er al zoveel tijd in hebt gestoken.
Veel succes met het vinden van de oorzaak.
Gildenaartje
De zuigers gaan eruit en dan vind ik het hopelijk
deeremeneer
Quote @Gildenaartje:
als de carterdruk er niet is lekt ie helemaal niets!

Je bedoelt als hij niet loopt?
Gildenaartje
Als er geen druk is (terwijl ie wel loopt) lekt ie niets
deeremeneer
@Gildenaartje Dus hij heeft niet altijd carterdruk? Wanneer wel en wanneer niet dan?
Gildenaartje
Hij heeft nu wel carterdruk, fulltime, maar een paar weke geleden niets en dan lekt ie ok niet
deeremeneer
@Gildenaartje En afgezien van lekken bij de krukas waar lekt hij nog meer? Blaast hij heel erg bij de carterontluchting?
Gildenaartje
Noem het maar een extra uitlaat
Gildenaartje
Noem het maar een extra uitlaat
deeremeneer
Hoe heb je de zuigers gemonteerd?
Gildenaartje
Insmeren met olie en dan met zoon terugplaatsklem in de motor en vastzette
deeremeneer
@Gildenaartje En de zuigerveren?
ramrod
Een compressietest uitvoeren kan ook verhelderend werken.
Als je de motor meteen lostrekt is testen uitgesloten, en kun je alleen maar beoordelen
znar
Zit er niet teveel olie in of smeerolieverdunning door lekke brandstofpomp
Wimsumar
Quote @Beste Znar:
teveel olie

Gildenaartje maakt ook melding van enorme carterdruk. Dat kan niet veroorzaakt worden door een te hoog oliepeil.
ramrod
@Joop3
Kleine in Meppel? Toen was het ook al niet druk daar. Nu weet ik het niet; Sinds ze me met een paar duizend schade lieten zitten hoef ik ze niet meer.
Gildenaartje
Het probleem ia gevonden......

De koppakking is kapot

Zuigers is niets mee mis.

Nu moet de kop worden gevlakt, ik ben cnc verspaner, kan je zoiets zelf doen? of waar moet je rekening mee houden?
fendtinterfan
Een koppie vlakken kost 60 euri, zou ik lekker laten doen...
Gildenaartje
Waar kan je dat laten doen?
menke
Motor revisie bedrijf bij je in de buurt. Even in de ronde vragen en je vind ze. Heb ik ook gedaan! En laat ook direct even je kleppen opnieuw inslijpen. We waren 200 euro kwijt voor een 6cilinder kop. En dan is hij gevlakt, afgeperst, kleppen in geslepen, gereinigd.
Gildenaartje
De David is weer gemaakt.

Na de kop eraf te hebben en de zuigers eruit kan ik een conclusie trekken.

Tijdens de revisie kreeg ik het advies de kop niet te vlakken. Nu heeft ie de koppakking kapot geblazen en het water en olie werd vermengt.

En door slechte kwaliteit zuigerveren was er een zuigerveer met een scheur erin...

Nu is de kop gevlakt, kleppen gedaan, nieuwe zuigerveren, goede kwaliteit zuigerveren en er zit vloeibare pakking tussen de koppakking..

Nu doet ie het weer goed...

En ipv 10W40 olie zit er nu 15W30 van Kroon Oil in....
Wimsumar
Quote @Beste Gildenaartje:
en er zit vloeibare pakking tussen de koppakking

Ik vrees dat je dat beter niet had kunnen doen. 😞
Bjorn G35s
Het kan wel als je de juiste vloeibare pakking op de juiste manier gebruikt zoals bijvoorbeeld:
griffon.nl/static/products/…

Maar het is niet aan te raden, liever origineel houden en netjes enkel een nieuwe pakking monteren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 850 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
8