Illustratie van:

Ford 3000 - Motor oliedruk

Bij stationair toerental gaat het oliedruklampje branden bij warme motor. Pas bij 6000 rpm gaat hij weer uit. Bij koude motor (eerste 15 min.) geen problemen.
Waarschijnlijk is de oliepomp (bijna) kapot. Nu zag ik dat er je een hele oliepomp kunt kopen, of een losse oliepompas. Wanneer heb je alleen en as nodig? Dit scheelt nogal in kosten. En waar zit de oliepomp? Is deze makkelijk te bereiken?

Deel dit topic

Reacties

radium45
Pas bij 6000 rpm? Dat is wel laat ja.
radium45
Dit is een vraag voor tractorfan.nl/user/2397/…
menke
6000 rpm ???? Dan is dat blok ook niet standaard meer!! En om bij de olie pomp te komen. Moet je het carter verwijderen. Daar zit hij! Als het een beetje lukt heb je een afbeelding er van in je inbox!
DESLAGERURRE
Waarschijnlijk zijn de hoofdlager tappen van de krukas versleten zodat de pomp druk verliest ..
michiel bonestroo
Kost 35 a 40 euro en gwoon een complete nieuwe er op zetten is het best heb zo vaak geahad gebruik je hem voor tekker trek ??? ik heb zelf een 4000 gehad had het zelfde probleem maar de pomp zit onder de karterpan
DESLAGERURRE
@menke haha 6000 .. dan stijgt ie haast op hahahahah
Wimsumar
Beste Henk_88: Niets aan de hand. De pompcapaciteit bij (ver) onder de 600 toeren is 'gewoon' te laag om voldoende druk op te bouwen. Stel het stationair toerental af op 750 toeren/minuut.

Op de brandstofpomp zit een schroefje waarmee je de stand van het "gashendeltje" op het minimum van 750 toeren af kan stellen.
Henk_88
Sorry, typefoutje. Uiteraard geen 6000rpm das wel een beetje veel. Bij warme motor gaat het lampje pas tussen de 600 en 800 rpm uit. Stationair opdraaien kan, maar dan loopt ie best hoog in toeren. Daarnaast zal het alleen maar erger worden als hij versleten is..
Maar 35-40 euro? Ik kan oliepompen alleen voor 100+ vinden.
Wimsumar
Beste Henk_88: Het drukverlies bij warme/dunneolie wordt grotendeels veroorzaakt door de 'normale' slijtage van de onderdelen ( krukaslagering etc.) welke door het druksmeersysteem van smeerolie worden voorzien. Het pompje vernieuwen zal hieraan niets veranderen/verbeteren.
weurding
Zie het niet als een probleem, als je je er teveel aan stoort gewoon het lampje uitnemen 😉
jammermaarhelaas
Waarschijnlijk een onnodige vraag/opmerking, maar welke olie viscositeit gebruik je?

Een 3000 kun je in Nederland (gezien de buitentemperaturen) smeren met een 15W40 motorolie. Wanneer je een dunnere oliesoort gebruikt (bv. 10W40 of 10W30), heb je jou probleem ook eerder. Misschien is het hiermee al opgelost...

Gebruik je reeds een 15W40 dan zou ik gewoon het staionair toerental iets verhogen tot bv. 750rpm.

In de handleiding staat:
stationair toerental 600-700rpm.
maximum nullast toerental 2225-2275rpm.
maximum belast toerental 2000rpm.

Met name de 700rpm. voor stationair toerental is in mijn ogen een richtlijn.

@weurding Persoonlijk zou ik NOOIT het lampje demonteren, het heeft een belangrijke waarschuwende functie! 😄
Net zoiets als de tankmeter afplakken omdat je niet wilt dat de dieselolie op raakt. 😄
ford5000
Zoals hierboven al meermaals aangegeven gewoon het stationaire toerental verhogen naar 700-750 Omw/min.
Zoals @jammermaarhelaas ook al zegt is ook de viscositeit van de gebruikte motorolie van invloed.
Daarvoor dus 15W40 gebruiken.
Blijven hierna de problemen nog aanhouden dan zou je een nieuwe oliepomp kunnen overwegen.
Bij Agriline in Engeland is die te bestellen voor ongeveer € 50,-. Zal een paar Euro voor het verzenden bij komen wellicht.
In onderstaande link staat hij wel, als je een eind naar beneden scrolled:

agrilineproducts.com/partscatalogue/…
Wimsumar
Beste Henk_88: Daarnaast heeft het verhogen van het stationair toerental nog een ander "voordeel".
Zoals vele trekkers zal ook jou Ford 3000 inwendig lekkage hebben in de hefinrichting. ( Dit is te merken aan het continue een stukje heffen als er een machine in de hef hangt).
Bij zeer laag stationair toerental is de inwendige lekkage in de hefpomp(!) dusdanig groot dat de pompopbrengst en druk geheel verloren gaat in deze lekkage. Met verhoogd stationair toerental kan de hefcorrectie wel uitgevoerd worden.
john farmer
@Henk_88

Ik zou eigelijk de werkelijke oliedruk maar eerst eens goed meten,misschien is je oliedrukschakelaar niet lekker.Kleine kans natuurlijk maar het kan.
jammermaarhelaas
(en je accu wordt beter bijgeladen bij een hoger stationair toerental. Handig wanneer je regelmatig kleine klusjes doet.)
fordjuh94
Is zeker de oliepomp kapot of alleen de sensor want bij mij is namelijk de sensor kapot want bij volgas dan gaat het lampje pas branden en daar lekt hij ook best veel
ford5000
@fordjuh94 Draai er even een nieuwe sensor in. Voor het geld hoef je het niet te laten.
Kijk maar:

trekker-onderdelen.nl/page9.php/…
deutznoud
Quote @jammermaarhelaas:
@weurding Persoonlijk zou ik NOOIT het lampje demonteren, het heeft een belangrijke waarschuwende functie!
Net zoiets als de tankmeter afplakken omdat je niet wilt dat de dieselolie op raakt.
hahahaha +1 😃
Henk_88
Bedankt voor de info! Ik ga eerst het toerental wel een stukje opdraaien, werkt dit niet dan misschien een andere oliepomp maar is dus nog niet direct nodig.

Is de druksensor een aan/uitschakelaar op druk? Of geeft deze een weerstand afhankelijk van de druk? In het tweede geval is het door te meten of deze nog goed werkt..
john farmer
@Henk_88

Het is een schakelaar aan/uit op druk idd.
Koop een orginele bij de NH dealer,dan past in ieder geval het stekkertje en is nog goedkoper ook!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
28