Ford 8340 - defect in versnellingsbak

Ik bezit een ford 8340 van 1996 met 7000 werkuren.er is een defect in de versnellingsbak,de tractor rijd alleen in 1 versnelling vooruit.heeft iemand dit ook al voorgehad en wat zou de oorzaak kunnen zijn? heeft iemand een idee van de kosten en waar zou ik aan wisselstukken kunnen geraken voor die versnellingsbak?met vriendelijke groeten WORKAHOLIK
workaholik

Reacties

Fast Eddy
Die bakken gaan wel vaker kapot. Dus ik denk dat er wel sloopbakken zijn. Even bij Bruintrac of Koop van der Wal of bij Meindertsma tractorparts proberen.
kees 956
In welke versnelling kun je nog wel rijden dan?
doet de powershift het nog wel dus verspringen de lampjes nog wel?
voelen alle poken nog net als altijd, dus nietdat het lijkt dat die los zit?
boerekebart
Ind. daarom heb ik er al velen gewaarschuwd als ze zo'n trekker willen kopen. de bak gaat vlug kapot, maar je kunt beter een sloop versnellingsbak kopen dan nieuwe tandwielen enz te gaan halen.
DESLAGERURRE
Wat een onzin reactie's hier!!!!!!! bak hoeft niet per sé kapot te zijn ... lijkt mij meer een computer/sensor storing .. ik ken 8340's die ver over de 10000 uur zijn heen gegaan zonder dat er echt wat aan de bak is gedaan !!!!
zou er even met mee naar de dealer gaan .. en daar even vragen ..
groeten Diederik.
jammermaarhelaas
Ik adviseer je net als @DESLAGERURRE om ermee naar de dealer te gaan, deze kan dan ter plekke het geheel beoordelen. Het kan goed dat er meerdere kleine dingen samenkomen (afstelling en conditie bowdenkabels, instelbusring, electronicastoring, potmeter, schakelaar, beschadigde kabel, bedenk het maar). Meteen een reservebak aanraden lijkt me onzinnig, eest maar eens de oorzaak achterhalen.

Om je op TF een advies te kunnen geven hebben we meer informatie nodig zoals ook @kees 956 al zegt. Ik ga er vanuit dat het een SLE is.

Is dit probleem plotseling opgetreden en was er voorheen in het geheel geen probleem?
Ging het schakelen al langere tijd steeds iets lastiger (hebben de handels nog wel een stukje slag over nadat je hem in een versnelling hebt gezet. Of kun je met moeite nog net de versnelling schakelen en heeft de handel dan geen slag meer over waardoor je de handel echt tegen de aanslag moet drukken?
Werkt de omkeerschakeling nog?
Werkt het schakelen van de eerste en tweede versnelling nog (handel waar de powershiftknoppen op zitten)?
Werkt het schakelen van de powershifttrappen nog (1-2-3-4 en 5-6-7-8) nog (verspringen de lampjes op de console)?
Werkt het schakelen van de groepen nog?

In je vraag zeg je dat er nog maar 1 vooruitversnelling werkt, maar het lijkt me raar dat er verder echt niets meer werkt, vandaar mijn vraag.

Het zou ook kunnen, maar daarvoor moet ik even iets meer weten, dat er een (aluminium)ring waar een instelbus voor een bowdenkabel mee op de versnellingsbak zit, gebroken is. Dan kun je die handel (versnelling of omkeer) niet meer schakelen en blijft ie in die versnelling staan (als dit het is, en daar lijkt het ergens wel op, dan ben je met niet al teveel moeite en kosten klaar. Deze ring is ook betrekkelijk eenvoudig zelf op een draaibank na te maken).
Er kan ook een bowdenkabel uit zijn machet gescheurd is, ook dan schakeld de betreffende handel niet meer (kan bij elke van de 3 handels gebeuren).
ford5000
Gelijk naar een andere bak omzien is grote kolder.
Ik sluit me bij mijn 2 voorgangers@DESLAGERURRE EN @jammermaarhelaas aan.
bert8210
En iemand waarschuwen om zo een trekker niet te kopen is ook onzin, er zijn veel slechtere trekkers om te kopen. Persoonlijk vind ik het hele sterke trekkers op voorwaarde dat je ze ook goed onderhoudt. Zoals gezegd is het veelal niet het mechanische maar eerder het elecrische die een storing geeft.
gprumo
Het is een feit dat die bakken niet goed zijn. ze gaan vaak kapot en laten maken is duur. deze problemen hebben de meeste newholland's van voor 2000
wouterdp
Gprumo,
ik denk da je ni weet waarover je spreekt
want 40 serie breekt haast nooit
gudo
@gprumo 40 serie zijn goede bakken vind ik. Heel veel 40 series zijn de teller rond zonder een keer de bak kapot te habben. Wij hebben ook nog nooit problemen met de bak gehad. Het is niet net als een fendt vario dat om de 6000 uur een nieuwe bak erin moet!
fordmerlo
40 series zijn hele goeie en sterke trekker alleen in een 8340 ligt dezelfde bak in als een 6640 dus die bakken zijn gewoon niet sterk genoeg voor die 6 cilinders 40 series maar voorderest zijn het goeie trekkers
Fendt 311 LSA
@gudo Je weet gewoon ook niet waarover je praat.
bert8210
De meningen zijn weer sterk verdeeld.
gudo
@Fendt 311 LSA Rond de 6 of 7000 uur moet er een niewe bak in een fendt. Ja licht er ook aan hoe je er mee rijd. Als je veel afremt op de bak is hij eerder weg. En wij hebben zelf een ford 40 serie. Dus ik weet goed waar ik over praat 😉
newholland6640
@gprumo

Achja, klets maar weer lekker. Onze TS heeft bijna 9000 uur maar daar is ook niks mee aan de hand.

Het enige wat ik vaak hoor dat de bak van de 8340 te licht is voor het aantal pk`s. Maar wat er van waar is weet ik niet.
gprumo
@newholland6640 het is niet bij allen zo maar die bakken zijn niet goed. en het is ook vooral hoe je er mee omgaat he;)
newholland6640
@gprumo

Dat is alweer heel wat anders dan de je daarnet uit je nek kletste!
Fendt 311 LSA
@gudo
@jammermaarhelaas

6000uur ? Moet je je best al voor doen. Ik heb 1jaar bij Fendt/Valtra dealer stage gedaan en ik moet zeggen, ik heb zeeeer weinig Vario's open gezien. En eenmaal je met zo'n Vario gereden hebt wil je toch niets anders meer.
fordmerlo
@JD3010 @Fendt 311 LSA

is toch wel vreemd deze week zat hier een vertegenwoordiger van abemec en die zei dat het nog al te doen is met die vario's dat ze snel kapot zijn soms heb je al kans bij de 6000 uur en soms weer 100000 uur daar moet je geluk bij hebben. zei hij
kremer1
Kun je deze trekker nog wel kalibireren?
als je dat kunt is wss de bak ook niet kapot.
gudo
@Fendt 311 LSA Ik heb genoeg vario gereden. Maar dan wil je niets anders meer vind ik overdreven. Ik vind onze Ford 7840 ook fijn werken. Alleen die vario's zijn zo duur. En als je stukken hebt is je portemonee ook weer zo leeg.
Ligt er net an hoe je met die vario's rijdt, er zijn er ook wel die meer dan 12000 uur met een variobak doen, vaste chauffeur op de trekker enz. En als je er een nieuwe variobak in zet, heb je ook zowat alles te pakken in de bak, dan blijft er niet zo gek veel meer over, wat dan kapot kan gaan. Je hebt dan toch voor 8000 zowat een compleet nieuwe bak, het is een hoop geld, maar je weet dan wel dat je weer zoveel uren kunt.
jeet
Kijk eerst maar eens naar de electronica of dat het probleem daar niet in zit kapot draadje of schakelaartje ofzo bakken zelf zijn heel goed de meeste zonder noemens waardige problemen
ihnkearltje
Er Is niks mis met deze bakken. Misschien zijn ze wat aan de lichte kant maar vind niet dat ze daarom gelijk niks waard zijn. Het zijn prima boeren trekkers en ze zijn oersterk! Dat ze hetzelfde zijn als een 6640 is onzin want er zitten al zwaardere steekassen in. Wij zelf hebben ook een 8340 en een 7740. En ook daar zijn we altijd nog zeer tevreden over. En ook al ben ik een interman.
956xlpower
Mechanisch zijn ze wel goed, alleen de elektrisch ist een drama, vaak genoeg stil gestaan, door elektronica storing, aftakas die niet draait door dat een kabeltje in achterbrug, sluiting maakt door de olie die klotst onder het rijden, van zulke flauwekul maar hij kan er wel voor open!
nhmonteur
@956xlpower
nou daar hoeft hij niet voor open. Achter de tank zit een deksel op de bak. als je deze verwijderd dan kan je die draden zo vervangen.
ford5000
Wat kunnen sommigen toch een boel zwets de wereld in helpen zeg......
DESLAGERURRE
@ford5000 nou net wat je zegt .. :? 16/17 jaar en ze hebben overal verstand van !!!! :? :?
deeremeneer
@ford5000 @DESLAGERURRE Hoe kom je van een vraag over een NH 8340 bij een Fendt vario terecht? Alsof hier gaan lopen zeiken of juist ophemelen van een totaal andere trekker de vraagsteller ook maar iets helpt. Geef antwoord op zijn vraag of houd je gewoon stil!
deeremeneer
@workaholik Tip verwijder alle reacties die totaal niks met je vraag van doen hebben.
Fendttrisixfan
@Fendt 311 LSA
weet niet bij welke dealer je dan stage hebt gedaan maar ik heb al 2 jaar een vakantiejob gedaan bij een fendtdealer en daar heb ik toch wel een 5-tal vario's zien vervangen. Maar zoals eerder aangegeven is bepaalt de chauffeur in sterke mate hoelang hij er in blijft. Heb al vario's met 4000u vervangen maar weet ook tractoren lopen die al aan 13000u zitten, chauffeur doet echt alles...
deeremeneer
Jongens hou eens op met dat gezeik over die vario's!!! Wat heeft dat met de vraag te maken??
Fendt 311 LSA
@deeremeneer Ja das waar., Maar ik denk dat die beter even de dealer belt, of er zelf naartoe gaat.
jammermaarhelaas
Het valt me op dat er soms gewoonweg totaal onzinnige reacties gegeven worden op een serieuze vraag. Zo ook hier weer.

Iedereen kan zich vergissen bij een advies, maar om meteen aan te komen met het advies om een complete andere bak erbij te kopen, of af te raden deze tractor ooit te kopen, is gewoonweg onzin omdat je niet eens weet wat er precies aan de hand is.

Om aan te komen met dit merk en type is beter dan dat merk en tyoe, is ook geheel niet aan de orde in een topic wat niet over het vergelijken van merken/typen bakken gaat.

Ook ik maak me schuldig aan het ingaan op niet terzake doende opmerkingen, en zal dan mijn desbetreffende reactie ook verwijderen.
jammermaarhelaas
@Fendt 311 LSA

Het advies om maar naar de dealer te gaan is natuurlijk altijd goed, en in dit geval (een probleem waarbij je meer uitleg nodig hebt om goed advies te geven) al helemaal.

Maar wanneer de vragensteller reageerd op de voorstellen in dit topic, kunnen we hem misschien zo ook al een heel eind, of helemaal helpen. Vandaar mijn bijdrage met vragen en suggesties (deels uit eigen ervaring).
ford5000
@jammermaarhelaas Dat had ik dus ook, dus daarom ook die korte reactie hierboven.
Ik denk dat jij op de vorige pagina een aantal goede tips om het probleem op te sporen aan de hand hebt gedaan. Daar heb ik niks aan toe te voegen, dus daarom ook mijn opmerking onder jouw reactie.
@deeremeneer: Mijn voorgaande reactie was dus ook op de niet ter zake doende reacties gericht. Niet of nou de ene wel goed is of de andere niet. M.a.w bedoelde ik hetzelfde als jij. 😉
JD3010
@deeremeneer Zo beter?
workaholik
BEDANKT IEDEREEN VOOR DE VLUUGGE REACTIE.IK DENK DAT IK GOEDE TIPS HEB GEKREGEN ZOALS VAN JAMMERMAARHELAAS.IK GA BINNENKORT NOG MEER GEGEVENS DOORSTUREN.HET IS NU DRUK MET HET LATE VOORJAAR, MAAR DAARNA GAAN WE PROBEREN DE TREKKER TE HERSTELLEN GROETJES WORKAHOLIK
DESLAGERURRE
@deeremeneer jammergenoeg zijn er hier nog van die stumpers lid die een bepaald merk nog aardig hoog hebben en daar altijd mee te koop moeten lopen ..... zitten tussen de oren .... zie het als een geestelijke beperking .... maar ondertussen hebben ze geen benul hebben hou nou echt trekkers in elkaar zit .
jammer dat daar hier zo veel mensen van zijn ..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!