Ik heb een Fiat 415 gevonden die al een 5-tal jaar niet meer gebruikt was en altijd buiten heeft gestaan. Hij is 5 jaar geleden daar ter plaatse gereden dus toen werkte hij nog.
Nu wil hij enkel (en met veel moeite) starten als hij getrokken wordt + startpilot in luchtinlaat wordt gespoten.
Na +-200m gereden te hebben viel hij terug stil. Het leek alsof hij geen brandstof meer kreeg maar had net ervoor de brandstofleidingen gekuist + nieuwe filters gestoken en brandstoftank gevuld. Ook ontlucht.
Misschien zuigt hij ergens lucht? Maar zit er in het brandstofcircuit geen overdruk als de motor draait? Dus kan het dan wel zijn dat hij ergens lucht zuigt?
Dus: wat kan het nog zijn dat hij enkel wil starten na aanslepen?
Alvast bedankt!
Ruud
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fiat 415 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en zijn de verstuivers ook nog goed of ook niet
het kan ook zijn dat bij de pakking bij de spruitstukken kapot zijn van als hij een poos heeft stil gestaan en dan 1 een keer een beetje warm laat draaien dat de pakking niet meer goed afsluit omdat hij uitzet door warmte en weer krimpt
Voor de uitleg moet je even @ford5000 afwachten dan praat je wel anders
Ik heb het over verslaafd, niet over dat het feit dat het je motor inwendig sloopt.
Das hetzelfde? Als je als mens aan snuiven verslaafd raakt sloopt dat je ook van binnen haha
Motoren raken niet verslaafd, als ze alleen willen starten op startpiloot dan heb je een technisch gebrek aan je motor.
Heb je het brandstofsysteem echt goed ontlucht? Misschien zit er toch nog ergens (teveel) lucht in, en wil ie daarom niet aanslaan, alleen even lopen op startpiloot.
Ik ken Fiat verder niet, misschien kan een Fiat kenner je kan adviseren over het ontluchten van dit type Fiat?
Ohja: de batterijen zijn volledig opgeladen. Er zitten 2 12V batterijen in van een oude vrachtwagen. Elk 110Ah in plaats van de 55Ah die het werkplaatshandboek voorschrijft maar die Ah blijkt na navraag niet veel uit te maken.
Bij het starten gaat de motor goed rond en doet hij wel moeite, maar slaagt niet aan.
De verstuivers zijn nog niet nagekeken. Een kennis zei me dat de kans klein is dat het daaraan ligt?
De tractor stond inderdaad 5 jaar in weer en wind zonder afdekpotje of iets anders op de uitlaat..
Nu, onderaan de uitlaatpijp zit een bocht, het ingelopen regenwater zal zich dus daar verzamelen. Kan de verdamping en condens tot in het motorblok zelf geraken om grote schade aan te richten?
Zelf was ik ook aan het denken in de richting van te weinig compressie. Hoe wordt dit getest of verbeterd?
Bedankt!
Heb op onze 411R (zelfde motor) de injectorleidingen er af gehad, terug gemonteerd en zelfs zonder ontluchten of op pompen wou hij wel starten, de koudstart op en draaien doet ie Dus een probleem van lucht in de leidingen is klein.
Als hij zolang heeft buiten gestaan zal er wel veel vocht en condens in de motor aanwezig zijn, zowel in brandstofpomp, carter, als in de cilinders... Als je hem aan de praat krijgt laat hem dan maar een tijdje draaien, het kan hem deugd doen. En hou oliedruk en temperatuur in de gaten, je weet maar nooit dat je oliefilter verstopt zit ofzo.
Compressie is te testen door de verstuivers eruit te draaien en op die opening dan een compressietester te zetten en de startmotor te laten draaien, de motor te laten tornen. Zo meet je per cylinder de compressie, cylinder voor cylinder. Een garage/landbouwmechanisatiebedrijf heeft allicht wel zo'n tester, kunnen dat voor je doen.
Ookal zit er een bocht tussen demper en uitlaatspruitstuk, dan nog kan het zo vol raken dat ie overloopt richting motor (bijvoorbeeld in de herfst/winter, wanneer het regenachtig en koud is en er weinig verdamping is, raakt het almaar voller). Soms zie je dat er op het laagste punt, onderaan in die bocht een gaatje geboord is, zodoende kan eventueel regenwater/neerslag eruit lopen.
Hopelijk valt het allemaal mee.
Startpiloot ontbrand gewoon erg hard, geeft een veel hogere druk in de motor dan diesel bij het starten, dus de motor krijgt daarmee echt enorm op zijn donder op het moment dat ie het kwetsbaarste is, de koude start.
Persoonlijkl heb ik het nog nooit gebruikt, een motor die normaal in conditie is, slaat ook zo aan.
Succes ermee.
En dat heeft met starten te maken wat?
Je stelt ook wel een moeilijke vraag
Valse lucht? Het is een diesel.
Das heel goed van je alleen heb je blijkbaar niet genoeg kennis nog om goede adviezen en oplossingen te geven en kun je daarmee de vraag steller op het verkeerde been zetten. Nogmaals het is heel mooi dat je wilt helpen maar als je het zelf niet weet is het soms beter niet te reageren.
Je moet niet alles geloven.... Verslaafd, is een mentale of fysieke drang naar dat spul/gevoel. Daar heeft geen enkele motor last van. Ik zou de tractor, iedere dag startpiloot kunnen geven, maar het is niet zo, dat hij zou weigeren omdat ik geen startpiloot meer zou geven.
da slaat nergens op want dat is het enigste wat ik niet zeker wist in het verhaal en ik zat een beetje in de war om dat ik een oldtimer aan her restauren ben en die rijd op benzine
en ik ben berijd om wat te leren
Oke dan. Leer maar vast van mij dat 'berijd' met korte ei is.
er bestaat ook zoiets al dyslectie en maak jij nooit fouten dan
wel een beetje sneu hea