John Deere 2130 - bibberende voorwielen

Ik heb sinds kort een john deere 2130 prima trekker en motor loopt goed alleen heb ik een probleem met de besturing: als ik op de weg rij met een snelheid van ongeveer 18 km beginnen de voorwielen als een gek te bibberen(naar binnen, naar buiten) en begint de trekker wat te stuiteren dit is weer even over als je een scherpe bocht maakt of stil staat, maar zodra je weer snelheid maakt beginnen ze weer. ik heb de wiel lagers waar wat ruimte opzat al aangedraaid maar dat mocht niet helpen.
wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn!!
jd 2130

Reacties

mooiwar
Nieuwe lagers erin?
of iets met de obitrol?
goeiedag eem
Of je stuurkogels aan de spoorstangen zijn versleten, als daar teveel ruimte op komt beginnen de voorwielen ook te trillen
old man jose
@goeiedag eem

Right datist.
Stuurkogels of de bussen/as van het pendelen. Wat ook nog kan (is meestal het probleem) Het driehoekige gietstuk midden onder de trekker waar de spoorstangen aan vast zitten. De as/bus slijt in. (Nummer 12 en wat er bij hoort op de afbeelding). Meestal zitten de bussen (of naaldlagers) los in de vooras zelf en is deze ook uitgesleten. Uit laten kotteren en overmaatse bussen draaien ipv de orginele bussen/(naaldlagers.

jdpc.deere.com/pimages/L184/…
john deere 7810
Zowiezo speling op de besturing.
9v/d 10 keer is de bus/naaldlagers in het midden achter de vooras versleten. of je hebt een paar stuurkogels versleten.

om de speling op die middelste as te verhelpen moet de vooras er onder uit.

voor nood : hang er gewicht voor aan en het is over. of zorgen dat je dieseltank vol zit 😛
john deere 7810
Kiek das duddelijk jagers
jmos
Hebben wij ook met de ford maar dat is alleen met gewicht in de hef dus zoals eerder gezegd zorg voor gewicht op de voorwielen.
OhDeere
Fendt-Farmer-Vario heeft gelijk echter voor triangel 12 is bij sparex een losse inlaspen leverbaar. Vaak heeft het huis niets geleden. nieuwe pen inlassen 2 lagers vervangen en de speling is op die plek verholpen.
Links bij de rijkoppeling zit ook nog een rond dekseltje. Hierachter zit de bevestiging van de stuurstang (verticaal) naar de stuurstang horizontaal. De bout hierin zit vaak los. Hierdoor krijgt het conische klemstuk speling. Oude bout verwijderen, schijf met drukring maken zodat deze weer klemt en een kooibout van een oude JD hakselaar erin draaien en muurvast trekken.
Dan moet het aardig goed zijn....
basia
En toch is volgens mij de eigenlijke oorzaak onbalans in de voorwielen ; met een paar andere voorwielen is het probleem vaak helemaal weg .
Speling op de besturing versterk het probleem wel erg ;
is laten balanceren soms een optie ? Of in de praktijk niet uitvoerbaar ?
JD3010
@basia Blanceren wordt volgens mij niet gedaan. Wat evt. zo kunnen helpen is uitlijnen, maar vaak zit er ergens te veel speling.
basia
@JD3010

Uit eigen ervaring weet ik dat ; mijn Guldner voorwielen gingen ook enorm zwabberen ; paar andere banden erom en probleem weas 100 % weg ondanks hier en daar een beetje speling .
Met balanceren heb ik ook geen ervaring ; maar is misschien te proberen ?
jmos
Dan zou het kunnen dat de wielen te veel parralel staan, in dat geval iets meer toespoor geven. dacht dat verschil 0,5 cm was tussen voor en achter.
basia
@jmos

Ja wil wel eens helpen ; wat meer toespoor ; eigenlijk ga je hiermee het probleem onderdrukken ;niet de eigenlijke oorzaak wegnemen .
jmos
@basia
nee dit is het probleem, speling is de oorzaak.
Henk 1120
Dit is een bekend John Deere mankement, als het lager waar as 12 doorheen gaat niet voldoende is gesmeerd. Met de stuurbekrachtiging heeft dit lager normaal veel te verduren.
Je kan zo controleren of dit lager kapot is, door de poot van de 3 poot die buiten de trekker uit steekt op en neer te trekken. Dan merk je zo, of hier speling op zit.
JD3010
@basia Ik heb bij 1 van mijn trekkers ook speling op het stuur zitten. Nadat ik er grotere achterbanden eronder heb zitten, is het zwabberen over.
mikejd
Je kunt je spoorstangen ook iets naar buitenstellen dmv iets uit te draaien zo dat die iets meer uistpoor krijgt waar door de wielen gedwongen worden om naar buiten te lopen en niet echt de kans krijgen om te gaan zwabberen beste is natuurlijk ff het lager vervangen
mikejd
@basia ik denk zelf dat het uitbalanceren bij een trekker band ondenkbaar is omdat je met gewichtjes werkt tijdens het balanceren een beetje modder of wat dan ook op de band en je bent het weer kwijt lijkt me.....?
Adri-JD850
Als je alle lagers en bussen vervangt van die driehoek onder de trekker moet het opgelost zijn, is dit niet het geval zul je de messing bussen in de fuseés moeten vervangen, en het laatste red middel zijn de messing bussen die de stuurarm dragen achter die ronde dop bij het koppelingspedaal waar een bout ingedraaid zit deze lagers willen ook wel eens uitslijten en speling veroorzaken(spreek uit eigen ervaring)op de voorwielen en een klein beetje toespoor geven.volgens het boek,meet de afstand tussen de velgranden ter hoogte van de hartlijn van de voorwielen,aan de voor-en achterzijde van de voor-wielen. de afstand moet aan de voorzijde 3 tot 6,5mm kleiner zijn dan aan de achterzijde.
jmos
Quote @Adri-JD850:
en een klein beetje toespoor geven.volgens het boek,meet de afstand tussen de velgranden ter hoogte van de hartlijn van de voorwielen,aan de voor-en achterzijde van de voor-wielen. de afstand moet aan de voorzijde 3 tot 6,5mm kleiner zijn dan aan de achterzijde.

dit bedoel ik ja, iets meer toespoor geven.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!