John Deere 3130 - hoofd hydrauliek pomp krijgt geen olie toevoer

Ik ben gister met de john deere 3130 bezig geweest met brandstof lekkage en daarvoor heb ik heb op ht gras gereden, de brandstof lekkage verholpen, ik wil weer weg rijden en ik heb geen stuurbekrachtiging meer en de hef werkt niet meer. het olie potje voor bij de pomp was leeg, daar heb ik wat olie in gegooid en mijn hef en stuur bekrachtiging werkte voor 10 seconden. het potje is dus steeds leeg nadat ik hem vul, zoals ik bekijk krijgt de hoofdpomp geen olie aanvoer vanuit de achterbrug. weet iemand waar ik nu moet gaan zoeken?

Groet Hanne.
Volvobm2250

Reacties

ErDee
Aanzuigfilter dicht?
Volvobm2250
@ErDee is dat de filter in de ronde ijzeren pot?
3130ls
Drukken meten op je schakeldeksel rechts naast je versnellingspoken zit een moer ik dacht sleutel 14, daar kan je een drukmeter opzetten, waarschijnlijk geeft je achterbrug pomp geen olie meer
hij moet ongeveer 9 a 10 bar geven.
ik heb precies hetzelfde gehad ,even doet hij het en dan kapt ie er weer mee.
en dan heb je geen stuurbekrachtiging,hef en geen hydrauliek
bij mij moes de trekker door de midden,had problemen met de hi lo en de achterbrug pomp moest ik reviseren
Volvobm2250
@3130ls ja hij is eropeens mee opgehouden. ik weet ook niet welke leiding de aanvoer van de pomp is anders kon ik daar meten of iets dergelijks, zit er een stop in de schakeldeksel?
3130ls
Het is wel raar dat hij er in 1x mee stopt,ik zou eerst het filter eens vernieuwen(die ijzeren pot achter je remmen)en er zit nog een aanzuigfilter in het midden ongeveer van je versnellingsbak is een grote stop met een vierkant gat erin,
kan wezen dat die volzit,dan moet je gelijk kijken of het geen bruine vrij zachte deeltjes zijn en of er gruis inzit,anders zijn denk ik jou remmen ook versleten
Volvobm2250
@3130ls oke dus ik moet het filter even los draaien? kan dat zo of moet het olie er eerst af? het olie zit er nog niet zo lang op en toen heb ik het onderste filter/zeef gecontroleerd en die was niet vuil.
3130ls
Heb je toen het filter vernieuwd?
anders moet je even een druk meter rechts op je schakeldeksel draaien(een john deere dealer heeft wel zo"n meter)maar dan denk ik dat je achterbrug pomp gesteld of gereviseerd worden
3130ls
Hoe grijpt jou hi lo aan? pakt hij hem gelijk als je hem omzet of duurt het even?
Volvobm2250
@3130ls op het moment doet de hi-lo het niet eens meer.
hij greep wel gewoon gelijk aan toen de oliedruk nog in orde was, en heb het filter niet vernieuwd, dat moet nog steeds maar daarom kan de druk toch niet in een keer weg zijn?
3130ls
Nee dat is wel raar ik denk dat jou achterbrug pomp kapot is maar probeer eerst het filter is is de goekoopste oplossing
3130ls
Is wel een heel karwei als hij echt kapot is dan moet hij door de midden achter de koppeling als je het kan moet je het zelf doen anders loopt het aardig in de papieren
Volvobm2250
@3130ls oke nouja dan moet ik de achterbrug maar uitelkaar splitten.
3130ls
Vergeet de 2 bouten onder het schakeldeksel niet als je hem loshaalt ,tandwielen zijn nog wel te krijgen alleen zijn ruim 100 euro per stuk
Volvobm2250
Maar wat zal er dan stuk moeten zijn?
3130ls
De acterbrug vulpomp die zorgt voor druk in de bak en vult de hoofdpomp voorin, maar day hij het ineens niet meer doet is wel raar.
als je hem door de midden heb kijk dan gelijk de hi lo na.
het is wel een hele klus hoor en het is handig om een werkplaatsboekm te hebben als je het zelf doet.
als je het laat doen kost het wel aardig wat.
Volvobm2250
Misschien weet een echte john deere monteur/kenner het wel hier op tf
3130ls
Ja deeremeneer of tomvb weet dat wel
Als het zo plotseling is gebeurd dan denk ik dat er een leiding in de achterbrug is gescheurd. Zoals al gezegd is rechts op het schakeldeksel drukmeter plaatsen. Keer Hilo in/uitschakelen en pto ook, hef eens bedienen en kijken of dit effect heeft op de druk. Druk moet in goede (lees nieuwe) situatie +- 11 bar zijn, maar bij zo'n oudje gaat het richting de 9-10 bar. Maar vermoedt doordat het plotseling is gebeurd dat het toch echt een leiding is.

Als je hem toch los haalt doe je er goed aan ook meteen afdichtingen van Hilo, pto en stuurschuif van de hef te vernieuwen, scheelt een bult toekomstig gezeur tegen geringe kosten.
Volvobm2250
@Fendt-Farmer-Vario kijk jij hebt er dus verstand van, maar mijn aftakas draait wel, (als die koud is draaid deze altijd)hi-lo hoor ik ook niet tikken.
Als ie koud is draait de pto dus door? Dan is denk ik je remplaat van de pto versleten. Stopte de pto voorheen wel direct als je deze uitschakelde? Of bleef deze lang doordraaien. Maar op dit moment werkt pto dus wel maar hilo niet als ik het goed begrijp. Schakel hilo dan eens in andere stand en kijk of alles dan wel weer werkt.

Beste is even druk meten en alles afzonderlijk keer in en uitschakelen, 30 serie staat er wel om bekend dat het hydraulische gedeelte IN de achterbrug niet al te fijn is als het oud wordt. Marge's zijn (te) klein waardoor na vele jaren slijtage de pomp niet genoeg capaciteit heeft om lekkage in hilo, pto e.d op te vangen. Bij de 40 serie is dit al stuk beter. Maar omdat het bij jou van het één op het andere moment gebeurd is denk ik daar niet aan.

Zoals ik het nu begrijp is het of een leiding of afdichting van hilo.
Volvobm2250
@Fendt-Farmer-Vario ja de aftakas draaid altijd door als die koud is en dat deed hij altijd al. ik heb alles al bediend maar niks geeft effect. stuurbekrachtiging, hef, hi-lo, aanvoer voorstepomp. werkt dus niet. pto draaid wel!

gister toen ik hem buiten zette was er niets aan de hand, trekker paar keer gestart en uitgezet omdat hij brandstof lekte. toen ik hem weer binnen wilde zetten kon ik niet meer sturen en toen probeerde ik de hef maar die werkte ook niet meer. ik gooide zonet even olie voorin de bufferpot boven op de hoofdpomp en toen kon ik 10 sec sturen en de hef bedienen.
ik denk zelf dat er geen druk vanuit de achterbrug naar de hoofdpomp (voorin) word gepompt.
Beste wat je nu doen kunt is echt even meten op schakeldeksel. Als druk hier goed is zit het buiten de achterbrug. Druk lager als 9 bar dan trek de achterbrug maar open.
Volvobm2250
@Fendt-Farmer-Vario oke is goed, dan bel ik morgen de dealer voor een drukmeter en dan sluit ik die aan en dan start ik hem en moet hij stationair ook boven de 9 bar blijven? als dat niet het geval is trek ik hem morgen uitelkaar.
+- 1200 rpm draai ik zelf meestal
john deere 7810
Als je hem doormidden haalt waar het toch op uitkomt kun je nog even het schakeldeksel er af halen en dan lucht op de leidingen zetten

als je het dan hoort borrelen onderin dan reken er maar op dat er een leiding gescheurd is.
Volvobm2250
Het probleem is opgelost, filter vernieuwd en alles werkt weer. bedankt voor jullie informatie.
DESLAGERURRE
@Volvobm2250
dan heb je geluk gehad ... bij ons was er een keer een leiding gescheurt .. waren de zelfde simtonen 😉
3130ls
Dan heb je zeker geluk gehad 9 van de 10 keer kan de achterbrug doormidden
+1
Tom VB
Goede nuttige reacties allemaal, niks meer aan toe te voegen. De afdichtingen in de HiLo willen wel lekken met deze klachten als gevolg. Afdichtingen verstaffen en worden hard. Gelukkig voor jou is dit niet het geval, scheelt je een bult werk. Topic sluiten maar.
Volvobm2250
Moet ik dit topic verwijderen of hoe moet dat?
+1
john deere 7810
@Volvobm2250

laat hem maar staan er staan veel nuttige reacties in en dat is makkelijk voor een ander die hopelijk de zoekfunctie gebruikt. en niet de zelfde vraag nogmaals gaat stellen
atlaspower
Ja laat maar staan, ik heb nu al heel veel info, heb hetzelfde probleem dus, zal dus ook eerst het filter maar even vernieuwen, Duimen maar..
Achterbrug stond nagenoeg helemaal droog toen ik hem kocht, ding heeft 5 jaar stilgestaan(ook lekken dus drup drup) nadat hij dezelfde symptonen als hierboven kreeg.
Tom VB
@atlaspower
Reken er dan maar op na 5 jaar stilstaan dat al je afdichtingen lek zijn inwendig... Ik hoop het niet voor je.
atlaspower
Is toch allemaal van rubber mag ik hopen ?
joozt
Mijn 1030 heeft eigenlijk een soortgelijk probleem als hierboven. Heffing werkt een paar keer en daarna is het gebeurd. Dan wil hij nog een of twee keer erg schokkerig omhoog waarna hij niks meer doet. Als ik de trekker een tijdje laat staan werkt ie wel weer een paar keer. Ook mijn aftakas draait niet als ik hem inschakel. Ik wil binnenkort de achterbrugolie vervangen en een nieuw filter plaatsen. Als de klachten daarna nog niet over zijn moet ik dus aan mijn aanvoerpompje in de achterbrug gaan denken? Geldt die 9 á 10 bar oliedruk ook voor een 1030?

Kan het kloppen dat je aftakas niet inschakeld als de hoofdhydrauliekpomp te weinig olie te verpompen heeft? En gaat de olie die de aftakas inschakeld eerst door het filter? Dan zou het bij mij dus ook nog een filterprobleem i.p.v. een pompprobleem kunnen zijn!?
@joozt druk is hetzelfde ja. Ga er maar vanuit dat je lekkage hebt in de bak zoals al vaker omschreven. Dat je hef het eerst en paar keer doet en later niet meer komt door het tankje boven de pomp. Deze wordt wel gevuld, maar niet snel genoeg door de lekkage. Filter is ook nog optie.

Voor de aftakas moet ie ook los, leiding gescheurd (dus lekkage) of je zuiger vast of ook lek.
joozt
@Fendt-Farmer-Vario

Oke, bedankt voor je reactie. Dan ga ik eerst de druk meten die het aanvulpompje opbouwt. En de olie verversen en 't filter vervangen. Nog tips om m'n achterbrug van binnen te reinigen? Er ligt rotzooi onderin waardoor m'n aanzuigfilter een tijdje geleden ook al dicht zat en ik vind het jammer dat m'n mooie schone olie meteen weer smerig is, ik wil die rotzooi er dus graag uit hebben. Ik had gehoopt van boven een deksel los te kunnen maken zodat ik er zo in kon kijken maar dit kan volgens mij niet ofwel? Dan zal het hele hefdeksel er wel af moeten. Misschien maar een paar liter benzine door de vulplug gieten, met een beetje geluk neemt dat de meeste rotzooi mee naar buiten....
John Deere Lanz
Dit is een oud topic, maar ik heb dezelfde problemen met mijn 3130. Heeft iemand een foto met de positie van het drukmeetpunt?
deeremeneer
@John Deere Lanz Rechtsvoor op het schakeldeksel zit een stopje. Daar moet je een meet nippel indraaien.Sleutel 9/16 (14).
DESLAGERURRE
@deeremeneer 10/12 bar vuldruk toch ongeveer ?
deeremeneer
@DESLAGERURRE ja 10 is goed ja. Inderdaad wel handig om erbij te vermelden ja.
DESLAGERURRE
@John Deere Lanz zijn de filters en de zeef schoon ? de zeef zit in de versnellingsbak naast het oliefilter een grote bout
aad3040
Als je filters verstopt hebben gezeten wil zeggen dat er vuil in je olie zit, maar wissel wel dezelfde filter na een tijdje nog een keer. Het beste zou zijn de olie eraf laten je bak spoelen en nieuwe olie er in doen.Ook voor in de neus waar de pomp zit voor je hef en stuurbekrachtiging zit ook een klein filtertje dit ook even demonteren en zuiver maken, spreek uit ervaring heb hetzelfde gehad met een John Deere 2130.
John Deere Lanz
Ik ga het zaterdag meten en schoonmaken.
Bedankt voor de reacties!
Wimsumar
Beste John Deere Lanz:

Quote Reactie van @John Deere Lanz:
zaterdag meten en schoonmaken.

Dan heb je nog even tijd het werkplaatsboek te bestuderen:

N.B.: In de vierde link. pdf pagina 8 de foto van het meetpunt "rechtsvoor op schakeldeksel", pagina 16 "pression de fonctionnement."

John Deere 3130 manuel d'atelier:

1] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

2] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

3] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

4] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

5] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

6] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
DESLAGERURRE
@Wimsumar dat je nog niet over andere olie begint te zeuren 😆
+1
Wimsumar
Beste DeSlagerurre:

Quote Reactie van @DESLAGERURRE:
andere olie

Alstublieft: (Het was met de zoekfunctie eenvoudig te vinden)

tractorfan.nl/topic/131785/

Het zou je ineens dun(!) door de broek lopen. 😉
+1
DESLAGERURRE
Aaah .. daar is ie al ..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!