David Brown 990 - motorrevisie

Hallo, we haalden opnieuw een motor van één van onze David Browns uit elkaar met het oog op een motorrevisie.
Maar nu blijken de revisiebussen niet overeen te komen met de oude bussen, zodat het blok zou moeten worden aangepast, enzovoorts, maar dat zien we niet zitten en gaan we dan ook niet doen.
Bovendien zien de bussen, zuigers en zuigerveren er niet zo slecht uit, zodat we denken alles terug te zetten zoals het stond.
Mar onze vraag is of we toch niet beter de bussen eerst laten honen om een betere een betere hechting te krijgen van de olie en bijgevolg een betere smering? Bovendien zouden we dan ook nieuwe zuigerveren willen plaatsen.
Voorheen was er wat blauwe rook wat wijst op olieverbruik vandaar deze handeling…
Kan iemand ons hierin bijtreden en wat meer uitleg geven?
Alvast bedankt!
DBRaymond

Reacties

deeremeneer
Die blauwe rook zal eerder gewoon diesel zijn denk ik. Of verbruikte de trekker veel olie?
DBRaymond
@deeremeneer : het is wel degelijk zo dat de tractor ook olie verbruikte.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Ja, als je de 'oude' onderdelen weer gaat gebruiken zal honen zeker moeten, immers, ze hebben de slijtage van de oude zuigerveren welke je ook van plan bent te vernieuwen.
Hoe zien de bussen er trouwens uit van binnen? "Mooi" glimmend?***

*** = niet goed!
DBRaymond
@Wimsumar : inderdaad Wim de bussen zien er binnen mooi glimmend uit, wat dus wil zeggen dat de olie er goed naast kan met als gevolg blauwe rook en olieverbruik.

We denken het honen niet zelf te doen doch wel door een firma die expertise heeft in dit soort zaken. Want zo bussen hebben wat ei-vorm en dat moet degelijk worden uitgevoerd.

Heb je enig idee van kostprijs met zuigerveren erbij?

En zijn er nog andere zaken dewelke we eventueel goed in het oog moeten houden of goed moeten op toezien?

Dank voor alle tips!
deeremeneer
Controleer ook zeker de zuigerveer groeven in de zuiger. Er worden nogal eens nieuwe zuigerveren in versleten zuigers gemonteerd. Vaak is de groef door de zuigerveren uitgeslagen waardoor de zuigeveren omhoog en omlaag kunnen timmeren zeg maar. Controleer nu meteen je lagers en vraag of je drijfstangbouten vervangen meten worden. Heeft de kop kleprubbers vervang die dan ook meteen.
Wimsumar
Quote @Beste DBRaymond:
enig idee van kostprijs

Nee, ik heb met dit soort zaken weinig ervaring, laat staan dat ik kan van achter het beeldscherm / toetsenbord kan beoordelen hoe jouw onderdelen er uit zien. Ik kan alleen maar theoretische en practische tips geven. 😄
DBRaymond
@deeremeneer : De zuigerveergroeven gaan we zeker nog nazien, doch op het eerste zicht waren die nog in orde. Alle lager en lagerschalen en krukas is reeds vervangen. Zo we een revisie doen, doen we een vrij complete revisie. We beginnen immers niet graag een tweede keer... De cilinderkop heeft kleprubbers, en ook die werden vervangen, want die waren totaal versleten (verhard enz...). Dus langs de kleprubbers kwam sowieso ook olie.
deeremeneer
Maar even wat anders. Je set bussen past niet zeg je is dat niet gewoon een fout van de leverancier misschien. Met andere woorden kun je ze niet omruilen voor de juiste?
DBRaymond
@Wimsumar : "Ik kan alleen maar theoretische en practische tips geven.", waarvoor we je erg dankbaar zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat u ons zeer goed verder helpt!!
Nogmaals : dank u Wim!!
DBRaymond
@eeremeneer : Normaal bestellen we alles in Engeland bij Agriline. En ook deze keer hebben we dat gedaan. Maar deze keer pasten de bussen niet. We hebben ze reeds teruggezonden, en ze hebben ze nagezien, doch alles klopte. Nu zouden we het blok moeten aanpassen aan de bussen wat we uiteraard niet gaan doen. Vandaar dat we hier reeds uitleg vroegen i.v.m. honen enz...

We gaan dus de oude bussen laten honen en terugplaatsen en nieuwe zuigerveren op de oude zuigers, wat volgens ons ruim voldoende moet zijn om er weer heel wat uren tegenaan te kunnen gaan.
deeremeneer
@DBRaymond Oke duidelijk verhaal. Honen is zeker een goede optie nu ja. Veel succes er verder mee.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!