Illustratie van:

Deutz D30S - Schakelgeluid

Hallo,

Ik heb lijkt me een klein probleem met schakelen. Het probleem is dat bij het schakelen steeds een krakend geluid is ook al heb ik de koppeling vol in en schakel ik rustig. Wel valt me op dat de versnellingspook meer speling heeft. Kan het zijn dat hij daardoor ook moeilijker schakelt? Zoja wat kan de oorzaak zijn..

Bedankt!
Guy

Deel dit topic

Reacties

MOOI-WARK
Bij het terug schakelen of omhoog schakelen?
deutzfanJos
@MOOI-WARK Denk gewoon opschakelen. want deze trekkers zijn nog niet gesyngroniseerd dus kun je niet zo makkelijk terug schakelen.
Guy JD
Het is inderdaad bij het opschakelen. De Deutz is niet gesynchroniseerd, dus terugschakelen kan je het beste doen als hij nagenoeg stil staat. Iemand een idee over die speling van de versnellingspook? wat kan ik eraan doen? Kan het zijn dat een boutje los zit of dergelijks? Ik hoor het graag!
ford5000
@Guy JD Kan het zijn dat die pook met een spanstift op de versnellingsbak gemonteerd zit?
Dan zou dit wel eens wat uitgesleten kunnen zijn.
Mischien even het deksel van de bak af en een nieuwe spanstift erin doen?
Guy JD
Ik ben van plan maandag de deksel los te maken en te gaan kijken of ik iets kan vinden. Alles wat hier als "tip" gezegd wordt zal ik dan even nakijken 😉
Guy JD
@fendtinterfan
video: Ik denk dat dat geluid eerder van de koppeling afkomt.. het is ook een ander geluid als de mijne..

Je voelt het aan de schakelpook, als die kraakt merk je dat de tandwielen de schakelpook willen wegduwen, vandaar dat ik denk dat de speling van de schakelpook het probleem is..
Wimsumar
Beste Guy JD: Met de trekker/versnellingsbak is niets aan de hand. Het "probleem" van krakend/tandenknarsend schakelen is dat je zelf op het verkeerde(!) moment wilt schakelen: Je wilt schakelen op een moment dat de betreffende tandwielen op ongelijke snelheid van elkaar draaien.
Bij opschakelen kun je de op elkaar volgende versnellingstanwielen op gelijke snelheid brengen door zogenaamde "double-clutch"-schakeltechniek.
Uitleg: Zet trekker in versnelling 1 en ga al gasgevend rijden. Nu opschakelen: Gas loslaten en gelijk de koppeling intrappen en de versnellingspook in de "vrij" zetten. Laat nu kortstondig de koppeling geheel omhoog komen en trap het pedaal direct weer in. Op dit moment kun je (na enige oefening) zonder 'kraken' opschakelen.
Bij terugschakelen ( let op: 1 versnelling tegelijk!!!) pas je hetzelfde koppelingsritueel (double-clutch) toe én op het moment dat je de koppeling weer helemaal omhoog hebt laten komen ( versnellingpook in de "vrij") geef je een flinke dot 'tussengas'.
Bij opschakelen zorgt het verlaagde motortoerental en bij terugschakelen het tussengas (toerentalverhoging) ervoor dat de opéénvolgende versnellingstandwielen (ongeveer) dezelfde snelheid krijgen waardoor de tanden zich probleemloos (zonder 'knarsen') in elkaar laten schuiven.

N.B.: Tegenwoordig zijn versnellingsbakken gesynchroniseerd waardoor 'comfortabeler' geschakeld kan worden alleen het veelvuldig ( met name) tergschakelen van meerdere versnellingen tegelijk ( bijvoorbeeld van de vierde naar de tweede versnelling) is technisch gezien een grote crime voor de versnellingsbak: op dat moment moet de synchronisatie een grote schakelfout verbloemen die bij een ongesynchroniseerde bak nooit zou lukken.
weurding
Opschakelen moet echt zonder kraken gaan, terug moet zelfs kraken bij deze deutz, denk dat je koppeling niet genoeg vrij komt, speling op de pook heeft daar weinig mee te maken, maar met vlot opschakelen horen deze trekkertjes niet te kraken, ook al zijn ze niet gesynchroniseert
marcpd
Is je koppeling wel goed afgesteld?
fendtinterfan
Ik doe niet double clutch, ik laat gewoon het gas los trek hem uit zijn versnelling in zijn vrij, geef flink wat gas, trap de koppeling in en zet hem een versnelling lager. nooit gekraak met terug schakelen met ongesyncroniseerde versnellingsbak
Wimsumar
Quote @Beste Fendtinterfan:
trek hem uit zijn versnelling

Deze "vereenvoudigde double-clutch"-techniek lukt alleen gevorderden. De volgende stap is het op- en terugschakelen geheel zonder koppelingsgebruik ( overigens niet aan te bevelen want dan moet je 'vermoeiend' geconcentreerd schakelen). 😄
old man jose
@Wimsumar
En de wijsneuzen gillen en krijsen weer als de beste want hun denken het te weten.
@Guy JD
Deze trekker is uitgerust men een Constant Mesh versnellings- bak. Deze is feilloos te schakelen door een "dubbel clutch"te doen, dwz koppeling in: de bak in neutraal, meteen daarna koppeling in volgende versnelling.
Na veel oefenen lukt dit zonder te kraken.
SUC 6
Wimsumar
Quote @ Beste Old man Jose:
feilloos te schakelen door een "dubbel clutch"te doen, dwz koppeling in: de bak in neutraal, meteen daarna koppeling in volgende versnelling.

De wijsneuzen gaan echt 'gillen & krijsen' als ze op deze manier een constant mesh-versnellingsbak gaan schakelen hoor! 😉

Voor de volledige (+ goede) uitleg hoe "dubbel-geclutched" te schakelen verwijs ik naar mijn reactie bovenin de topic. 😄
weurding
@old man jose goh, kan me niet aan de indruk onttrekken dat er nog een wijsneus is die constant gilt en schreeuwt, de vermeende kasteelheer met een fordson major 😃
old man jose
@Wimsumar Heb enkele jaren met een DAF 1900 gereden en met een DAF 2600 en met een Daf 2800 en met een Fuller RTO 9513 dat waren toch echt geen synchromesh bakken Wim.
Opschakelen zonder tussengas ,terugschakelen met tussengas.
ford5000
Quote @Wimsumar:
Quote @Beste Fendtinterfan: trek hem uit zijn versnelling
Deze "vereenvoudigde dubble-clutch"-techniek lukt alleen gevorderden. De volgende stap is het op- en terugschakelen geheel zonder koppelingsgebruik ( overigens niet aan te bevelen want dan moet je 'vermoeiend' geconcentreerd schakelen).

Toch is dit na veel oefenen en experimenteren wel de beste manier om een Ford uit de TW serie kraakloos te schakelen.
Dat het enige oefening en concentratie vergt ben ik volledig met je eens.
In hoeverre dit schakelprincipe voor de meeste andere constant mesh bakken op gaat durf ik niet te zeggen.
Mijn eigen oude Fordjes kun je ook prima kraakvrij opschakelen door gewoon te schakelen. Terug schakelen gaat het best door uit de versnelling te trekken, flinke dot tussengas, koppeling in en versnelling inleggen.
Of je schakelt terug bij relatief lage toerentallen en snelheid.
Er zijn in ieder geval meerdere wegen die naar Rome leiden.
Wimsumar
Quote @Beste ord5000:
Mijn eigen oude Fordjes

In plaats van synchronisatie op de tandwielen wordt/werd, om het schakelen te verbeteren, ook wel een koppelingsrem (of prise-as-rem) toegepast.
Zit dit ook niet op de "oude Fordjes"?
ford5000
@Wimsumar Nee, daar zijn die Fordjes niet mee uitgerust.
Alleen de Select-O-Speed transmissies maakten gebruik van rembanden om het onder belasting schakelen mogelijk te maken.
Op de prise as van de constant mesh bakken van Fords zit geen enkele remvoorziening.
De meesten hebben dan ook een mooi schoon gebit van het vele tandenpoetsen
Guy JD
Ierdereen alvast bedankt voor de reacties! Ga het maandag eens uitproberen..als ik een topic open met " versnellingsbakrevisatie" dan weten jullie dat het niet zo goed gelukt is XD
deutznoud
@Guy JD nee,dan zal het wel niet zo gegaan zijn als iedereen verwachte 😃 Hou je ons op de hoogte?
Guy JD
@deutznoud

natuurlijk 😉
Guy JD
Ik heb de bouten nog eens allemaal aangedraaid en gekeken of de pook nog goed vast zat van de versnellingsbak en ben eens gaan schakelen met double clutch...en wat ik niet verwacht had: de Deutz schakelt zonder te kraken 😉 prima!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
3