Ford 3000 - olie lekkage
Onder de tractor zag ik vandaag een plas olie liggen, wit/geel. Deze kwam van onder uit het blok. Hier zit een gaatje me van binnenuit een splitpen naar buiten en dan omgebogen. je kunt deze pen optillen en bewegen. in het boek kan ik dit niet vinden. Heeft iemand een idee?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
dus niet gelijk dichtstoppen, zoals ik ook deed toen ik het gaatje gevuld met oud smeer/vet had doorgeprikt
(k schrok me wild trouwens toen ik dat gaatje doorprikte)
is het ook normaal dat de olie wit/geel is, mij lijkt dan dat er water bij de olie zit
sja, dat is niet echt mijn ding
maar wit geel lijkt idd op koelvloeistof...
precies, bij mij ook, allemaal bekenden met de trekker, in mijn geval dexta, niemand wist het.
maar het is idd een overloopje. en wieweet kan daar op de een of andere manier ook water komen?
Bovendien kan ook vocht wat in de lucht zit en in het koppelingshuis condenseert via dit gaatje uit het koppelingshuis lopen. Vaak zit dit gaatje dicht door troep wat zich er in de loop van de jaren in verzameld. Daarom zit ook dat splitpennetje erin, zodat je door die een beetje te bewegen het gaatje weer vrij maakt waardoor eventueel aanwezig vocht eruit kan.
Dit alles is dus het doel van het gaatje met splitpennetje.
Zorg dus dat je dat gaatje altijd open houdt.
doormidden halen zal waarschijnlijk de krukaskering aan versnellingsbak kant zijn of de kering van de achterbrug, je kan wel zien waar het olie wegloopt
Dat gaatje heeft waarschijnlijk een hele poos dichtgezeten, aangezien het nu pas opgemerkt is.
Als er nu, nadat de wit/gelige troep eruit is gelopen, nog steeds olie uit blijft komen(die zal er dan ook echt als olie uit moeten zien) wordt het een ander verhaal.
Met andere woorden, gewoon eens eerst een poosje aanzien, en zorgen dat dat gaatje open blijft.
Dat is voorlopig meer als voldoende.
Gewoon door midden bouten
Vertrouwen is goed , controle beter
Als hij daadwerkelijk een lekke krukas keerring heeft dan komt hij daar nog snel genoeg achter.
Alleen maar om dit gevalletje de hele trekker in 2 stukken gooien is pure waanzin. Hoe weet ik dat?
Ruim 30 jaar ervaring met deze trekkers.
En dat is even de startmotor loshalen en kijken of je starterkrans/vliegwiel vettig is van de olie, of even het plaatje losdraaien waar je op de starterkrans kijkt om je inspuittijdstip te bepalen, en daar even met een zaklampje kijken of de starterkrans/vliegwiel vettig is.
Als je starterkrans dan droog en enigzins roestig is ipv vettig is er dus niks aan het handje met je keerring.
De Dexta's en Majors waren bij Ford de laatsten die dat nog hadden.
ik geef je daar zeker geen ongelijk in maar ik zal het wel doen
klopt helemaal, daarom ben ik ook geen dokter