Beste TF Leden,
Ik ben al heel lang opzoek naar info en foto's van de zo geheten 'Zetor-Power'. Dit is een Powershift / Hi/Lo /Torque Amplifier /Draaimomentversterker van de Zetors met de 10x2 versnellingsbak. In de handleiding van onze 6211 staat dat Zetor-Power optioneel was. Nu weet ik dat dit volgens mij heel weinig geleverd is in Nederland. Verder weet ik dat het iig vanaf ongeveer de 4712-6745 series geleverd is. Ik heb gehoord dat het systeem op lucht werkt. Nu is mijn vraag of hier iemand een Zetor met dit systeem heeft/weet. Ik zou namelijk graag foto's van de bediening willen hebben en misschien wat meer info over hoe dit systeem werkt.
Alvast Bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De werking van de powershifttrap is bij mijn weten hetzelfde. Van een planetair stelsel wordt d.m.v. een remband het ringwiel stilgezet, waardoor een andere overbrenging wordt gerealiseerd. Wordt dit ringwiel losgelaten, dan wordt automatisch de lichte overbrenging (langzame trap) genomen, omdat dit de minste kracht kost. Daarom kan in de langzame trap ook niet op de motor worden afgeremd.
Of de remband d.m.v. hydrauliek of lucht wordt aangetrokken, is dus voor de algemene werking om het even. Het zou zelfs mechanisch kunnen, dan zou je hem nog kunnen laten slippen, zodat je zelf de soepelheid kunt bepalen (alleen bij lichte belasting, i.v.m. slijtage)
Het zou mooi zijn als @Renze dit verhaal nog even wil bevestigen/aanvullen/verbeteren. Helemaal 100% zeker ben ik namelijk niet.
Het werkt als volgd
1 stand is normaal
2de stand rijkoppeling wordt hydraulisch vrij gedrukt
op de priceas van de aftakas koppeling worden met de zelfde hydraulische druk een tandwiel met de as gekoppeld
dit door middel van een klauw koppeling
dit gebeurd inwendig de bak
Deze gegevens staan ook in de werkplaats handboek en onderdeleboek 5011 tot 7045
deze heb ik in mijn bezit in het duits indien je van deze bladzijden een copy van wilt stuur dan een mail naar obelixteam@live.nl
Je kunt deze boeken ook digitaal kopen op markplaats.nl
Nee bij de kleine typen werkt hij andersen is de schakeling gewoon met een kauw koppeling
Ik weet niet of het mogelijk is hier een scan teplaatsen?
Scan kun je hier gewoon plaatsen, als er geen copyright op rust....
kom uit het werkplaats handboek van zetor
Niet hydraulisch
Bediengs pendaal staat op de onderdelen tekening
ja systeem is gemaakt is voor luchtdruk kun jeniet met olie werken
dit is alles wat ik heb
Met een hendel is volgens mij met luchtondersteuning voor de aftakas koppeling
Is in Nederland jarenlang nooit geleverd, keuze van de importeur. Op de laatste series (Proxima) zijn er wel eens modellen van geleverd in NL. In Tsjechie hadden ze het bijna allemaal.
De kleine achterbrug (4712) is het nooit op geleverd, wel op de 57 en 67 en vanaf de 4911 (of 5011) ook op de driepitters, toen er dezelfde bak in kwam als de vierpitters. 4911 is vrij zeldzaam dus ik weet niet of dat de oude 4712 achterbrug is.. Motor kreeg vanaf de 9 serie namelijk wel een extra koelwaterdoorvoer tussen kop en blok, plus de inlaatklep was 5mm groter. Het zou heel goed kunnen dus, dat men daarom vanaf de 4911 de viercilinder achterbrug achter de driepitter heeft gehangen, want de 4712 achterbrug heeft de tandwielen van de 3011 nog, hij is alleen langer met 4011 eindaandrijvingen en een hydrauliekpomp die onafhankelijk van de aftakas kon draaien.