we hebben een probleempje met onze maxxum 5130, deze word bij 'n beetje inspanning namelijk nogal vlot warm. bijvoorbeeld bij het maisland lostrekken met een vaste tand is die na 1 rondje al tegen het rode aan van de temperatuurmeter. met ploegen ed hetzelfde verhaal..
nou dachten we eerst dat de thermostaat niet goed was, dat deze als het ware 'bleef hangen en niet losging' hier een nieuwe opgedaan maar probleem doet zich nog steeds voor, ook is er een nieuwe waterpomp opgekomen wat niks geholpen heeft.. de trekker heeft overigens ongeveer 5000 uur (waarschijnlijk overbodige informatie maartoch), ik hoop dat jullie nog tips of idee-en hebben, brandt maar los!

alvast bedankt,
Laatste
Reacties
Ik weet niet of veel meer trekkers zo'n visco-fan zijn gaan gebruiken. Ik ken ze eigenlijk alleen bij JD.
Dat is toch standaard dat iedere tractor zon ventilator heeft achter de radiateur?
Ik ben zelf JD-gebruiker, van andere merken ken ik niet alle details.
Der zit geen KVS/water in.
De klep die zorgt dat je KVS warm wordt bij de motor en dan rondpompt werkt niet. -> Hete KVS blijft rond je cilinder rondpompen...
Dit zijn dingen waar ik zo op kom....
Hoe bedoel je een vaste? Die continu draait?
De thermostaat hebben ze al vervangen.
hmm ik dacht dat hij die temperatuur meter bedoelde
Dat weet ik niet bij een Case International. Maar bij ons (steyr 760) zit die aan de uitlaat kant. Daar loopt die KVS buis. En op een gegeven moment komt zon T-splitsing en die zou kapot kunnen zijn... Maar deeremeneer zegt dat jullie die al hebben vervangen...
Klopt de sensor wel? Dat ie de foute temperatuur in de cabine aangeeft?
Je kan het als het goed is merken aan de tractor als die heet wordt...
Rookt hij wit uit de uitlaat?
Stationaire motoren
Ketelsteen vormt vaak ook een probleem voor stationaire motoren. Er zijn echter producten op de markt om de vorming ervan in watergekoelde verbrandingsmotoren tegen te gaan. Hiermee kun je de levensduur van radiatoren, pompen en leidingen aanzienlijk verlengen. Vaak zijn deze producten vanwege de unieke samenstelling verschillende per automerk of motormerk, maar zijn via een specialist altijd verkrijgbaar.
Ik meen dat je het in zoutzuur kunt oplossen die ketelsteen. MAAR zoutzuur tast metalen ook aan...
Oplossen van ketelsteen in zuur
CaCO3 + 2 HCl -> CaCl2 + CO2 (↑) + H2O
calciumcarbonaat + zoutzuur -> calciumchloride + kooldioxyde + water
druk op in het koelsysteem,dan kan het ook de koppakking zijn
Eerste wat echter bij me op kwam was ook de visco-koppeling van de koelvin. Een kenner voelt vrij snel als hier wat mis mee is.
kan het zijn dat hier een viscovin op zit
deze kan kapot zijn waarschijnlijk is dit het probleem
Wat doet die viscokoppeling?
Ik weet dat onze 760 een elektromotor erop heeft zitten voor de koeler....
wat is de 760 voor ding?
Zit, als t goed is, een Visco op. Kwam met de Pro
Een electrische fan?
Veelal kun je bij de visco-koppeling een boutje indraaien, dit is om door te kunnen werken mocht de koppeling kapot zijn. Zou hij ook kunnen doen en dan proberen of de motor nog te warm wordt.
Geen verstand van. Weet net aan wat een Viscofan is...
Motor flink warm laten worden (warmer als normaal) motorkap open en een doek tegen de radiateur aan houden, wordt deze strak ertegenaan gezogen werkt die, anders niet.