Ford 8340 - defect in versnellingsbak
Ik bezit een ford 8340 van 1996 met 7000 werkuren.er is een defect in de versnellingsbak,de tractor rijd alleen in 1 versnelling vooruit.heeft iemand dit ook al voorgehad en wat zou de oorzaak kunnen zijn? heeft iemand een idee van de kosten en waar zou ik aan wisselstukken kunnen geraken voor die versnellingsbak?met vriendelijke groeten WORKAHOLIK
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
doet de powershift het nog wel dus verspringen de lampjes nog wel?
voelen alle poken nog net als altijd, dus nietdat het lijkt dat die los zit?
zou er even met mee naar de dealer gaan .. en daar even vragen ..
groeten Diederik.
Om je op TF een advies te kunnen geven hebben we meer informatie nodig zoals ook @kees 956 al zegt. Ik ga er vanuit dat het een SLE is.
Is dit probleem plotseling opgetreden en was er voorheen in het geheel geen probleem?
Ging het schakelen al langere tijd steeds iets lastiger (hebben de handels nog wel een stukje slag over nadat je hem in een versnelling hebt gezet. Of kun je met moeite nog net de versnelling schakelen en heeft de handel dan geen slag meer over waardoor je de handel echt tegen de aanslag moet drukken?
Werkt de omkeerschakeling nog?
Werkt het schakelen van de eerste en tweede versnelling nog (handel waar de powershiftknoppen op zitten)?
Werkt het schakelen van de powershifttrappen nog (1-2-3-4 en 5-6-7-8) nog (verspringen de lampjes op de console)?
Werkt het schakelen van de groepen nog?
In je vraag zeg je dat er nog maar 1 vooruitversnelling werkt, maar het lijkt me raar dat er verder echt niets meer werkt, vandaar mijn vraag.
Het zou ook kunnen, maar daarvoor moet ik even iets meer weten, dat er een (aluminium)ring waar een instelbus voor een bowdenkabel mee op de versnellingsbak zit, gebroken is. Dan kun je die handel (versnelling of omkeer) niet meer schakelen en blijft ie in die versnelling staan (als dit het is, en daar lijkt het ergens wel op, dan ben je met niet al teveel moeite en kosten klaar. Deze ring is ook betrekkelijk eenvoudig zelf op een draaibank na te maken).
Er kan ook een bowdenkabel uit zijn machet gescheurd is, ook dan schakeld de betreffende handel niet meer (kan bij elke van de 3 handels gebeuren).
Ik sluit me bij mijn 2 voorgangers@DESLAGERURRE EN @jammermaarhelaas aan.
ik denk da je ni weet waarover je spreekt
want 40 serie breekt haast nooit
Achja, klets maar weer lekker. Onze TS heeft bijna 9000 uur maar daar is ook niks mee aan de hand.
Het enige wat ik vaak hoor dat de bak van de 8340 te licht is voor het aantal pk`s. Maar wat er van waar is weet ik niet.
Dat is alweer heel wat anders dan de je daarnet uit je nek kletste!
@jammermaarhelaas
6000uur ? Moet je je best al voor doen. Ik heb 1jaar bij Fendt/Valtra dealer stage gedaan en ik moet zeggen, ik heb zeeeer weinig Vario's open gezien. En eenmaal je met zo'n Vario gereden hebt wil je toch niets anders meer.
is toch wel vreemd deze week zat hier een vertegenwoordiger van abemec en die zei dat het nog al te doen is met die vario's dat ze snel kapot zijn soms heb je al kans bij de 6000 uur en soms weer 100000 uur daar moet je geluk bij hebben. zei hij
als je dat kunt is wss de bak ook niet kapot.
nou daar hoeft hij niet voor open. Achter de tank zit een deksel op de bak. als je deze verwijderd dan kan je die draden zo vervangen.
weet niet bij welke dealer je dan stage hebt gedaan maar ik heb al 2 jaar een vakantiejob gedaan bij een fendtdealer en daar heb ik toch wel een 5-tal vario's zien vervangen. Maar zoals eerder aangegeven is bepaalt de chauffeur in sterke mate hoelang hij er in blijft. Heb al vario's met 4000u vervangen maar weet ook tractoren lopen die al aan 13000u zitten, chauffeur doet echt alles...
Iedereen kan zich vergissen bij een advies, maar om meteen aan te komen met het advies om een complete andere bak erbij te kopen, of af te raden deze tractor ooit te kopen, is gewoonweg onzin omdat je niet eens weet wat er precies aan de hand is.
Om aan te komen met dit merk en type is beter dan dat merk en tyoe, is ook geheel niet aan de orde in een topic wat niet over het vergelijken van merken/typen bakken gaat.
Ook ik maak me schuldig aan het ingaan op niet terzake doende opmerkingen, en zal dan mijn desbetreffende reactie ook verwijderen.
Het advies om maar naar de dealer te gaan is natuurlijk altijd goed, en in dit geval (een probleem waarbij je meer uitleg nodig hebt om goed advies te geven) al helemaal.
Maar wanneer de vragensteller reageerd op de voorstellen in dit topic, kunnen we hem misschien zo ook al een heel eind, of helemaal helpen. Vandaar mijn bijdrage met vragen en suggesties (deels uit eigen ervaring).
Ik denk dat jij op de vorige pagina een aantal goede tips om het probleem op te sporen aan de hand hebt gedaan. Daar heb ik niks aan toe te voegen, dus daarom ook mijn opmerking onder jouw reactie.
@deeremeneer: Mijn voorgaande reactie was dus ook op de niet ter zake doende reacties gericht. Niet of nou de ene wel goed is of de andere niet. M.a.w bedoelde ik hetzelfde als jij.
jammer dat daar hier zo veel mensen van zijn ..