Illustratie van:

Zelfbouw Haakarm - Plaatsing van de as

Ik ben een 5m haakarmsysteem aan het bouwen voor achter mijn DX6.30 te hangen.
zotale lengte met trekhaak: 6m80
Het gaat een één-assisge worden.
Heeft er iemand tips op weke afstand ik de as zou plaatsen t.o.v. de achteras van de tractor?

Deel dit topic

Reacties

lindehydrocart30
Tjah, das lastig te bekijken, staan er geen vergelijkbare haakarmcarriers op internet? dan heb je een idee, van hoe en wat
dx11
Ik zou sowieso een 2 asser (of 3 :)) bouwen. Anders zit je maximaal met 10 ton aslast, een keer 2 ton oplegdruk, 4 ton eigen gewicht is 8 ton laadvermogen.

Daarnaast moet je as zo ver mogelijk naar achteren, anders zal je trekker de lucht in gaan bij het oppikken van een container.
xylon
Voor de as heb ik geen bang die kan wel 20ton aan, het is een achteras van een vrachtwagen trekker.
Voor het omhoog gaan bij optrekken tegen te gaan maak ik een soort topdrukcillinder.
rickjd
@xylon
Je mag in nl maar 10 ton per as. Zo bedoelt dx11 het.
rickjd
@dx11
Is de 10 ton regel ook in belgië?
dx11
@rickjd weet ik niet.
xylon
Ik heb nog niet van die regel gehoord.
Maar dat is niet van belang voor mij.
Als ik de oplegdruk weet die ik wil kan ik de afstand van de as wel berekenen.
2 ton is genoeg oplegdruk?
dx11
@xylon jazekr. meer moet je niet willen. ik gok een goede meter van achteren
Valtra-Fordpower
@xylon Je kunt ook in de papieren van de trekker kijken wat de oplegdruk maximaal mag zijn.
bertd
Dacht dat oplegdruk maximaal 3 ton mocht zijn(inbelgie)
een as is normaal 10 ton, aangedreven as is 12 ton,
2 assen na elkaar 10 ton per as, indien assen te dicht op elkaar staan 8 ton(afstand weet ik niet)
xylon
Kan ik met 2ton oplegdruk nog comfortabel rijden zonder wiegen of klapperen.
NHSanderJD
Licht aan je trekker.
xylon
Het is een DX 6.30 meestal
interRick
@xylon

als ik jou was zou ik toch maar goed overwegen om er 2 assen eronder te maken. al was het alleen al voor het weggedrag.
xylon
Het probleem met 2 assen is dat ik een schommelsysteem moet maken en dat het hoger word.
Jochemz
Aslast in België is inderdaad ook 10 ton. Maar heb je al eens gedacht hoe je hem gekeurd gaat krijgen, over zelfbouw doen ze namelijk nogal moeilijk in België.

En als je da afstand van de as tot tractor wilt berekenen zou ik uitgaan van 2 ton oplegdruk, maximaal mag dit 3 ton zijn.
lange4571
Voor een zelfbouw zou je een eenmalig PVG-nummer moeten aanvragen maar dat is ook een hele boterham want doen moet je eigenlijk erkend constructeur zijn en dan moeten ze op de keuring nog willen meewerken...
GROENEDEERE
@xylon 2 assen een haakarm.met enkele as maakt meer schade aan trekker en haakarm zelf. Met het oppakken komen er erg veel krachten op dat ene asje te staan. En dat het een vrachtwagen as is maakt Niks uit ook die mogen.ook.maximaal tien ton
Fast Eddy
@xylon

De topdrukcilinder moet dan andersom werken.Een topdrukcilinder drukt de vooras aan de grond, maar als je een container optrekt wil de achterkant van de trekker omhoog. Een topdrukcilinder versterkt dit dan.
JD3010
Als je persé een enkelasser wilt maken, kun je er beter stempels achter maken die op de grond staan.
Boerenjongen16
Heb ooit eens ergens gelezen dat fabrikanten de éérste as vanaf het onderstel op 55% van de totale lengte plaatsen. Zodat de druk op de banden van de kipper/ haakarm in balans komt tegenover die op de dissel/ trekker.

Bij jouw dus 5m : 100= 0,05m en dat keer 55 = eerste as op 2,75 plaatsen... ?
guy s
Het is in belgie bijna onmogelijk en heel duur om een eigenbouw construktie gekeurd op de weg te krijgen. als je een enkele as eronder aakt is die dan geveerd? want een dubbele as eronder hooft daarom niet veel hoger te zijn dan een enkele as , zie maar naar de constuktie van sommige vrachtwagens ...
charel
Ik zou persoonlijk geen as nemen van een vrachtwagen.. Deze zijn niet geschikt voor traag vervoer. Dus je zal veel meer moeite moeten doen om hem te stoppen. Als je ooit een bij joskin langsgaat of een andere fabrikant leggen ze je dit ook uit. Ook voor de wetgeving is 1 as redelijk krap, je zal niet veel mogen laden aangezien het maar t10 ton neemt.
mbvaltra
@charel

Maar waarom worden onder mengwagens wel vrachtwagen assen gebruikt?
xylon
@JD3010 met stempels kan ik niet vooruit of achteruit rijden tijdens het optrekken.
xylon
@Fast Eddy Klopt, de topdukcilinder gaat trekken in mijn geval.
Fast Eddy
@mbvaltra

Xylon maakt er een achteras van een vrachtwagen onder.
Charel zal dat wel bedoelen.
xylon
@guy s Ik ga er geen vering onder maken.
mbvaltra
@Fast Eddy

😮 op die manier bedoelt ie dat. Dat maakt het verhaal al heel anders
xylon
Ik haal trouwens het binnewerk uit de as.
xylon
Volgens berekenigen moet mijn as op 1.90 m van achterkant staan bij 16 ton totaal gewicht en op 1.64m bij 12 ton
MF6480
Vergis je niet wat voor krachten er allemaal vrijkomen bij zo'n systeem helemaal met 1 as.. gaat straks met trekker en al de lucht in of je trekt alles krom..!
O N
@rickjd
nee in belgie is dit "slechts" 9ton bij mijn weten

een vrachtwagen mag in Nederland dan ook 50 ton maximaal wegen tegenover 45 ton in België.
charel
45 ton maximaal en je wilt niet dat je overlaad rondrijdt en de politie u tegen houdt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Haakarm ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
29