Ford 6600 - inspuiting

Hallo,

Sedert de revisie verleden jaar heb ik de indruk dat de 6600 moeilijker start dan van tevoren. Ik heb al de pomp op 27 graden voor BDP gezet en nu start hij beter maar in de hoge toeren draait hij onregelmatig. Wat is de oorzaak van dit probleem? Zou het de regulateur van de pomp kunnen zijn? De urenteller heeft het begeven op 10500 uren. Er zit wel redelijk slijtage op de knop voor de koudstart. Oja, het is een lijnpomp.

Alvast bedankt,
groeten Bert
bert8210

Reacties

ford5000
Op hoeveel graden voor BDP stond hij voordat je hem versteld hebt?
bert8210
Ik weet het niet meer
ford5000
@bert8210 Zet hem eens een paar graden korter voor BDP. 23 of 25 bv. Kon wel eens zijn dat die 27 voor BDP net iets te veel van het goede was. 27 graden is eigenlijk de afstelling voor een 6610, hoewel die nauwelijks verschilt van de 6600.
Heb nog steeds het juiste WP handboek van de 100 serie niet. 😞
fordfanaat
Zet hem maar een gerust op 24-23 graden.
Als je hem lager zet (binnen de tolerantie natuurlijk) start hij over het algemeen beter)
Ik heb de 7000 op 24 gezet
bert8210
Bedankt jongens, maar kan het zijn dat de regulateur versleten is? van te voren ging hij ook op en neer in de hoge toeren, wel onder redelijke belasting. Ik heb ook de indruk dat hij teveel brandstof krijgt. Doordat er nu geen turbo meer opstaat moet hij minder krijgen maar ik weet niet hoever de schroef moet terug gedraaid worden.
fordfanaat
Als het een originele turbo motor is zal deze zonder turbo altijd een beetje 'raar' blijven draaien. Voor de brandstof zal op gevoel moeten teruggedraaid worden.
bert8210
Het is geen originele turbomotor, daarom is er ook geen nieuwe meer opgekomen. Maar ik heb het gevoel dat hij nu beter start nu hij op 27 graden staat.
bert8210
@ford5000 @fordfanaat Tot 1800 toeren draait hij mooi, daarboven begint hij ahw te sputteren en rookt hij overmatig blauw. Enig idee aan wat het ligt?
ford5000
@bert8210 Te veel brandstof zou ik zeggen.
Sputtert hij ook nog als je hem zwaarder laat trekken?
Ik denk echt aan een afstellings probleem als ik jou zo beluister.
Net wat Jonas ook al zegt als hij ooit is afgesteld op een turbo, en dus meer brandstof kreeg toegevooerd om de extra lucht van voldoende brandstof te voorzien dan zou hij nu zonder turbo met minder brandstof moeten doen omdat hij simpelweg minder lucht krijgt als met turbo. Als de brandstofpomp na demontage niet weer opnieuw afgesteld is dan klopt nu de verhouding brandstof/lucht niet meer en krijg je het effect wat je nu hebt.

Kijk ter illustratie even naar dit filmpje van een Ford 8970 die ook nogal rijk afgesteld staat.
Je hoort de trekker tussendoor nogal onregelmatig lopen, maar zodra de perswagen een slag maakt en dus meer vermogen vraagt loopt ie opeens perfect.
Is dat geluid een beetje vergelijkbaar met wat jouw 6600 doet?:

tractorfan.nl/movie/13648/
bert8210
@ford5000 Ik begrijp je verhaal van de turbo, ik had hem al bijna helemaal dichtgedraaid totdat hij niets meer rookt en het probleem blijft. Bij hoge belasting gaan de toeren van zelf op en neer (boven1800) Dit deed hij trouwens al langer. Maar da slecht starten is deze winter wel begonnen. In dat filmpje is totaal niet te vergelijken met mijne, van mij rookt hij dan enorm blauw
ford5000
@bert8210 Denk dat het beter is om er eens iemand met de nodige kennis op dieselgebied mee te laten kijken.
Dat hij op en neer blijft "hunten" blijft een vreemde zaak.
Alsof de regulateur helemaal de weg kwijt is.
bert8210
@ford5000 de regulateur is wat wij ook denken
fendtinterfan
@bert8210 misschien is het handig als je zelf even een filmpje maakt van het sterten en het draaien van meer dan 1800 toeren
fordfanaat
tractorfan.nl/movie/22182/

Op dit filmpje hoor je mijn trekker ook onregelmatig lopen zoals tijdens de eerste helft, ik geef contant gas ma toch "sputtert" hij, je ziet ook dat hij niet constant rookt maar af en toe en pluim. Zodra ik vorder over de baan (0.40min) en meer vermogen vraag stopt dit en gaat hoe goed lopen.
Is dit een gelijkaardig geluid?
bert8210
@fordfanaat het lijkt er idd wel op, van mij is het ook af en toe een pluim.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!