Voorasvering fendt

Ik was wel eens benieuwd na of het ook verstandig is om de voorasvering van een fendt vario aan te hebben wanneer je aan het werken bent met een voorlader of met een machine in de fronthef. Brengt dit ook meer slijtage wanneer je de voorasvering aan hebt? Of maakt dit niets uit?

*buitenom of het fijn werken is, het gaat hier alleen om de slijtage/belasting

Deel dit topic

Reacties

Johan-L
Je ken goed voelen als bij ons in de 720 3 ton slangenhaspel in de front hangt maar ik weet of dit erg is voor de vering zelf maar ik denk dat het voor de vooras misschien ook beter is als je em aan heb staan ivm drempels waar je over knalt enzo
caseih1056xl
Het is altijd beter als je hem aan hebt staan, hij zit er in iedere geval niet voor niets op.
Johan-L
@caseih1056xl inderdaad
fendt_power_fan
Normaal gesproken heb je deze altijd aanstaan. Maar de vraag is als je werkt met een voorlader en dan kun je hem beter uitzetten volgens de dealer hier. Want als je constant de bak laadt en vervolgens weer lost dan past de vering zich constant aan aan het gewicht. Dan is de vering de hele tijd aan het corrigeren.
Claas01
Dan moet je denk ik een afweging maken:
Ben je aan het werk waar het vlak is, heb je hem niet nodig en zet je hem uit.
Ben je aan het werk waar veel diepe sporen zijn en dergelijke, zet je hem aan omdat de schokken die je krijgt met een volle frontladerbak denk ik slechter voor de trekker zijn dan het aanpassen van de voorasvering.
GROENEDEERE
Net wat fend_power_fan zegt als je contineu gewicht erin hebt hangen kant ie elk gewicht wel aan maar met voorlader werk zoekt de vooras telkens de vaste punt op das wel goed maar zorgt voor ergenis bv bij het neerzetten van de pakken oid wij hadden een voorlader met een demper erop dat werkte perfect icm uitgeschakelde voorasvering
Johan-L
@GROENEDEERE boomvering is die demper zeker?
ADB996
Als met de voorlader werk moet je hem uit zetten, ivm wat ze hier al zeggen, dat hij zich corrigeerd, de frondhef is het zelfde, bv als je aan het maaien bent (met zakken en heffen) op de weg(transport) zet je hem aan, je bent dan vaak ook niet aan het werk.
GROENEDEERE
@Johan-L

stikstofdemper op de hef cilinders
Inter724
Idd uitzetten! Ik deed het in het begin niet, en heb hem toen 1x kapot gehad. Sindsdien altijd 'uit' met maaien en voorlader werk. En (afkloppen) nooit meer kapot gehad daarna.
Snaky Bill
Ja @ Inter724,
Je hebt helemaal gelijk "uit" die vooras vering als er wat aanhangt, met voorlader werk knallen ze ook door de stikstofdempers als het zwaar is en hard rijd.
JJ
Met ploegen wordt vaak ook geadviseerd om hem uit te zetten.
Fast Eddy
Maar bij John- Deere staat hij altijd aan. Iemand daar ooit panne mee gehad?
selten
@Fast Eddy
Ik ken loonwerkers die erover klagen.
Fast Eddy
@selten

Dat ze kapot gaan? Of dat ze last hebben van bovengenoemde problemen.
selten
@Fast Eddy
Nee maar wel dat ze ongelukken kunnen veroorzaken.
Mengeledriver
@selten
Wie veroorzaakt ongelukken, de voorasvering of de chauffeur die aan de knopjes zit?
selten
@Mengeledriver
de voorasvering van een JD (volgens chauffeur)
guldner75
Als het om slijtage en behoud gaat uitzetten! en als het kan de lucht geveerde stoel helemaal naar beneden (uit),
als je dan een gat of iets tegen komt ga je tenminste langzaam rijden haha ..... Jammer weer dit .....
930triplemaaier
Hoe moet dat dan bij de grote 900s van fendt? je kunt um wel uit zetten maar als je sneller dan 2km/h rijdt gaat ie automatisch weer aan
fendt trekkertje
Het is toch ook zo dat als je de vering bij fendt uit zet dat je dan meer druk op de vooras hebt? (dus meer grip)
Niels NW
Uitzetten voor zwaar werk van voor
ramrod
Bij zware belasting op de vooras wil het wel eens gebeuren bij Fendt dat de accumulatoren stuk gaan, en die zijn prijzig. Mijn advies is dus, uitschakelen.
jd greenpower
Je kan hem net zo goed aan laten staan. Als je bijv een fronttank erin hebt rijdt dit er lekker op de weg
keeko
Bij hogere snelheden aan laten (is veiliger en comfortabeler). Bij rangeer- en manoevreer- werk (laden, lossen e.d) uit zetten.
fendt 600
In mijn ogen onzin, gewoon aanlaten, wij hebben opt werk verschillende types fendt 7 en 800 lopen met voorlader en nooit problemen met de vooras(vering), alleen bij extreme belasting zet ik hem uit
Voorasvering bij een fendt zeker uitzetten bij zwaarder voorladerwerk. heb met een 716 en 2 820s gewerkt die redelijk zwaar voorladerwerk hebben/hadden en daar is niks meer van de vering over. zo stug als wat dus bij allemaal de stikstofbollen stuk. werd ook nooit uitgezet.
Siebenga
Dit geld dus ook voor een zwaar frontgewicht in de hef!
Inter724
@Siebenga

Dat ben ik niet helemaal met jou eens. Dat gewicht hangt erin, en blijft eigenlijk steeds dezelfde last vragen. Bij gaten in de weg stuitert het natuurlijk wel harder door. Ben ook meer voorstander van water in de voorbanden wanneer je met dumper of tank rijdt. Maar het slechtse voor de voorasvering vind ik gewoon wanneer je dus idd die frondmaaier steeds opbeurd. En wanneer ik bij voorlader werk bijv in 1x 1000kg product plus bak (800kg) in eens opbeur. Moet je voor de gein eens horen hoe die in 1 klap onderin knalt. Pssssssst.....dat die olie zo snel weg kan. Lijkt mij niet gezond 😛

Dat de trekker beter liert wanneer die voorasvering 'uit' staat beweert men ook. Kan zelf met inkuilen dat niet egt zeggen of er verschil in zit.
fendt-412
Als je de fronthef helemaal omhoog doet, en dan 10cm laat zakken veert de fronthef ook met stikstofbollen. Dus de klap wordt niet alleen met de vooras opgevangen maar de fronthef pakt ook nog wat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
14