Ik zie regelmatig topics voor bijkomen over dynamo problemen. Maar vaak is het allemaal het zelfde, maar wat kun je nu zelf doen voordat je een topic er over opent:
Kijk eens met een Multi meter naar je accu spanning als de trekker uit staat, deze moet tussen de 12V en 12.5V liggen. (gewoon simpel even met de multimeter de + en – pool spanning meten) Nu start je de trekker en laat je hem lopen met iets verhoogd toerental, en ga je weer de accu spanning meten. Dit keer moet hij rond de 14V zitten. Is dit niet het geval, heb je geen laadspanning.
Als alles goed aangesloten is zou er nu het lampje van de dynamo moeten gaan branden. Het kan wezen dat het lampje hiervan stuk is, kijk hier na! Loop ook direct de bedrading na vanaf het lampje naar je dynamo/spanningsregelaar. Er zijn dynamo’s die alleen werken als er een lampje op aangesloten is. Vind je hier ook geen problemen meet dan is de spanning rechtstreeks vanaf je dynamo/spanningsregelaar. Heb je hier ook geen spanning, dan is je dynamo helaas overleden. En zal het reviseren worden of vernieuwen. Of je hebt heel dom de V-snaar over het hooft gezien en ligt deze er af
Om ook direct duidelijkheid te krijgen in de afkortingen hier een lijstje:
DF of BF, + spanning naar je spanningsregelaar bij een oude dynamo
B+, Laadspanning naar accu
D+, Lampje in dashboard
D-, Aarde/Massa
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Onbekend Tractoren ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en 'klopt de voorloop?'
Tsja dat krijg je met mensen die ergens de ballen verstand van hebben... Een van de makkelijkste dingen om te doen....