Illustratie van:

Massey Ferguson 3080 - zwarte rook

Iemand een idee waarom men tractor voor het minste zwart rookt, brandstof filter pas vervange, mazout is ook heel zuiver , pas nieuwe filterdemper net voor de uitlaatbuis, maar het helpt allemaal niet , heeft iemand een idee om het op te lossen, misschien dat de sproeiers lekke ipv sproeie ?

Deel dit topic

Reacties

selten
Brandstofpomp dichtdraaien 😃?
Martijn_JD
Hij drinkt ook wel redelijk wat
Rega
Luchtfilter proper maken, pomp terug schroeven, nieuwe verstuivers...
boerekebart
Heb je een lijnpomp op de 3080 of een rotatieve?
Martijn_JD
Rotatieve denk ik das tog een pomp waar de leidingen vanuit een circel vertrekke ?
Martijn_JD
Luchtfilter is proper , verstuivers weet k ni of in orde zijn
Rega
@boerekebart

Roterende pomp, pomp staat verticaal.
Martijn_JD
Jah die staat verticaal bij mij
boerekebart
@Rega
kutzooi!!!
net als op die mf 1114, kom er maar es achter hoe je die moet laten roken, met ene rotatieve pomp
krolsteyr
Ik dnek een rotatieve, op onze 3120 zit in ieder geval wel een rotatieve
Rega
@boerekebart

Haha, ik weet et! tis jammergenoeg geen CAV, tis hier ff lastiger 😛
Martijn_JD
Hoe kan k het dan oplosse ?
Rega
@Martijn_JD

de dealer opbellen dat je niet tevreden bent!
Martijn_JD
Haha die is in verlof :s
selten
@Martijn_JD
Waarom wil je eigenlijk niet dat de tractor rookt? De meeste willen da wel 😃
Martijn_JD
Omdat hij beetj overdreve rookt zonder iets achter hem hange blaast hij al hoop zwarte rook en ook hij verbruikt veel 😞
Martijn_JD
Iemand een oplossing ?
schaubagri
Die van ons het zelfde probleem ook een 3080 roken als een gek ben idd ook wel benieuwd wat oorzaak zijn kan
case inter kracht
Heb je de trekker ooit bijgesgroeft of pas gekogt en weet je het verleden niet zeerwaar schijnlijk beetje meer brantstof dan orgieneel en krijgt der ook niet gek veel meer pk's door aleen veel meer brandstof nodig heb ik ook bij me treker gedaan maar weer gouw digt gedraait
Martijn_JD
Kweet t ni we hebbe hem zo gekocht en die doet da al van begin, kmoet wel zegge komt van een engelsman kweet ni wa ze ermee gedaan hebbe
ramrod
Het is vrij normaal dat die trekkers roken.

Je kunt het beste beginnen met een vermogensmeting, en het vermogen zonodig terugzetten op standaard.
En voor de rest het gebruikelijke verhaal, beginnend bij de verstuivers.
DANOONTJE POWERR
@case inter kracht Niet veel meer PK's?
Ik ga van 85 naar 115 PK door een paar slaggies aan de pomp, da's toch 30% meer!
Martijn_JD
Kdenk dat het aan de verstuivers ligt maar ben er niet zeker van
Martijn_JD
Hij gaat nog op testbank maar kweet niet waar en wanneer
WO 562 Driver
@DANOONTJE POWERR Jij hebt een turbo dan wil het ook wel. Maar hier gaat het over een trekker zonder turbo.
hummy
Kolen erin
Robin S
Der is toch geen enkel probleem als hij zwart rookt,dat wil zeggen dat de brandstoftoevoer in orde is! 😃
Renze
Mijn "testopstelling" voor verstuivers is heel simpel: Ik trek de verstuiver uit de kop, en draai hem weer vast op de verstuiverleiding 180 graden gedraaid, zodat de verstuiver aangesloten is terwijl hij niet in de kop zit.

Dan op startmotor rond laten tollen, en als je mooie kegels aan brandstofnevel ziet, zijn ze goed. Zie je rechte straaltjes, of drupt het er simpelweg vanaf, dan zijn je verstuivers gaar.

En laat anders eens de compressie testen. Hoeveel uur heeft het ding gedraaid ?

Verder is de A6.354 motor niet te vergelijken met een 1000 serie motor, het is een oud ontwerp dus het rookt wat meer en tret wat minder.
ford5000
@Martijn_JD Is het een Stanadyne pomp?
Zo ja, dan staat er in onderstaande link een handboek voor je in PDF.
Het is een handboek voor Sisu motoren, maar vanaf pagina 13 tot en met 19 vind je info over zowel een CAV pomp als een Stanadyne pomp:

erfa07.dk/tekinfo/sisu/…

Wellicht kun je hierin ook gegevens vinden over openingsdruk van je verstuivers e.d.
DANOONTJE POWERR
@WO 562 Driver Ik heb ook een 72-94 gehad zonder turbo en die kon je ook lekker opschroeven hoor!
Die gaf 78 PK op de aftakas ipv 75 op de motor.
Tom VB
Eerst verstuivers testen daarna indien nodig verder kijken.
case inter kracht
@DANOONTJE POWERR ja maar rendabel is het niet meer vergeleken je verbruik en het heeft dan zeker een turbo en de pomp heeft dan zeker ook vacuum regeling
Martijn_JD
Renze: gaat dit zomaar ?
Martijn_JD
Hij heeft nu 7409 uren
eddyscania
Als de trekker uit engeland kom, gaat er maar van uit dat ie genoeg diesel krijgt................engelsen en canadezen houden van opschroeven.......................
Martijn_JD
Kdacht dat wel maar mijn gedacht is dat Engelsen achterlijk zijn 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
16