Illustratie van:

Fordson Dexta - lekkage motorolie

Na het vervangen van de koppakking en het opschuren van de kleppen lekt er nu motorolie uit het uitlaatspruitstuk. Aan de cilinders heb ik niets gedaan, er is wel speling. Komt de olie hier langs omhoog of ontbreekt er nu ergens een ring o.i.d.?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Arjan24: Het zou natuurlijk goed kunnen dat er een ring ergens ontbreekt. Vergissingen maken is menselijk, nietwaar(?).
Zijn de afdichtingsringen om de klepstelen wel (allemaal) vernieuwd?
ford5000
Kleprubbers wel vernieuwd?
gerhardleusink
Net zoals @ford5000 zegt, kleprubbers waarschijnlijk niet vervangen of niet goed gemonteerd.
Robert87
Lijkt me verstandig dat je even nieuwe rubbers om de kleppen monteert. Makkelijkste en snelste manier om er achter te komen of dit het probleem geeft van de olie in het spruitstuk
lutje-ford
Ik denk dat de zuigerveren zijn versleten.
Wimsumar
Quote @Beste lutje-ford:
zuigerveren zijn versleten.

Nee dat kan eigenlijk niet de oorzaak zijn van olielekkage uit het spruitstuk.
Bij versleten zuigervern kan (overmatig) olie in de verbrandingsruimte van de cylinder komen en zal daar met de werkslagen tezamen met de ingespoten diesel verbranden.
lutje-ford
Als je de tractor zo ver hebt dat je hem wat zwaar werk kan laten doen kan het probleem misschien wel verholpen zijn daar zijn ze per slot van rekening ook voor gemaakt.
ford5000
Quote @Wimsumar:
Quote @Beste lutje-ford: zuigerveren zijn versleten.
Nee dat kan eigenlijk niet de oorzaak zijn van olielekkage uit het spruitstuk.
Bij versleten zuigervern kan (overmatig) olie in de verbrandingsruimte van de cylinder komen en zal daar met de werkslagen tezamen met

Helemaal uitgesloten is het eigenlijk niet hoor.
Het wil bij sommige motoren die niet al te zwaar werk voor hun kiezen krijgen wel eens voor komen dat de zuigerveren, en dan met name de olieschraapveren, gaan "plakken" in de groef waardoor er toch de nodige olie boven de zuigers terecht komt die niet geheel met het lucht/brandstofmengsel verbrand.
Van Perkins motoren zoals ind e dexta ken ik het probleem niet, maar bij Ford motoren komt het met regelmaat voor.
Mijn 5000 heeft er ook al sinds jaar en dag een handje van. Ook nadat de gehele kop gereviseerd is vorig jaar, incl. de kleprubbers.
Goed aan het werk zetten een uur of wat en het is weer over.
Wimsumar
Quote @Beste Ford5000:
Helemaal uitgesloten

Om maar zeker niet de indruk te wekken dat de topicvraagsteller toch maar (onnodig) de motor geheel los moet trekken ga ik niet mee in jouw theorie.
Natuurlijk kan er olieverlies optreden door slechtwerkende olieschraapveren maar deze olie zal mee verbranden met de ingespoten diesel. Zo niet, dan verdampt de olie wel in het hete uitlaatkanaal. Ik denk niet dat dit hierdoor dusdanige hoeveelheden olie oplevert dat dit zichtbaar uit het spruitstuk gaat lekken.
Vooralsnog blijf ik bij eerdergenoemde oorzaak: de klepsteelrubbers.
ford5000
Quote @Wimsumar:
Quote @Beste Ford5000: Helemaal uitgesloten
Om maar zeker niet de indruk te wekken dat de topicvraagsteller toch maar (onnodig) de motor geheel los moet trekken ga ik niet mee in jouw theorie.
Natuurlijk kan er olieverlies optreden door slechtwerkende olieschraapveren maar deze olie zal mee verbranden met de ingespoten diesel. Zo niet, dan verdampt de olie wel in het hete uitlaatkanaal. Ik denk niet dat dit hierdoor dusdanige hoeveelheden olie oplevert dat dit zichtbaar uit het spruitstuk gaat lekken.
Vooralsnog blijf ik bij eerdergenoemde oorzaak: de klepsteelrubbers.

Zeer gewaardeerde @Wimsumar: Ik ga in dit geval ook volledig mee in jouw mening dat het bij de topicstarter om de klepsteelrubbers gaat hoor, en het is ook niet mijn intentie hem op te zadelen met een onnodige motorrevisie in welke vorm dan ook.
Toch weet ik uit eigen ervaring dat de stelling die @lutje-ford hier ter sprake brengt in de praktijk wel degelijk voorkomt, ook al deel jij die mening niet.
Ik wilde er eerder ook niet aan totdat een zeer ervaren monteur van onze toenmalige Ford dealer mij het verhaal uitgelegd heeft.
Nogmaals: Ik weet niet of dit ook bij Perkins motoren voor komt, maar mijn Ford 5000 heeft het al wel 20 jaar dat hij wanneer hij een poos geen zwaar werk te verduren krijgt dat er wel degelijk op die manier olie in je uitlaatspruitstuk terecht komt die niet volledig verbrand.
Toen hij nog regulier op de boerderij werkte en het voorjaarswerk op het land weer in volle gang was was het binnen een dag gebeurd met het gesmeer langs het motorblok, want door ervoor te zorgen dat de motor langdurig goed zwaar moet trekken brand je dus als het ware de in de groeven van de zuigers aangekoekte olie er weer tussenuit waardoor de zuigerveren weer vrij in de groeven kunnen gaan bewegen en hun werk weer naar behoren gaan doen.
Het mooiste kun je dit zien door in de avonduren als het donker wordt/is de trekker met bv een flinke cultivator door het land te laten trekken met een mooi roodblauw kegeltje bovenop de uitlaat. Zolang er nog regelmatig de nodige vonken uit de uitlaat komen verbranden er nog onverbrande olie en roetdeeltjes. Op een gegeven moment zul je zien dat er steeds minder vonkjes uit de uitlaat komen, en je kunt er de klok op gelijk zetten dat het tegen die tijd ook gedaan is met het gesmeer via het uitlaatspruitstuk.
Ook zal hierdoor de carterdruk verminderen, want je kunt gewoon het verschil voor en na zien en voelen aan de hoeveelheid druk die via de carterontluchting de motor verlaat.
Als laatste merk je het ook aan het olieverbruik, want ook dat wordt nadien weer minder, al is dit het minst aantoonbare van de 3 omdat een beetje gesmeer er vaak erger uit ziet dan het in werkelijkheid is.

Dat dit gebeurd hoeft er ook niet persé op te duiden dat de conditie van de motor slechter aan het worden is.
Toen ik vorig jaar de cilinderkop van de mijne heb laten reviseren heb ik ook even de moeite genomen de cilinders op te meten om te kijken in hoeverre ze afweken van de originele boring. Die behoort af fabriek 111,8mm te zijn.
De metingen die ik heb verricht op alle 4 cilinders gaven boringen van tussen de 111,86mm en 111,9mm. Dit zijn in mijn optiek zeer kleine verschillen en duiden mijns inziens dus niet op verregaande slijtage aan zuigerveren of cilinderwanden, en toch zie je ondanks de nieuwgemonteerde klepsteelrubbers wel af en toe een beetje zweterij langs de pakking van het uitlaatspruitstuk komen.
Zeker als je er zoals ik niet veel meer mee doet dan een beetje voor het plezier rondtuffen.
Zoals gezegd wil ik hiermee niet suggereren dat dit ook de oorzaak van de olielekkage bij de topicstarter is, maar hooguit aanduiden dat er wel degelijk ook andere oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen.
Ik had dit gisteravond eigenlijk al willen schrijven, maar had toen geen tijd genoeg omdat ik naar mijn werk moest, dus ook mede daarom deze aanvulling op mijn vorige commentaar in dit topic.
Je mag dit gerust als niet plausibel bestempelen, maar ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat er meer (Ford) tractorgebruikers zijn die dit verhaal kunnen bevestigen.
Wimsumar
Quote @Beste Ford5000:
Zeer gewaardeerde

Je lijkt mijn contactpersoon bij de Belastingdienst wel. 😄

Net zoals een Ford 5000 waren er vele andere merken en typen trekker uit die tijd met erg veel roetuitstoot in de uitlaatgassen. Ik ben met je eens dat dit bij lichte werkzaamheden kan leiden tot vastzittende zuigerveren welke vervolgens bij 'stevige' werkzaamheden weer los kunnen 'branden' en waarmee ook de zware roetaanslag in de uitlaat verdwijnt.
Wat de (vettig aanvoelende) "zwarte streepjes" onder het uitlaatspruitstuk op het motorblok betreft, ik blijf erbij dat dit door condenswater opgeloste roet is en bestempel het inderdaad als minder plausibel dat het uitgestoten olie kan zijn.
Gelukkig zijn we volmondig met elkaar eens dat het geen reden is de motor geheel uit elkaar te halen/te reviseren. 😄
newholland6640
@Wimsumar

Hij heeft gewoon gelijk 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
32