Illustratie van:

Case International Maxxum 5130 Pro - koelingsprobleem case maxxum 5130

Hallo,

we hebben een probleempje met onze maxxum 5130, deze word bij 'n beetje inspanning namelijk nogal vlot warm. bijvoorbeeld bij het maisland lostrekken met een vaste tand is die na 1 rondje al tegen het rode aan van de temperatuurmeter. met ploegen ed hetzelfde verhaal..
nou dachten we eerst dat de thermostaat niet goed was, dat deze als het ware 'bleef hangen en niet losging' hier een nieuwe opgedaan maar probleem doet zich nog steeds voor, ook is er een nieuwe waterpomp opgekomen wat niks geholpen heeft.. de trekker heeft overigens ongeveer 5000 uur (waarschijnlijk overbodige informatie maartoch), ik hoop dat jullie nog tips of idee-en hebben, brandt maar los! 😄

alvast bedankt,

Deel dit topic

Reacties

NewHollanddriver
Radiateurdop koeling goed schoon, ventilatorvin controleren op werking
deeremeneer
Tja wat je nog niet hebt opgenoemd maar waar ik dan maar vanuit ga is dat de radiateur goed schoon is?
fendt306308
Owja, vergeten te zeggen, radiateur zowel van binnen goed doorspeelt met vloeistof als vanbuiten helemaal grondig doorspoten net als luchtfilter en ook de ventilatorvin draait gewoon rond..
ford5000
@fendt306308 Wordt hij ook daadwerkelijk zo warm, of kan je temperatuursensor misschien kapot zijn?
fendt306308
Nee, hij word wel daadwerkelijk zo warm..
JD3010
@fendt306308 Gaat die dan koken?
ford5000
@fendt306308 Dus hij blaast af door de radiateurdop als hij het echt warm krijgt?
deeremeneer
Viscofan werkt ook echt goed? Ik bedoel hij draait uiteraard maar blaast hij ook volop als hij warm word?
JD3010
@deeremeneer Hebben die trekkers dat ook?
deeremeneer
@JD3010 Nou daar ga ik wel vanuit zo oud is dit type toch niet?
Siebenga
En het koel vloeistofpeil blijft wel het zelfde?
JD3010
@deeremeneer Oh dat weet ik niet, ik ben niet zo'n Case-kenner. Maar zal geen tig-jaar zijn.
Ik weet niet of veel meer trekkers zo'n visco-fan zijn gaan gebruiken. Ik ken ze eigenlijk alleen bij JD.
deeremeneer
@JD3010 Jawel dat heeft ieder merk wel.
selten
@JD3010
Dat is toch standaard dat iedere tractor zon ventilator heeft achter de radiateur?
JD3010
@selten Niet allemaal hoor. De oudere trekkers niet, die hebben een vaste.
Ik ben zelf JD-gebruiker, van andere merken ken ik niet alle details.
selten
Paar opties. Hij lekt ergens (niet waarschijnlijk omdat je zegt dat het iedere keer gebeurt).
Der zit geen KVS/water in.
De klep die zorgt dat je KVS warm wordt bij de motor en dan rondpompt werkt niet. -> Hete KVS blijft rond je cilinder rondpompen...
Dit zijn dingen waar ik zo op kom....
selten
@JD3010
Hoe bedoel je een vaste? Die continu draait?
deeremeneer
Quote @selten:
De klep die zorgt dat je KVS warm wordt bij de motor en dan rondpompt werkt niet.

De thermostaat hebben ze al vervangen.
selten
@deeremeneer
hmm ik dacht dat hij die temperatuur meter bedoelde 😛. Bij ons zit die niet op dezelfde plek 😉
JD3010
@selten Ja, zonder zo'n visco-koppeling.
fendt306308
@selten die klep voor KVS waar zit die precies en hoe kan je dit controleren/vervangen? KVS zit dr iig wel in en ook wel genoeg, blijft ook wel gelijk..lekt niet zegmaar
fendt306308
Jah thermostaat is al vervangen..
selten
@fendt306308
Dat weet ik niet bij een Case International. Maar bij ons (steyr 760) zit die aan de uitlaat kant. Daar loopt die KVS buis. En op een gegeven moment komt zon T-splitsing en die zou kapot kunnen zijn... Maar deeremeneer zegt dat jullie die al hebben vervangen...
fendt306308
Owjah klopt je bedoelt gewoon de thermostaat, die is al vervangen jah..
selten
@fendt306308
Klopt de sensor wel? Dat ie de foute temperatuur in de cabine aangeeft?
fendt306308
Hmm , tjah weet je misschien ook hoe je dit 't makkelijkst na kunt gaan/controleren?
deeremeneer
@fendt306308 Maar mijn suggestie al geprobeerd?
selten
@fendt306308
Je kan het als het goed is merken aan de tractor als die heet wordt...

Rookt hij wit uit de uitlaat?
radium45
Koppakking lek, ketelsteen in de koeler (krijg je er nooit meer uit)
fendt306308
Koppakking is niet lek lijkt me want trekker rookt helemaal niets, niet wit/zwart of wat ook maar, vin draait wel goed volop, ketelsteen in de koeler wat is dat..?
selten
Quote:

Stationaire motoren
Ketelsteen vormt vaak ook een probleem voor stationaire motoren. Er zijn echter producten op de markt om de vorming ervan in watergekoelde verbrandingsmotoren tegen te gaan. Hiermee kun je de levensduur van radiatoren, pompen en leidingen aanzienlijk verlengen. Vaak zijn deze producten vanwege de unieke samenstelling verschillende per automerk of motormerk, maar zijn via een specialist altijd verkrijgbaar.

Ik meen dat je het in zoutzuur kunt oplossen die ketelsteen. MAAR zoutzuur tast metalen ook aan...

Quote:

Oplossen van ketelsteen in zuur
CaCO3 + 2 HCl -> CaCl2 + CO2 (↑) + H2O
calciumcarbonaat + zoutzuur -> calciumchloride + kooldioxyde + water
JD3010
@fendt306308 Wordt de radiateur dan zowel boven- als onderin ook heet. Zoja, dan stroomt die wel door.
3130ls
Als de koppakking lek is hoeft hij niet altijd te roken,maar bouwt hij
druk op in het koelsysteem,dan kan het ook de koppakking zijn
fendt306308
Hmm is niet controleerbaar denk ik of wel als het wel of niet de koppakking is ckr..?
CaseCS130
Zou even bij de dealer navragen of er een Visco-fan in de trekker zit. Als dat het geval is zou ik die Visco koppeling vervangen. Hebben wij verleden jaar gehad met de 9094, trekker werd veel te snel warm. Je ziet het niet aan de fan want die draait wel, maar niet snel genoeg.
fendt306308
Ok bedankt ga dr morgen meteen achteraan!
JD3010
@3130ls Als de koppaking lek is dan bouwt die toch wel druk op in het water.
keeko
Dat radiateur zowel onder als boven warm word, wil niet zeggen dat radiateur goed is. Capaciteit is wel degelijk lager als kanalen dicht kalken.
Eerste wat echter bij me op kwam was ook de visco-koppeling van de koelvin. Een kenner voelt vrij snel als hier wat mis mee is.
marcel1982
Zou eerst eens kijken naar de koelvin
kan het zijn dat hier een viscovin op zit
deze kan kapot zijn waarschijnlijk is dit het probleem
selten
@JD3010
Wat doet die viscokoppeling?
Ik weet dat onze 760 een elektromotor erop heeft zitten voor de koeler....
radium45
@selten

wat is de 760 voor ding?
SJB533
@radium45 Steyr
SJB533
@JD3010 @deeremeneer
Zit, als t goed is, een Visco op. Kwam met de Pro 😉
radium45
@SJB533

Een electrische fan?
radium45
@SJB533

Veelal kun je bij de visco-koppeling een boutje indraaien, dit is om door te kunnen werken mocht de koppeling kapot zijn. Zou hij ook kunnen doen en dan proberen of de motor nog te warm wordt.
SJB533
@radium45
Geen verstand van. Weet net aan wat een Viscofan is...
JD3010
@selten Een viscofan zorgt ervoor dat de koelvin zo hard draait, dat er voldoende lucht door de radiateur gezogen wordt voor voldoende koeling, maar niet onnodig hard draait. Dit scheelt weer brandstof. Je kunt het een beetje vergelijken met een vloeistofkoppeling.
Vendel
Of de viscovin werkt kan je vrij eenvoudig testen:
Motor flink warm laten worden (warmer als normaal) motorkap open en een doek tegen de radiateur aan houden, wordt deze strak ertegenaan gezogen werkt die, anders niet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International Maxxum 5130 Pro ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
5