Ford 3000 - olie lekkage

Onder de tractor zag ik vandaag een plas olie liggen, wit/geel. Deze kwam van onder uit het blok. Hier zit een gaatje me van binnenuit een splitpen naar buiten en dan omgebogen. je kunt deze pen optillen en bewegen. in het boek kan ik dit niet vinden. Heeft iemand een idee?
bigbeer

Reacties

jelledexta
Ja precies, dat probleem had ik een tijdje terug ook,toen liet ik er een stel oude mannetjes naar kijken die dat hele ding ook wel eens hadden opgeknapt en ze hadden het gaatje nog nooit gezien, wat later bleek dat het normaal is, daar komt de olie uit die een soort van over is is mij verteld.
dus niet gelijk dichtstoppen, zoals ik ook deed toen ik het gaatje gevuld met oud smeer/vet had doorgeprikt
(k schrok me wild trouwens toen ik dat gaatje doorprikte)
boerekebart
@jelledexta
is het ook normaal dat de olie wit/geel is, mij lijkt dan dat er water bij de olie zit 😄
selten
Bij witte olie kan die uit mekaar. Dan komt er idd water bij zoals @boerekebart al aangeeft.
jelledexta
@boerekebart
sja, dat is niet echt mijn ding 😛
maar wit geel lijkt idd op koelvloeistof...
Valtra-Fordpower
Dat splitpennetje zit onder het koppelingshuis.
bigbeer
Normaal idd water bij de olie, maar het is geen water bij, dat heb ik gecontroleerd. Momenteel lekt het niet meer. Het zou dus idd een overloop kunnen zijn? Ik heb al drie mensen in de buurt gevraagd met eenzelfde type of gehad en niemand weet iets van daat gaatje!
jelledexta
@bigbeer
precies, bij mij ook, allemaal bekenden met de trekker, in mijn geval dexta, niemand wist het.
maar het is idd een overloopje. en wieweet kan daar op de een of andere manier ook water komen?
bigbeer
Zit idd onder de drukgroep.
Valtra-Fordpower
Door het warme weer is condenswater goed mogelijk.
ford5000
@bigbeer Dit is je ontluchting c.q. afloop van je koppelingshuis. Stel je hebt bijvoorbeeld een lekke krukaskeerring dan zorgt dat gaatje met splitpennetje ervoor dat die olie eruit kan lopen ipv dat je koppeling op een gegeven moment in een oliebad zou komen te lopen en in je drukgroep terecht zou kunnen komen, met als gevolg een slippende koppeling.
Bovendien kan ook vocht wat in de lucht zit en in het koppelingshuis condenseert via dit gaatje uit het koppelingshuis lopen. Vaak zit dit gaatje dicht door troep wat zich er in de loop van de jaren in verzameld. Daarom zit ook dat splitpennetje erin, zodat je door die een beetje te bewegen het gaatje weer vrij maakt waardoor eventueel aanwezig vocht eruit kan.
Dit alles is dus het doel van het gaatje met splitpennetje.
Zorg dus dat je dat gaatje altijd open houdt.
johndeere6100
@bigbeer

doormidden halen zal waarschijnlijk de krukaskering aan versnellingsbak kant zijn of de kering van de achterbrug, je kan wel zien waar het olie wegloopt
ford5000
@johndeere6100 Waarom nou weer direkt die hele trekker doormidden halen?
Dat gaatje heeft waarschijnlijk een hele poos dichtgezeten, aangezien het nu pas opgemerkt is.
Als er nu, nadat de wit/gelige troep eruit is gelopen, nog steeds olie uit blijft komen(die zal er dan ook echt als olie uit moeten zien) wordt het een ander verhaal.
Met andere woorden, gewoon eens eerst een poosje aanzien, en zorgen dat dat gaatje open blijft.
Dat is voorlopig meer als voldoende.
Favorit614
@ford5000 Sleutelen blijft leuk.
Gewoon door midden bouten 😄
Vertrouwen is goed , controle beter 😃
ford5000
@Favorit614 Misschien wel, maar in dit geval erg voorbarig en paniekerig.
Als hij daadwerkelijk een lekke krukas keerring heeft dan komt hij daar nog snel genoeg achter.
Alleen maar om dit gevalletje de hele trekker in 2 stukken gooien is pure waanzin. Hoe weet ik dat?
Ruim 30 jaar ervaring met deze trekkers. 😉
ford5000
Bovendien, als je dan toch zeker wilt weten of je een lekke krukas keerring hebt is er een veel makkelijker manier om daar achter te komen.
En dat is even de startmotor loshalen en kijken of je starterkrans/vliegwiel vettig is van de olie, of even het plaatje losdraaien waar je op de starterkrans kijkt om je inspuittijdstip te bepalen, en daar even met een zaklampje kijken of de starterkrans/vliegwiel vettig is. 😉
Als je starterkrans dan droog en enigzins roestig is ipv vettig is er dus niks aan het handje met je keerring.
Valtra-Fordpower
Dan kies ik voor de laatste optie, Bert. 😛
Gerrit GBo
@ford5000 De keerring achter het vliegwiel, is dat nog van koord bij een 3000, zoals bij de Dexta en Major??
ford5000
@Valtra-Fordpower Precies, dan heb je binnen 10 minuten antwoord op de vraag. 😃
ford5000
@Gerrit GBo Nee, bij deze niet meer Gerrit.
De Dexta's en Majors waren bij Ford de laatsten die dat nog hadden.
johndeere6100
@ford5000

ik geef je daar zeker geen ongelijk in maar ik zal het wel doen
Gerrit GBo
@johndeere6100 Eerst eenvoudig controleren lijkt mij toch ook verstandiger, doet de dokter bijvoorbeeld gelukkig ook.
johndeere6100
@Gerrit GBo

klopt helemaal, daarom ben ik ook geen dokter 😛
ravestijn
Dat is je koppelings huis en dan zweet je keering en dan drup die een beetje is niet erg
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!