Een vriend vertelde mij vandaag dat hij op een ford 5000 had gereden met aan de linkerkant een doordruk versnellings bak
Is dat mogelijk ?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
In het eerste geval heeft hij gerenden met een Ford 5000 uitgerust met Select-O-Speed transmissie.
In het 2e geval met een Amerikaanse Ford 5000 met "flat deck", oftewel met een hoge vlakke vloer.
Ook wel de Ford 5200 genoemd.
Of in het 3e geval hij heeft met een Ford 5000 met Dual Power gereden waarbij links op het dashboard een hendeltje zit waarmee je per versnelling een keer onder belasting omhoog of omlaag kunt schakelen.
Ik gok trouwens op het laatste.
De S.O.S. bediening zit rechts.
Midden onder het stuur.
Het hendeltje kun je naar eigen keuze links of rechts van de bedieningsconsole zetten. Ook kun je de hendel nog arreteren als je bij bv voorladerwerk makkelijk tussen een vaste versnelling vooruit en een vaste achteruit wilt werken.
@l de b
Ik weet eigenlijk niet zeker of die versie ooit in productie is gegaan. Er is wel een prototype geweest van de 5200 in 6Y uitvoering met schakelhendels in het dashboard, zoals de 8000-9000 ook hebben, want ik heb er een keer een foto van gezien. Idem voor eenzelfde versie van de 7000/7200.
In de praktijk ken ik eigenlijk ook alleen maar foto's van die modellen waar de pook gewoon uit de vloer steekt, dus ik betwijfel wel of ze ooit verkocht zijn met de hendels in het dashboard.
via tinypic.com/ uploaden en dan de 2de link kopiëren en plakken
Je moet er alleen goed mee omgaan, en daar ging het in de meeste gevallen mis.
Vuile olie, rembanden niet op tijd bijstellen en ruw mee omgaan zijn de meeste Select-O-Speed bakken mee naar de mallemoer geholpen.
Als je ermee weet te werken is het een super transmissie die zijn tijd (te) ver vooruit was.
Dit was nog een powershiftbak uit de tijd dat de elektronica voor de beveiliging van de transmissie tussen de oren van de chauffeur zat. Door het gebrek aan elektronica tussen de oren zijn al vele bakken vroegtijdig tot hun eind gekomen. De gesynchroniseerde omkeer van Renault, de Funk bak uit de Ford -30 serie, de versnellingsbakken van de MB-Trac en Unimog en dus ook de S-O-S: Ze gaan allemaal een trekkerleven mee, als je er maar met beleid mee omgaat!
Ik denk dat het gewoon een DualPower bak was, gezien wat je erover verteld, namelijk een hendeltje links. (naast het dashboard).
Wel erg mooi om zo'n flat deck uitvoering met schakelhendels onder het stuur te zien (sequentieele bak?) en het stuur wat net als bij de groengele rakkers in te stellen is (wie was eerder?).
Dat is toch waar het fout gaat, de grijze cellen
En ook bij een bak vol electronica, zoals een Vario, zie je in de praktijk dat de een er met 3000 uur mee voor groot onderhoud mee naar de dealer moet en de ander er de klok er mee rond werkt zonder reparatie (zo las ik van een Fendt man hier op TF).
Nu met alle moderne hulpmiddelen erbij worden de mensen helemaal hersendood gemaakt, maar als je dat zegt ben je conservatief en tegenstander van de vooruitgang.
Nou, dan ben ik dat maar!
Als er nou iets is wat mij aan mijn achterwerk zal roesten is het wel wat anderen van mij vinden of denken.
Ze kunnen gewoon niet tegen de waarheid, en durven niet toe te geven dat ze er zelf zonder die hulpmiddelen niet meer uitkomen.
Of zoals ze op het werk regelmatig zeggen: "Het oale kump nog wier terugge"
Wedden dat ik met deze opmerking een hele horde over me heen krijg?
+1 voor je andere opmerkingen!
@ford5000
En dan ook nog bellen waar het knopje zit.
Olie verversen in die tijd op de versnellingsbak?? Wat jij nu vertelt, de meeste reden er 15 of 20 jaar mee rond. En das geen uitzondering.
Voorloper? Is gewoon een ps, toch :? En ook dat is een versnellingsbak...
Je weet goed genoeg waar ik het over heb eh
De huidige werken dmv lamellenpakketten idd.