Deutz D3005 - Koppeling vast na stilstand?

Onze D3005 heeft een tijd lang (helaas buiten) stil gestaan. Nu werkt de koppeling niet meer. Het pedaal is gewoon vrij te bewegen en komt ook gewoon weer terug, maar de trekker rijdt gewoon door.

Ik heb al met de trekker een rondje gereden, in de hoop dat de koppeling misschien vanzelf weer los zou gaan. Echter was dit niet het geval.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn voor ik de trekker splits? Ik heb namelijk weinig zin en tijd voor deze tijdrovende klus, maar als het niet anders kan...

Bedankt, Jan
dx11

Reacties

Favorit614
Knoop wat in de hef wat hem goed kan tegen houden , en laat dat zakken als je rijd en koppeling in trapt.
Je koppelingsplaat zit vast geroest op het vliegwiel , soms met iets geweld komt ie wel los
deutz110
Je heb een stangetje van je koppelings pendaal naar voor en dat ken ook gebroken wezen dat gebeurt vaker bij die trekkers
dalton
Gebruik je zoekfunctie eens, was vorige week ook een topic over. misschien dat je daar wat aan hebt.

tractorfan.nl/topic/44343/
Valtra-Fordpower
Gewoon even de DX160 eraan binden, D3006 tarten en rijden met ingetrapte koppeling 😃
fiatfan
Plaat zit niet geroest, maar waarschijnlijk geplakt. je kunt idd iets zwaars eraan hangen, maar vaak helpt ook om even op een verlaten weggetje of zo de trekker in zijn hoogste versneling te zetten, met wat handgas erop en maar vol op de rem gaan staan. vaak springt hij dan ineens los.
dx11
[quote="@fiatfan"] tractorf[/quote/] heb ik al geprobeerd. Maar de rem is niet geweldig.

Ik zal eens kijken wat hij doet als ik hem met de koppeling ingetapt en stilstaande motor in zijn 1 laag aansleep.

Allereerst bedankt!
weurding
Zou ik niet doen jan, in 1 hoog met je meer kans, in 1 laag blijven je wielen gewoon staan
dx11
Ja, was ik al bang voor. Probeer wel wat, anders hang ik de maaier er wel achter. Met een beetje belijd moet het wel lukken hoop ik.
MOOI-WARK
Probeer iets met de aftekas te doen, dan moet ie wel terug komen wil je een maaier of mestversprijder werkend hebben 😉
dx11
@MOOI-WARK dacht ik ook aan, maar de aftakas inschakelen wil niet zonder koppeling.
Wimsumar
Quote @Beste MOOI-WARK:
dan moet ie wel

Dan moet ie wel starten! ( En dat lukt met ingeschakelde, zwaarbelaste aftakas niet).
Valtra-Fordpower
En dan nu de ham vraag, Waarom stond ie eenzaam buiten? 😃
dx11
Ja, vergeten dat we hem hadden.

Haha, nee, om dat het een grote teringzooi is in de schuur. 3 opraapwagens, 6 trekkers, 4 maaiers enz enz. 😃
Valtra-Fordpower
Ik denk dat jouw pa heel blij wordt als daar eens een grote schoonmaak ploeg komt 😃 Veel te veel machines die niet of half werken 😃 Zal ik eens een old iezer boer bellen? 😃 :lol:
dx11
Hohoho, niet of hlaf werken? Van de maaiers werkt er een niet, en van de trekkers nu dus 2. Maar verder 😃
john deere 7810
Gewoon een 2de trekker er achter wat wel goed remt

dan gas geven en remmen dan heb je kans dat hij losgaat

ander loshalen en valt je de plaat om de oren 😛
menke
Maar ik hoor iedereen over hoe je de plaat los kan krijgen. Maar waarom zit de plaat vast? Straks heb je de plaat weer los, maar lekt je krukaskering olie op de plaat. En rij je constand met slippende koppeling rond. En kun je hem als nog uit elkaar trekken.
dx11
Quote @menke:
Maar waarom zit de plaat vast?

ik neem zelf aan door de lange stilstand. Dan hoort het alsnog niet maar ja. Nooit problemen met de koppeling gehad overigens, dit is nog steeds zijn eerste.
ramrod
@menke
Het komt door lichte roestvorming op het vliegwiel of de drukgroep. Er was eens iemand die het had bij een MF 135. Die man had alles uit de kast gehaald om de plaat los te krijgen, maar het lukt niet. Na het splitsen van de trekker was een zacht tikje met een hamer voldoende om de plaat los te krijgen van het vliegwiel
Valtra-Fordpower
@dx11 Dat bedoel ik... 😃 :lol:
frankd3005
Je hebt onder de tractor in het midden ergens een vierkant plaatje zitten, deze moet je losdraaien, let op want komt meestal veel rommel uit, en dan kun je gewoon met een schroevendraaier de plaat weer loshalen, dus gewoon wat wrikken, dit was bij mijne ook.
case 745 xl
Ik heb het een keer gezien dat ze de trekker aan duwden met een dikke trekker met een trekstang er tussen toen de trekker aansloegkon deze geen kant op omdat deze werd tegen gehouden door de dikke trekker maar de plaat was wel los.
deutzisthebest
Bij mijn 4006 werkt het om hem in zijn versnelling te starten en dan tegelijk de rem en koppeling in te drukken zodat hij los 'schrikt'.
RF-HanomagR19
@dx11 en al los?
dx11
@RF-HanomagR19 jawel. In zijn 2 hoog rustig slepen met het differentieel geblokkeerd. Was zomaar klaar.
marcus1
Marcus1. heb zelf ook een 3005 (met enkelvoudige koppeling)er zijn er ook met dubbele plaat in de koppeling.
plaatje onderaan met 2 boutjes verwijderen. Koppelingspedaal induwen en blokeren in deze stand met houten balk. dan met schroevendraaier koppelingsplaat los wrikken, opgepast dat ge er niet met uw vingers tussen komt.
bus kruipolie met verlengrietje op de staras spuiten,beetje maar, en zien dat ge niet op de koppelingsplaat spuit. Als de plaat los zit, het koppelingspedaal verschillende keren met een ruk bedienen. Het zou dan voor een hele tijd moeten in orde zijn.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D3005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!