Fordson Dexta - op en af gaan toeren
Ik heb een tijdje geleden een dexta gekocht. Inmiddels heb ik al enkele mankementen gemaakt. Ik zit juist nog met het probleem dat mijn dexta op en af gaat van toeren. Weet iemand het probleem en de oplossing er van.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Er lopen twee leidingen van de inlaat/ gasklep naar de pomp daar zou een lek kunnen zijn.
Of waar de leidingen de brandstofpomp ingaan daar zit een membraan dat kan ook stuk zijn. Dat is het venturie gedeelte.
nuttige reactie!
Zou daar nu een oplossing voor zijn?
Met de reactie van @old man jose en ook die van @ford5000 kom je er wel.
Wat @jelledexta zegt klopt ook, ze hebben een kenmerkende loop, maar ze blijven dan wel op 1 toerental draaien.
In deze link en filmpje waarin je tussen 1:05 en 2:20 minuten die kenmerkende loop van een Dexta bij stationair heel goed kunt horen.
Succes.
Als vacuum membraan helemaal defekt is gaat ie volgas lopen en moet je uitkijken dat de motor niet op hol slaat.
Wanneer je brandstoffilter verstopt zit zal je tractor in het werk inhouden, niet op toeren willen blijven. Steeds wegzakken in toeren. Dus vooral wanneer je bv. aftakaswerk doet, en dat ie dan wegzakt van 1800 naar een laag toerental, en dan na een tijdje weer optrekt naar 1800, en zo maar door.
Het kan uiteraard geen kwaad dit brandstoffilter te vervangen wanneer je deze er meer dan 600 bedrijfsuren op zit. Dit is een normale vervangingsduur. Als je het dan hiermee opgelost hebt, is dat natuurlijk mooi, maar jou klacht wijst in eerste instantie op datgene wat door old an jose en ford5000 gezegd is, en daarna op dat wat door oldtimergek gezegd is.
ook kan het zeefje op het brandstofkraantje, dit zeefje steekt in de tank, verstopt zitten. Wanneer je deze schoon wilt maken dan is het misschien raadzaam om meteen de tank zelf op een matige druk met de hogedrukspuit, liefst met warm water, bv. 60 graden, even vanuit de tankdop schoon te spuiten. Hiermee krijg je de troep op de bodem los, en kan dan makkelijk via het kraangat weglopen omdat de kraan er uit is gehaald. Dan goed laten drogen, zodat er geen water meer in de tank zit, en dan pas weer kraantje erin en vullen met diesel.
voorbeeld: histoparts.com/product___1425-FD8045___feul-tap-un…
Het genoemde kraanzeefje is allicht ook los te koop indien die kapot is.
Je moet het systeem na het vervangen van het brandstoffilter wel ontluchten, maar dit weet je denk ik wel? Wanneer je dit niet goed doet, wil de motor niet aanslaan of slaat snel weer af.