Ford 5000

Een vriend vertelde mij vandaag dat hij op een ford 5000 had gereden met aan de linkerkant een doordruk versnellings bak

Is dat mogelijk ?

Deel dit topic

Reacties

gdr
Duelpower
ford5000
Een doordruk versnellingsbak als in Powershift achtige versnellingsbak, of met de hendels in het dashboard waar je van 1 tot 4 schakelt in één rechte lijn naar voren?

In het eerste geval heeft hij gerenden met een Ford 5000 uitgerust met Select-O-Speed transmissie.

In het 2e geval met een Amerikaanse Ford 5000 met "flat deck", oftewel met een hoge vlakke vloer.
Ook wel de Ford 5200 genoemd.

Of in het 3e geval hij heeft met een Ford 5000 met Dual Power gereden waarbij links op het dashboard een hendeltje zit waarmee je per versnelling een keer onder belasting omhoog of omlaag kunt schakelen.

Ik gok trouwens op het laatste.
l de b
@ford5000 hebbe die amerikase modelle de pook niet op de vloer dan?
Wimsumar
Quote @Beste Ford5000:
Select-O-Speed

De S.O.S. bediening zit rechts.
ford5000
@Wimsumar Ik weet waar die zit Wim.
Midden onder het stuur.
Het hendeltje kun je naar eigen keuze links of rechts van de bedieningsconsole zetten. Ook kun je de hendel nog arreteren als je bij bv voorladerwerk makkelijk tussen een vaste versnelling vooruit en een vaste achteruit wilt werken.

@l de b

Ik weet eigenlijk niet zeker of die versie ooit in productie is gegaan. Er is wel een prototype geweest van de 5200 in 6Y uitvoering met schakelhendels in het dashboard, zoals de 8000-9000 ook hebben, want ik heb er een keer een foto van gezien. Idem voor eenzelfde versie van de 7000/7200.
In de praktijk ken ik eigenlijk ook alleen maar foto's van die modellen waar de pook gewoon uit de vloer steekt, dus ik betwijfel wel of ze ooit verkocht zijn met de hendels in het dashboard.
kramer
@ford5000 Ik heb een folder van een 5000 flat deck met handels in dashbord en dat is met select o speed.
ford5000
@kramer Zou je die eens in kunnen scannen?
fiat350
Dat select-o-speed verhaal was ook niet zoveel bijzonders hoor ik m'n baas altijd vertellen... ford verkocht in der tijd een kit (deze omvat een gewone bak, vliegwiel met drukgroep en koppeling, pedaalas en pedalen,...) tegen een spotprijs om toch z'n klanten te kunnen behouden...
kramer
@ford5000 Hij is gescand en zet hem wel bij de foto`s, want ik krijg hem niet bijgevoegd.
selten
@kramer
via tinypic.com/ uploaden en dan de 2de link kopiëren en plakken 😄
kramer
@selten Hij staat al bij de foto`s, maar bedankt.
SJB533
ford5000
@fiat350 De Select-O-Speed is een pracht bak!
Je moet er alleen goed mee omgaan, en daar ging het in de meeste gevallen mis.
Vuile olie, rembanden niet op tijd bijstellen en ruw mee omgaan zijn de meeste Select-O-Speed bakken mee naar de mallemoer geholpen.
Als je ermee weet te werken is het een super transmissie die zijn tijd (te) ver vooruit was.
Joop3
@ford5000 Bij mijn weten heeft Rondeel hem ook nooit kapot gehad. En die hebben hem nog tot rond de eeuwwisseling gehad. In de Trekker & Werktuig heeft ook eens een reportage gestaan van iemand die hem gebruikte voor het sloten reinigen, en die was ook al ruim het klokje rond.

Dit was nog een powershiftbak uit de tijd dat de elektronica voor de beveiliging van de transmissie tussen de oren van de chauffeur zat. Door het gebrek aan elektronica tussen de oren zijn al vele bakken vroegtijdig tot hun eind gekomen. De gesynchroniseerde omkeer van Renault, de Funk bak uit de Ford -30 serie, de versnellingsbakken van de MB-Trac en Unimog en dus ook de S-O-S: Ze gaan allemaal een trekkerleven mee, als je er maar met beleid mee omgaat!
jammermaarhelaas
@Gas Der Bi-j

Ik denk dat het gewoon een DualPower bak was, gezien wat je erover verteld, namelijk een hendeltje links. (naast het dashboard).

Wel erg mooi om zo'n flat deck uitvoering met schakelhendels onder het stuur te zien (sequentieele bak?) en het stuur wat net als bij de groengele rakkers in te stellen is (wie was eerder?).
jammermaarhelaas
@Joop3

Dat is toch waar het fout gaat, de grijze cellen 😃

En ook bij een bak vol electronica, zoals een Vario, zie je in de praktijk dat de een er met 3000 uur mee voor groot onderhoud mee naar de dealer moet en de ander er de klok er mee rond werkt zonder reparatie (zo las ik van een Fendt man hier op TF).
ford5000
@Joop3 Precies. Jij snapt het tenminste!
Nu met alle moderne hulpmiddelen erbij worden de mensen helemaal hersendood gemaakt, maar als je dat zegt ben je conservatief en tegenstander van de vooruitgang.
Nou, dan ben ik dat maar!
Als er nou iets is wat mij aan mijn achterwerk zal roesten is het wel wat anderen van mij vinden of denken. 😃
Ze kunnen gewoon niet tegen de waarheid, en durven niet toe te geven dat ze er zelf zonder die hulpmiddelen niet meer uitkomen. 😛
Joop3
@ford5000 Ach ja, en dan is het af en toe al eens leuk om op internet te lezen dat er nog verscheidene loonwerkers in Duitsland zijn, die er nog een van de oude stempel a là Case 1455, Fendt 615, Deutz DX6. of MB-Trac 1600 in de schuur hebben staan, voor als de vario (egaal welk merk) weer verrekt.

Of zoals ze op het werk regelmatig zeggen: "Het oale kump nog wier terugge" 😃
ford5000
@Joop3 Ik ben daar ook heilig van overtuigd, en dan hopen dat we nog leven zodat we de jeugd van tegenwoordig alles weer opnieuw bij kunnen brengen, want ze kennen bijna niks meer als op knopjes drukken en het wordt voor hun geregeld.
Wedden dat ik met deze opmerking een hele horde over me heen krijg? 😃
ford5000
@jammermaarhelaas Die groengele waren eerder.
+1 voor je andere opmerkingen!
kace

@ford5000

En dan ook nog bellen waar het knopje zit.
guy
@ford5000

Olie verversen in die tijd op de versnellingsbak?? Wat jij nu vertelt, de meeste reden er 15 of 20 jaar mee rond. En das geen uitzondering.
Valtra-Fordpower
@guy Hij praat wel over de SOS hea, dus geen versnellingsbak, maar een voorloper van de Powershift.
SJB533
@Valtra-Fordpower
Voorloper? Is gewoon een ps, toch :? En ook dat is een versnellingsbak...
guy
@Valtra-Fordpower

Je weet goed genoeg waar ik het over heb eh
Valtra-Fordpower
@SJB533 Het is niet te vergelijken met de PS van tegenwoordig. Een dergelijke bak is natuurlijk veel gevoeliger voor vuil in de olie dan een ouderwetse mechanische tandwielbak. 😉
SJB533
@Valtra-Fordpower
De huidige werken dmv lamellenpakketten idd.
ford5000
@guy Dat zeg ik: Die transmissie was zijn tijd TE ver vooruit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
2