Illustratie van:

Farmall DGD4 - Vele vraagjes...

Hoi, Ik ben al ettelijke jaren liefhebber van oud spul, en naast mijn 3 oldtimer auto's, heb ik me begin dit jaar een Farmall DGD4 uit '56 gekocht.

Voor mij hoeft een trekker niet in nieuwstaat te zijn. Ik zie ze graag als ze echt geleefd hebben. Natuurlijk vind ik compleet gerestaureerde exemplaren ook wel prachtig.

Onlangs heeft een kennis de tractor voorzien van een nieuwe koppeling en een groot onderhoud. Hij start perfect en loopt erg goed. Ook schakelen verloopt prima.

Nu zit ik met wat vragen omtrent dit model.

Bij aankoop was de originele zetelbevestiging (soort bladveer) afgebroken en had de vorige eigenaar de stoel gewoon op een plank gemonteerd. Nu ben ik al maanden op zoek naar zo'n veer, maar niks te vinden. Ook niet via de specialisten, ihcparts en Jo Smeets etc... Ik heb een detailtekening van het geheel, maar het zou fijn zijn als iemand eens een echt foto kon doorsturen van hoe het er eigenlijk uitziet. Dan kunnen we het eventueel zo goed mogelijk namaken. Het is dus enkel de veer dat ik zoek, de houder e.d. is in prima staat.

En dan nog een probleem. Tijdens het vervangen van de koppeling is de trekker gans afgestoomd. Nu werkt de lift niet meer. Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan nakijken of repareren? Bij aankoop werkte hij wel, dus ik denk gewoon ergens vocht ingekropen of te weinig olie ofzo...


Alvast bedankt voor de tips!

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Opelfreak, hopelijk heb je iets aan onderstaande link ihace.de/01_schlepper/schlepperindex.htm/
Bekijk hem maar eens rustig en succes met de reperatie. 😄
wolseley
Zit er ook een kraantje naast de hefhendel?kan zijn dat deze dicht staat en dan werkt de hef ook niet.
caseih212
Doe maar een PB met je mailadres, stuur ik je zo foto's op van de zitveer van m'n DGD4.

Waarschijnlijk heb je lucht in je oliesysteem en/of te weinig olie erin. Niet verder laten lopen, want een hydrauliekpomp laten draaien zonder olie = pomp kapot.
IHC-power
Heeft Edwin Van den Elsen ook geen zitveer meer liggen? Hier ligt er eventueel wel nog 1. De 2 'bladen' zijn wel aan elkaar gelast op het uiteinde, maar het werkt perfect. En je ziet er niks van. 😄 Heeft hier tot voor kort op de DGD gezeten.
cxdriver
Ik denk dat in de oldtimer catalogus van Granit een bladveer in staat voor een dgd . Mvg Tom
cxdriver
Ik denk dat in de oldtimer catalogus van Granit een bladveer in staat voor een dgd . Mvg Tom
caseih212
@cxdriver die is voor een D212 of D217F, niet voor DGD4 😉
opelfreak
Allemaal al bedankt voor de tips!
De catalogus van Granit heb ik in bezit, maar zoals hierboven vermeld is er géén veer voor de DGD4 beschikbaar.

CaseIH212 en IHC-power, ik stuur een pb'tje...
opelfreak
Nog een vraag mannen:

Hoe kan ik het oliepeil van de lift nakijken? Ik ben een leek op dat gebied...
IHC-power
@opelfreak ik vermoed dat er op dat aluminium huis (het hydroreservoir) dat achter de motor zit, een peilstok of niveauplug zit. Of een streep die aangeeft hoeveel er in moet. Ik zal morgen bij onze DGD-4 even kijken hoe dat zit. 😄 Er moet in een DGD-4 in ieder geval 5.5 liter hydro-olie. Weer een tijd geleden dat ik met dat systeem ben bezig geweest. 😄
IHC-power
In Linter zit trouwens nog een IHC verzamelaar. Ik weet niet of je die kent, zijn naam is Stefan Materne. Hebben wij ooit een DGD-4 gekocht. Zit ergens in het gehucht melkwezel of zoiets..
opelfreak
Die ken ik idd! Dat is amper 2 km van hier 😉
opelfreak
Ondertussen hebben we zelf iets gemaakt dat een klein beetje lijkt op het origineel... Het is stevig en het ziet er goed uit (alleszinds beter dan een plank). Voorlopig rij ik er zo mee rond en dat bevalt prima...
looper321
Quote @IHC-power:
Hier ligt er eventueel wel nog 1. De 2 'bladen' zijn wel aan elkaar gelast op het uiteinde, maar het werkt perfect. En je ziet er niks van. Heeft hier tot voor kort op de DGD gezeten.

heb je die nog liggen????
IHC-power
@looper321 neen helaas, werd verkocht aan opelfreak. 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Farmall DGD4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
4