Hallo,
Voor volgend voorjaar ben ik op zoek naar een GPS systeem voor op mijn trekker.
Zijn er leden hier op TF die ervaring hebben met GPS systemen. Zou graag willen weten wat voor en nadelen zijn en gebruikerservaring.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
service is PERFECT, staan binne notime bij je op de stoep als er wat is
sbg.nl/
ik zou uitgaan van tests in vakbladen en gebruikers van het systeem vragen wat zei er van vinden.
wat ik denk zijn er 2 de grootste: SBGuidance en Trimble
verder, JD; tja heeft nog geen werktuigen besturing, Autofarm; geen idee hoe het daar zit, voor wat ik heb gezien en gehoord, is het niet echt iets voor in NL, tekst past niet in de vakjes, levertijd schijnt een groot probleem te zijn...
nog een opmerking op een reactie hierboven...
de Terminal komt een nieuwe voor en die is super mooi (heb hem al gezien)
en wat betreft de afwerking.. (hij heeft 1x een Deutz gezien waar het op zat en waar het niet helemaal netjes is gedaan)
als GPS bedrijf moet je soms wel eens trucjes uithalen om iets aan te leggen, er is bij de bouw van een trekker geen rekening mee gehouden dat GPS op zou kunnen komen
en dat is bij alle fabrikanten net zo!
oja en koop geen D-GPS!
precisielandbouw.web-log.nl/
maar er zijn ook zat klanten van SBG die een voorbereide JD hebben en SBGuidance gebruiken
ez-guide.com/
Zelf ben ik zeer benieuwd naar dit systeem
SBGuidance Auto
consiliontech.com/index.php/…
Volgens mij iets meer functies
(bij SBG) kan je deels op de voorbereiding rijden, bij JD kan je de hydro.ventielen gebruiken, bij Fendt is dat hetzelfde, bij NH weet ik het niet
het gebruik van het GSM netwerk vind ik nog niet zo denderend maar het is nu nog de beginfase dusja
maarja met een GSM netwerk heb je wel een mooi dekkend gebied
bij SBGuidance heb je ook teeltregistratie, je kan het nu zelfs invoeren op Google Earth
het nieuwse is nu ook dat je bij het rooien de punten kan terug vinden waar je over bent gegaan op een ander soort
ik vind vooral de SBGuidance Specials erg intressant
je hebt echt veel apparte machine's erop draaien; roodebietenrooier, zelfrijdende spaakwielbemester, paalen drukker voor in de tuinbouw, bomenplanters (op raster), sleepslangbemester, drainage machine etc etc.
nog een kleine reactie op hierboven..
het ligt aan de gebruiker hoe hij of zij hem afsteld met de tuning, het verschilt ook heel erg wat voor machine erachterhangt en wat de omstandigheden zijn op het veld
ik weet verder niet hoe het bij de andere merken zit
ik heb ook wel eens een opmerking gezien dat bij autofarm het begin rechter is als bij SBG, het is bij SBG aan de klant zelf wanneer hij hem aanzet, al sta je er 20cm naast en drukt op GO dan duurt het uiterraard een paar meter dat hij recht is
ik heb gehoordt dat bij autofarm je pas op GO kan drukken als je dicht bij de lijn staat en niet te ver schuin mag staan
Toch ben ik ervan overtuigd dat de GSM ontvangst de toekomst heeft. het werkt ook al ietsje beter in de buurt van bomen langs het perceel dan met masten in de buurt. een mobiele ontvanger op het perceel is natuurlijk het beste, maar dat is ook weer een gesjouw.
met het GSM netwerk is dat helemaal overbodig
het enige nadeel van GSM is dat je als je naar het buitenland moet een (bv.) NL sim erin heb, en dan gaat het toch wel wat kosten
klanten van SBG gebruiken een mobiel-basisstation wel eens als ze in Frankrijk zijn voor bollenplanten ofzo
dan is het wel weer ideaal
@Jouwstra
wat voor trekker wil je het opbouwen??
Fiat?
John Deere iSteer
John Deere AMS gaat samen werken met SBG Innovatie.
Te zien op de Agritechnica.
The new John Deere iSteer System is an innovative and integrated solution for active implement control. A controller as well as sensors and adjusting cylinders from SBG are linked on the implement with the John Deere StarFire iTC Signal to achieve this.
agritechnica.com/neuheiten_reg.html/
Ervaringen mee? Dacht dat dit wel een mooi simpel systeem voor een 'veeboer' is.
Tuurlijk, ik geef toe, het beeldscherm is wel wat groter, maar de nieuwe werkt perfect. Greenstar werkt gewoon veels te moeilijk en wat ik zelf een heel groot nadeel is, is dat Greenstar reageert op je stoelschakelaar, je kan dus tijdens het planten of rooien niet uit de trekker stappen, iets wat bij SBGuidance juist wel kan!
Ook met percelen opslaan en bewerkingen opslaan, werkt die van JD veel lastiger en ingewikkelder ben ik zelf van mening. Tuurlijk ik ben echt geen dom iemand ofzo, maar als ik 's ochtends begin met kopeggen of wat dan ook, wil ik gelijk een AB-lijn kunnen rijden en aan de gang, dit duurt bij JD veel langer.
Wij hebben nu ook weer de nieuwste versie, ook met het ploegen etc. Met dit systeem is het perfect mogelijk om ook bochten te maken in een perceel en met de ploegbesturing ploeg je zo een geer eruit, omdat de GPS onder andere de werkbreedte van de ploeg aanpast.
En wat Bart ook al zegt, al sta je er bij SBGuidance 20 meter naast, je hebt hem zo recht, hier heeft Greenstar ook veel moeite mee.
het systeem zelf is ook vrij nieuw dan zeker? want ove het algemeen is uitbreiden met zowel trimble, sbg, en topcon een ramp zeg maar.
Ik heb zelf wel eens een dagje met sbg gespeelt, maar dat ene systeem beviel me niet zo. hij loopt onder window, liep regelmatig vast, en er zaten gewoon bugs in. als ik per ongeluk de ploegbesturing aantikte, dan kon ik niet meer terug, dan moest ik eerst de hele computer uitschakelen, en moest hij weer opnieuw opstarten.
wat nauwkeurigheid betereft deed hij gewoon wat hij moest doen, maar dat is algemeen bekend, hier zit tegenwoordig onderling weinig verschil meer in.
hoe bedoel je dat dan?
je brengt je terminal erheen ze updaten hem en klaar toch.
voor werktuigenbesturing moet je wel je werktuig aanpassen ja
Wij draaien nu al 5 jaar met SBG en sinds een jaar ook met JD Greenstar erbij, maar ik ben gewoon de SBG bediening gewend en vind dit veel makkelijker en sneller werken.
Ook de onderlinge uitwisseling van kasten en ontvangers tussen trekkers werkt goed. Iets wat bij JD niet zo is.
waarom werkt dat bij jd niet zo? *klik* en t is los toch? je kunt het zo over zetten op een andere trekker, combine, hakselaar, of wat je maar wil
Zit idd geen geheugen op, maarja je rijdt een keer langs de kant en klaar.
Wat voor bedoel jij dan?
Bovendien is m'n pa niet iemand die tig functies wil gaan gebruiken, dat onthoudt die toch niet . Voor ons goed genoeg denk ik, al lijkt me met bemesten die perceelsoppervlaktemeting wel handig.
1000+400 is dat...
heb er nog niet mee gewerkt, waarschijnlijk deze week proberen met kunstmeststrooien.
is niet de goedkoopste stuurhulp maar voordeel van deze is dat ie geheugen heeft en dat je hem kunt uitbreiden met ez steer 500(4400euro bij de dealer maar op ebay.com voor 2100euro)