Vrije retour

Hallo mede tf ´ers,

Heb hier een john deere 6100 die geen vrije retour heeft, nou zit aan onze bemestertank een ventielenblok (niet elektrisch) met een retourslang, kan het kwaad om zonder de retourslang te werken omdat dat op de JD niet zit of kan er dan iets kapot gaan??

Deel dit topic

Reacties

ErDee
Kun je heel makkelijk bijschroeven, rechts zit ergens een schroef die je met een inbus eruit kunt draaien en dan kun je daar een retourkoppeling in draaien, klaar. Er zal wel iemand weten te beschrijven welke schroef dat precies is.
guldner75
Je kunt hem ook gewoon in een hydroliek ventiel doen en deze drukloos zetten, LET goed op dat je hier niet per ongeluk druk op zet!!
interman
Kan die niet gewoon in een dubbelwerkend ventiel ?
Mielmonteur
Alles werkt wel, zonder de slang in retourventiel als je de hydrauliekhendel naar voren zet gaat de klep los achter de tank, begint de molen te lopen en zakt de hef maar kan het kwaad en wat is het nut van de retourventiel
Mielmonteur
@interman

Ja je bedoelt dan hetzelfde wat GULNDER75 bedoelt, maar waarom zit er een vrije retour aan? Want alles werkt ook zonder de retourslang in het retourventiel
ErDee
@Mielmonteur Die heb je nodig voor het overschot aan olie in het hydraulieksysteem van de tank, als hij niet nodig was zou hij er niet op zitten 😉
interman
Kan ik vanaf hier niet zegge he, moet je de slangen volgen
Mielmonteur
@ErDee

Maar het hele zwikkie werkt ook zonder dat de slang in de retour zit...
SJB533
Is voor de 'lekleiding' van hydromotoren. Die kun je heel simpel bijschroeven op de aftapplug 😉
moarten
Die moet je wel aansluiten op een druklose retour !!! hij zit er niet voor NIKS op !! op de verdeler zit een hydromotor en die is in veel gevallen een druklose retour nodig, om lek olie af te voeren en bij piek drukken zorgen dat er niet veel druk in het huis komt want dan drukt de keering er uit.
dus het beste kun je een druklose retour aansluiting op de trekker maken, het zal ongetwijfeld zo werken maar op den duur gaat er iets kapot
Mielmonteur
Ja op onze zit ook zeker een vrije retour, maar de JD van mijn kameraad niet vandaar, in ieder geval bedankt!!
Fiat110-90 DT
Een tip is misschien als je er een drukloos retour op zet dat hij onder in de tank terecht komt, heb je minder kans op dat het gaat schuimen
ErDee
@Fiat110-90 DT Dat wil zeggen onder aan de achterbrug.
hobbyboer
Quote @ErDee:
Kun je heel makkelijk bijschroeven, rechts zit ergens een schroef die je met een inbus eruit kunt draaien en dan kun je daar een retourkoppeling in draaien, klaar. Er zal wel iemand weten te beschrijven welke schroef dat precies is.

Boven het bevestigingspunt van de topstang, 2 de zelfde pluggen naast elkaar, links is pers en rechts retour.
ErDee
@hobbyboer Precies.
Joop3
@Mielmonteur Als de retourolie van de hydromotor drukloos is, kun je zonder lekslang toe.
Als er een volgordeblok opzit, is in 90% van de gevallen de retourleiding niet drukloos. Dan kun je ook zonder lekslang toe, maar weet je zeker dat je binnen een dag een nieuwe hydromotor op de verdeler kunt zetten....
Conclusie: LEKSLANG AANSLUITEN!
SJB533
Quote @Joop3:

Als de retourolie van de hydromotor drukloos is, kun je zonder lekslang toe.

Jij zegt hierme dus dat je sowieso een drukloze retour nodig hebt? Toevoer in je ventiel, afvoer in de retour...
Wiebe
Voor de lekleidingen van de hydromotoren heb je een 100% drukloze retour nodig. omdat je anders de keeringen eruit blaast!
Straw
Als zelf niet aan durf rij gwn effe naar dealer toe. die weten hoe moet, hebben de spullen bij de hand. En dan gebeurt zeker goed.
En ge kunt met dit weer toch weinig op land, in ieder geval wij niet
Joop3
@SJB533 Nee dat zeg ik niet. Je kunt hem op je dw-ventiel aansluiten, maar als je daar zoveel weerstand hebt, dat je in totaal 10 of 20 bar tegendruk hebt, dan ben je al gauw een keer het haasje. Bij onze meststrooier gaat het overigens al jarenlang goed.

Bij de volgordeblokken, zoals Mielmonteur ze er aan heeft, wordt de retourolie van de verdeler vaak nog gebruikt om een extra functie te bedienen, bijvoorbeeld de bodemdruk van de hefcilinders, of het bedienen van een driewegkraan of afsluiter. Dan ga je sowieso over de max. druk heen die op de retour van een hydromotor mag staan.
SJB533
@Joop3
Kwam zo op mij over 😉
guldner75
@Wiebe

100% drukloze retour word lastig denk ik .... 😃
Wiebe
@guldner75

ik bedoel een retourleiding die ook niet meer door een retourfilter gaat want dan kan de druk nog te hoog worden.
k heb er jammer genoeg ervaring mee
Fiat110-90 DT
@hobbyboer bij onze fiat niet, wij moesten pas toen wij een retour erop zette met een slang naar ondere
guldner75
@Wiebe

haha ja was maar gekheid 😃 maar 100 % drukloos kan niet b.v door weerstand van de slangen/koppelingen:D

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
20