Hallo
ik heb sinds kort een fordson dexta
alleen als ik de hef helemaal omhoog doe met bv de maaier dan zakt hij weer tot ongeveer halverwegen
dan stopt hij met zakken.
nou heb ik gehoord dat je dat in kan stellen ?
zoja hoe moet dat ?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zorg dat de hef op positiecontrole staat.
Het hendeltje hiervoor zit rechts opzij tegen de achterbrug, net voor de plek waar de as waar de hefhendel aan zit, de achterbrug ingaat.
Dit hendeltje is een keuzehendel, wanneer die horizontaal staat, dan staat de hef op positiecontrole, en blijft de hef dus staan op de stand waarop je hem insteld met de hefhendel.
Zet je dit hendeltje naar beneden, dan staat de hef in de trekkrachtregelings-positie. Hierbij kun je met de hefhendel de trekkracht instellen. De trekkracht wordt gemeten door de druk die de topstang geeft op de tuimelaar waar je de topstang in hebt zitten aan de kant van de tractor. (wanneer je de hefhendel echter geheel in hoogste positie zet, dan behoord de hef tevens geheel in de bovenste stand te worden geheven).
druk je de hefhendel ook altijd goed boven-achterin wanneer je geheel heft? Dit kan misschien net de doorslag geven.
Helpt dit niet, of stond ie al op positieregeling, dan zou het kunnen dat je het hef-regeklmechanisme onder het hefdeksel opnieuw moet instellen (een Dexta is immers met zijn 50+ leeftijd niet meer de jongste).
Lekkage ergens in het hefcircuit of een verstopt filter lijken me op het eerste gezicht niet de oorzaak, hij heft immers aanvankelijk wel geheel door tot bovenin.
Die welke jij daar noemt is de tuimelaar die ik bedoel. Die dus waar je de topstang in 2 verschillende hoogtes in kunt doen, en waar een dikke veer aan zit die verderop tegen het hefdeksel aankomt. Middendoor de veer loopt een stang, deze komt uit bij het hefregelmechanisme, en bediend zo de trekkrachtregeling. Dit merk je dus alleen wanneer het keuzehendeltje voor positie en trekkrachtregeling naar onderen staat, dus op trekkrachtregeling. maar dat is logisch
Ik heb het iets te breedvoering uitgelegd. Je kunt die keuzehendel gewoon horizontaal zetten wanneer je de hefhendel onderin hebt staan.
(dit voor de veiligheid van jezelf omdat de hef bij het omzetten van de genoemde keuzehendel plotseling een onverwachte beweging kan maken)
Wanneer die keuzehendel al horizontaal stond dan gewoon zo laten staan. De hef behoord kort gezegd gewoon altijd geheel te heffen wanneer je de hefhendel geheel en goed bovenin zet, of de keuzehendel nu op positie (horizontaal) of trekkrachtregeling (naar onderen gericht) staat.
Het is dus zo dat je alleen waanneer je op trekkrachtregeling wilt werken (bv. ploegen, cultiveren), je die keuzehendel naar beneden hoeft te zetten. Verder kun je hem gewoon altijd op positieregeling laten staan.
Hier voor alle duidelijkheid nog even een foto, zoals de keuzehendel hier staat, hoort ie te staan voor werkzaamheden als maaien.
Of de trekkrachtregeling werkt kun je nagaan door te zorgen dat er niets in de hef hangt, en dan het genoemde tuimelstuk voorover te drukken (veer indrukken) terwijl de keuzehendel staat ingesteld op trekkrachtregeling (omlaaggericht dus) en de motor draait (ik zeg het er maar even bij). Dit zonodig even met behulp van een flinke waterpomptang, maar wel met beleid.
Gaat bij indrukken van de veer de hef omhoog, dan werkt je trekkrachtregeling.
Het idee hierachter was dat wanneer een (niet al te lang) werktuig zwaarder gaat trekken, er door dit werktuig extra op de topstang gedrukt wordt. Deze druk wordt via tuimelstuk, en de pen in de veer doorgegeven naar het regelmechanisme onder het hefdeksel.
Nu zal de hef gaan heffen totdat het werktuig via de topstang weer net zo hard tegen het tuimelstuk drukt als voordat de extra druk (het zwaarder trekken van het werktuig) optrad.
Gaat het werktuig lichter trekken, dan komt er minder druk op de topstang, en zal de hef zakken totdat er weer net zoveel druk op de topstang wordt gemeten als voordat de druk afnam.
Dit is zo'n beetje het princiepe van een trekkrachtregeling via de topstang.
Dit is ook de reden dat de vroeger zo populaire achterlader die de druk en trekbelasting bij het werken met de achterlader geheel op het tuimelstuk overbracht, een echte sloper van de trekkrachtregeling was. Die achterladers koppelde je aan op het gat van de topstang, in het tuimelstuk dus. De hef deed niets anders dan heffen, deze trok of drukte niet. Er waren ook achterladers die wel via de onderste hefarmen drukte en trokken, maar hier werd vaak te weinig rekening mee gehouden.
Natuurlijk had ik dat al moeten noemen, want het hoort ook bij de eerste dingen die je nakijkt.
Hier ter verduidelijking een foto:
tractorfan.nl/picture/642454/
Niveauplug voor de achterbrugolie zit net iets voor en boven het draaipunt van het koppelingspedaal, op de foto zit de plug er in. De olie hoort dus tot dit niveau te ztaan, zodat het er net uit komt lopen. Een paar liter extra kan geen kwaad.
Bijvullen gaat via de schroefdop op het gat waar de dop van de ratelsleutel ligt, de schroefdop is er hier uit.
Wanneer je niveau te laag is en je hebt geen achterbrugolie hebt staan, zou ik even bij een Ford-NH dealer wat gaan kopen (als je geen plannen voor verversen hebt, een bus van 5 liter), dan weet je zeker dat je het juiste hebt. Gebruik in elk geval geen zwaar gedoopte en of synthetische olie, er is een grote kans dat het rubber van O-ringen en keerringen hier niet tegen kan en in de loop van de tijd het spul gaat lekken omdat het in de olie oplost.
Wanneer je op trekkrachtregeling werkt (keuzehendel naar beneden gericht), dan kun je de hefhendel gewoon gebruiken om de werkdiepte in te stellen, maar dat wist je denk ik wel?
als dan de topstang kort staat gaat hij oneindig diep,
trek ik dan het hefhendel iets, omhoog dan gaat de hef stotteren, ik kan hem dan alleen ondieper laten ploegen door de topstang langer te draaien en de ploeg dus meer op zijn zool laten kopen ( niet echt de bedoeling lijkt me)
als ik hem dan helemaal wil heffen moet ik het hefhendel op zn hoogst zetten wil hij wat heffen.
Dus dan doe ik het trekracht hendel omhoog ( horizontaal) en dan heft hij normaal. Apart he?
Op zich is jou verhaal niet raar. Heffen doet ie in trekkracht stand pas wanneer je de hefhendel helemaal bovenin zet, dat is normaal.
Het schokken is het corrigeren door de hef, dus het op constante trekkracht houden. De trekkeracht kun je dus instellen met de hefhendel en die komt in praktijk meestal neer op een bepaalde werkdiepte. Dit schokken kan natuurlijk veel te heftig worden (wat het bij jou als ik het zo lees, ook is) en in dat geval denk ik dat er in het regelmechanisme op een of meerdere plekken iets met teveel speling zit, of er is iets gebroken, bijvoorbeeld de sensorpen die door de veer loopt.
Verder weet ik van het afstellen (het hefregel-mechanisme zelf) en wat er verder allemaal doelgericht gedaan kan worden om de hef weer te laten functioneren zoals het hoort, niet veel. Kan wel een paar goedgemeende adviesen geven, maar verder kom ik niet .
Mijn advies zou zijn om er, als je het de moeite vind, door een kenner naar te laten kijken, in praktijk. Of om gewoon het hefdeksel te demonteren en bij een dealer te laten afstellen. Dit laatste hebben we thuis destijds toen we een SuperDexta hadden, ook gedaan. Een ervaren monteur heeft het regelmechanisme weer juist afgseteld, en daarna deed alles het weer een stuk beter (nog niet perfect, maar dat heeft de monteur ons er al bij verteld. wil je alles weer goed hebben, dan moet je echt alles nalopen en zo nodig reviseren).
succes ermee.
bij mijn dexta reageerde de hefhendel niet fijn.. deed je hem iets omhoog deed ie niks doe je hem nog iets hoger kwam ie een heel eind omhoog..
deksel eraf en een 8mm stang vervangen door een afgezaagde bout (wel het gladde deel)
het is maar een voorstel.. kan helpen...
Klopt! Ik had overigens maar even een foto van jou gepakt als voorbeeld voor de plaats van de niveauplug en de voldop, dank voor de duidelijke foto's. Ik denk dat als ik alles zo hoor, er door @jelledexta toch wel naar het regelmechanisme moet worden gekeken, zoals @Eric MFUF ook gedaan heeft. Op de foto hierboven is ook duidelijk te zien dat er hier en daar instelmoeren zitten.
@tractor man
Heeft het op positieregeling zetten geholpen?
Ja, ben benieuwd of het is opgelost.
Ik heb t zo'n 10 jaar geleden gedaan, volgens mij kan het deksel er zo af, er zitten wel een paar oliekanalen dus uitkijken dat er geen pakking/ rotzooi in gaat zitten... denk dat jammermaarhelaas of Gerritgbo er recent nog aan heeft gewerkt.
Als ik het zo lees is de keuze hendel omlaag trekkracht regeling. Keuze hendel horizontaal is positie regeling. Maar wat is de hendel omhoog?
Zover ik het begreep van mijn maat zit der keuze hendel met een touwtje vast omdat hij verloopt? Zit dat met een palletje wat versleten kan zijn?
Alvast bedankt