Illustratie van:

Steyr 650 - carterdruk betekent dit automatisch reviseren?

De carterdruk in mijn 650 motor is zo erg dat de olie behoorlijk begint te lekken (kwart liter in een paar uur).
Betekend dit automatisch reviseren of kan bij dit model iets anders aan de hand zijn.
hij verbruikt geen olie, geen zwarte walm, hij lekt alleen als de ziekte. En als ik de vuldop er af haal komt hier rook uit.

Bij voorbaat dank,

Gonies

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Einde van zijn latijn.
Reviseren of een nieuwe kopen.
ook weer opgelost, volgende probleem.
case inter kracht
Weet je zeker dat er olie uit je karterontlugtings pijpje komt. niet iets anders bijvoorbeelt crukass
gonies
Er komt geen olie uit de karterontlugtings pijpje, maar als ik die er af haal komt hier rook uit (volgens mij uitlaat). Is het mogelijk dat er via de pakking uitlaatlucht naar de karter geperst wordt?
De olie lekt uit de pijlstok en de bij de krukaspoulie (volgens mij door de druk).
selten
@gonies
Ik zou zeggen, reviseren. Is niet gruwelijk duur, complete revisie. Bij ons koste het toendertijd 4500 gulden. Dat is een 2000€... En dan is hij motorisch helemaal goed.
gonies
O.k. reviseren, gaat het dan om nieuwe zuigers, zuigerschalen en pistons. Of zouden jullie de krukas ook aanpakken en/of kan dit later ook.

cam-agri-parts.fr/moteurs/…
cam-agri-parts.fr/moteurs/…
selten
Bij ons, is toen alles aangepakt...
john deere 7810
Kunnen we niet zeggen vanaf hier.

kan best zijn dat je met een setje zuigerveren + bussen uithonen er bent 😉
Wimsumar
Beste Gonies: Hoe belangrijk is deze trekker voor jou? Dat wil zeggen, wordt deze Steyr-650 veel gebruikt of slechts een paar uur per jaar?
Kijk voor de prijs van de onderdelen kun je ook een berg olie kopen.
Overigens, vul je misschien te vaak en te veel bij? Ik stel me voor dat bij een lager oliepeil (juist boven minimum) ook minder lekkage op zou kunnen treden.

Carterdruk wordt veroorzaakt door compressieverlies langs zuiger/zuigerveren. Dit zou ook gepaard moeten gaan met olieverbruik door de motor. Vreemd is dat je zegt dat dat laatste niet het geval is.
Daarnaast schrijf je dat de olie langs de peilstok en krukaslager er wordt uitgeblazen. Zit het carteronluchtingspijpje verstopt? (dat komt voor).
gonies
Helaas niet, is net vervangen. Maar de dunne buis is niet voldoende om de druk te verminderen. Daarom zat ik ook te denken aan een lekke pakking ergens. Voor de rest loopt de motor als een zonnetje, soms bij zware belasting komt er soms een wit pluimpje tussen door. Maar dit is te verwaarlozen, maar kan ook met een pakking te maken Hebben.
lange4571
Als je een revisie doet (of laat doen) kan je best een volledige revisie doen dit wil zeggen alle slijtonderdelen vervangen of laten bijwerken. een goede LMB weet dit en is daar dan ook correct in. maar om zuigerveren te vernieuwen en de bussen te laten honen moet ook alles uit elkaar dus kan je evengoed alles laten vervangen dan ben je zeker dat het goed is.

best doen: cilinderbussen, zuigers en zuigerveren, lagerschelpen, oliepomp, kleppen, klepgeleiders, klepzittingen bijwerken of vervangen, kop vlakken, krukas slijpen, injecteurs en alle dichtingen.
ook best de injectiepomp controleren en of reviseren

een goed gereviseerde motor is in principe terug een nieuwe motor...

druk in je carter wil zeggen dat de zuigerveren niet voldoende meer afdichten...
dit kan je vrij makkelijk laten controleren door de compressie te laten controleren maar de kans is vrij groot dat dit bij u wel het geval is.
Renze
Ik ben de naam kwijt, maar sommige automaterialenzaken verkopen spul dat je in de olie gooit, wat een oude versleten motor met 20.000 uur weer een poosje tijd geeft: Hoe het heet ben ik even kwijt.

Hoe het met Steyr zit weet ik niet, maar een Zetor motor gaat olie verbruiken als je hem te weinig gebruikt: door te lage verbrandingstemperaturen gaat roet aankoeken in de zuigerveergroef waardoor de afdichting niet goed meer gaat.

Ik weet niet of je Steyr ooit gewerkt heeft, maar als je er altijd maar een beetje halfgas mee prutst zou je kunnen proberen de injectors eruit te halen, en dan een potje DOT4 remvloeistof over de vier cilinders te verdelen: Dan laat je hem een week of 2 staan zodat de remolie langs de zuigerveren in het carter zakt. Dan op de startmotor, zonder verstuivers erin rondtollen zodat eventueel teveel aal remolie door het gat naar buiten vliegt (als je veel vloeistof boven je zuiger hebt die niet samendrukbaar is, kun je je drijfstangen krom jagen: als een trekker te water raakt bijvoorbeeld) dan verstuivers terug erin en de motor 10 minuten stationair laten lopen: Dan de olie verversen (remolie vernietigt alle smeereigenschappen van de olie) en dan de trekker voor de mestmixer zetten om hem goed op de flikker te geven.

De remolie lost de koolafzetting in de zuigerveergroef op, en als je hem daarna flink aan het werk zet, brandt de rest ook goed schoon.

We hebben al diverse oude lijken op deze manier weer "fris" gekregen.
eddyscania
@Renze

motor up is wat je bedoeld..........werkt wel alleen miet met dit probleem..........
gonies
Iemand zei, alleen zuigerveren vervangen moet voldoende zijn. Want als je meer doet krijgt de motor zoveel meer kracht dat de versnellingsbak dit niet meer aan kan. Kan dit kloppen.

Andere vraag, heb je speciaal gereedschap nodig om de cilinderbussen te verwijderen of de cilinders in de bussen te krijgen?

Tot zover al hartelijk dank voor de wijze raad!!

Gonies
selten
@gonies
als de versnellingsbak goed is, kan die rond de 100Pk max aan....
Als het goed is, kun je ze er zo uitkrijgen... En anders eruit er rustig uit tikken 😛
Wimsumar
Beste
Quote @Gonies:
Iemand zei, alleen zuigerveren vervangen moet voldoende zijn. Want als je meer doet krijgt de motor zoveel meer kracht dat de versnellingsbak dit niet meer aan kan. Kan dit kloppen.

Iemand die zoiets zegt heeft 'zeer weinig verstand' van motorreparaties.

AANVULLING:

B.T.W.: Iemand die het geloofd ook.
john farmer
@gonies

Natuurlijk verbruikt de motor wel motorolie,dit wordt weer "aangevuld" doordat er dieselolie langs je zuigers lekt en in je karter komt. Er treed vermenging op waardoor je oliepeil op peil blijft. Dit gebeurt bij elke motor,naarmate hij ouder wordt neemt het verschijnsel over het algemeen toe.
gonies
Ah, dat verklaard veel.
Ik begin morgen met demonteren en dan kom ik 't vanzelf tegen.
Mochten er nog meer vragen opduiken dan weet ik waar ik ze moet stellen!

Iedereen bedankt voor jullie hulp en euh... Wimsumar, iemand die weet dat hij weinig verstand heeft is zo dom nog niet 😉 .
lange4571
Bij een revisie ga je de motor terug in nieuwstaat brengen dus ga je ervoor zorgen dat deze terug evenveel pk's heeft als toen ie nieuw was. daarom ook je injectiepomp laten reviseren en afstellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 650 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
94