Illustratie van:

Same Explorer 70 - Achterbrug word gloeiend heet

Sinds gistermiddag word de achterbrug van onze Same gloeiend heet. Ik was water aan het rijden met de giertank toen ik witte rook onder de cabine ontdekte. Dat ik uitstapte ben ik gaan kijken waar zit vandaan kwam. De hele achterbrug, achteraf en zelfs de trekbek waren vreselijk warm/heet.

Ons idee zelf was dat er te veel / te weinig olie in de achterbrug zit. Heeft iemand verder een idee?

Deel dit topic

Reacties

selten
Zit er goede en genoeg olie in?
tjnoordhorn
Ik dacht ook al aan te weinig olie goed blijven smeren of gewoon ff naar je mechanisatiebedrijf gaan
larsio1994
De juiste olie zit erin, dat weten we zeker. Gisteravond na dat de achterbrug iets afgekoeld was hebben we er ongeveer 20liter bij gegooid. Al konden we van het peilglaasje niet veel wijzer worden...
larsio1994
@tjnoordhorn
Daar had ik gisteravond na 6 uur geen tijd meer voor, om het halfuur de brandslang op de achterbrug gehad voor enige koeling..
selten
Ja maar in een achterbrug kan iets meer dan 100 liter....
tjnoordhorn
@larsio1994

maar werd ie vandaag weer warm?
larsio1994
@selten
Heb mij laten vertellen dat in deze ongeveer 62 liter moet. Trekker heeft 300uur terug een grote beurt gehad en heeft niet gelekt..
selten
@larsio1994
Dan is er iets niet goed. Ff naar LMB gaan. Kunnen ze het wel oplossen 😄
larsio1994
@tjnoordhorn
Trekker is vandaag niet aan het werk geweest, durfde het niet aan. ga morgenochtend de achterbrug leeg laten lopen en dan zal snel blijken of er te veel of te weinig in heeft gezeten.
tjnoordhorn
@larsio1994

oke ik heb wel het idee dat er wat stuk is want je hoort het bijna nooit
selten
Heb je die tractor nieuw gekocht?
joop-same
Er moet ongeveer 55 liter olie in de achterbrug,dan staat
het halfweg in het peilglaasje,vullen boven in de hefbak.
De handrem stond niet aangetrokken of blijft hangen????
De hefinrichting hef of buitenventiel of remventiel staat
niet door de overdruk te blazen????
De olie mag na een dag transport/werk wel 80 graden worden,
dat is erg warm al je er aanpakt.
gebruik een HTU olie geen MP80/90.
larsio1994
@joop-same
Het lijkt me niet dat het zo heet mag worden, als je de trekbek aanraakt om de giertank af te koppelen dat je je handen verbrand zo warm? Handrem was niet aangetrokken en er word ook niets door de overdruk geblazen..
Wimsumar
@Beste Larsio1994: Had zeker weer een amazône ( een wijf) aangezeten? 😉

Een curieus verhaal. Zo warm (heet) hoeft een trekker normaal gesproken niet te worden om een renbaan nat te sproeien. Mijn idee was ook dat er een hydrauliekventiel op overdruk staat te pompen.
Ik ben benieuwd, houdt je ons op de hoogte A.U.B.?

Deze combinatie?
larsio1994
Ik hou jullie op de hoogte. Kan me bijna niet voorstellen dat er een hydro-ventiel op overdruk staat.. Het was inderdaad die combinatie.

Met later op de avond deze combinatie:
keeko
Teveel zou ook tot opwarming kunnen leiden. Meestal komt er dan ook olie uit de ontluchting.
christophe b
Handrem die blijft hangen
hydro ventiel opdruk blijven staan (werkt de hef nog ?)
Hydo-wagenrem die druk blijft steken.
Te weinig of te veel olie( Filters )
Ontluchting van achterbrug verstopt.
Dit zijn de meest voorkomende fact.
TomopSame
Heeft de Explorer 70 eigenlijk een oliekoeler? Want de onze kan wel eens tegen de 80 graden warm worden (Explorer 90) maar dan wel na een hele dag op het land te werken. En een oppervlak dat 80 graden is kan je niet vasthouden hoor. Althans ik toch niet.

En als je rijdt en je ontkoppelt, bol je dan langzaam uit of voel je hem sneller afremmen?
joop-same
Hallo Jij kunt wel vinden dat hij niet zo warm/heet mag
worden, maar dit zijn wel orginele fabrieksgegevens.
Maar 50/60 graden pak je ook al niet zo met de blote handen
vast.
Zit er dan niet veel te veel olie in???
Als hij zo heet was, dan was je peilglas ook wel gesmolten.
Het smeerventiel van de bak zou ook nog stuk kunnen zijn.
Een 70 heeft geen oliekoeler een 80/90 wel.
groeten Joop-Same.
larsio1994
En dan de beloofde update...

Vandaag de achterbrug leeg laten lopen en zijn tot de conclusie gekomen dat er 32 liter te veel in zat. Hoe dit kon gebeuren is voor ons een groot raadsel maar het was toch echt zo..
Valtra-Fordpower
32L te veel 8O
G210
Ik heb bij een lmb met lamborghini gewerkt en dit type achterbrug werdt altijd erg heet,was toen niets aan te doen.
joop-same
En heb je de peilstok wat geen peilstok is, boven op de hef
er ook uit,anders heb je nog ongeveer 8 liter meer.
Nooit geweten dat er in een explorer 70 in totaal 85 liter
olie kan.
Wimsumar
Quote @Beste Joop-same:
55 liter olie in de achterbrug

Op de KROON-olie-produktadviesite staat 45 liter :?

kroon-oil.com/nl/producten/…

P.S.: Op deze olie-adviessite staat ook dat er een PERKINS motor in de Same Explorer 70 zit, klopt dat?
FENDTfarmer
@Wimsumar volgensmij heeft same toen die tijd nog eigen motoren gehad
Favorit614
Als je het peilglas eruit kunt draaien , gebruik je deze als peil.
Te veel olie geeft ook enorm warmte ontwikkeling
joop-same
@Wimsumar:Ook in diverse andere tech.gegevens boeken ed.
staan heel vaak fouten.In het duitse instructie boek staat
52 liter,in het NL boekje staat 52 liter in het Itl.boekje
staat 52 liter,en in mijn werkplaats boek staat 55 liter.
Er kan best een paar liter meer of minder in afh.van de stand in het peilglas.
Same heeft in de hele Explorer serie altijd een eigen motor
gehad,eerst een 3 of 4 cil 916 motor en daarna 3 of 4 cil
1000 serie A is lucht of later W is vloeistof gekoeld.
Same heeft vanaf 1942 tot nu, nog nooit een Perkins motor
gehad,er is in begin 80 een prototype Expl.geweest met een
VM motor.
Vr.groet Joop-Same.
Bertus 1970
@joop-same hallo joop.
Zoals eerder verteld heb ik een centurion 75 gekocht.
Nu heb ik hem opgehaald. 20 km over straat.
Nu lekte hij al bij de versnelling poken.
Na ongeveer 15 km lekte hij ook olie bij de vuldop achterop.
Ik Heb ook gewoon druk in de versnelling bak, het spuit er een beetje uit.
Het rare is nu dat de voorlader niet meer werkt. Terwijl ik toch genoeg olie heb. Anders zou hij niet zo extreem lekken.
Of heeft deze centurion twee olie reservoirs.
Of zou ik andere problemen hebben met verstopping of iets dergelijks.
Er zit ook geen peilstok of kijkglas in.
Dus weet ook niet hoeveel olie erin moet.
Elke reaktie is welkom.
Mvg.
joop-same
@Fendtfarmer:En dat hebben ze nog steeds,Je weet zeker niet dat Same ook het meerderheids belang heeft van de Deutz motoren fabriek.dus er zijn nu Fendts met een Same Motor.
vr.groet Joop-Same
jordi 1455
@joop-same

Dat zie je ook bij folders bijv. in folder A staat 75pk, in folder B 73pk en in folder C 76pk.
M.arnoldus
Deze trekkers staan bekend om warme achterbruggen dat is niet het grootste probleem 64 liter kan wel kloppen op de versnellingsbak normaal kan achterbrug olie 500 uur en bij 1000 filters mee als je netjes bent met je hydroliek altijd schoon houd
ralphhonda
@M.arnoldus topic is 8 jaar oud 😅

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Explorer 70 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
13