Zetor Powershift/ Zetor-Power

Beste TF Leden,

Ik ben al heel lang opzoek naar info en foto's van de zo geheten 'Zetor-Power'. Dit is een Powershift / Hi/Lo /Torque Amplifier /Draaimomentversterker van de Zetors met de 10x2 versnellingsbak. In de handleiding van onze 6211 staat dat Zetor-Power optioneel was. Nu weet ik dat dit volgens mij heel weinig geleverd is in Nederland. Verder weet ik dat het iig vanaf ongeveer de 4712-6745 series geleverd is. Ik heb gehoord dat het systeem op lucht werkt. Nu is mijn vraag of hier iemand een Zetor met dit systeem heeft/weet. Ik zou namelijk graag foto's van de bediening willen hebben en misschien wat meer info over hoe dit systeem werkt.

Alvast Bedankt

Deel dit topic

Reacties

Fiat driver
Ik werk in een Zetor/Mc Cormick garage zal eens navragen
fendtinterfan
Ik weet een zetor 10011 die hi lo heeft en dat zit met een kort hendeltje op de stuurkolom. onder het handgas. ik gebruik het nooit maar volgens mij moet je eerst de compressor aanzetten voordat die hi lo werkt
fendtinterfan
Ho. de 10011 is een 16+8
Valtra-Fordpower
Dat het met lucht werk kan wel kloppen, Zetor stuurt al jaaaren alles aan met lucht.
Valtra-Fordpower
@Renze Weet hier ongetwijfeld meer van.
hilbertvdberg
@fendtinterfan bij dat type werkt de HI/LO hydraulisch. Net als de aftakas inschakeling, werkt super en is de beste zetor ooit, naar mijn mening 😄
CHALLENGERfan
@hilbertvdberg Ja, dat is idd de nieuwe Powershift van Zetor/Ursus en werkt al niet meer op lucht.
CHALLENGERfan
@Fiat driver Zou mooi zijn als je aan wat info zou kunnen komen 😄
Joop3
Inderdaad. Die van de UR2/Crystal schakelt hydraulisch. Evenals de aftakaskoppeling en de 4WD. De UR2 heeft standaard ook geen compressor. De proxima (met het pedaal tussen de koppeling- en rempedalen, dus eerste serie) schakelt met lucht. Lijkt mij goed mogelijk dat dit bij de UR1 met familiecabine ook zo is. Vooral omdat er dan niet extra een lagedruk hydraulisch systeem aangelegd hoeft te worden. Compressor is namelijk standaard aanwezig.

De werking van de powershifttrap is bij mijn weten hetzelfde. Van een planetair stelsel wordt d.m.v. een remband het ringwiel stilgezet, waardoor een andere overbrenging wordt gerealiseerd. Wordt dit ringwiel losgelaten, dan wordt automatisch de lichte overbrenging (langzame trap) genomen, omdat dit de minste kracht kost. Daarom kan in de langzame trap ook niet op de motor worden afgeremd.

Of de remband d.m.v. hydrauliek of lucht wordt aangetrokken, is dus voor de algemene werking om het even. Het zou zelfs mechanisch kunnen, dan zou je hem nog kunnen laten slippen, zodat je zelf de soepelheid kunt bepalen (alleen bij lichte belasting, i.v.m. slijtage)

Het zou mooi zijn als @Renze dit verhaal nog even wil bevestigen/aanvullen/verbeteren. 😃 Helemaal 100% zeker ben ik namelijk niet.
westmax12011
Het systeem wat je bedoeld komt alleen bij de kleine serie voor
Het werkt als volgd
1 stand is normaal
2de stand rijkoppeling wordt hydraulisch vrij gedrukt
op de priceas van de aftakas koppeling worden met de zelfde hydraulische druk een tandwiel met de as gekoppeld
dit door middel van een klauw koppeling
dit gebeurd inwendig de bak
Deze gegevens staan ook in de werkplaats handboek en onderdeleboek 5011 tot 7045
deze heb ik in mijn bezit in het duits indien je van deze bladzijden een copy van wilt stuur dan een mail naar obelixteam@live.nl
Je kunt deze boeken ook digitaal kopen op markplaats.nl
westmax12011
Hallo Joop
Nee bij de kleine typen werkt hij andersen is de schakeling gewoon met een kauw koppeling

Ik weet niet of het mogelijk is hier een scan teplaatsen?
Joop3
@westmax12011

Scan kun je hier gewoon plaatsen, als er geen copyright op rust....
westmax12011
Heb ik gedaan staan onder zetor 6011
kom uit het werkplaats handboek van zetor
CHALLENGERfan
@westmax12011 Bedankt voor de Foto's! 😄
CHALLENGERfan
@westmax12011 Even voor de duidelijkheid, bedoel je dat het systeem dus hydraulisch is? En heb je ook foto's van de bediening?
westmax12011
Heb de foto geplaatst
CHALLENGERfan
@westmax12011 Okee, ik dacht altijd dat het wel op lucht werkte. En heb of kun je foto's maken van het pedaaltje/hendel, dus de bediening?
westmax12011
Ik heb het niet goed wordt bediend oplucht
Niet hydraulisch
Bediengs pendaal staat op de onderdelen tekening
CHALLENGERfan
@westmax12011 Okee, toch wel dan. Maar (hoeft niet perse) heb je ook nog foto's? En dan ook misschien met de in NL geleverde bediening met een handel?
westmax12011
Neemeer is er niet van
ja systeem is gemaakt is voor luchtdruk kun jeniet met olie werken
dit is alles wat ik heb
Met een hendel is volgens mij met luchtondersteuning voor de aftakas koppeling
Renze
Inderdaad werkte dit net als een splitter bij een vrachtwagen, geen lamellenpakket of remband, gewoon KLATS ! met lucht een klauwkoppeling erin slaan. Bediening met een voetpedaal links op het bordes voor de achterbrug.
Is in Nederland jarenlang nooit geleverd, keuze van de importeur. Op de laatste series (Proxima) zijn er wel eens modellen van geleverd in NL. In Tsjechie hadden ze het bijna allemaal.

De kleine achterbrug (4712) is het nooit op geleverd, wel op de 57 en 67 en vanaf de 4911 (of 5011) ook op de driepitters, toen er dezelfde bak in kwam als de vierpitters. 4911 is vrij zeldzaam dus ik weet niet of dat de oude 4712 achterbrug is.. Motor kreeg vanaf de 9 serie namelijk wel een extra koelwaterdoorvoer tussen kop en blok, plus de inlaatklep was 5mm groter. Het zou heel goed kunnen dus, dat men daarom vanaf de 4911 de viercilinder achterbrug achter de driepitter heeft gehangen, want de 4712 achterbrug heeft de tandwielen van de 3011 nog, hij is alleen langer met 4011 eindaandrijvingen en een hydrauliekpomp die onafhankelijk van de aftakas kon draaien.
CHALLENGERfan
@Renze Bedankt voor de info! Ik was ook heel benieuwd of het optie is geweest op de 4712, maar niet dus. En de Powershift werkte idd zo dat als de koppeling ontkoppeld hij terug shift. Dus ik denk dat de trap van Lo naar Hi wel een beetje een klap zal zijn.
CHALLENGERfan
@Renze Heb je trouwens nog foto's van de bediening?
Renze
@CHALLENGERfan de stap was vrij klein, kleiner als bij de Crystal. Heb er zelf nooit mee gereden, maar je schijnt wel een rukje te voelen. Bij ingeschakelde multipower freewheelt hij van de bult af, net als bij de oude Ferguson multipower. Dus in hoge stand de bult afrijden anders gaat hij op de loop.. Volgens mij was het ook bedoelt als een Lo, niet als een hi-lo 😉 Met andere woorden bij terugschakelen pakt de vrijloopkoppeling hem soepel op, maar opschakelen kun je beter met koppeling doen.
CHALLENGERfan
@Renze Ja idd. Daar werd vroeger idd veel voor gewaarschuwd, vooral met de frezen van vroeger dat je dan niet moest terug schakelen. En eigenlijk zijn de meeste 'hi-lo' bedoelt als 'lo'. Wij hebben ook een International 1086, hierbij gaat het terugschakelen heel soepel, maar omhoog geeft een klap. Maar je hebt geen foto's van de bediening van dit systeem?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
3