Hallo allemaal wij willen en nieuwe maaier kopen maar nou is onze vraag wat is en goed merk wij dachten zelf aan en pöttinger of is en andere merk beter het moet wel en schijvenmaaier zijn
Alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
maait erg mooi en rustig met weinig vermogen dus weinig diesel verbruik
traktorpool.nl/media/3758/…
Kuhn blijft zeer betrouwbaar maar is toch ook 1 van de duurste. Pottinger maaiers zijn een stuk goedkoper..
Andere merken: Kuhn vind ik véél te lomp gebouwd. Verder zou ik geen speciale voorkeur hebben anders dan een 'lekker' brede schijvenmaaier absoluut zonder kneuzer!
P.S.: In je T.F.-fotoboek zie ik een 'bult' trekkers bij jullie staan. Je kan er ook een maaier bij nemen zodat (indien mogelijk) 2 personen kunnen maaien.
Geen ervaring mee zelf, maar wat ik er van zie = goede koop.
krone draaien tanwielen ook langzaam.
8-10 bunder maaien met 2 maaiers??? Dat lijkt wel gekkenwerk.
6 snedes x 10 bunder = 60 bunder. Loonwerker 60 x 20 euro is 1200 euro. Daar kun je haast geen nieuwe maaier voor kopen maar je moet het zelf weten...
Okee, afgesproken. Jij komt bij mij maaien.
Wat kosten ze daar in friesland dan... Hier 1 loonwerker doet t voor 25 euro/bunder (triple + kneuzer) en 1 andere loonwerker( voor 15 euro/bunder (triple +kneuzer)
Trekker met front + achter-maaier/kneuzer. "Leerlingmachinist". € 35,-/ha.
( +/_ 5 ha/keer. Zelf kanten + onderdraden maaien).
Prijzen liggen sowieso hoger in het noorden dan in het zuiden heb ik het idee als ik het overal zo hoor en lees. Sprak van de week iemand uit de Betuwe, die kon laten maaien, wiersen en hakselen voor rond de 85 p/ha voor een jaar lang...
Ik wil wel ruilen tegen mijn falazet 275t
Hier vorige jaren ook 25 euro meen ik. Nu heeft hij een triple maaier, weet niet of de prijs is veranderd. Was wel ex btw. Tenminste volgens mij was het 25 euro.
dat zijn wel een van de beste maaiers.
de rest is ook wel goed, maar dt zal wel iets beter zijn. zeggen ze...
Hoger in het noorden? Ik denk eerder andersom. De capaciteit ligt hier (in het noorden) hoger dan in het zuiden(twente of brabant bijv.) omdat de percelen hier gemiddeld groter zijn.
35 euro vind ik ook echt belachelijk duur...
Zou je denken idd maar toch ist zo, familie in't midden van het land kunnen het ook vaker goedkoper dan hier. Of er daar meer loonwerkers zijn, ik weet het niet.
zelf zou ik Kuhn of JF-Stoll aanbevelen. de aandrijving van krone zijn nogal Hmm p.r.u.t.
Twente ligt zuidelijker dan het noorden
Tja merkwaardig...
Waarom niet? We hebben er net één bestelt.....
Slecht argument.
Wat ik hoor is pottinger prima spul. De raapwagens al helemaal. Maar de maaiers schijnen bagger te zijn.
Sarcasme hij is juist heel tevreden over kuhn ik meende dat die krone na 3 seizoenen al verrot was. En de kuhn houdt het al vanaf 2006.
Er zijn naar mijn idee evenveel of iets meer loonwerkers maar minder veeboeren dus dan is zulk werk gewoon zo laag mogwlijke prijs denk ik
Mooi!!!, ik hou van overdreven lomp gebouwde machines, en ik leg er graag een paar duizend euro extra voor neer. Er kunnen mij niet genoeg dubbele lagers, en lomp zware aandrijf assen in zitten. We gaan netjes om met de machines ,ze staan altijd binnen, en ze hebben geen gebrek aan onderhoud. Maar als de tijd er rijp voor is, moet die machine presteren. Ik wil een machine die 15 jaar mee gaat, zonder problemen. Kuhn komt redelijk dicht in de buurt van mijn eisen, dus die is in de bestelling.
Okee, dat is ook een strategie. Maar al dat (extra) ijzer moet wel betaald worden. Bovendien, de trekker die er voor staat moet ook van iets zwaarder caliber zijn dan noodzakelijk vanwege het extra gewicht. Dat is ook niet helemaal gratis.
(Overdreven) degelijkheid = prima. Het wordt er helaas niet goedkoper/voordeliger van.
beide maaiers kosten €11.000 incl btw
Als een maaier 15 jaar maait, zonder al te grote problemen, heb je die meerprijs er ook zo weer uit. We hebben nu 10 jaar precies een Deutz-Fahr SM 5.24 TC gehad, 2700 euro onkosten, en toen vonden we het wel welletjes.
klopt wij hebben een pottinger maaier 15 jaar gehad nooit echt grote kosten aan gehad en toen na een jaartje of 15 was er een glijschotel los gekomen (ik had niks door) en dus was alles naar zijn gootje gedraaid En toen hadden we hem maar ingerolen
Na 15 jaar mag dat gebeuren, die maaier heeft zijn geld opgebracht .
idd dat zeker we hebben er nu 2 in de schuur staan haha
Wat ging er stuk dan? Wij hadden met de vicon in het begin ook wel problemen maar nu willen we hem niet meer kwijt!
Maaier ingerolen? Wat mankeert er nu aan? anders heb ik misschien wel interesse.
Oohw, wat is er mis met welk argument? :?
Maaier ingerolen? Wat mankeert er nu aan? anders heb ik misschien wel interesse.
Schotel los gelopen, toen een twee tal tandwielbakken naar de bliksem, en nu de rol die door de V-snaren word aangedreven, en de overbrenging moet verzorgen op de maai schijven. Hij zal nog wel gemaakt worden, en verkocht worden, moet je ff naar www.roeleveld-mech.nl gaan.
Nee, daarom verkoopt onze dealer soms nog een DF, want die klappen op. Maar wij willen er juist één die naar achter klapt, anders past die niet in de schuur, dus het komt mooi uit .
Dat het lomp is... valt qua afmetingen nog wel mee. Het is alleen heel zwaar. Misschien bedoel je dat?
Inderdaad,met het lompe van Kuhn bedoel ik met name "zwaar".
dat is dan het enige voordeel van een pottinger, die kan meestal naar achter en omhoog klappen, dan heb je er nooit last van
Dat is inderdaad een flin nadeel. Maar naar mijn menig betaalt zich dat wel terug.
die maaier van jullie die klapt niet op, toch?
Klapt in
naar achteren?
Ja
ja is een nadeel van kuhn Vooral als je een krap pad heb ik een bosrijkgebied haha
dat is niks an.
Dat 'lijkt' mij nu een typisch voorbeeld wat kuhn niet zou overkomen.
Maar dat zeg ik, ik durf er zo weer een te kopen.
hoezo je kan hem zo als kuhn opklappen en gewoon langs de zeikant en naar achterklappen en dan opklappen dus dat is veel makkelijker
Ik en m`n opa wel, m`n pa niet. Die kijkt nog teveel naar de prijs
oke komt de zelfde tekst. (PUNT) Hoezo? Je kunt hem gewoon naar achterklappen zoals kuhn, (KOMMA) langs de zeikant en naar achterzwenken en dan opklappen. (PUNT)
Ja bedoelt eerst naar achteren klappen. En dan nog omhoog? Wat heeft dat omhoog dan voor nut?
poulieprobleem heb ik nooit gehoord. Speelt dat bij meerdere series? Zelf een DMP TC gehad, maar die draaide perfect!
ben je heel erg compact, als je het vergelijkt met alleen naar achterklappen
Lengte en alle mogelijke gevolgen van dien misschien :? Nadeel van Kuhn he
Hebben wij m dus op tijd een schop gegeven
Husqvarna 18pk Hydrostaat
Daarnaast Pottinger is wereldwijd marktleider wat betreft opraapwagens. Zij bouwen ongeveer 1600 wagens terwijl de totale wereldmarkt rond de 3000 stuks is.
Tja, kost tijd. En sowiezo geld.
Inderdaad Maarten, dat is t mooiste. En met een fatsoenlijke spiegelset zie je dan ook voldoende
en waarom dan wel?
hij wil toch een maaier van 3m
Maar dat zeg ik, ik durf er zo weer een te kopen.
Wij niet, na twee mislukte DF-Vicons zijn we echt helemaal klaar met dat Deense/Nederlandse spul. Eerst een trommelmaaier gehad van 2.30, toen was het nog Greenland, na acht jaar ging die de deur uit, nu tien jaar 2700 euro onkosten gehad aan de DF SM 5.24 TC. Nu staan ze bij Roeleveld-Bos een splinternieuwe Kuhn in mekaar te schroeven. Die hele hooibouw lijn van Kverneland/Kubota deugt voor geen kant. Maaiers zijn te licht, schudder zijn ver achter haalt, harken, zijn ook veel te licht. En dan verkopen ze nog ook eens de het beste onderdeel van het bedrijf, de trommelmaaier/persen fabriek in Geldrop.
Vlutcon heeft nu zelf trommelmaaiers ontwikkeld in Denemarken, nou een ander mag ze uitproberen. En ze kopen persen in Italië.....
@gijs giesbers
We hebben hier een Strautmann Giga Vitesse naast een Pottinger gehad, nou geen verschil. Daar komt nog bij, dat Strautmann een nog grotere invoer rotor heeft, en de afwerking op een fantastisch hoog niveau staat. Ding staat strak in de lak, en overal is aan gedacht, overal bescherm beugeltjes, bijvoorbeeld bij de hydro motors.
De schudders zijn ?gewoon? (Deutz-)Fahr, volgens mij.
Te ver achterhaald? Verklaar dat eens, alsjeblieft?
Persen/Trommelmaaiers t beste deel? Waren de persen wel warme broodjes? Trommelmaaiers zijn ook oude techniek, die doorgaans weinig te verbeteren is, zoals ook bij de cirkelschudders.
Durf best wel een nieuwe Vicon schijvenmaaier te kopen. Is geen loonwerkersmachine, maar voor een boer goed genoeg! Als hij intensief gebruikt moet worden, zou ik een bredere overwegen...
Die schudders komen nog uit het verleden van PZ. Veel te grote rotoren, vergeleken met een Kuhn, is een DF-Vlutcon net een hark . Kuhn, gebruikte over het algemeen rotoren van rond de meter, dan trek je het land spiegel glad. Verder scheurt het frame bij intensief gebruik ook vaak. En de aanbouw bok, is van lucifer houtjes gemaakt. De stabilisatoren bestaan uit veren, met een demper/gasveer, na een jaar of tien zijn die ook lam. Verder gebruiken ze nog kruiskoppelingen, Kuhn gebruikt digidrive Claas nu ook. De fietsers/voetganger beschermbeugels zijn gebogen buizen, uit ervaring weet ik dat die trillen als een gek, bij het schudden, of rijden op de weg, dus die kun je om de paar jaar weer aan lassen.
Als je er speciaal om vraagt, kun je bij onze dealer nog wel een DF-Vlutcon schudder kopen, op eigen risico , maar die heeft er 12 jaar geen meer verkocht... De hele buurt kleurt inmiddels bloed-oranje, oftewel Kuhn.
Die trommelmaaiers uit Geldrop lopen wel goed, is inmiddels Kuhn geworden. Oude techniek dat niet valt te verbeteren :?:
rth.nl/producten/voederwinning/…
Getrokken trommelmaaiers, niet meer gesleept . Dat hebben ze in Geldrop anders maar mooi ontwikkeld, net als die mee verende beschermkappen.
De ene cirkelschudder is de andere niet lees mijn bovenstaande verhaal .
Trouwens sommige boeren hier op het veen zweren bij een trommelmaaier. Wij hebben nog een oude DF km 22 (1,65), nou dat valt niet stuk te krijgen. Één keer wel, ding is zo versleten, dat het onderste onderdeel van de trommel los kwam, de schotel dus, die vloog tien meter weg. Gewoon het staal helemaal doorgesleten.
Digidrive, is dat die vingeroverbrenging?
De loonwerker is nu aan zijn vierde rondebalenpers uit Geldrop bezig, nu in Kuhn kleuren. Eerst was het Vicon pers met Göweil onderbouw en wikkelaar. Nu een Kuhn pers met 3D wikkelaar. Ook weer zoiets ontwikkeld in Geldrop die 3D wikkel techniek. We kunnen het merken, plastic zit er stukken beter verdeelt op.
Helemaal juist, daar had Kuhn patent op, patent is inmiddels verlopen, dus nu maakt Claas er ook gebruikt van. Die digidrive aandrijving vind ik ideaal.
kan een patent verlopen ?
Ja na bijvoorbeeld 10 of zeg 20 jaar, is een patent verlopen, en mag de concurrent het ook gebruiken. Je kunt ook een wereld patent aanvragen, is geldig in geloof ik 150 landen, dus bijna overal geldig, behalve in bananen republieken als Iran, en Noord-Korea. Maar ook een wereld patent kan verlopen. Lely is bijvoorbeeld een merk dat heel veel patenten heeft, en heel veel geld stopt in ontwikkeling. Ze hebben bijvoorbeeld meer patenten dan Kuhn, of welke andere hooibouwmachine fabrikant ook.
Waarom niet z`n wereldpatent dan?
Die verloopt ook, maar die kost ook klauwen met geld. Moet in 150 landen goed gekeurd worden, en dat kost tijd en geld, om allemaal uit te zoeken, of het er in één van die 150 landen al wel of niet is.
Aha, dat kan dus waarschijnlijk niet uit?
Denk jij dat het bevorderlijk is om 45 te rijden in het land? Ook een Kuhn kan dat niet hebben! Om over de hef van de trekker maar te zwijgen...
kheb dr ook m'n vraag tekens bij.
?Vind ik leuk?
Waarom zou je geen 45 kunnen rijden? Op de meeste plaatsen is het land hier vlakker dan de weg!
Dan zou ik s contact zoeken met de gemeente!
En daarbij: een achteruitgedraaide maaier belast je hef extreem. Dan is 1 lelijk gat voldoende om je maaier total loss te rijden. Bij een hoge snelheid is de schade exponentieel groter! Jjj kunt mij niet wijs maken, dat je t land zo goed kent, dat je iedere gat kent!
Ik zeg dat ik het durf! Dat ik het doe is een tweede. Bij ons in het land zitten geen gaten! Alleen van de beregening. Maar die ken ik uit mn kop!
Naief!
Helemaal niet naief! Er zitten alleen gaten voor de beregening. Verder niet. We hebben een gruwljke hekel aan gaten, dus als het opnieuw wordt ingezaaid gaan alle gaten dicht als ze er het voorgaande jaar ingekomen zijn. Alles wordt netjes geschoven. Niet naief. Gewoon goed voor je land zorgen!
Knappe jongen als jij gaten vindt!
Dus niet zo'n 'fabrikanten-hype'-geval met allerlei hefbomen, stuurstangetjes, correctiecylindertjes en weet ik wat ze aan 'frutseltjes' bedenken zoals bijvoorbeeld:
mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
vergis je niet, koeien kunnen verschrikkelijk snel gaten maken, ik heb ook wel eens gehad dat ik een gat te laat in de gaten had met de quad en dan komen de wielen wel de lucht in... ben trouwens ook wel eens met de trekker en een baal door een gat heen geklapt int donker, gelukkig niet hard.
met de maaier is het ook altijd uitkijken...
Dat is een ding wat zeker is. Daarom doe ik dat ook niet op 'koeienland' Daar houdt het over het algemeen met 17 wel op.
ik werk bij een bio boer en daar moeten de koeien verplicht naar buiten
gelukkig is het grootste gedeelte wat gemaaid word geen koeienweiland aangezien er behoorlijk veel grond is.
Dat is ook gewoon iets zeggen omdat je weerwoordt wilt hebben. Het is een feit dat het veel makkelijker is met transport als je de machine dicht achter je hebt ipv zo'n zwabber die er 4 meter achteruit steekt
Op de spiegels zie je alles he
Het boeit me verder echt helemaal niet of een maaier naar achter klapt, of omhoog. Ja het wat gevaarlijker op de weg, maar dan doe je gewoon wat rustiger aan.
fella-werke.de/media/images/…
Dit is ook wel fijn omdat die er als een karretje achter gaat zitten
Fella kopen wij niet, veel te licht spul.
Op het werk hebben we nu voor het eerst zon fella van 4 mtr, ik vind m er wel stevig uitzien maar ben wel benieuwd hoe die zich houd op lange termijn.
Als je er een opraapwagen of mesttank achter hebt toch ook niet? En daarvoor heb je spiegels.
jij kunt beter niet denken..
jij kunt beter niet denken..
+1
Die ken ik ook nog, geregeld gehad dat de walsen op de kuil lagen ipv in de wagen zaten
Is t niet goed, dan maak ik t goed... Of is dat jouw instelling niet?
er zijn bepaalde merken die ik uit principe al nooit zou kopen en van de keus die dan overblijft hebben wij inderdaad wel eens aanpassingen gedaan omdat wij dachten dat het anders moest kunnen.
Ik had deze wagen hoofdzakelijk voor gras/stalvoedering, dus de walsen hadden het nog niet zo gek. Veel bedreigender was de "naar de baas happende invoerketting. Daarvan zaten de tandafdukken/-gaten in de beplating (had de vorige eigenaar er in 'geslagen' overigens). Om er veilig en betrouwbaar mee te werken moest je zo'n wagen regelmatig flink uit de portemonnee laten vreten (onderhoudskosten).