Illustratie van:

Case International 856 XL - Gewicht bij trekkertrek. wat is het beste?

Hallo. ik wil met onze 856xl trekkertrek gaan doen, dus ik vandaag naar de weegbrug heen met dubbellucht eraan en de trekker woog 5040 kg.

nu heb ik mij ingeschreven voor de 4,5 ton klasse omdat in de 5,5 ton's klasse al grotere trekkers mee doen zoals een case international 1056xl.

wat is dan wijsheid? dubbel lucht eraf halen en dan meedoen met een paar gewichten erop. of de dubbel lucht erop en dan nog zoveel mogelijk gewicht erbij op pakken totaan de 5,5 ton?

wat zijn jullie meningen?

alvast bedankt, Gr Tone29

Deel dit topic

Reacties

Niek1988
Volpakken maar! Das altijd beter dan leeghalen. Gewoon 5,5 ton gaan rijden alleen een tandje lager dan je zou doen in de 4,5.
selten
Ik zou 5,5 doen. Kun je denk ik beter regelen hoe je gaat presteren. Het is niet de eerste keer dat een lichte tractor met veel gewicht aardig ver komt 😉
stannetje96
Denk niet dat je in de 4.5 komt als je dubbellucht eraf gooit.
probeer dat nog maar eens 😉
1046
Lekker 5,5 gaan rije , 4,5 wodt te krap
tone29
@stannetje96 jawel. tank is bijna vol nu nog en zonder dubbelucht heb ik weer gewogen en nu weegt ie 4590 kg.
1046
@tone29 incl bestuurder????
selten
@tone29
dus krap aan...
stannetje96
@tone29 zou ik 4.5 gaan rijden. 85 pk is wel heel weinig voor 5.5 ton
tone29
@1046 dat word dan misschien wel aardig krap jaah..
1046
Hou er wel rekening mee dat mobiele weegbruggen anders wegen dan vaste weegbruggen
Valtra-Fordpower
Ik vind de trekker behoorlijk zwaar voor 85pk. Zit er stiekem geen water in de banden?
tone29
@1046 jaah incl mij.
@selten jaah wel een beetje. maar k heb er nu nog ongeveer 190kg gewicht voorop. (moet achterop)
tone29
@1046 wat moet je voor het verschil rekenen?
@Valtra-Fordpower jaah viel mij ook vies tegen jaah. daarom ging ik er al met dubbel lucht heen ik dacht dan haal ik er daar wel een aantal gewichtjes vanaf. en er zit geen water in de banden.
stannetje96
@tone29 dan weegt ie dus 4400?
weegbrug geeft meestal rond de 100 kilo minder aan.
dan kan je er nog 150 ofzo bij op.
zou ik lekker 4.5 gaan rijden
wvdh
@tone29

pomp open zetten gaat die wel naar de 120 pk toe. dan gaat het goed in de 5.5 ton
1046
@tone29 dat verschil is altijd anders , daar valt nie mee te rekenen
selten
@tone29
ik heb 956's niet onder zien doen voor 1056's. Dus zou je met een 856 ook een heel eindje moeten kunne komen 😉
wvdh
@stannetje96

bij jou hebben ze andere weegbruggen al hier dan. kan wel eens 200kg verschil in zitten
tone29
@stannetje96 ohw dat wist ik niet. maar kun je die gok wagen om er maarzo 100 kg meer op te gooien?
Valtra-Fordpower
@tone29

Ik zou het proberen met het verspeelbare gewicht achterop in de 4500kg. Mocht het nu niets worden doe je volgende keer in de 5500kg mee 😛
1046
@selten 9 en 1056 zijn 6 cilinders , 856 is 4 pitter
tone29
@wvdh jaah.. vind dit best moeilijk eigenlijk. wie heeft hier ervaring mee eigenlijk? of hebben jullie dat allemaal wel eens?
selten
Quote @tone29:
maar kun je die gok wagen om er maarzo 100 kg meer op te gooien?

Als het te veel is kun je het er altijd afhalen.
selten
@1046
ik hoop wel met turbo?
1046
@selten 9 en 1056 hebbe etzelfde blok
1046
@selten dat wel ja
tone29
@selten jaah 856xl. 4cil met turbo.
selten
@1046
en de 9 en 10 zijn zeker kaal?
selten
@tone29
pomp beetje los hedde ook 100 onder de kap 😉
1046
Quote @selten:
Als het te veel is kun je het er altijd afhalen

maar als je nog 100 kg te zwaar bent , en je kan er niks afhalen , heb je een probleem
wvdh
@tone29

pomp open zetten dan komt een 4 cil turbo wel
1046
@selten idd kale 6, wel taai
selten
@1046
Ja dat klopt. Heb hier wel ooit gezien dat ze het dan gewoon toestonden. Sommige weegbruggen wegen maar per 50 kilo 😉
selten
@1046
4 met turbo kan toch ook vrij taai zijn?
tone29
@selten jaa dat denk ik ook wel. maar wat nu het beste is weet ik niet. de 1 zegt 4,5 en de ander zegt 5,5. en als ik in de 5,5 mee doe dan heb ik niet genoeg gewichten om aan die 5,5 ton te komen dan kom ik rond de 5,1 ton
1046
@selten zoveel geluk krijg je nie overal , hahaha
1046
@tone29 bij de buurman lenen
selten
@tone29
hmm zelf een beetje aankomen 😃?
selten
@1046
Als ik geluk heb, dan kan ik net met de 760 in de 2,5 😃
1046
@selten 4 turbo , moet je op gang houwe , en een kale 6 kan tot dat ie afslaat trekke
tone29
@selten haha das wel heel grof gezien 😃

maar ik bedank jullie allemaal alvast. denk dat ik er morgen eens ff heen bel dat ik overschakel naar de 5,5 ton
selten
@tone29
heb je geen mogelijkheid meer gewicht te krijgen? Kunt ouw eigen toch ook in een extra klasse inschrijven? 4,5 en 5,5 😃?
tone29
@selten haha dat kan wel jaa. maar was ik niet van plan. aan de 1056 hebben we nog wel gewichten. maar weet niet precies hoeveel. en op zolder liggen er nog wat van een mf. bij deze rijd ik mee in de 5,5 ton
selten
@tone29
4,5 en hopen dat je het redt qua gewicht. Sowieso wat gewichtjes meenemen 😉
ArnoFendt
@tone29

Als het volgens het regelement is toe gestaan, zou je in beide klasses mee kunnen doen. Heb je gelijk een inzicht wat het beste past bij je trekker.
tone29
@selten ik weet het nog nie..
tone29
@ArnoFendt ja dat is wel waar. tis wel een idee. alleen ben je dan maar aan het gewichten wisselen 😃
selten
@tone29
Dat gewichte wisselen is ook maar 1 of 2 keer 😉
ArnoFendt
@tone29

Een paar weken terug deed er hier in de buurt een jongen mee met een 1455 in de 7ton, 9ton en 11ton. Hij had samen met een paar vrienden zo'n 10ton gewichten in de handen gehad.
tone29
@ArnoFendt haha dan heb je een mooie dag gehad 😃 kujm savonds wel voelen 😃 haha.
tone29
@wvdh @1046 maar wat denken jullie? zandbaan : wel of geen dubbelucht?
selten
@tone29
Welke banden liggen er nu onder?
tone29
selten
@tone29
welke maat 😉, merk?
tone29
@selten pff da week zo nie.
arjantje
Gewoon in beide klasses deelnemen
tone29
@arjantje leuk en aardig. maar wel in een korte tijd gewichten en dubbel lucht aan en af doen.
956xlpower
856xl, kan wel in de 4,5 t. Een 956 weegt met lege tank 4700 kg ongeveer. en die heeft 2 eters meer aan tafel mee een dikke buik.
tone29
@956xlpower dat kan ook wel. maar wel zonder dubbel lucht.. en of dat wel verstandig is op een zandbaan weet ik niet met die pisbandjes wat er onder liggen. 😃
956xlpower
Ik rijd ook alleen op zandbanen, bij ons rijd niemand op dubbellucht, kennen ze niet. Heb na enkele jaren weer is met onze 9 vant jaar gereden op 20.8 r38 halfsleet en gewoon trekkers van 200 pk eruit rijden. Tegen 27 deelnemers en nog 2 e worden op een meter of 2 van nummer 1.
tone29
@956xlpower dat doe je dan netjes. trouwends volgens mij zit er bij ons 18.6 r38 op. iS dat mogelijk? :?
pieto84
18.4 r38 denk ik dan..
stannetje96
@tone29 je zegt zelf dat je binnen de 4.5 ton blijft. Dan zou ik lekker in 4.5 ton gaan.
Banden mooi zacht zetten en het beetje gewicht wat je kan erop plakken en dan pomp open zetten.
Met 110 pk zit je aardig goed in de 4.5
Wilting NH
Wel een zwaar kreng 😛
guy s
Wij reden vroeger altijd 4.5 ton , zonder dubbele lucht met de turbodruk op 1.8 bar en de pomp vrij ver open . en dan in 4 de veldversnelling.... en als je met voortraktie mag rijden kan je het gewicht ook vooraan laten hangen ipv achteraan
caseke
Ik reed vorig jaar ook met een 856 in de 4.5t zonder bubbel lucht met 1.6 bar turbo druk pomp voledig open en in 1 baan versnelling
zo was ik vorig jaar 3 keer derde 😄
en in 5.5t reed ik in 3de veld versnelling en dat ging ook redelijk goed
pieto84
Buurman rijdt met een 2WD 745 in de 4500. Dacht dat er nog 700kg bij op moest.. Met dubbellucht. Dan moet jij dat toch ook zat kunnen..
sjonnies
Hier rijdt een 856 met turbo top 5 in de 5.5 ton
tone29
@caseke okee. maar hoe meet jij de turbo druk?
Harm L
Moet je even kijken hoe vol je de tank had, dat wil wel eens helpen
tone29
@Harm L dan haal ik er nog geen 500 kg vanaf. en dat staat hier al ergens dat ik de tank halfvol had volgensmij.
arjantje
Tone29
als je de bande slappe laat
en je rijd gewoon zonder dubbellucht maar knoopt er gewoon extra gewicht bij kun je ook gewoon in beide klasses deelnemen hoor en je hoeft niet perse in beide klasses deel te nemen:p ik rijd me mij jeep ook in de 2.5 en 3.5 ton en hang er dan maar een paar honderd kilo meer aan

maar 1 ding telt> gang is alles.!! remmen is angst, en kapot kan alles!!!
jan valtra-NH
Ik ben ook van plan om met een 856xl in de 4,5 mee te doen maar de onze is een international met een zwaardere neus in plaats van de case uitvoering.
zou deze nog zwaarder wegen als tone29?
tone29
@arjantje hahah jaa. maar t zijn niet de mooiste bandjes voor trekkertrek. dus zodoende. maar ik snap wat je bedoeld. bedankt!
tone29
@jan valtra-NH 4wd of 2wd?
jan valtra-NH
@tone29 4wd heb ook een andere vooras als een case volgens mij?
tone29
@jan valtra-NH ja vgm ook.

ik vond dit wel erg zwaar van de mijne. had ik nie gedacht.
stannetje96
@tone29 valt wel mee. onze valmet is ook 80 pk en weegt ook 4400 kilo
jan valtra-NH
@tone29 de mijne weegt uitgerekend 4600 kg kaal met volle tank. maar ik zou hem op de weegbrug moeten zetten voor het juiste gewicht. (als de weegbrug exact is)
tone29
@jan valtra-NH de weegbrug waar ik ben geweest is exact kloppend. maar ik doe nu mee in de 4,5 ton zonder dubbel lucht en met 200 kg gewicht ongeveer achterop.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 856 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
80
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
19