Illustratie van:

Case 2290 - Verzwaren versnellingsbak

Heeft er iemand ervsringen met het verzwaren van een powershift bak van deze trekkers ? En of er versnellingen sterker zijn dan de andere ?

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Misschien weet @deeremeneer dit toevallig of anders @RubenSiebkes omdat die wel in de Case/David Brown wereld zit.

Hoeveel pk wilde je loslaten op de bak dan Martijn?

Is het een hydrashift die van jou trouwens?
Valtra-Fordpower
Deksel los en er wat lood in gieten. Wordt ie mooi zwaarder van.
😃
MartijndenBoer
Ik heb geen idee wat de motor nu geeft .Gok dat er nu rond de 300 pk uit komt .
valmet6400power
@MartijndenBoer

Drukt ie hem niet door de koppeling heen dan? 😮
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

Ho ho ho, jou portemonnee wordt ook steeds zwaarder met die sleepdienst van je 😉
MartijndenBoer
Zit geen koppeling in . Alleen een torqe limiter maar die kan vast gezet worden . Gaat gewoon door een powershiftpakket heen .
306LS
Wat bedoel je met de versnellingsbak verzwaren?
MartijndenBoer
De versnellingsbak aanpassen zodat er meer vermogen over kan dan standaard .
306LS
@MartijndenBoer aah ja snap het maar de koppeling kan die dat ook aan?
kees 956
Quote @306LS:
MartijndenBoer - 30 minuten geleden �

Zit geen koppeling in . Alleen een torqe limiter maar die kan vast gezet worden . Gaat gewoon door een powershiftpakket heen .
MartijndenBoer
Idd graag iets verder lezen dan de regel die je typt.
306LS
Ja niet gezien
RVM
Martijn, check ff je inbox
ADB996
[Zit geen koppeling in . Alleen een torqe limiter maar die kan vast gezet worden . Gaat gewoon door een powershiftpakket heen] :?: snap dit even niet hoe dit werkt, even in een duidelijk nl met handleiding voor vrouwen, zo dat ik het ook snapt
valmet6400power
@ADB996

Dat kan @ford5000 wel uitleggen, die heeft mij ook al pittig veel uitlegd 😄
ford5000
@ADB996 Wat hij bedoeld is een soort koppelomvormer.
In feite hetzelfde als een vloeistofkoppeling zoals je die in veel Fendt trekkers en de Inters 1255 en 1455 tegenkomt, met dat verschil dat de koppelomvormer een stator tussen pomp en turbinewiel heeft die je vast kunt zetten waardoor de olie in de koppeling een nog hogere snelheid krijgt en er gevoelsmatig een soort van vaste verbinding ontstaat en je dus meer kracht op de wielen kunt overbrengen.
Veel grondverzetmachines zoals shovels en dumpers hebben ook een combinatie van powershift met koppelomvormer waarbij je in de laagste overbrenging de stator vast zet om zo bijvoorbeeld voldoende kracht hebt om een shovelbak in redelijk vast materiaal toch in één keer vol te kunnen scheppen.
Bij de Case zal hij waarschijnlijk ook geen stator hebben en dus als een soort van limiter werken die als een soort van bescherming voor de transmissie, net als bij een Fendt of Inter, met dat verschil dat er een powershiftbak achter zit ipv een handgeschakelde versnellingsbak, maar ik ken de Case 2290 niet dus weet ook niet zeker of het exact zo werkt als ik het hier nu uitgelegd heb.
Wie het beter weet mag het zeggen.
eshuis
Ze hebben bij mijn 1370,(is volgens mij hetzelfde als de 2290) de torqe limiter vast gezet. ook de druk verhoogt op de pakketen.
. maar dat hadden ze al gedaan voor ik hem kocht.
Renze
@eshuis heeft de 1370 een vloeistofkoppeling dan ? Dacht het niet. Heb er in 2005 in Canada een middagje mee gecultivaterd, maar daar zat echt geen vloeistofkoppeling in... In de oude Case 830 Case-O-matic zat een koppelomvormer met lockup.

Denk eerder dat ze met een torque limiter een torsiedemper bedoelen, een flexibele koppeling die je niet ontkoppelen kunt. Bij trekkers met een enkele droge koppeling gebeurt dit trillingdempen door veren tussen de koppelingsplaat en de naaf die op de as zit, en bij powershift of lamellenkoppeling zit er een torsiedemper tussen. Bij shovels die een cardanas tussen motor en versnellingsbak hebben, zit er een rubberen koppeling tussen (Voith Kusel maakt ze) zodat de trillingen van de kruiskoppelingen of van de hydrauliekpomp (oliepomp aandrijving gaat niet over de koppelomvormer) niet gaan resoneren op de versnellingsbak. Stop je hem er niet tussen, dan moet je kijken of de eigenfrequenties van de pomp, transmissie en motor niet op elkaar gaan resoneren. Een vergelijkbaar probleem hebben diverse hakselaarfabrikanten door de jaren gehad, waardoor krukassen braken.

de.wikipedia.org/wiki/…

P.s. mijn neef zei zelf dat hij zn 1370 had opengedraaid tot 250pk, maar omdat het ding zo zuipen ging had hij de cultivator van 12 terug naar 9 meter gebracht en de motor teruggeschroefd. Nu hij een paar jaar terug een Versatile 555 heeft gekocht heeft hij de buitenste wings er weer bij aan geschroefd. (een 12 meter uit Alberta halen was goedkoper dan in Ontario een 9 meter kopen, in Alberta willen ze nog groter)

Als de bak het mechanisch aan kan, maar de koppelingspaketten gaan slippen moet je er ATF in doen, dan schakelt hij nog ruwer want de wrijving op de platenpakketten wordt veel groter, maar je kunt er dan meer vermogen door jagen zonder slip en verbranden van platen. ATF is ontwikkeld voor autos, om een automaatbak heel licht en compact te bouwen met kleine platenpakketten.
eshuis
@Renze nee geen vloeistof koppeling volgens mij. maar een torque limiter is vrij vertaald "trekkracht begrenser" maar het fijne weet ik er ook niet van.
MartijndenBoer
@eshuis .

Inderdaad een torque limiter is puur een trekkracht begrenzer. Deze zit tussen de motor en versnellingsbak . Dit is een koppelingsplaat die wordt opgespannen door een grote schotelveer.Als de kracht op de wielen groter wordt dan de kracht van de schotelveer slipt de koppelingsplaat. Deze plaat heb ik al vast gezet .
eshuis
@MartijndenBoer oke, maar heb je druk op paketten ook verhoogt dan?
Renze
@MartijndenBoer zitten hier net als een droge plaatkoppeling, veren in de plaat zodat hij trillingen afvlakt ?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case 2290 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
4