Sinds gistermiddag word de achterbrug van onze Same gloeiend heet. Ik was water aan het rijden met de giertank toen ik witte rook onder de cabine ontdekte. Dat ik uitstapte ben ik gaan kijken waar zit vandaan kwam. De hele achterbrug, achteraf en zelfs de trekbek waren vreselijk warm/heet.
Ons idee zelf was dat er te veel / te weinig olie in de achterbrug zit. Heeft iemand verder een idee?
Lees ook
Same Explorer 70 - Same explorer 70 onderhoud
Same Explorer 70 - stuurbekrachtiging
Same Explorer 70 - Remmen
Same Explorer 70 - Aftakas rem
Same Explorer 70 - krukas / balansas
Nieuwe banden same 70 explorer
Same Explorer 70 - Probleem lift
Chassisnummer van Explorer 70
Same Explorer 70 - Remleiding
Same Explorer 70 - Koeling/ventilatie
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Same Explorer 70 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Daar had ik gisteravond na 6 uur geen tijd meer voor, om het halfuur de brandslang op de achterbrug gehad voor enige koeling..
maar werd ie vandaag weer warm?
Heb mij laten vertellen dat in deze ongeveer 62 liter moet. Trekker heeft 300uur terug een grote beurt gehad en heeft niet gelekt..
Dan is er iets niet goed. Ff naar LMB gaan. Kunnen ze het wel oplossen
Trekker is vandaag niet aan het werk geweest, durfde het niet aan. ga morgenochtend de achterbrug leeg laten lopen en dan zal snel blijken of er te veel of te weinig in heeft gezeten.
oke ik heb wel het idee dat er wat stuk is want je hoort het bijna nooit
het halfweg in het peilglaasje,vullen boven in de hefbak.
De handrem stond niet aangetrokken of blijft hangen????
De hefinrichting hef of buitenventiel of remventiel staat
niet door de overdruk te blazen????
De olie mag na een dag transport/werk wel 80 graden worden,
dat is erg warm al je er aanpakt.
gebruik een HTU olie geen MP80/90.
Het lijkt me niet dat het zo heet mag worden, als je de trekbek aanraakt om de giertank af te koppelen dat je je handen verbrand zo warm? Handrem was niet aangetrokken en er word ook niets door de overdruk geblazen..
Een curieus verhaal. Zo warm (heet) hoeft een trekker normaal gesproken niet te worden om een renbaan nat te sproeien. Mijn idee was ook dat er een hydrauliekventiel op overdruk staat te pompen.
Ik ben benieuwd, houdt je ons op de hoogte A.U.B.?
Deze combinatie?
Met later op de avond deze combinatie:
hydro ventiel opdruk blijven staan (werkt de hef nog ?)
Hydo-wagenrem die druk blijft steken.
Te weinig of te veel olie( Filters )
Ontluchting van achterbrug verstopt.
Dit zijn de meest voorkomende fact.
En als je rijdt en je ontkoppelt, bol je dan langzaam uit of voel je hem sneller afremmen?
worden, maar dit zijn wel orginele fabrieksgegevens.
Maar 50/60 graden pak je ook al niet zo met de blote handen
vast.
Zit er dan niet veel te veel olie in???
Als hij zo heet was, dan was je peilglas ook wel gesmolten.
Het smeerventiel van de bak zou ook nog stuk kunnen zijn.
Een 70 heeft geen oliekoeler een 80/90 wel.
groeten Joop-Same.
Vandaag de achterbrug leeg laten lopen en zijn tot de conclusie gekomen dat er 32 liter te veel in zat. Hoe dit kon gebeuren is voor ons een groot raadsel maar het was toch echt zo..
er ook uit,anders heb je nog ongeveer 8 liter meer.
Nooit geweten dat er in een explorer 70 in totaal 85 liter
olie kan.
Op de KROON-olie-produktadviesite staat 45 liter :?
kroon-oil.com/nl/producten/…
P.S.: Op deze olie-adviessite staat ook dat er een PERKINS motor in de Same Explorer 70 zit, klopt dat?
Te veel olie geeft ook enorm warmte ontwikkeling
staan heel vaak fouten.In het duitse instructie boek staat
52 liter,in het NL boekje staat 52 liter in het Itl.boekje
staat 52 liter,en in mijn werkplaats boek staat 55 liter.
Er kan best een paar liter meer of minder in afh.van de stand in het peilglas.
Same heeft in de hele Explorer serie altijd een eigen motor
gehad,eerst een 3 of 4 cil 916 motor en daarna 3 of 4 cil
1000 serie A is lucht of later W is vloeistof gekoeld.
Same heeft vanaf 1942 tot nu, nog nooit een Perkins motor
gehad,er is in begin 80 een prototype Expl.geweest met een
VM motor.
Vr.groet Joop-Same.
vr.groet Joop-Same
Dat zie je ook bij folders bijv. in folder A staat 75pk, in folder B 73pk en in folder C 76pk.