Bij stationair toerental gaat het oliedruklampje branden bij warme motor. Pas bij 6000 rpm gaat hij weer uit. Bij koude motor (eerste 15 min.) geen problemen.
Waarschijnlijk is de oliepomp (bijna) kapot. Nu zag ik dat er je een hele oliepomp kunt kopen, of een losse oliepompas. Wanneer heb je alleen en as nodig? Dit scheelt nogal in kosten. En waar zit de oliepomp? Is deze makkelijk te bereiken?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Op de brandstofpomp zit een schroefje waarmee je de stand van het "gashendeltje" op het minimum van 750 toeren af kan stellen.
Maar 35-40 euro? Ik kan oliepompen alleen voor 100+ vinden.
Een 3000 kun je in Nederland (gezien de buitentemperaturen) smeren met een 15W40 motorolie. Wanneer je een dunnere oliesoort gebruikt (bv. 10W40 of 10W30), heb je jou probleem ook eerder. Misschien is het hiermee al opgelost...
Gebruik je reeds een 15W40 dan zou ik gewoon het staionair toerental iets verhogen tot bv. 750rpm.
In de handleiding staat:
stationair toerental 600-700rpm.
maximum nullast toerental 2225-2275rpm.
maximum belast toerental 2000rpm.
Met name de 700rpm. voor stationair toerental is in mijn ogen een richtlijn.
@weurding Persoonlijk zou ik NOOIT het lampje demonteren, het heeft een belangrijke waarschuwende functie!
Net zoiets als de tankmeter afplakken omdat je niet wilt dat de dieselolie op raakt.
Zoals @jammermaarhelaas ook al zegt is ook de viscositeit van de gebruikte motorolie van invloed.
Daarvoor dus 15W40 gebruiken.
Blijven hierna de problemen nog aanhouden dan zou je een nieuwe oliepomp kunnen overwegen.
Bij Agriline in Engeland is die te bestellen voor ongeveer € 50,-. Zal een paar Euro voor het verzenden bij komen wellicht.
In onderstaande link staat hij wel, als je een eind naar beneden scrolled:
agrilineproducts.com/partscatalogue/…
Zoals vele trekkers zal ook jou Ford 3000 inwendig lekkage hebben in de hefinrichting. ( Dit is te merken aan het continue een stukje heffen als er een machine in de hef hangt).
Bij zeer laag stationair toerental is de inwendige lekkage in de hefpomp(!) dusdanig groot dat de pompopbrengst en druk geheel verloren gaat in deze lekkage. Met verhoogd stationair toerental kan de hefcorrectie wel uitgevoerd worden.
Ik zou eigelijk de werkelijke oliedruk maar eerst eens goed meten,misschien is je oliedrukschakelaar niet lekker.Kleine kans natuurlijk maar het kan.
Kijk maar:
trekker-onderdelen.nl/page9.php/…
Net zoiets als de tankmeter afplakken omdat je niet wilt dat de dieselolie op raakt.
Is de druksensor een aan/uitschakelaar op druk? Of geeft deze een weerstand afhankelijk van de druk? In het tweede geval is het door te meten of deze nog goed werkt..
Het is een schakelaar aan/uit op druk idd.
Koop een orginele bij de NH dealer,dan past in ieder geval het stekkertje en is nog goedkoper ook!