Case 2290 - Verzwaren versnellingsbak
Heeft er iemand ervsringen met het verzwaren van een powershift bak van deze trekkers ? En of er versnellingen sterker zijn dan de andere ?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Case 2290 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hoeveel pk wilde je loslaten op de bak dan Martijn?
Is het een hydrashift die van jou trouwens?
Drukt ie hem niet door de koppeling heen dan?
Ho ho ho, jou portemonnee wordt ook steeds zwaarder met die sleepdienst van je
Zit geen koppeling in . Alleen een torqe limiter maar die kan vast gezet worden . Gaat gewoon door een powershiftpakket heen .
Dat kan @ford5000 wel uitleggen, die heeft mij ook al pittig veel uitlegd
In feite hetzelfde als een vloeistofkoppeling zoals je die in veel Fendt trekkers en de Inters 1255 en 1455 tegenkomt, met dat verschil dat de koppelomvormer een stator tussen pomp en turbinewiel heeft die je vast kunt zetten waardoor de olie in de koppeling een nog hogere snelheid krijgt en er gevoelsmatig een soort van vaste verbinding ontstaat en je dus meer kracht op de wielen kunt overbrengen.
Veel grondverzetmachines zoals shovels en dumpers hebben ook een combinatie van powershift met koppelomvormer waarbij je in de laagste overbrenging de stator vast zet om zo bijvoorbeeld voldoende kracht hebt om een shovelbak in redelijk vast materiaal toch in één keer vol te kunnen scheppen.
Bij de Case zal hij waarschijnlijk ook geen stator hebben en dus als een soort van limiter werken die als een soort van bescherming voor de transmissie, net als bij een Fendt of Inter, met dat verschil dat er een powershiftbak achter zit ipv een handgeschakelde versnellingsbak, maar ik ken de Case 2290 niet dus weet ook niet zeker of het exact zo werkt als ik het hier nu uitgelegd heb.
Wie het beter weet mag het zeggen.
. maar dat hadden ze al gedaan voor ik hem kocht.
Denk eerder dat ze met een torque limiter een torsiedemper bedoelen, een flexibele koppeling die je niet ontkoppelen kunt. Bij trekkers met een enkele droge koppeling gebeurt dit trillingdempen door veren tussen de koppelingsplaat en de naaf die op de as zit, en bij powershift of lamellenkoppeling zit er een torsiedemper tussen. Bij shovels die een cardanas tussen motor en versnellingsbak hebben, zit er een rubberen koppeling tussen (Voith Kusel maakt ze) zodat de trillingen van de kruiskoppelingen of van de hydrauliekpomp (oliepomp aandrijving gaat niet over de koppelomvormer) niet gaan resoneren op de versnellingsbak. Stop je hem er niet tussen, dan moet je kijken of de eigenfrequenties van de pomp, transmissie en motor niet op elkaar gaan resoneren. Een vergelijkbaar probleem hebben diverse hakselaarfabrikanten door de jaren gehad, waardoor krukassen braken.
de.wikipedia.org/wiki/…
P.s. mijn neef zei zelf dat hij zn 1370 had opengedraaid tot 250pk, maar omdat het ding zo zuipen ging had hij de cultivator van 12 terug naar 9 meter gebracht en de motor teruggeschroefd. Nu hij een paar jaar terug een Versatile 555 heeft gekocht heeft hij de buitenste wings er weer bij aan geschroefd. (een 12 meter uit Alberta halen was goedkoper dan in Ontario een 9 meter kopen, in Alberta willen ze nog groter)
Als de bak het mechanisch aan kan, maar de koppelingspaketten gaan slippen moet je er ATF in doen, dan schakelt hij nog ruwer want de wrijving op de platenpakketten wordt veel groter, maar je kunt er dan meer vermogen door jagen zonder slip en verbranden van platen. ATF is ontwikkeld voor autos, om een automaatbak heel licht en compact te bouwen met kleine platenpakketten.
Inderdaad een torque limiter is puur een trekkracht begrenzer. Deze zit tussen de motor en versnellingsbak . Dit is een koppelingsplaat die wordt opgespannen door een grote schotelveer.Als de kracht op de wielen groter wordt dan de kracht van de schotelveer slipt de koppelingsplaat. Deze plaat heb ik al vast gezet .