Weet iemand dat de kopbouten van een
fiat 450 rekbouten zijn? kun je ze
vaker gebruiken want dit word namelijk de
tweede keer dat ik de kop er af moet halen.
en waar je deze kopbouten kunt kopen?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fiat 450 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Voor zover ik weet is een kopbout altijd een rekbout. De ene zweert erbij om ze te vervangen, de ander zegt dat je ze opnieuw kan gebruiken. Dit is iets wat je zelf af moet wegen. Als je t goed wilt doen zou ik er een set nieuwe indraaien.
Een kleine check om te controleren of de bouten niet uitgerekt zijn, kun je doen door de stukken schroefdraad van twee bouten in tegenovergestelde richting in elkaar te laten passen. Zo zie je makkelijk of ze niet gerekt zijn.
Ook niet-rekbouten kunnen toch wel rekken. Elke bout blijft vast zitten op basis van een beetje rek.
Ook niet-rekbouten kunnen toch wel rekken. Elke bout blijft vas
Werkt deze check??
Volgens mij draai je de draad van een kopbout vast in de draad van je onderblok, dus kan hier geen rek ontstaan. Dus rekt een bout juist meer in het gedeelte waar de schroefdraad niet "schroeft" en de kop v.d bout. En als dit dan niet een voldraadse bout is ben je nog nergens..
ja heel juist, rekbouten span je aan op koppel en dan nog een aantal graden bij, bij gewone bouten (niet-rekbouten) zpaols de fiat hier volstaat het met gewoon 12?? (ik dacht 14) kgm te geven. en na de eerste run nog eens een ietsje lossen en weer bijtrekken en na 50 u nog eens...
Rekbouten = een aantal Nm's + een aantal graden
Gewone bouten: enkel een aantal Nm's
rekbouten moeten elke keer vervangen worden!!
Het is nooit zo dat het volledige schroefdraad in het blok wordt gedraaid. En juist dat schroefdraad net boven het blok is het zwakste deel van de bout, dus dat schroefdraad vervormt. Door van een bout het schroefdraadgedeelte wat in het blok zit tegen het schroefdraad van een andere bout wat boven het blok uitsteekt te leggen zie je in een oogopslag de rek. Dit is geen theorie, gewoon simpele praktijkervaring
Gewone bouten: enkel een aantal Nm's
rekbouten moeten elke keer vervangen worden!!
Dit is geen juiste conclusie
Kijk maar eens bij een Sisu motor. Deze moeten zeer strak op gradens vastgezet worden (dat is echt zweten bij een zespitter met de motor nog in de trekker), maar hoeven niet vervangen te worden.
Ik denk dat er geen standaard voor bestaat.
Betere conclusie is om een leverancier van de koppakking te zoeken, die de juiste aanhaalgegevens er bij levert!
we komen er wel uit. beetje moeilijke discusie
Haha, dat klinkt wel heel gelaten!
Het is elke keer weer anders. Maar hierin speelt tractorfan wel een toffe rol, want er zit meestal wel een kenner van het specifieke mertk/ model tussen
haha, ja, wel mooi hoe we hier soms wel wat kunnen bijleren op de site hier, 't is zeker nuttig om op TF te zitten
Leeftijd van de motor maakt niet zo veel uit. Dit zijn dingen die de laatste 50 jaar niet zo veel veranderd zijn.
Kijk maar eens naar drijfstangbouten. Bij een JD mogen ze nooit hergebruikt worden. Mensen die dat wel gedaan hebben, moeten dat vaak bekopen met een gat in het motorblok. Als je deze bouten vergelijkt met bijvoorbeeld een drijfstangbout van een MWM 226-A motor, zie je dat de MWM bouten er haast nog ieliger uit zien; terwijl die het gewoon vol houden.