Illustratie van:

John Deere 2130 - john deere hydroliek pomp

Hallo
ik heb een probleem met de hydroliek systeem van mijn 2130
als ik hem start maakt de pomp een tikkend geluid
er zitten nieuwe plunjers in
hij pomp wel goed is dit lucht
ook is het olie tankje zo leeg die boven de pomp zit
en dat lig ook niet aan de filters in de bak de grote is een nieuwe en het zeefje is schoon
en er zit ook nieuwe olie in
hij doet het een heel klein beetje maar lang niet genoeg wat kan dit zijn
ik hoop niet de pomp in de bak
ik ben einde raad
ik hoop dat er hier iemand deze verschijnsellen herkent

Deel dit topic

Reacties

JD3010
Wanneer ik het tankje voor zo leeg? Waarom zitten er nieuwe plunjers in je pomp?
lennart
Die waren verbrand omdat het olie tankje leeg ging
wanneer hij leeg gaat als ik iets inwerking zet bijvoorbeeld sturen
JD3010
@lennart Dan denk ik toch dat die pomp veel te weinig olie van achteren krijgt. Met sturen alleen mag dit tankje nooit leeg raken.
lennart
En dat gebeurd juist
is dit de pomp in de bak of lucht??
jelledexta
Ik ken niet de verschijnselen, maar ben als echte hoeksewaarder wel benieuwd waar je woont 😛
JD3010
@lennart Lucht verdwijnt uit zichzelf.
Lees dit topic maar eens --> tractorfan.nl/topic/44327/
lennart
S,gravendeel
strijenseweg
ronald73
Je zou een doorzichtige slang kunnen plaatsen tussen (dacht ik) de oliekoeler en het tankje. Dan kan je op deze manier beooordelen of er een constante oliestroom naar je tankje gaat. Zo nee, dan weet je dat er iets niet pluis is in, of bij de buurt van, de pomp in de versnellingsbak.
lennart
Dus dat betekend dat de bak in tweeen moet
ik wil alles eerst uitsluiten en dan er over na te gaan denken om hem te splitsen
maar dat getik in de hooftpomp
kan dat wel lucht zijn doordat de vulpomp niet goed is
john deere 7810
Hij krijgt geen olie dus zal hij lucht aan zuigen 😉

maar ben er bang voor dat hij doormidden moet omdat je waarschijnlijk de hi/lo lek hebt of een van je pijpen. wat je wel kunt controleren voor die tijd is of je hefdeksel lek is 😉

maar denk niet dat dit zal helpen. lees het topic maar eens goed door wat hier boven wordt aangegeven.
john deere 7810
Wat ik je wel kan aanraden is het schakel er af halen en dan perslucht op de leidingen zetten. als je dan geborrelt hoort in de bak dan heb je een van je pijpjes lek
lennart
En nou heb ik nog een vraag
Er zitten 3 leidingen op de pomp
Een voor aanvoer uit het tankje
En een waar druk op staat waar is die ander
Voor met die bocht die ook je bak in gaat
JD3010
De pomp achterin pompt door een dikke leidingen rond. De retourolie wordt gebruikt voor de hilo, aftakaskoppeling en rem en om de bak te smeren op drukt. Hier staat can 10 bar op. De dunnere leiding die rechts uit de pomp komt is de drukleiding, ca. 150 bar.

Ik denk toch dat de bak in tweeen moet. Het is dan uit te zoeken waar de grootste lek zit. Er zijn meerdere mogelijkheden. Zelf zou ik dan alle afdichtingen vernieuwen. Dan ben je daar vanaf.
lennart
Is dat een ingewikkelde klus
Ik heb wel veel uit elkaar gehad maar nog nooit zo iets
Moet ik nog ergens rekening mee houden met uit elkaar
Of wat kan ik nog meer testen om zeker te weten dat dat het is
Maar wat dat getik in,de hoofdpijn is weet ik nog niet
Kan dit lucht zijn
Adri-JD850
Laat de trekker even lopen en kijk of het "mistig" is in de versnellingsbak door de vulopening, rij een stukje en gooi de hi-lo er op en er af als die niet "bokt" is het niet goed. je kunt ook de drukken nog meten bij de schakelpoken maar hoe of wat daar heb ik geen ervaring mee,wat ook nog kan is dat de leidingen die naar de pomp gaan dicht zitten probeer zoveel mogelijk dingen uit te sluiten alvorens de trekker door de midden te doen.
lennart
Is dat een ingewikkelde klus
Ik heb wel veel uit elkaar gehad maar nog nooit zo iets
Moet ik nog ergens rekening mee houden met uit elkaar
Of wat kan ik nog meer testen om zeker te weten dat dat het is
Maar wat dat getik in,de hoofdpijn is weet ik nog niet
Kan dit lucht zijn
Tom VB
Nee geen lucht. Je hoofdpomp krijgt te weinig aanvoer, dus zit het probleem in je transmissie. Op je schakeldeksel zittenaan de zijkant kleine boutjes, daar kun je de meter op aansluiten. Het lijkt me verstandig om de transmissiedruk te laten meten door de dealer, of iemand die er verstand van heeft. Dan kun je de lekkage opsporen en maatregelen nemen. Eerst de lekkage/oorzaak vinden dan pas sleutelen.
ronald73
Lennart, zet eerst even die doorzichtige slang ertussen, makkelijker kan het haast niet. Dan kom je volgens mij in een ogenblik heel veel meer te weten 😉
JD3010
@ronald73 Dat is een handige tip. Die zal ik onthouden, mocht ik het zelf een keer nodig hebben. 😄
john deere 7810
@ronald73

wat is daar het nut van? je weet toch dat je tankje niet wordt aangevult dus je hebt waarschijnlijk een te grote lek in je achterbrug en een zeer grote kans dat 1 van je pijpjes lek is of de hi/lo

dat is gewoon een probleem van de 20/30 serie. je kunt het met perslucht proberen. opzich geen moeilijke klus je moet alleen op passen met 2 pijpjes die boven op je transmissiepomp zitten, omdat die er in kunnen vallen.

mischien verstandig om gewoon naar de (jd) dealer te gaan en
even laten nameten.
DESLAGERURRE
@ronald73 nergen goed voor .... een bult gemartel is dat ! .. 't probleem zit in de bak 😉 .. even druk meten op de schakel deksel van de hi/lo - aftakas 😉 moet zo rond de 10 bar zitten .. 8 bar is al te weinig 😉 ...
DESLAGERURRE
De bak delen is niet zo veel werk er valt dan nog niks uit .. de pomp zit dan net achter het koppelings huis
john deere 7810
@DESLAGERURRE

inderdaad 😉

en je hoeft de cabine er niet af te hebben 😉 dan trek je zo de bak er onderweg.
lennart
Ik ga van het weekend dingen uitsluiten
Zo als in de bak kijken of of het daar borrelt
Of mistig en de doorzichtige slang is een goede
En anders gaat de cabine er weer af
Bedankt voor de zovere info
ronald73
@john deere 7810 en @DESLAGERURRE
Lennart wil van begin af aan beginnen met zoeken waar zijn probleem ligt. Dan ligt het voor mij voor de hand om eerst te kijken of er ook echt olie bij de hoofdpomp terecht komt. Op deze manier is dat makkelijk, snel en goedkoop te controleren zonder bezoekjes aan de dealer of montage van drukmeters die niet iedereen in z'n werkplaats heeft liggen. Voor mij is een paar slangeklemmetjes aandraaien zo'n bult gemartel niet. Komt er geen olie, of soms een scheutje, dan weet je dat je dieper in de bak moet zoeken. Komt er wel olie, tsja, dan zou je het spulletje na moeten laten meten.

Lennart, succes ermee 😄
DESLAGERURRE
@ronald73 niet mee eens ... pomp krijgt gewoon te weinig olie daar ben je dat slangetje niet bij nodig 😉 en punt 2 dan moet je de leiding door zagen en later weer aan elkaar zetten ..
neem nou maar van ons aan dat het 100% in de bak zit .. heb het al bij meerder trekkers bij de kop gehad 😉
JD3010
@DESLAGERURRE Er hoeft geen leiding doorgezaagd te worden hoor, want tussen de oliekoeler en het tankje zit een rubberslang. Maar ik ben het met je eens dat de trekker doormidden moet. Als er voor het stuur al te weinig olie is, dan is er achterin toch echt iets kapot. Verbrande plunjers in de pomp komt niet vanzelf.
DESLAGERURRE
@JD3010 la maar als dat expantie vat leeg is .. dan weet je al dat er te weinig olie komt .. waarom moet je dat dan nog kontroleren ?
DESLAGERURRE
Is allemaal extra werk waar je niks aan hebt ..
ronald73
@DESLAGERURRE Eerder stel je voor om de druk op de deksel van de bak te meten, nu hoef je opeens niets meer te controleren? :?
Als het zeefje in de hoofdpomp voel troep zit doet de pomp ook niet veel meer, maar er komt wel olie in het tankje! Mijn JD's heb ik de laatste 5 jaar ook al twee keer doormidden gehad om de leidingen in de bak te vervangen 😉
DESLAGERURRE
@ronald73 druk meten op de schakeldeksel ja 😉 en op de hoofd pomp zit helemaal geen zeef .. die zit in de aanzuigleiding aan de rechterkant voor de trompetten ... achter die grote bout 😉
en er komt geen of te weinig olie in het tankje ! 😉 lees maar eens goed ..
de paketten van mijn 3050 heb ik er allemaal uit gehad en de 3040 is ook uit elkaar geweest omdat er een scheur zat in de aanzuigbuis van de vul pomp
JD3010
@DESLAGERURRE Dat ben ik ook met je eens. Er komt veel te weinig olie van achter. Waarom? Dat zal blijken als die los is. Ik heb er gelukkig niet zoveel ervaring mee 😉
Dat zuigfilter in de bak moet er toch links uit? Of heb ik dat nu verkeerd, ik begin nu wel te twijfelen.
DESLAGERURRE
@JD3010 bij de 3040's was het altijd rechts .. tenminste .. doe ik "altijd" :lol:
zal morgen een fototje maken . ..
ronald73
@DESLAGERURRE Zoek het zeefje maar eens op in jouw catalogus: R27173 😉
JD3010
@DESLAGERURRE Dan zal het dus rechts zijn. Weer wat geleerd.
DESLAGERURRE
@ronald73 en waar hebben wij het nou over ?
ronald73
@DESLAGERURRE Heb je hem gevonden, in de hoofdpomp?
DESLAGERURRE
@ronald73 ja maar beste vent zo komt er nog geen olie in de pomp want de hoofdpomp is niet zelf aan zuigend en moet de voeding krijgen van de vulpomp in de achterbrug die het vat boven de pomp vol moet houden !
JD3010
@ronald73 Dat zeefje is voor de regeling van de pomp en niet voor de rest. Daar is het zeef veeeeel te fijn voor.
ronald73
@DESLAGERURRE Je hebt 'm dus gevonden? Heb jij zelf dat zeefje wel eens verstopt gehad? Hoofdpomp doet dan ook niets, het lijkt net alsof de hoofdpomp geen olie krijgt terwijl het er wel is.
Bij dit onderwerp van Lennart willen we toch juist opzoeken waar het probleem zit?
JD3010
@ronald73 Ik heb deze nog nooit verstopt gehad, dus kan ik daar niet over oordelen. Je zou dus best gelijk kunnen hebben. Dan moet Lennart deze ook maar is controleren.
DESLAGERURRE
@ronald73 dat is onzit want als dat zo was zou het vat boven de pomp vol moeten zitten 😉
DESLAGERURRE
@ronald73 en als daar zo veel rommel in zou zitten zou er niet veel over moeten zijn van het hoofd filter !
ronald73
@DESLAGERURRE Als de trekker een tijd stil staat zakt dat tankje beetje bij beetje leeg, tenminste, die ervaring heb ik.
Bij mij waren in de hoofdpomp de naaldlagers aan diggels gelopen, daar doet het hoofdfilter niet veel mee 😉
DESLAGERURRE
@ronald73 jij snapt echt de werking niet dus ...
ronald73
@DESLAGERURRE Kom op, snap je nu niet dat het hoofdfilter niet de olie zal zuiveren die in de hoofdpomp zelf vervuild raakt?
john deere 7810
@ronald73

jij snapt volgens mij het systeem niet als ik je reacties zo lees. zijn probleem is anders.

Probleem is dat de hoofdpomp niet genoeg olie krijgt van achter. Dat is een probleem van deze type's dus we hoeven niet van voor af aan te beginnen met zoeken omdat de oorzaak al een heel eind bekend is.

nou achterin de bak zit de transmissiepomp die de hi/lo stuurt en smeert die het aftakas pakket op druk houd. en remt als het nodig is ook smeert hij de versnellingsbak zelf.

alles wat hij over heeft stuurt hij naar voren naar het vooraad tankje wat boven de hydroliekpomp zit.

zo gauw 1 van deze dingen te veel olie vraagt dus als hij het ergens makkelijk kwijt kan worden door lekage dan kan hij vooral bij lage toerentallen het vooraad tankje voorop de pomp niet vullen omdat hij te weinig liters heeft.
ronald73
@john deere 7810 Mijn waardering dat je even de tijd hebt genomen om beknopt het systeem te beschrijven 😉 Ik snap het systeem en probleem wel, ik heb het ook enkele keren gehad. Jullie snappen het ook wel, dat weet ik wel. Alleen maken sommige mensen zo'n ophef over m'n voorstel om een slangetje aan te sluiten tussen hoofd- en vulpomp. Toen ik even iets anders aanhaalde wat niet direct in hun straatje paste, toen begonnen de verwijten dat ik er niets van af weet. Sommige die direct riepen alles al te weten wisten blijkbaar nog niet eens van af van het bestaan van een filter in de hoofdpomp, iets wat er echt niet voor niets in zit. Of over het bestaan van leidingen waar eigenlijk slangen zitten.
Kijk, jullie in nederland rijden zo even naar de dealer als jullie een probleem hebben. De dichtstbijzijnde JD-dealer hier zit 35 km verderop en die heeft, geven ze eerlijk toe, totaal geen verstand van oudere types. Dan moet je zelf wel eens wat bedenken om een diagnose te stellen. Blijkbaar zijn zelf bedachte methodes hier niet graag gezien.
Tom VB
@ronald73
Begrijpelijk verhaal.

Er zijn er hier die in hun enthousiasme om te laten zien hoe goed ze het weten soms wat betweterig worden. Mss ik ook wel... 😉
john deere 7810
@ronald73

nou op zich is dat slangetje niet verkeerd alleen het probleem is al vast gestelt. En dat is wat je bereikt met een doorzichtich slangetje er tussen. maar alles wat je losdraaid kan na die tijd ook lekken.

En ik rij elke dag naar de jd dealer 😉 maar dan mag ik zelf de problemen oplossen wat anderen hebben. wel als monteur in opleiding, dus voor mij is er ook nog genoeg te leren.

En die zelf bedachte methodes zijn goed gevonden maar in dit geval al overbodig. en het is jammer dat de topic starter eerst een halfe dag moet sleutelen en nog niks verder komt.
en dat is niet perse op jou bedoelt.

Maar je ziet het zoveel dat ze reageren terwijl ze er geen barst van snappen/begrijpen en dus met verkeerde antwoorden komen. Dit is niet voor jou bedoelt maar meer voor de andere tfers.
john deere 7810
@Tom VB

ja idd maar er wordt zo veel gereageerd met diverse topic's terwijl ze er niks van snappen dan denk ik reageer dan niet.
JD3010
@ronald73 Sorry hoor, maar mijn dealer zit ook ruim 30 km. weg. Ik kom er alleen om onderdelen te halen voor deze trekkers en verder niet. Het werk kan ik zelf wel doen, het is voordeliger en dan weet ik zeker dat het goed gebeurd. Ook hier in Nederland is al veel kennis weg van de oudere trekkers.

Zoals al eerder gezegd, bij Lennart komt er geen voldoende olie naar voren toe. Dat is geen probleem van de hoofdpomp, maar een probleem achter in de bak. Of dit nou van een verstopt filter is, een kapotte hilo, leiding, aftakas, hefinrichting of wat anders, kan niemand van een afstand beoordelen, ook ik niet. Daar heeft ook het filtertje in de pomp geen invloed op.

Volgens mij is het hier de bedoeling om iemand te helpen met een probleem en niet gaan lopen zeuren over wat een ander misschien verkeerd beoordeeld.
DESLAGERURRE
Quote @Tom VB:
betweterig
ikke ??? :lol:
john deere 7810

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
3