Gutbrod 1050 aftakas

Wij hebben sinds vrijdag een Gutbrod 1050. wie kan mij vertellen hoe ik de aftakas uit kan schakelen?

Naar mijn idee moet ik de meest rechtse handel met daarnaast 0.1.2 op 0 zetten maar dan blijft de aftakas alsnog ingeschakeld.

Deel dit topic

Reacties

rinie
Kun je ander een foto van de achterbrug posten messchien kunne we het dan zien , zitten er onder de stoel nog hendels?
mfjens
Misschien een door draaiende aftakas of een aftakas die draait al het is uit geschakeld die zou je zo kunnen tegen houden met de hand maar probeer dit nooit zonder dat je het zeker weet.
Wimsumar
Beste Yvonndv: Probeer de hendel in de andere standen.

By the way: die aanduidingen 0, 1 en 2 horen die niet bij de versnellingspook?
jmos
De achterbrug is het achterste deel van de trekker. je hebt de motor, versnellingsbak en de achterbrug. maar dan moet je een foto maken van de.achterkant van de trekker en een foto van de hendel.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Beste Yvonndv: Probeer de hendel in de andere standen.

Dit lijkt mij een goed advies Yvonne. En eventueel daarna alle andere hendels proberen tot je de goede te pakken hebt.
yvonnedv
Ik heb alle hendels al in alle mogelijke standen geprobeerd, zo blond ben ik nu ook weer niet 😉
Ik zal kijken of ik morgen foto's kan maken al zal dat lastig gaan want de frees hangt er nu nog achter maar van de hendels moet het zeker lukken
RobDeutz104
Maar beetje blond ben je wel dan haha?
Corne S
Hoe controleer je het dat de aftakas uit staat? Zit er wat aangekoppeld? Een aftakasstomp kan ook draaien als hij uitstaat in onbelaste toestand. In belaste toestand staat hij dan stil.
yvonnedv
De frees zit er achter en die draait
jmos
Dus de frees hangt er nu achter en je weet niet hoe je hem uit moet zetten?
jelledexta
Wat Corne S ook zegt ja, bij sommige trekkers blijft de aftakas onbelast heel langzaam draaien (als hij is uitgeschakeld)
yvonnedv
@jmos Yep, maar het een is toch een gevolg van het ander? Aftakas uit is frees uit?

Inmiddels is de frees wel uit hoor, ik heb de motor uit gezet LOL maar ik zou hem ook graag met draaiende motor uit willen kunnen zetten
jmos
@yvonnedv
dan wordt het toch even een foto van de bediening maken.
DB_jansen
@yvonnedv Kun je een foto maken van de desbetreffende poken?
yvonnedv
Quote:
Ik heb alle hendels al in alle mogelijke standen geprobeerd
Ik zal kijken of ik morgen foto's kan maken al zal dat lastig gaan want de frees hangt er nu nog achter maar van de hendels moet het zeker lukken

het is nu te donker
jmos
@Wimsumar
als er een frees achterzit gaat hij echt niet doordraaien als hij uitstaat.
anders kun je de frees nog altijd in de grond zetten om te kijken of hij uitstaat.
en ik denk dat we beter even kunnen wachten op een paar foto's.
jael-fend939vario
Bij onze oude ford 3610 was het ook heel onduidelijk aangegeven. hendeltje omhoog was aftakas aan en naar beneden is uit. hier zat helemaal geen aftakaskoppeling bij. misschien dat er bij uw trekkertje wel een zit maar dat kunnen we pas zeggen als er een foto is van de achterbrug.
yvonnedv
Hier een foto van de poken

in mijn album op deze site staan nog twee vage foto's van de achterbrug.

links staat lock en diff

midden is versnelling

rechts staat 0,1,2
johndeere6230
Is er niet ergens een hendel afgebroken? 😉
yvonnedv
Op deze site heb ik de manuals gevonden van de 1030 en de 1032

jones.co.uk/gutbrod.html/

stand 0 zou uit moeten zijn maar dat is het in werkelijkheid niet.

Is daar iets aan af te stellen?
johndeere6230
@yvonnedv

werkt die wel goed (even een keertje met zijn 2en de ene trekt de hendel om de andere kijk voorzichrig of het nu heeft vanaf de onderkant ;))
DB_jansen
Misschien weet @youri dit?
yvonnedv
Ik heb net een eg opgehaald.

De keuze om de bak eerst met het freesje te doen is, hij zat er nu eenmaal bij en er stond veel onkruid in de bak, nu is hij mooi los en hoop ik hem met de eg op de kop mooi vlak te kunnen slepen.
jael-fend939vario
@jmos ja maar het is slecht voor de tractor
jmos
@jael-fend939vario
leg eens uit dan, waarom is het slecht voor de trekker?
jael-fend939vario
@jmos het is tog zonder koppeling
jmos
@jael-fend939vario
het duurt een paar seconden voor dat hij aangaat dus hoogstwaarschijnlijk hydroulisch ingeschakeld dus hoezo slecht? er zit toch ook geen gekraak van tandwielen bij.
jael-fend939vario
@jmos bij die van ons wel en die kraakte best hard. bij tractor schakel je toch ook niet zonder koppeling? dat is bij de aftakas toch precies het zelfde?
jmos
@jael-fend939vario
die van ons kraakt helemaal niet en het duurt een paar seconde als je de hendel omhoogdoet voordat hij aangaat.
wij hebben een 4000 misschien dat het iets anders is. maar onze hydro pomp is niet al te best meer dat ie misschien minder druk geeft en dus rustiger is en wacht tot ie pakt.
yvonnedv
Update:

Stand 2 draait de frees vooruit bij stilstaande trekker
Stand 1 draait de frees achteruit bij stilstaande trekker
Stand 0 draait de frees vooruit bij rijdende trekker.

Dit alles na het op laten komen van de koppeling
johndeere6230
@yvonnedv

dus als je hem wilt uitzetten moet je hem op 1 of 2 zetten of niet?
jellie
@johndeere6230 lijkt me niet hea... Staat er bij stand 1 of 2 dat hij niet meer draait? hij draait alleen niet als hij rijd.. dus ik zou zeggen dat hij of helemaal niet uit kan..(beetje onwaarschijnlijk) óf dat je ergens nog een aparte hendel hebt voor het in en uitschakelen van de aftakas en dat dit alleen de keuzehendel is!
jmos
@jellie inderdaad dan is dat de keuzehendel en is er ergens anders nog een andere hendel en als ik het lees is het een dubbele koppeling en is stand 0 de rijaftakas.
jellie
Je hebt ook kans dat de aftakashendel voor aan/uit aan de zeikant van de stoel zit i.p.v tussen je benen. @yvonnedv Heb je naast je stoel links/rechts nog hendels zitten?
jmos
Ik heb op de site gekeken die je aangewezen had en daar staat dat stand 0 in het midden is en naar voren is de gewone aftakas en naar achter is de rijaftakas. je moet de koppeling gebruiken om hem in te schakelen. en als het goed is draait hij dan tegen de klok in. zet hem eens in het midden dan en dan de frees in de grond, kijken wat hij doet?
yvonnedv
Even voor de duidelijkheid

O is naar voren, 2 is midden en 1 is naar achter. er zitten naast de stoel geen hendels In stand 1 en 2 draait de aftakas wel maar rijdt de trekker niet. In stand 0 draait hij en rijdt de trekker ook.
jmos
Quote:
In stand 0 draait hij en rijdt de trekker ook.

???? voor het rijden heb je toch een aparte pook?
marco steyr
@yvonnedv als ik het goed begrijp is stand 0 de rij aftakas en draait de frees alléén als de trekker ook rijd, stand 1 draait de frees achterover en in stand 2 draait de frees voorover. toen je de trekker voor het eerst startte ging de aftakas gelijk draaien of moest je hem eerst met de hendel inschakelen?
Wimsumar
Beste
Quote @Yvonnedv:
wie kan mij vertellen hoe ik de aftakas uit kan schakelen?

Naar mijn idee moet ik de meest rechtse handel met daarnaast 0.1.2 op 0 zetten maar dan blijft de aftakas alsnog ingeschakeld.

Okee, terug bij "af".
Ikzelf heb 2 trekkermerken (Fendt + iseki-minitrekker)waarbij de aftakas (ook 3 standen) op vergelijkbare manier wordt geschakeld. Bij mijn trekkers zit er tussen de 3 standen waarbij de aftakas wel draait ook twee standen op de keuzehendel dat de aftakas " in z'n vrij" staat (en dus niet draait). Dit werkt allemaal erg vaag en vraagt een lange tijd om het op gevoel goed te doen.
Ook op jouw Gutbrod zal dit ongetwijfeld zo werken omdat er anders 2 tandwielgroepen (2 aftakastoeren) gelijktijdig ingeschakeld zouden kunnen zijn.

Kortom: Al dan niet vage tussenstandjes opzoeken tussen de 0 en 1, en tussen de 1 en 2. That's all. 😄

Succes en, have fun met je aankopen.

P.S.: Loop nu niet weg A.U.B.. Je ziet, anderen geven al aan: je kunt niet zonder mij! 😃
Wimsumar
Beste
@KHD Deutz-Fahr
@Bert Korving
@ NewHolland6640
@HesselfiatPower

Willen jullie ophouden?
Mijn teleurstelling kan niet groter zijn dan dat we met z'n allen Yvonne haar vraagstuk niet opgelost hebben kunnen hebben.
Met dank voor jullie medewerking.
yvonnedv
Met ingetrapte koppeling staat de aftakas stil dus het risco wat hier geschetst werd dat de frees de tractor gaat duwen met alle gevolgen van dien is nihil. Koppeling intrappen en hij staat stil, daar hoef je niet eens voor te remmen.
jammermaarhelaas
Even terzijde, offtopic:

@jael-fend939vario @jmos

Een Ford 4000 (en 3055, 4100, 4600, 4610, 5000, 5600, 5610, en hogere nummers) heeft een hydrostatische meerplaten koppeling waarmee de aftakas wordt ingeschakeld. Een geheel onafhankelijke aftakas dus.

Een Ford 3610 (net als een 3600, 2600 en 2910), die jij noemde, heeft een zogenaamde doordraaiende aftakas. Om die in te schakelen moet je de rijkoppeling GEHEEL tot op de bodem intrappen, en om hem uit te schakelen net zo. Op deze manier ontkoppel je de aandrijving (droge koppelingsplaat) van de aftakas, en dan kun je de hendel zonder dat de aftakas nog door de motor wordt aangedreven, in en uitschakelen.
jammermaarhelaas
Hier de bronnen waarop ik me gebaseerd heb:

gutbrod-bernd.de/39994.html/

Hier een folder, op pdf pagina 30 staat de 1050:
gutbrod-bernd.de/media/…

Hier het handboek van de 1050
gutbrod-bernd.de/media/…

Voor zover ik kan nagaan vanuit informatie in forders en handboeken die online te vinden zijn, komt het er op neer dat je bij de 1050 een aftakas hebt die in 3 standen geschakeld kan worden (dit wist je al, maar ik wil even het geheel doorlopen).
De bedieningshendel zit rechts naast het console, zoals al bekend was (rechts naast de versnellingspook, opzij van de console).
Aan deze hendel zit een stang die rechts naast de trekhaak, opzij van de achterbrug uitkomt, op een hevel die daar de achterbrug ingaat.

De aftakas kan in 3 standen geschakeld worden, te weten:
-hendel in voorste stand: aftakas uit (vrijgeschakeld)
-hendel in middelste stand: aftakas aan, rijsnelheids-afhankelijk. Rijdt je vooruit dan draaid de aftakas dus 1 kant uit, rijdt je achteruit, dan zal de aftakas ook in omgekeerde richting gaan draaien.
Deze stand is bedoeld om de wielen van een aangekoppelde wagen aan te drijven, en zo dus veiliger en makkelijker door moeilijk terrein te komen, je wagen trekt dan inmmers zelf mee.
-hendel in achterste stand: aftakas aan, motortoerental-afhankelijk. Maakt de motor meer toeren, dan maakt de aftakas eveneens meer toeren.

Nu het antwoordt op je vraag:
Het schakelen van de aftakas in de verschillende standen kan bij draaiende motor, hiertoe trap je het koppelingspedaal geheel in (alsof je de versnellinbgsbak zou schakelen) en zet je de aftakashendel in de stand die je wilt. Bij op laten komen van het koppelingspedaal gaat de aftakas nu draaien.
Uitzetten gaat dus eveneens door de het rijkoppelingspedaal geheel in te trappen, en de aftakashendel weer in de voorste stand te zetten, nu behoort de aftakas stil te gaan staan (de aftaksas kan dan nog wel worden gedraaid maar wordt door de tractor zelf niet meer aangedreven).

Dit is hoe het officieel behoort te zijn.

Blijft de aftakas echter doordraaien wanneer de hendel in de voorste stand staat, dan ziet het er naar uit dat er speling op het stangenstelsel zit, of dat er ergens iets blijft hangen in de achterbrug (schakel/schuifmof).
Je kunt proberen om bij uitschakelen van de aftakas, de hendel iets verder door te duwen (als dat gaat, anders even kijken of je de stang die van deze hendel naar achteren loopt, op lengte te stellen is). Hierdoor druk je ondanks speling op het stangenstelsel, toch de schakelmof in de achterbrug ver genoeg door om de aftakas vrij te schaleken (dat is de opzet hiervan).
Het is het proberen waard, en het is maar een suggestie. Ik zou het zelf op deze manier proberen. Het is dan dus een kwestie van gevoel en vooral goed controleren of de aftakas ook daadwerkelijk uitstaat voordat je verder werkt, zodat je niet verrast wordt.

Dan nog een andere opmerking. Deze Gutbrod heeft voor zover ik kan nagaan, een wormwiel aandrijving. Dit betekend dat wanneer hij stijgert, en je trapt de koppeling in, hij pas weer neerkomt wanneer de achterwielen zich iets naar voren kunnen rollen. Niet zoals bij een kroon en pignonwiel, waarbij de wielen in dezelfde stand kunnen blijven staan, en de tractor vanzelf weer neerkomt omdat de pignonwiel over het kroonwiel kan "lopen".
Om deze reden is het extra uitkijken dat je niet gaat stijgeren.
Een rolbeugel monteren is daarom ook ten zeerste en van harte aan te bevelen!

Een paardenbak is ook goed te vlakken met een werktuig in de trekhaak. Koppel de ketting hiervan dan aan bij de onderste gaten die in de metalen platen zitten die links en rechts naast de aftakas zitten, dus die gaten die nog onder het niveau van de aftakas zitten. Hierdoor kan je trekker niet makkelijk stijgeren. Heb je er een trekhaak bij die nog lager zit of kan, dan raad ik je aan om die te gebruiken.
yvonnedv
@jammermaarhelaas Dank je voor je uitgebreide zoektocht en post.

Je hebt het over de 1050D maar dit is een 1050, ik denk niet dat dat wat betreft de aftakas zoveel uit zal maken maar toch maar even voor de nauwkeurigheid.

De adaptor zit er niet op.

De 0 stand is op deze tractor naar voren zoals ook in het door jou aangegeven handboek staat (afb.10 N) Ik zal eens kijken of ik de stang tussen de hendel en de hevev los kan maken en ik de hevel dan met de hand uit meer naar achteren kan bewegen. De hendel meer naar voren lukt niet, daar is geen ruimte voor. Wie weet is in de loop der jaren slijtage ontstaan waardoor de overbrenging net niet goed verloopt.

Wat het steigeren betreft, hij had van de week wel wat neiging om te steigeren omdat ik de frees wat te diep had staan maar als ik de koppelig dan intrap komt hij gelijk weer op 4 wielen terecht.

gisteren hebben we de eg aan de kettingen van de hef gehangen maar een volgende keer willen we inderdaad kijken of we hem lager kunnen bevestigen.
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Bedankt voor je terugkoppeling.

Ik ben te haastig geweest en heb daarom alles niet goed nagelezen voor ik ben gaan typen. Excuses voor mijn slordigheid.

Misschien is die stang van aftakas-hendel naar hevel die de achterbrug ingaat, wel op lengte in te stellen. Het princiepe is je in elk geval duidelijk.

Ik zal de grootste fouten in mijn voorgaande bijdrage even corrigeren.

Succes ermee en ik hoor graag of het gelukt is.
jammermaarhelaas
Quote @Wimsumar:
Mijn teleurstelling kan niet groter zijn dan dat we met z'n allen Yvonne haar vraagstuk niet opgelost hebben kunnen hebben.
Met dank voor jullie medewerking.

Heb mijn bijdrage proberen te leveren aan de vraag in dit topic. Ik geloof dat ze wel doorheeft hoe de zaken werken.
yvonnedv
Ik had overigens al eerder een hele mooie folder gevonden, jammer dat er waarschijnlijk niet meer aan al die wertuigen te komen is

mijnbestand.nl/Bestand-633SSQETS6K4.pdf/
johndeere6230
@yvonnedv

de kans is inderdaad erg klein dat je al die werktuigen kan vinden (zoek ook in duitsland dit is de oorsprong van gutbrod en daar zijn dus meer machines ;))
johndeere6230
@yvonnedv

Anders kan je er ook nog dingen voor laten maken 😉 zoals een ploeg van een 2 wielige trekker om laten bouwen voor jouw trekkertje 😉
yvonnedv
Een ploeg, frees en cultivator hebben we er al bij, een maaibalk en iets om de bak te vlakken er bij zou wel leuk zijn. Maar wie weet lopen we daar nog wel eens tegenaan.

Van de zitmaaier die we eerst hadden gekocht om de bak te slepen maar die daar totaal ongeschikt voor bleek hebben we nog een sneeuwschuif. Eens kijken of we die er voor op kunnen monteren.

Er zitten ook wielgewichten bij, waar dienen die voor?
jmos
Voor gewicht op.de.achterwielen dat ze minder snel.gaan slippen.
yvonnedv
Ok, dank je voor je antwoord
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
Ik geloof dat ze wel doorheeft hoe de zaken werken.

Ja, dat is inmiddels ( mede door het verwijderen van o.a. mijn reacties en het "oppoetsen" van haar eigen) wel gebleken dat ze dáár eigenwijs genoeg voor is.
Jammer-maar-helaas is de uitvoering in de practijk, ook voor Yvonne, nogal eens weerbarstiger. Dat heeft ze t.z.t. ook wel door. 😉
yvonnedv
Ik tuf er zaterdag even mee naar de sleutelclub en dan gaat hij ff op de brug, als de brug wel zo smal kan tenminste, kan ik er ff makkelijker bij en daar is ook meer gereedschap voor handen, bijv een borgverentang
stannetje96
Quote @yvonnedv:
bijv een borgverentang
wat wil je hier nou mee bereiken? Aan wimsumar laten zien dat je er verstand van heb ofzo? 😞
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Wanneer ik merk aan een antwoord dat een waarschuwing/boodschap begrepen is (wat kun je hier meer als van de getypte woorden uitgaan), dan laat ik het daar maar bij.

Ik ben gisteren pas gaan lezen op dit topic, dus wat er daarvoor allemaal gestaan heeft weet ik niet, gisteren was het echt al erg genoeg (schelden over en weer). Het lijkt wel alsof een vrouw vaak onvermoedde krachten losmaakt hier op het forum. Erger nog dan klungelende pubers.

Of adviesen wel verantwoord zijn (voor een vragensteller), of de vragensteller wel verantwoord bezig is, dat is niet altijd even goed in te schatten vind ik.
Na de overduidelijke waarschuwingen van jou aan Yvonne ben ik er maar vanuit gegaan dat ze na ook weer een waarschuwing en adviesen van mij, en haar antwoord daarop, de boodschap begrepen heeft.
Of we hier met de moeder of de dochter spreken, dat weet ik niet. Er schijnt een filmpje van de dochter op TF gestaan te hebben waarin ze gevaarlijk bezig was, dit filmpje heb ik niet gezien, en kan ik ook niet meer vinden.
jammermaarhelaas
@stannetje96

Ik denk dat ze een stang tussen aftakashendel en hevel die de achterbrug ingaat, los wil nemen.
yvonnedv
@stannetje96 ik wil hiermee @jammermaarhelaas laten weten dat ik zaterdag iets met zijn advies ga doen omdat ik de door hem genomen moeite om eea uit te zoeken zeer waardeer
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Ik ben benieuwd wat het voor resultaat gaat hebben 😄.
Je zult het wel snappen, maar ik adviseer je om met stilstaande motor en door met de hand aan de aftakas te draaien, te voelen of je met de hevel op de achterbrug wel de aftakas vrij kunt schakelen. Zo heb je er meer gevoel bij.
newholland6640
@jammermaarhelaas

Of misschien dat het een rijafhankelijk aftakas is. Daar moet je soms even met de koppeling spelen, in de versnelin omdat je hem er anders niet in of uit krijgt?
jammermaarhelaas
@newholland6640

Voor zover ik kon nagaan heeft ie een rijafhankelijke en een gewone aftakas.
Als je de pto hendel helemaal naar voren doet moet de aftakas vrij staan, middenstand is voor de rijafhankelijke pto, en helemaal achterin is gewone pto.

Allicht zou het kunnen zijn dat het bedienings-stangenstelsel, nagesteld moet/kan worden. Dat was mijn advies.
newholland6640
@jammermaarhelaas

Ik ben weer te lui geweest om te lezen. m`n excuses.
jammermaarhelaas
@newholland6640

Je geeft het tenminste toe 😉
yvonnedv
@jammermaarhelaas Aan het stangetje kan niets gesteld worden.

Maar eerst maar eens kijken als ik het stangetje los heb of hij dan wel vrij gesteld kan worden en dan zien we wel weer verder.
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Je hoeft in feite alleen het stangetje achter bij de hevel die de achterbrug in gaat, los te nemen. Dan is de hevel vrij te bewegen en kun je zo terwijl de trekkermotor uitstaat, controleren of je de aftakas vrij kunt schakelen.
Hiervoor hoeft ie echt niet op een brug want je kunt er van achteren bij, hoeft er niet onder bij.
yvonnedv
Er is van achter af redelijk lastig bij te komen het borgveertje zit tussen de hevel en de achteras
newholland6640
@jammermaarhelaas

Okey 😛

Kun je nog iets meer technische informatie geven over dat wormwiel? ik snap er niks van en wil het wel graag weten 😛
jammermaarhelaas
@newholland6640

Hier zie je een wormwielaandrijving, of wormwieloverbrenging, zoals het ongetwijfeld behoort te worden genoemd. 😄

motioncontrol.be/DossierDetail.aspx/?id=EMO0229F01

En dit, tussen de 0:15 en 0:23min. is het het duidelijkste.


Voordeel is oa. dat het een haakse overbrenging geeft, dat de worm niet door het tandwiel aangedreven kan worden, het geheel staat dus als het ware op de rem wanneer de worm stil staat. Dit is meteen ook in sommige situaties weer een nadeel. Ander nadeel is een grotere wrijving dan bij een kroon en pignonwiel aandrijving.
Wimsumar
Beste
Quote @ewholland6640:
wormwiel

In plaats van een "normale" differentieel met kroonwiel. pignon en sateliettandwielen heeft zo'n Gutbroodje als die van Yvonne een wormwieloverbrenging (Altijd vaste aandrijving naar 1 achterashelft).

KLik ( + doorklikken op AFBEELDINGEN A.U.B.): lmgtfy.com/?q=wormwieloverbrenging.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Beste Wimsumar:
Quote:
heeft zo'n Gutbroodje als die van Yvonne een wormwieloverbrenging (Altijd vaste aandrijving naar 1 achterashelft).

Hier hebben we te maken met een tractor die wel een differentieel heeft, zie afbeelding op pagina 33 van dit pdf bestand (=pagina 31 van de ingescande folder).
gutbrod-bernd.de/media/…

Of vergis ik me? 😄
jammermaarhelaas
@newholland6640

Hier nog een goede uitleg:
nl.wikipedia.org/wiki/Wormwiel/

Gewoon even googelen, of direkt kijken op wikipedia.org/, kun je heel veel vinden 😄
yvonnedv
Probleem gevonden, het stangetje zat vanaf de verkeerde kant in de hevel waardoor de hevel niet ver genoeg naar achteren kon en de aftakas niet uitgeschakeld kon worden.



stang omgedraait, links is het nokje te zien waar hij tegenaan liep



voor de critici onder ons, ja er komt nog een nieuwe splitpen in
jammermaarhelaas
@yvonnedv

En nu kan ie ver genoeg naar achteren zodat ie vrijschakeld?
yvonnedv
@jammermaarhelaas Yep, de ronding van de stangkan precies langs dat nokje. Het rechte gedeelte niet.

Hartelijk dank voor je input.
yvonnedv
De werking van een wormtandwiel is me duidelijk.

Ik help op een basisschool met de technieklessen, we werken daar met techniektorens en daar zit oa een pakket over tandwielen bij.

Die techniektorens zijn erg leuk, de kinderen zijn spelenderwijs met techniek bezig.

techniektorens.nl/Leerlingenportal/Lessen/…

Ons volgende projectje is de cultivator gangbaar maken (mist een pin aan maar papa kan lassen ;)) en kijken of we daar iets achter kunnen maken om de boel gelijk weer glad te trekken.
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Oke, graag gedaan. Mooi dat je erachter bent gekomen waar het aan lag.

De uitleg over het wormwiel/wormwieloverbregnging was op navraag en in eerste instantie bestemd voor @newholland6640, ik had jou topic er maar even voor gebruikt.

Leuk dat ze op de basisschool al iets met techniek doen, mijn juf destijds snapte niet hoe een overbrenging (versnelling/vertraging) werkte (ze dacht van wel, maar ze herkende het onderscheid tussen tandwiel op tandwiel enerzijds, en klein tandwiel op dezelfde as als een groter wiel niet), heb ik nog een heel dispuut over gehad, sportieve juf 😄. Het zat er dus al vroeg in 😃
yvonnedv
Quote:
jammermaarhelaas - 17 uur geleden

@Wimsumar

Beste Wimsumar:

Quote:
heeft zo'n Gutbroodje als die van Yvonne een wormwieloverbrenging (Altijd vaste aandrijving naar 1 achterashelft).

Hier hebben we te maken met een tractor die wel een differentieel heeft, zie afbeelding op pagina 33 van dit pdf bestand (=pagina 31 van de ingescande folder).
gutbrod-bernd.de/....

Of vergis ik me?

Nee je vergist je niet, daarvoor is immers de linker hendel LOCK en DIFF
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Dat wist ik 😄 (vanwege die hendel en vanwege de tekening), maar vind het alleen jammer dat degene die wist te vertellen dat het anders was, zich nu niet meer meldt. Jammer, maar... helaas 😉
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
jammer dat degene die wist te vertellen dat het anders was = Jammer, maar... helaas

Uit je eigen reactie:

"Deze Gutbrod heeft voor zover ik kan nagaan, een wormwiel aandrijving. Dit betekend dat wanneer hij stijgert, en je trapt de koppeling in, hij pas weer neerkomt wanneer de achterwielen zich iets naar voren kunnen rollen. Niet zoals bij een kroon en pignonwiel, waarbij de wielen in dezelfde stand kunnen blijven staan, en de tractor vanzelf weer neerkomt omdat de pignonwiel over het kroonwiel kan "lopen".

Dusss. 😄

Dan zal het wel een modificatie zijn.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Maar of het nu een kroon/pignonwiel is, of een wormwieloverbrenging, in beide gevallen kun je zowel met als zonder differentieel werken, lijkt mij.
De negatieve eigenschappen van een wormwieloverbrenging blijven desalniettemin in beide gevallen bestaan. Ik herinnerde me de verhalen over de Fordson F, die ook graag achterover sloeg, mede door de wormwieloverbrenging. maar ook deze Fordson had wel een differentieel.

thefordsonhouse.com/storefront.asp/?cat=14…
En dan even klikken op: Click to view/hide catalog graphic of these items

Deze Gutbord heeft dit in princiepe net zo (zie tekening op pdf pagina 33 in folder)

gutbrod-bernd.de/media/…
Wimsumar
Beste
Quote @jammermaarhelaas:
Maar of het nu een kroon/pignonwiel is, of een wormwieloverbrenging, in beide gevallen kun je zowel met als zonder differentieel werken, lijkt mij.

Bij nader inzien: Er moet differentieelwerking in zitten. Immers als een wormwielaandrijving vanaf motor/versnellingsbak op zou houden van aandrijven, dan blokkeert de worm het tandwiel. Met een vaste verbinding tussen dit tandwiel en wielas zou dit ongetwijfeld spoedig ''buigen of barsten''.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Je komt slechts met moeite een bocht om... alsof je continue met differentieel slot rijdt.
Zoals je zegt, buigen of barsten, dit is dus praktisch ondoenlijk.

Het was me in dit geval even om het theoretisch princiepe te doen, kan iets wel of niet.

Trouwens wel apart dat ze voor de Fordson F nog steeds onderdelen verkopen. maar goed, dat is erg off-topic.
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
alsof je continue met differentieel slot rijdt.

Daarom veronderstelde ik (vaste) aandrijving op 1 zijde, welke eventueel met een (klauw)koppelingsmogelijkheid op beide achterwielen is te schakelen. Zonder differentieelwerking (of zoals je zegt) met ingeschakeld differentieelslot is goed sturen ondoenlijk.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Het is me duidelijk, dank u 😄
Wimsumar
Beste @Jammermaarhelaas : Ja, wat een verkeerd gemonteerd stangetje al niet teweeg brengt! 😃
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Ik ben er niet op uit er een lange conversatie aan vast te plakken, of te gaan muggen-ziften, maar als ik het zo bekijk, dan hoort er of een sluitring met kleinere buitediameter achter de splijtpen te liggen. Deze ligt niet op het vlakke deel, staat daarom iets omhoog, en daarom past slechts een halve splijtpen door het borggat.

Maar inderdaad, het was een bewogen topic 😃

Gelukkig is de hoofddoelstelling behaald: Yvonne is geholpen. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
Yvonne is geholpen.

Jammer maar helaas, ere wie ere toekomt: ze heeft het zelf ontdekt!
KHD Deutz-Fahr
Ik hoor iets over achter over slaande trekkers, Yvonne, toch maar een beugeltje er op laten lassen, en als het kan een tweepuntsgordel erbij. Ik ben van de veiligheid afdeling hier op TF 😃. Ik ken zat verhalen van mensen die hun leven hebben te danken hebben aan een eenvoudig valbeugeltje, en ik ben nog maar 24...
jd4050
@KHD Deutz-Fahr

2 punts :-?

Minstens een 5 punts gordel 😃
jammermaarhelaas
Als je er aan gaat lassen, wel eerst de accuklemmen van de accu afhalen. Allicht wist je dit al, maar ik zeg het liever een keer teveel dan te weinig.
KHD Deutz-Fahr
Quote @jd4050:
Minstens een 5 punts

6 punts heet dat, anders hang je aan je kloten 😃. Er zitten bij professionele gordels, twee delen tussen je benen, niet één, daar hang je niet graag aan bij een botsing 😃. Ik heb een vierpunts in de auto, kan je leven redden 😉.
jammermaarhelaas
@KHD Deutz-Fahr

Wel ruig voor de TF dominee 😄. Grapje.
KHD Deutz-Fahr
@jammermaarhelaas

Beste jammermaarhelaas, daar kan ik best tegen 😉, waar het hart vol van is daar loopt de mond van over, en dat heb ik met het geloof. Ben trots op die bij naam 😉. Bedankt voor het professionele advies aan Yvonne. Weer een mens geholpen, daar draait het hier om. Je hebt een enorme kennis, en dat heb je laten zien. Ik heb ook weer wat geleerd over het wormwiel, bedankt!
yvonnedv
@jammermaarhelaas Uiteraard gaan de accuklemmen er af voordat er aan gelast word, heb je enig idee wat een nieuwe dynostart kost?

De sluitring past wel maar ik had geen hele splitpen meer bij de hand, ik was net zo blij om een passende sluitring te hebben gevonden, er zat nog een veel grotere op.

Rolbeugel hebben we in overweging, manlief is g6 lasser geweest dus zo'n rolbeugel lassen moet niet zo'n probleem zijn. De vraag is alleen waar ga je die aan bevestigen zonder de orginaliteit van de trekker al te veel aan te tasten en toch voldoende stevigheid te hebben om daadwerkelijk bescherming te kunnen bieden.

Ennuh een 6 punts gordel? Aan welke LUCHThaken moet ik die bevestigen? 😉
yvonnedv
Quote:
KHD Deutz-Fahr - 8 uur geleden

Quote @jd4050:
Minstens een 5 punts

6 punts heet dat, anders hang je aan je kloten

Die heb ik niet dus daar kan ik ook niet aan hangen 😉
newholland6640
@jammermaarhelaas

Bedankt, het is duidelijk! 😛
yvonnedv
Met cultivator

jammermaarhelaas
@yvonnedv

Wat een dynostart kost weet ik niet. Misschien kun je het navragen bij een handelaar/dealer, of eventueel waar je deze Gutbrod gekocht hebt? Ik weet dat er in Almelo zeker 1 grote dealer van dit soort machines zit, tussen het kruispunt waar het Polman stadion zit en het kruispunt waar BMW dealer Smudde zit, vanuit Smudde richting stadion, rechts aan de weg.

Dat van het carrosorieringetje was een muggezifterijtje van me, je hebt gewoon goed opgelet en de zaak handig opgelost.

Als bevestiging voor een rolbeugel zou ik denken aan een boutbevestiging. Dus bijvoorbeeld de stoel en het frame waar de stoel op zit, dat op zijn beurt weer op de versnellingsbak/achterbrug zit gemonteerd, van de versnellingsbak/achterbrug afdraaien, en een plaat maken waar je deze gaten in overneemt, en waar je aan de randen een deel ombuigt, hier de beugel aan vastlassen. Zo heb je dus een geheel demontabele beugel, en niets aan de Gutbrod zelf gelast. Je hebt dan dus de beugel tussen het stoelframe en de versnellingsbak/achterbrug gemonteerd in de bestaande gaten, even opletten of de bouten lang genoeg zijn hiervoor (is de plaat die je gebruikte bv. 5 mm dik, dan een bout gebruiken die niet meer dan deze 5 mm langer is dan de originele, zo weet je zeker dat je niets kapotdrukt/draaid in de versnellingsbak/achterbrug).
Of dit ook werkelijk in praktijk mogelijk is en sterk genoeg zal zijn, dat weet ik niet, maar het is een voorstel, ideetje. Je zou bijvoorbeeld nog andere plekken kunnen gebruiken om de beugel te bevestigen, gewoon even kijken, nadenken of het gaat en sterk genoeg is.

Succes ermee!

Gezien je cultivator zou ik voorstellen om gewoon een buis (2" of iets dergelijks) of een stalen profiel (niet te lomp zwaar!), over dwars achter de cultivator te hangen (aan elke uiteinde een oogje lassen, en een kettingkje eraan, deze weer aan de cultivator vasthaken) deze vlakt de boel en klaar is de paardenbakvlakker.
Cultivator slechts tot ongeveer de paardenhoefindruk-diepte laten werken, dat is genoeg, anders kom je misschien niet goed vooruit, het trekt lichter en het spaart benzine.
vosrolf
@jammermaarhelaas

bedoel je voskamp?
jammermaarhelaas
@vosrolf

Heb het even gegoogeld, en juist, ja, die is het!
yvonnedv
@jammermaarhelaas Mijn opmerking over de dynostart had betrekking op de accu los koppelen tijdens het lassen omdat anders de dynostart kapot zou kunnen gaan. 😉

cultivator kan ook niet te diep want er ligt maar zo'n 15 a 20 cm zand in de bak. We zijn van plan om achteraan een stuk u profiel te maken al dan niet iets scheef instelbaar met daaraan een stuk rubber van een lopende band.
Onze voorkeur gaat uit om er iets aan te maken wat gelijk met de cultivator omhoog gaat zodat ik er ook mee achteruit kan rijden om de hoeken te bewerken.

Ik heb vanmiddag eens even gekeken bij een "normale" trekker hoe daar de rolbeugel bevestigd zit en dat was op het spatbord Op ongeveer dezelfde plek zitten op ons trekkertje ook al gaatjes in het spatbord, dus daar maar eens op voortborduren.

Ennuh die muggeziffterij over dat ringetje had ik van iedereen verwacht maar niet van jou 😉
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Accuklemmen loskoppelen heeft te maken met het vrijwaren van het gehele electrisch systeem, incl. dynostart en de accu zelf, tijdens laswerkzaamheden aan de trekker, of een aangekoppeld werktuig. Bij voorkeur dit lassen geheel vermijden, maar soms is het nodig.

Goed idee voor de bakvlakker en rolbeugel!

Over het ringetje: ik kan enorm op de details zijn, bedoel het niet verkeerd. Doel was dat er dan een hele splitpen door past, maar je snapt het zelf al wel.
yvonnedv
Dit stond al onder de foto

Quote:
voor de critici onder ons, ja er komt nog een nieuwe splitpen in
jammermaarhelaas
yvonnedv
Het is je vergeven.

Nu de ploeg er nog een keer achter, Ik ben al gevraagd om in het najaar de moestuin voor iemand om te komen ploegen 😉
Wimsumar
Beste
Quote @Yvonnedv:
te komen ploegen

Hier nog even een (onzinnige veiligheids-) opmerking van mij:
Op de weg rijden?
De scherpe ploegdelen afschermen.
Monteer een afgeknotte driehoek.
Verzeker het voertuig.
yvonnedv
@Wimsumar dank je voor je advies.

Apart verzekeren is volgens mij niet nodig.

Quote:

In veel gevallen is op uw aansprakelijkheidsverzekering de aansprakelijkheid veroorzaakt door motorisch voortbewogen maaimachines, mits zij niet sneller kunnen dan 10 km per uur, meeverzekerd. Deze dekking is echter alleen van toepassing indien er geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering loopt. Voor zitmaaiers welke sneller gaan dan 10 km per uur dien u een aparte verzekering af te sluiten.

Ik zal van de week eens even met de TomTom kijken hoe hard hij gaat maar ik geloof niet dat dat harder is al 10 km per uur.

Overigens zet ik hem naar die moestuin toe in ons VW LT veewagentje.
Wimsumar
Beste
Quote @Yvonnedv:
motorisch voortbewogen maaimachines

Ook hierover is het mogelijk eindeloos te gaan "ouwe Nelen" wat nu de juiste benaming is van het voertuig en bovendien: "wat kan jouw nu gebeuren met zo'n trekkertje"?
Door trekkertje en ploeg in het veewagentje te vervoeren lijken voldoende voorzorgsmaatregelen te zijn genomen hoewel het oneigenlijk gebruik van het veewagentje misschien ook complicaties kan geven m.b.t. de verzekering.

N.B.: Ik heb mijn minitrekkertje ook niet verzekerd terwijl de adviseur dat wel graag had willen doen.
yvonnedv
Quote:
yvonnedv - 1 week geleden


Je hebt het over de 1050D maar dit is een 1050, ik denk niet dat dat wat betreft de aftakas zoveel uit zal maken maar toch maar even voor de nauwkeurigheid.

Zoals het er nu uit ziet gaat het toch wel een 1050D worden. 😉

Ik was gisteren bij mijn vader en vertelde hem dat we dit trekkertje gekocht hebben en toen vertelde hij dat hij nog een dieseltje heeft staan wat er in past. Eens kijken of die er in gezet kan worden.
jammermaarhelaas
@yvonnedv

Maakt die diesel dan wel genoeg toeren?
yvonnedv
@jammermaarhelaas

goede vraag, mijn vader weet vast het antwoord wel 😉
ksmit120tijdelijk
Wat is het voor een diesel?>
ksmit120tijdelijk
Wie kan mij helpen aan 2 koplampen van een gutbrod 1050d mag ook de spiegels en het glas zijn ik ben hem aan het opknappen bvd klaas
yvonnedv
Zoals het er nu uitziet is de tussenbak kapot, maar eens sparen voor reparatie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
115
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
20