Mc-Cormick D 326 - Aan de kook?

Ik heb vandaag met de cormick een zelf drinker opgehaald uit de wei, toen ik hem in de schuur zette begon hij bij de voorste dop op de kap te sissen en te roken, wat moet ik doen buurman is op vakantie...
HesselFiatpower

Reacties

jmos
Ik vindt het raar als hij dan al aan de kook is maar als hij aan de kook is, vooral NIET UITZETTEN. rustig onbelast door laten draaien zodat hij kan koelen is mij verteld.
steyrTom
Is toch geen probleem om tijdelijk de grote nieuwe fiat te pakken? 😃 is dat de dop van de koel vloeistof?
HesselFiatpower
@jmos te laat...
HesselFiatpower
@steyrTom haha is te groot om door ut middengat te kunnen, ja bij de radiateur..
steyrTom
@HesselFiatpower stroom de er niks over heen of er langs
?
HesselFiatpower
@steyrTom nee niet echt..
steyrTom
@HesselFiatpower Lijkt mij ook niet omdat er normaal een overdruk op hoort te zitten. Mischien weetje het zelf maar dan moet je dus drukkenop de dop als je koel vloeistof bij moet vullen. Zit er trouwens nog genoeg in?
HesselFiatpower
Niet naar gekeken dop was veel te heet
jmos
@HesselFiatpower
alsnog vind ik het raar dat hij met alleen de waterbak ophalen al aan de kook raakt....
misschien de radiator een keer goed schoonmaken.
jammermaarhelaas
Persoonlijk zou ik nu wachten tot de motor en dus ook het koelwater afgekoeld is tot ten hoogste handwarm, nu die toch al uit staat.
Dan voorzichtig de radiateur-dop losdraaien, opletten of er druk ontsnapt (dit even laten gebeuren) en kijken of je koelwater kunt zien. ik weet niet hoe het bij deze IHC is, maar als je de dop bovenop de radiateur zelf hebt zitten, dan moet het binnenwerk van de radiateur een stukje (1 cm zeker wel) onder het koelwater staan. Zo nodig dus even bijvullen met water.
Ook even kijken of als je de tractor hierna start, met de radiateur dop van de radiateur af, je geen luchtbellen omhoog ziet komen uit het koelwater. UITKIJKEN DAT JE NIET GERAAKT WORDT DOOR DE KOELVIN OF V-SNAAR. Dit duid op een lekkende koppakking.
In elk geval de tractor weer uitzetten en de radiateurdop er weer opdraaien.

Sowieso even tegen de eigenaar vertellen wat er gebeurde.
steyrTom
@HesselFiatpower Je moet net als olie ook pijlen als de motor koud is en je kunt het pijlen door aan een kijk glaasje van de radiateur te kijken. Die moet half zijn. En net wat @jmos zegt kijk of de radiateur schoon is. Doe dit wel met stil staande motor. Als je er alleen niet uitkomt wil ik wel komen.
steyrTom
@jammermaarhelaas Bedoel je met water wel koel vloeistof omdat water de leidingen kapot kan maken.
jmos
@steyrTom
water maakt de leidingen niet kapot, maar met water wordt het blok bruin vanbinnen door corosie. koelvloeistof is beter voor de trekker maar er wordt ook wel water ingedaan omdat als je in het land staat en er vliegt een slang af ofzo dat je de radiateur weer bij kunt vullen met water uit de sloot ofzo. want als je in het land staat heb je waarschijnlijk geen koelvloeistof bij de hand.
HesselFiatpower
@jammermaarhelaas dus morgen dop losdraaien, koelvloeistof controleren, als er nog zat in zit, trekker laten staan en als me buurman thuis is lmb bellen?
mikejd
Dop er even afdraaien en kijken of het koelwater net boven de platen staat. zeker niet meer bij vullen bij deze series komt het koelwater nog iets omhoog als de trekker een tijdje gelopen heeft. dan gaat deze pas rond pompen als hier dus te veel water op zou zitten zou die na een klein tijdje jou probleem opgeven. dus let even hier op. ook controleer ook even of het koelwater schoon is of hier geen olie in zit dit probleem komt vaak voor bij deze typ,s ook even controleren of er geen witte gele smurrie in de olie zit dit kun je zien bij de vuldop dit duidt op een lekke kop of koppakking su6 ik hoor het graag.
HesselFiatpower
@mikejd morgen ga ik dr heen als ik tijd heb kijk ik even naar de trekker 😉
mikejd
@HesselFiatpower okeej als je er uit bent laat het even horen ben benieuwd of ik je verder heb kunnen helpen.
HesselFiatpower
@mikejd Zal ik doen!
jammermaarhelaas
@steyrTom

In feite zou je er koelvloeistof in moeten doen (vorstbeveiligd, voor straks als het weer kan gaan vriezen en beter voor het koelcircuit als water), maar ik ga er even vanuit dat hij dit zo niet bij de hand heeft, en dat er allicht een lekkage is die eerst moet worden opgelost.
jammermaarhelaas
@HesselFiatpower

Ik verwijs je door naar het advies van @mikejd, dit is completer en beter.

Mijn advies was vooral bedoeld om een eventuele lekke koppakking op te sporen indien er te weinig koelvloeistof in het systeem zou blijken te zitten.

Maar je moet sowieso ook even kijken of de koelribben van de radiateur niet verstopt zitten met hooi/gras/stof ed. Want zit er nog genoeg koelvloeistof in en de koelribben van de radiateur zaten verstopt, dan zou het kunnen dat je het probleem hebt opgelost, en hoef je niet naar de LMB.
Maar zoiets zou ik sowieso even melden aan de eigenaar, dan weet ie ervan, en heeft het een andere oorzaak dan verstopte koelribben gehad (bv. een lekkende koppakking of een lekkende waterpomp) dan kan hij zelf beslissen wat ie ermee wil.
HesselFiatpower
@mikejd Koelwater was op, viel gelukkig mee, aangevuld tot 1cm dr boven, trekker liep wel 😄
mikejd
@HesselFiatpower okeej fijn om te horen dat er geen erge schade is
jammermaarhelaas
@HesselFiatpower

Mooi!

Maar misschien toch even in de gaten houden of ie niet weer zakt. En kijken waar in dat geval het lek zit.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 326 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!