Illustratie van:

Steyr 650 - plaatwerk schuren

Hallo, hoe kan ik het beste het plaatwerk schuren van mijn steyr ik wil graag de primer lak laten zitten dus niet helemaal blank schuren kan ik het het beste met een hout schuurpapier doen of met iets anders?

Deel dit topic

Reacties

Fendt Farmer 2E
Kunt het beste een goedkoop schuurmachientje kopen die ronddraait, heb ik ook gebruikt, heb het plaatwerk strak gekregen
marcpd
Wil je het mooi krijgen, eerst opschuren met een tamelijk grof papier (grofheid 80), daarna afwerken met een fijner blad, bv een 180 tot je plaatweerk zo glad wordt als een babybilletje. Eventuele oneffenheden opvullen met plamuur en terug vlak schuren, dit meermaals herhalen indien nodig. Op plaatsen die ingewreten zijn door roest, deze zuiver maken met een staalborstel, daarna opvullen met plamuur. Altijd een blokje gebruiken op vlakke oppervlaktes. Als de oude verf nog stevig hecht hoef je hem niet helemaal weg te schuren, vlak maken is de eerste vereiste. Vlakheid controleren door er met de vlakke hand eroverheen te gaan, eventuele bulten kun je met een welgemikte tik met de hamer wegwerken. Oppervlaktes die aan het zicht onttrokken zijn gewoon eventjes grof opschuren.Vergeet niet voor het spuiten je plaatwerk te reinigen en te ontvetten.
Adri-JD850
Besteed er je tijd aan desnoods meerdere dagen zeker met het strak zetten elke oneffenheid zie je terug als het plaatwerk gespoten is, probeer een spuiter te vinden die er "wat bij doet" zoals een spuiter het voor elkaar krijgt dat kun je zelf niet evenaren, kost misschien wel wat maar het resultaat mag er dan ook zijn.Nog een tip meng de verf in zijn geheel alvorens te gaan spuiten,als je het een spuiter laat doen laat deze genoeg aanmaken niet alleen voor het plaat werk maar ook voor de body zodat er geen kleurverschil optreed.
KHD Deutz-Fahr
Quote @marcpd:
Vergeet niet voor het spuiten je plaatwerk te reinigen en te ontvetten.

Ik zou toch echt beginnen met ontvetten (anders wrijf je het vet zo de lak of het metaal in), en na het schuren nog een keer 😉.
marcpd
[[@KHD Deutz-Fahr] Natuurlijk, als je aan een trekker begint stoom je 'm eerst af. Dit is al voldoende om daarna het plaatwerk op te schuren. Wat ik bedoel, is dat vingerafdrukken al voldoende zijn om je spuitwerk om zeep te helpen, dus eerst ontvetten.
@Adri-JD850]Een zgn. professionele spuiter gebruikt 'industrielak', verf van hoge kwaliteit, daarbij voegt hij meestal ook nog 'verharder' bij de verf zodat de lak snel uithardt en uiteindelijk ook veel harder is.Je loopt minder kans dat er snel krassen op komen. Een spuiter beschikt meestal ook over een mengbank, hij kan dan alle mogelijke kleurencombinaties zelf aanmaken. Het spuiten op zich is niet zo duur, wel de voorbereidingen (zitten veel uren in). Een setje spatborden en een kapje moet je kunnen gespoten hebben voor zo'n 150 euro, verf inbegrepen.
KHD Deutz-Fahr
Quote @marcpd:
Wat ik bedoel, is dat vingerafdrukken al voldoende zijn om je spuitwerk om zeep te helpen, dus eerst ontvetten.

Helemaal mee eens! In de auto industrie dragen ze allemaal ook handschoenen, om te voorkomen dat het vet van de huid op het metaal terecht komt. Veel mensen ontvetten met thinner ik gebruik liever pre-paint van bijvoorbeeld Motip.
KHD Deutz-Fahr
Quote @marcpd:
Wil je het mooi krijgen, eerst opschuren met een tamelijk grof papier (grofheid 80), daarna afwerken met een fijner blad, bv een 180 tot je plaatweerk zo glad wordt als een babybilletje

Ik werk eerst met korrel 400, en daarna met korrel 1000. Speciaal schuurpapier om oude lak op plaatwerk helemaal strak te krijgen. Korrel 80 maakt van die diepe groeven.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Fendt Farmer 2E:
kunt het beste een goedkoop schuurmachientje kopen die ronddraait, heb ik ook gebruikt, heb het plaatwerk strak gekregen

Heb ik dus een keer gedaan, met het plaatwerk van een golf drie (zij scherm), had de lak zo verkracht dat ik het hele plaatwerk opnieuw in de menie en primer kon zetten. Gewoon met de hand schuren, dan hou je het beste overzicht! Bij voorkeur met een schuur blokje, wat je voor een paar euro bij de bouwmarkt kunt kopen.
marcpd
@KHD Deutz-Fahr Hangt natuurlijk af van de toestand van de oude lak, is deze fel verweerd, dan mag je een grover schuurpapier gebruiken.
Fendt Farmer 2E
@KHD Deutz-Fahr ik heb korrel 120 gebruikt, werkt goed, je moet het natuurlijk niet je auto gaan schuren met zon goedkoop schuurmachientje, auto komt iets precieser als n trekker, ik heb de vlakke delen met schuurmachientje gedaan en de rest met de hand waar ik nie bij kon
KHD Deutz-Fahr
Quote @marcpd:
Hangt natuurlijk af van de toestand van de oude lak, is deze fel verweerd, dan mag je een grover schuurpapier gebruiken.

Helemaal mee eens!
selten
Quote @marcpd:
Hangt natuurlijk af van de toestand van de oude lak, is deze fel verweerd, dan mag je een grover schuurpapier gebruiken.

Deze is goed voor grof schuurpapier 😃?
KHD Deutz-Fahr
Quote @Fendt Farmer 2E:
je moet het natuurlijk niet je auto gaan schuren met zon goedkoop schuurmachientje, auto komt iets precieser als n trekker

Daar ben ik achter gekomen, van fouten leer je 😉 😃! Maar om een beginner nu meteen met een schuur machine aan de slag te laten gaan, op een stuk plaatwerk, laat die jongen eerst maar met de hand schuren.
KHD Deutz-Fahr
@selten

Steyr had in die tijd nogal een slechte lakstraat. Begin jaren tachtig werd er een trekker getest in Boerderij trekker testen, die op veel punten al roest vertoonde, onder meer op de lasnaden van de cabine.

Niet om Steyr af te kraken want Deutz-Fahr had begin jaren negentig ook een verouderde fabriek 😉.
selten
@KHD Deutz-Fahr
Jammer genoeg is dit geen Steyr Cabine 😉. Dit is een tractor van 32 jaar oud. En je ziet nu echt sinds dat die buiten staat dat de lak niet zo goed meer is 😛
KHD Deutz-Fahr
@selten

Dat had ik al in de gaten, maar de al gehele lak kwaliteit kon bij Steyr in die jaren wel beter 😉.
selten
@KHD Deutz-Fahr
De cabine heeft trouwens wel heel slechte lak. 17 jaar geleden roestte die al. Maar toen was de lak nog piekfijn! Maar keertje opspuiten is ook niet veel werk 😛. Het voorbereidend werk daarentegen...
KHD Deutz-Fahr
@selten

Dan moet die misschien helemaal uit elkaar, wil je hem helemaal mooi krijgen. Voorbereidende werk kun je misschien uit besteden, laten stralen, net hoeveel je er aan kwijt wil.
selten
@KHD Deutz-Fahr
zo min mogelijk 😛. Schuurpapier over de kappen. Hogedrukreiniger over het blok. Verfspuit erover 😃?
KHD Deutz-Fahr
@selten

Moet je Hammerite gebruiken, kun je gewoon de roest er onder kwasten 😃. Al betwijfel ik of die dure troep echt werkt 😃!
selten
@KHD Deutz-Fahr
Welke roest? Op de cabine 😉?
Fendt Farmer 2E
@KHD Deutz-Fahr oke, ik ben ook n beginner, want dit is mn eerste project, en heb t chassis met de hand gedaan en vlakke stukken met t schuurmachien, de motorkap en de spartborden enzo heb ik met t machien gedaan, is heel goed gelukt, zal dadelijk wel n foto dr op zetten van hoe de 2e lak erop zit
KHD Deutz-Fahr
@Fendt Farmer 2E

Ben zeer benieuwd, niet dat het bij alle beginners fout gaat, maar bij mij de eerste keer wel 😉.
Fendt Farmer 2E
@KHD Deutz-Fahr oke, bij mij is het goed gegaan, kijk maar bij mijn foto's dan zie je het resultaat

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 650 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
20