Beste tf'ers,
ik heb problemen met de hef van mijn ford 3000.
vrijdag deed de hef het nog goed met een grondbakje in de hef, en zaterdag wou ik hem verplaatsen maar toen ging de hef niet meer omhoog, of de hef had te weinig kracht om het bakje mee omhoog te tillen.
er lag wel een beetje olie bij de trekker wat uit de hydrauliek aansluiting is gelopen, dus ik verwacht gewoon dat het olie tekort is.
Ik heb de vuldop er al af gedraaid en zie wel olie zitten, maar waar kan ik mijn niveau boutje vinden, hij schijnt aan de zijkant te zitten wat ik al in adere toppics heb gelezen, heeft iemand hier een foto van?
En wat kan ik als beste olie gebruiken om te vullen, gewoon hydrauliek olie?
Weet iemand toevallig ook hoeveel liter er ongeveer in de achterbrug gaat?
alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Er mag welliswaar dezelfde olie in maar vuldop en peilpunt zijn anders.
Achterbrug/differentieel/hydrauliek: vullen via dop op differentieelhuis
(Versnellingsbak via dop bij de versnellingspook)
Niveaupluggen: Zoek een vierkant boutkopje ( ik meen van aan de rechterkant).
Oliehoeveelheden: lubematch.shell.nl/recommendations.php/…
Hiervoor bij voorkeur 10W40 of 10W30 olie gebruiken, en aanvullen tot het niveau onderkant niveauplug.
Dezelfde olie kan ook in de versnellingsbak.
Als het er dus uit begint te lopen zit er genoeg in.
Zoals @Wimsumar al aangeeft, zijn bij de Ford 3000 de versnellingsbak en achterbrug gescheiden reservoirs.
Even ter verduidelijking voor dit topic een paar foto's gemaakt met bijbehorende omschrijving.
Voor alle duidelijkheid: De niveau pluggen bevinden zich aan de RECHTERZIJDE van de trekker.
Klik op één van de foto's en lees de omschrijving eronder voor specifieke uitleg
Op de bovenste foto is de positie van de niveauplug van de achterbrug zichtbaar.
Op foto 2 de positie van de niveauplug van de versnellingsbak
Op foto 3 de positie van de vuldop voor de achterbrug.
Op foto 4 de positie van de vuldop voor de versnellingsbak.
Mocht iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.
Hier volgen de desbetreffende foto's:
bedankt!
Te veel olie kan wel, maar een liter of wat te veel is niet direkt gevaarlijk.
Als je met kippers werkt bv dan hebben zulke oudere trekkers nog wel eens wat te weinig olie voor dat soort doeleinden, dus dan kun je er een paar liter meer in gooien. Dat doe/deed ik zelf ook vaak zat.
Ik vermoed dat de trekker een hele poos stil heeft gestaan, en dus waarschijnlijk ook lange tijd niet ververst is.
Hoe zag de olie er uit trouwens?
Nu kom je er wel meer mee aan het werk.
Het filter bevindt zich namelijk onderin de achterbrug, en om daarbij te kunnen moet het hefdeksel eraf.
Eerst zul je de olie af moeten tappen, en dan zit er waarschijnlijk een laagje vieze drab onderin de achterbrug.
Dat moet er ook uit.
Het filter zit als je achter de trekker staat rechts onderin aan een soort van zwanehals. Deze moet je demonteren en schoonspoelen met diesel of benzine.
Staat me iets van bij dat@menke dit klusje niet al te lang geleden ook nog heeft uitgevoerd, dus hij zal je vast nog kunnen vertellen hoe hij het precies gedaan heeft.
Wel na het schoonmaken en terug monteren nieuwe olie gebruiken natuurlijk.
Bij voorkeur de hierboven reeds vermelde 10W40 of 10W30 olie.
ja dat had ik al wel gedacht dat dat niet veel uit maakte, ik heb de olie er nu weer 'even' terug in gedaan en weer getest, de hef werkt wel weer alleen als hij naar beneden gaat, gaat dat heel schokkerig.
dit kan inderdaad dan het filter zijn want die zit in de retour begreep?
de olie zelf zag er niet al te fris meer uit, meer bruin achtig. dus die moet zoiezo ververst worden en dan zal het filter ook wel goed vol zitten met vuil.
maar dan gaan we binnenkort toch het filter maar even schoonmaken.
Als jij zegt dat hij alleen schokkerig reageert als je de hef laat zakken, maar wel gewoon vlot omhoog heft dan zit het aanzuigfilter ook niet verstopt.
Ik ga even de foto´s van je 3000 bestuderen om te zien of het probleem daar kan zitten waar ik vermoed dat het wel eens kan zitten.
moet er geen hydroliek olie in de achterbrug
Echt 10W40 of 10W30 gebruiken.
Ik had wel gewicht in de hef hangen, namelijk een grondbakje met ons pap en mam erin .
Goeie uitleg, dankjewel.
Prima uitleg, en foto's ter illustratie.
Bedankt voor je ondersteuning!
voor de vesnelling bak ook de zelfde olie of iets anders
Ik neem aan dat je de inbus bout bij hydrauliek aansluiting bedoelt, die tussen je benen zit net voor de stoel?
De eerste foto is de pomp zelf en de plek waar deze zich bevindt. Rechts van het motoroliefilter dus.
Op de tweede foto zie je rechts op de foto de inbusbout waar @malcon volgens mij op doelt.
Bedankt voor deze info! Super!
Die imbus is die voor ontluchten?????
Zit ja aan de perszijde.
hoe weet ik of er voldoende druk achter zit dan?
Ik heb de zelfde uitdaging bij mijn Ford 3000. De hef gaat schokkerig omhoog en naar beneden, daarin tegen gaat het hefmastje, aangesloten op de externe hydroliek wel soepel omhoog en naar beneden. Mogelijk vervuilde hydroliek filter denk ik?
Olie in de achteras heb ik nu net vervangen, geen verandering. Ik heb jullie posts net gelezen en wil graag de hydroliek filters schoonmaken. Ik kan jullie geposte foto's niet vinden. Deze zouden me helpen bij het sleutelen. Kan iemand me adviseren, verder helpen?
Groetnis
Yes,
Ik ik wilde eerst checken of het niet aan olie tekort ligt.
Dat de cilinders van de hefmast wel soepel omhoog en naar beneden gaan en die van de hef niet verbaast mij enigszins.Wat maak jij daarvan?
Begrijp ik goed dat de plunjerpomp direct invloed heeft op het wel of niet goed werken van de hef?
Dank voor je reactie,
De filters van de hydroliekpomp zitten in de achterbrug. Daar is voor mij tijd,lef en wat meer informatie voor nodig voordat ik daar aan begin.
IK betwijfel of dat de oorzaak is aangezien je aangeeft dat de hef ook schokkerig daalt. Ik denk meer in de richting van slijtage/beschadiging van het hefregelmechaniek. Ook omdat het extern gebruik van de oliestroom (voor hefmast) wel goed verloopt.
AANVULLING:
Staat de keuzehendel "positieregeling/diepteregeling" goed op positieregeling? De schokkerige werking heeft heel iets van dat de keuzehendel op diepteregeling staat.
Anderszijds, je schrijft over een aangekoppeld 'hefmastje' maar deze heeft vermoedelijk nogal wat meer hefvermogen dan de trekkerhefinrichting. Ik sluit niet uit dat het hefmastgebruik de werking van de hefinrichting ontregeld/beschadigd heeft.
Doet die van mij ook
als de onderste er uit moet, moet je de trekker half slopen
tree pank er af aftakas hendel er af ronde plaat demonteren aftakas er van achter uit