Hallo,
Thuis hebben wij een Deutz fahr KHD-500 DN schudder, alleen de vergrendeling om de banden vast te zetten zitten helemaal vastgeroest, ik heb al WD-40 geprobeerd.
Alleen komt hij niet los.
Misschien dat een van jullie een manier heeft om deze los te krijgen.
Mvg,
Edwin Schoonhoven.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Schudder ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Gedult heb ik wel dat is het probleem niet maar laten ''schrikken'' met een hamer werkt dat ook goed?
Snijbrander heb ik hier zo snel niet voor handen, dus dat is ook geen optie.
Hij moet vastgezet worden niet los of hoe bedoel je het?
Het gaat hier om gietijzer waar je dan tegenaanslaat met een ''beste'' hamer, dus dat lijkt mij niet helemaal een strak plan.
Zover was ik zelf ook maar als je op gietijzer gaat slaan krijg je zeker weten beschadiging en dan past door bramen niet meer door het gat, of nog erger het breekt.
Oud trucje, dat werkt is idd cola. Of gewoon siliconenspray in laten werken, en t liefst wat vaker spuiten, zoals @DESLAGGERURRE al zei
@DESLAGERURRE
Ook weer ontwaakt?
Ah, met moeite de trekker in en zo? :lol:
Was mooi dus?
Ik denk niet dat je (alle 4) de banden vast moet zetten! Dit gaat enorm wringen in de bochten (lekke bandjes!).
Het gaat inderdaad om die schudder, maar de meeste mensen hier uit de buurt die een zelfde schudder hebben zeggen dat je deze allemaal moet blokkeren, maar misschien heb je gelijk.
Welke banden zou ik dan wel moeten vastzetten en welke niet?
Maar deze schudder gaat in de bochten niet mee door de banden maar door een scharnierpunt bij de bok, dus dan zou dat weinig uitmaken.
En als je ze niet blokkeerd dan heeft de schudder de neiging om heel erg te gaan zwaaien, van links naar rechts, en de schudder wil de grond dan in.
Ja, deze heeft inderdaad een naloopbok, ik kon niet op het woord komen.
Maar de wielen staan als je ze vastzet schuin voorover en als je ze niet vastzet gaan ze onder het rijden schuin achterover waardoor de schudder de grond in trekt.
En als de schudder de grond in trekt kun je beter niet schudden, want anders maak je het land kapot en de tanden breken eerder af en je moet een hoop voer weggooien omdat er grond in het voer zit.
Ja als je moet eerst de hendel naar achteren trekken en dan moet je hem een halve slag draaien en dan kun je hem in 1 van de inkepingen laten vallen.
Zo kun je de schudder ook in schuinte verstellen, als je de pin dan in 1 van de buitenste laat vallen dan staat de schudder steeds onder een bepaalde hoek om langs de kanten te schudden.
Ja, nu is mij 'het plaatje' compleet.
Je kunt 2 dingen doen:
1] De wielvergrendeling herstellen maar het slingeren blijft! ( Dat doen al deze modellen D.F./P.Z.Fanex-schudders).
P.S.: Ik heb op mijn 'slingerapparaat' een elastische verbinding tussen de bok en 1 kant van de schudder. Nu met een stel veren, maar aanvankelijk (expirimenteel) had ik tussen de driepuntsbok (ter hoogte van het punt waar de trekkerhefarm zit) en het scharnierpunt (tussen de rotoren) een autobinnenband vastgebonden. De schudder wordt nu constant enigszins naar 1 kant getrokken waardoor het slingeren is ontzenuwd.
2] Laat de wielen 'als zwenkwiel' los, maar blokkeer de naloopbok.
( Dit had de P.Z.-Flevo die ik eens heb gehad ook en deze slingerde niet).
Het slingeren is nog niet zo'n groot probleem voor mij, maar ik heb de topstang op het allerlangst en als ik de banden dan niet blokkeer dan wil de schudder de grond in gaan en dat is niet de bedoeling, dan kun je hem wel met de hef in hoogte verstellen, maar dan komen de banden van de grond af en dat lijt me niet de bedoeling.
Optie 2 heeft een vriend van me ook op zijn schudder ook een KHD-500 DN maar de wielen heeft hij ook vergrendeld, dus lijkt het mij dat je hem dan in de bochten moet optillen, alleen heb ik deze nog nooit in zijn werk gezien.
Want hij is laatst kapot gegaan.
De overbrenging gaat met een dwarspin die je tijdens het uitklappen in een bekje laat vallen, alleen is de dwarspin afgebroken en deze was er ook niet meer uit te krijgen.
Maar op deze manier word hij de grond in getrokken.
Maar ik heb de vergrendeling gisteren los gekregen en ik heb toen de vergrendeling goed ingevet, zodat deze soepel loopt, en daarna heb ik de banden vergrendeld.
Het gaat nog niet helemaal soepel het vergrendelen, maar het schudden gaat nu weer mooi, zoals vanouds.
De tamden komen nu net niet in de grond, maar gooien alles wel mooi los.