Ford 7840

Ik ben van plan om een ford 7840 te kopen met fronthef en pto en heb nu een mooie gezien bij timmerman in ommen met 7850 uur uit 1992. hier wil ik eind van de week gaan kijken. wat zijn volgens jullie de punten waar je op moet opletten bij de aankoop van zo'n trekker en dan bedoel ik ook zo'n ford.
zijn er bepaalde kwaaltjes in die serie? of belangrijke dingen wat je in de gaten moet houden bij de aankoop. en wat slijtage gevoelig is en wat je dan moet controleren?
mag ook in het algemeen over trekkers maar het lieft over die serie.

ik hoor het graag

gr jornwijthmen

Deel dit topic

Reacties

nhmonteur
Let bij de aankoop van een ford 7840 op de volgende punten.

-kijk of de oliepomp een beetje lekdicht is, deze willen nog wel eens flink lekken.
- kijk of de trekker niet zwarte olie tussendoor lekt, want de carterpakking kan lek gaan als de verkeerde pakking is gebruikt.
-voel hoe de trekker schakeld en of alle versnelling het werken, ook de eventuele kruipbak.
Kijk ook of je mooi gedoseerd kan wegrijden met de koppelingspedaal.

En verder moet je gewoon kijken of alles werkt en er geen foutcodes aanwezig zijn, dus aftakas/hef/verlichting.

succes met de eventuele aankoop.
RvM96
@jorn wijthmen
wat ik al meerdere keren heb gezien op foto's en verhalen van o.a. tf is dat de lak loslaat, dit dan vooral op de motorkap dit zou dan niet het sterkste punt ervan zijn, ik weet niet of de tractor waar je voor aan het kijken bent overgespoten is, want dan zou het niet zo'n probleem moeten zijn als de restaurateur dat netjes heeft gedaan.

Verder gezien de uren zou het niet zo'n groot probleem moeten zijn. (Als de traktor niet al klokje rond is geweest) wat vaak te zien is aan overmatige slijtage van het koppeling/remgaspedaal
RvM96


zie reacties.
jorn wijthmen
Bedankt alvast voor de reactie het gaat om deze trekker hij zit nog strak in de lak zo te zien.

timmermanoccasions.didatashop.nl/Database/…/Occasion/Foto.aspx?fn1=4242746-00001a.jpg&fn2=4242746-00001b.jpg&fn3=4242746-00001c.jpg&foto=2
jorn wijthmen
RvM96
@jorn wijthmen
aha ziet er idd nog netjes zie er niet zomaar problemen in, lijkt een akkerbouwtractor te zijn geweest(cultuurwielen), en die worden meestal wel netjes behandeld.
jorn wijthmen
@RvM96 zullen dit wel cultuurwielen zijn zo te zien zo ik zeggen van niet
RvM96
@jorn wijthmen
timmermanoccasions.didatashop.nl/Database/…/Occasion/Foto.aspx?fn1=4212831-00001.jpg&fn2=&fn3=&foto=1 deze is het toch? dan lijkt mij dat van wel, is waarschijnlijk gebruikt voor tussen de aardappelen, dit lijken me duidelijk cultuurwielen, wat dan wel betekend dat je er 4 nieuwe velgen+4 nieuwe banden bij moet kopen en dat is niet goedkoop.
FergusonStijn
@jorn wijthmen

De trekker is toch niet met fronthef?
jorn wijthmen
@FergusonStijn het is de ford 7840 uit 1992 dat staat erachter trekker staat voor een grondbakje op foto 2
FergusonStijn
@jorn wijthmen

ahzo, je bedoelde de andere Ford 7840, deze stond tussen New Holland. Dacht dat je diegene bedoelde die tussen Ford stond.
jorn wijthmen
@FergusonStijn nee ik bedoelde new holland maar het is eigenlijk een ford
RvM96
@jorn wijthmen
ooh kijk dat verklaard een hoop 😄
ik dacht idd ook dat het om die ford ging, die is echter ook erg netjes!, maar de (new-holland) 7840 staat idd niet op cultuurwielen.
jammermaarhelaas
@jorn wijthmen

Jullie hebben thuis toch al een Ford uit de40 serie in SLE uitvoering?

Hierdoor weet je alvast waar je in elk geval op gaat letten, plus alles wat er door de TF-ers voor mij gezegd is.

Hij ziet er niet verkeerd uit, ik zie ook geen zwarte vlekken in de lak (bij de eersten in de 40 serie liet de blauweverf op motorkap en spatborden makkelijk los, en zag je de zwarte verf die eronder zat).

Succes ermee!
jorn wijthmen
@jammermaarhelaas ja klopt we hebben een 6640 sle hierdoor heb ik al wel redelijk verstand van deze trekkers maar we hebben nooit echt grote problemen met deze trekker gehad dus dan weet je ook niet beter. maar in ieder geval bedankt voor de tips ik zal er op letten bij het kijken.
maar je hebt denk ik de verkeerde foto gezien want het is de new holland 7840 uit 1992 en deze heeft de spiegels op de ramen zitten
jammermaarhelaas
@jorn wijthmen

Ik heb het ontdekt, en mijn stukje aangepast 😄

Er is trouwens ook kans dat je hier het schakelen en of de bediening van de hydrauliek niet via bowdenkabels, maar via een stangestelsel hebt lopen.
Ook heeft deze geen NH maar een Carraro vooras.
Of dit in praktijk problemen geeft zou ik niet weten (lijkt me niet), misschien dat @nhmonteur daar meer over weet.
deutznoud
Tip: met de versnellingspook kijken wat de ruimte tussen de versnellingen is.. en of alle versnellingen soepel gaan... een beetje weerstand mag ie wel hebben maar je moet hem er wel goed in krijgen. voorderest gewoon de remmen en koppeling etc. 😉 b ij ons bleef ie gister in de versnelling zitten en toen deed ie niks meer... zat net tussen de 1 en 3
remcotrekker
Even een proef rit in maken! vaak schakelen ze knokserig van de 6 naar7 of van 7 naar 8
newholland6640
@remcotrekker

Dat is toch "normaal" volgens mij heeft dat te maken dat het in een keer best een grote stap is. Is bij onze TS en 6640 ook zo volgens mij.
remcotrekker
@newholland6640 ik vind dat niet zo normaal als je een 6640 huurt dat hij voor los komt als je er een kleine kieper achter hebt met paaltjes en vlaggen..
jorn wijthmen
@remcotrekker ja klopt dat knokserig schakelen van de 6 naar de 7 doet onze 6640 ook ik heb hem toen gecalibreerd maar dat hielp niks ook kon ik niks anders merken toen ik hem had gekalibreerd trouwens
newholland6640
@remcotrekker

Dan lijkt er inderdaad wat mis. Maar het schokje van de 6 naar 7 is normaal volgens mij. Maar misschien weet @jammermaarhelaas of @nhmonteur hier meer van?
jorn wijthmen
@jammermaarhelaas maar waarvoor zou je de 4 wielrem uitschakelbaar maken als ik vragen mag. ik kan dit wel indenken bij een new holland tn-f want hier werk ik wel eens mee maar als je dan remt dan is dat niet fijn omdat als je weer op wil trekken hij eerst op de rem blijft staan en dan krijgt de supersteer as een klap als je snapt wat ik bedoel. en zit dat ook op een 6640?
nhmonteur
@newholland6640
het schokken tussen 6 en 7 komt omdat er op dat moment 4 koppelingen tegelijk bediend moeten worden, 2 koppelingen gaat de druk af en 2 koppelingen komt er druk op. omdat dit een grote stap is, is dit soms voelbaar als een grotere schok dan normaal.
Vaak is dit met goed calibreren en tijdinstellingen van de pakketen heel goed weg te halen.
newholland6640
@nhmonteur

Ooh okey, is het ook slecht voor de tandwielen oid dan? onze TS heeft het namelijk ook aardig. Doe meestal gewoon even met de koppeling erbij als hij zwaar moet trekken.
deutznoud
@newholland6640 @jorn wijthmen is toch gewoon 4 versnellingen 😛 of zit er zon verschil tussen de 2/3 M ?
newholland6640
@deutznoud

Wat bedoel je nou? snap er niet zoveel van 😛
Sanderzz
@jorn wijthmen

kruisjes van de cardanas van de 4wd. zijn vaak ruim dan blijft de 4wd een tijdje hangen na t remmen en schiet er bij t optrekken met een klap uit.

heeft idd een cararo vooras na 13000 uur hebben wij en nog nooit problemen mee gehad.

als de achterbrug niet teveel lekt zijn heb je er een fantastische trekker aan.
deutznoud
@newholland6640 is toch gewoon 4 bak met 3 groepen en hi lo ? jullie zeggen van 6 naar 7? bedoel je dan de m2 naar de m3 ?
Sanderzz
@deutznoud

2 groepen 1 tot 4 en 5 tot 8
deutznoud
@Sanderzz dat met de 4wd heeft de t6010 nu al.. word je neit goed van 😛 denk echt dat t straks echt n keer goed kapot is
deutznoud
@Sanderzz de 7840 :? wij hebben een 7840 met een 4bak en 3 groepen en schildpad/ haasje
Sanderzz
@deutznoud

das niet best dan. klopt je voorloop dan wel? ik had t met de 7840 ook, toen nieuwe achterbanden eronder en nu is t veel minder
Sanderzz
@deutznoud

das een schakelbak met een hi-lo 1 poweshift dus?
deutznoud
Ik weet t niet... dealer al anar gekeken die zij.. oooh das heel normaal, en als het kapot gaat, dan is het niet zo oveel werk 😞
Sanderzz
@deutznoud

dit is hoe t er bij een SLE ( luxe uitvoering) uitziet. hebben jullie wss een SL uitvoering
Sanderzz
@deutznoud

dan hebben jullie een goeiekope 😛
newholland6640
@deutznoud

Hier kunt je het zien :
Van de 1 tot 4 kan met het knopje, Dan moet je even met de koppeling erbij dan kan van de 5 tot en met de 8 weer met het knopje. Hij heeft dus vooruit 8 versnellingen achteruit net zo. Deze foto is alleen van een TS, maar dat maakt geen verschil.
deutznoud
@Sanderzz jaa, isw een sl 😉 weet ik dat verschil nu dus ook.. danjewel 😉
jorn wijthmen
@Sanderzz wordt je zeker niet goed van nu heeft hij de rem ontkoppeld dus rem je met een wiel maar dat is ook levensgevaarlijk
deutznoud
@newholland6640 oo oké bij de t6010 is het abcd met 1 tot 16 😉
Sanderzz
@jorn wijthmen

ja soms ist wel irritant. mja k heb dr een herderarm aanzitten dus zit heel weinig langs de weg....
jorn wijthmen
Op zich wel fijne bakken om mee te werken je kunt snel handelen in het werk zonder de koppeling te gebruiken en dat al voor een trekker van 15 jaar oud
newholland6640


Quote @jorn wijthmen:
us rem je met een wiel maar dat is ook levensgevaarlijk

@koetie valt wel mee toch 😃
newholland6640
@jorn wijthmen

Vind TS toch net wat beter 😛
deutznoud
@Sanderzz dan maar n goeiekope.. niks powershiftzooi.. gewoon n lekkere bak om in te roere 😛
jorn wijthmen
@deutznoud ja dit is dus lage en hoge giering totaal denk ik?
jorn wijthmen
@newholland6640 TN-F zijn tuinbouw trekkers dus niet zo groot en zwaar en als je een beetje wagen er achter hebt zitten en je moet noodstop maken dan win je het niet want dan slipt ie over de weg als er een klote trekker is dan is dat het wel
jorn wijthmen
@deutznoud als je eenmaal gewend bent wil je niet anders meer
Sanderzz
@jorn wijthmen

wat maakt dat nou uit, wij hebben allemaal 200 serie fendt smalspoortjes. heb k ook wel eens voor de dieplader met de rups erop gehad geen enkel probleem. remslang eran en de kar remt goed 😃
deutznoud
@jorn wijthmen zit vaak zat op vario en poiwershift.. maar liever op de 7840 😉
Sanderzz
@newholland6640

doe mij maar een 40 serie hoor. technisch t zelfde, maar veel mooier. en naar maar idee minder rammelig
newholland6640
@Sanderzz

Juist niet, Vind ts meer solide. In de cabine istie beter afgewerkt. De hoge bijzit sterk genoeg. Joystick ipv kruishendel. Aftakashendel die tenminste blijft zitten 😛
jorn wijthmen
@Sanderzz we hebben er dan een lange auto aanhanger achter van totaalong. 4 ton zie foto's in mijn profiel deze heeft alleen maar oplooprem die het slecht doet
Sanderzz
@jorn wijthmen

mot je die remmerijk ff voormekaar maken
nhmonteur
Op alle types is de 4wd rem af te halen, ook op een t6010 is het af te halen. alleen als de 4wd echt zo veel lawaai/schok maakt als je rem los laat dan klopt er toch iets niet in de bandenmaten/voor of naloop.
Want je kun de 4wd rem er wel af halen maar het is toch een stukje veiligheid. vooral als je geen remmen in de vooras hebt zitten.
nhmonteur
@newholland6640
in princiepe kan het geen kwaad voor je tandwielen, alleen als de schok dermate erg word dan is het toch verstandig om hem eens door de dealer te laten calibreren.
Want het opvangen van de schok met je koppelingspedaal is eigenlijk erger omdat je dan meer slip toelaat op de koppelingspakketen.
weurding
Kennis van me heeft een 6640, nog ford type, schijnt een kwaaltje te hebben met de schakelvork, is later opgelost of gemoderniseerd, maar een kenner zal hier meer van weten, is ook niet gezegd dat een 7840 hier ook last van heeft gehad
KOETIE
@newholland6640

zeg ik werd geroepen?
deutznoud
@weurding ja, met de gewone 4bak 😉 heeft die van ons ook
newholland6640
@koetie

Heb jij toch ervaring mee?

Quote @jorn wijthmen:
wordt je zeker niet goed van nu heeft hij de rem ontkoppeld dus rem je met een wiel maar dat is ook levensgevaarlijk
KOETIE
newholland6640
@KOETIE

Dan heeft arjan lopen lullen 😃
KOETIE
@newholland6640

vertel het varhaal is dan?
newholland6640
@KOETIE

Je zat met je vander in de trekker, toen waren de remmen ook ontkoppelt, en met remmen toen tegen een boom geknalt ofzo!
KOETIE
Ohh dat verhaal. nee volgens mijn was de niet met de remmen. mar we vlogen een keertje over de kop.
KOETIE
Wasop het randje van de weg. toen kwam het voor wiel los en die draait dan wat harder en dan kwam die weeo op de weg. en toen gingen we over de kop.
Valtraboerties
Mien va zei wel dat het kwam doordat de remmen waren ontkoppelt? @KOETIE
KOETIE
Valtraboerties
@KOETIE

oowhww..
KOETIE
@Valtraboerties

ja, oowhww..
ford7740
Is Een goede trekker. Wel kijken of er geen onderdruk in de motor is , koude start goed aanslaat, oliepeil nakijken en even tussen je vingers de olie wrijven. Voel je of er geen slijpsel tussen zit. Achterbrug de oliepeil nakijken dan is het wel goed.
johndeere 3650
@ford7740 waarom reageren na 4 jaar?
ford7740
@johndeere 3650 wat ? hoezo na 4 jaar reageren waar heb jij het over ik ben net op deze site
johndeere 3650
@ford7740 topic is al 4 jaar oud lijkt me niet echt van toepassing om nog een reactie op te geven
jorn wijthmen
@ford7740 haha ben de tijd van zon trekker voorbij. heb een 6640 gehad en heb ik nu te koop en heb sinds 2 maand een tsa135 dus dat is wel iets anders.
gudo
We hebben ook een 7840 gehad, fijne trekkers rijden mooi. Maar hij lekte als een zeef. En ook hebben we er 5000 euro aan onkosten aan gehad en toen kwam het volgende probleem, een versleten 4 wd tandwiel in de vooras.... dit kostte ook nog 2000 euro om te maken, dus hebben we hem er maar uit gedaan. Achteraf gezien ben ik blij dat we m weggedaan hebben....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
79
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
19