Illustratie van:

Fendt 306 LS - Vloeistofkoppeling

Hoe kun je de olie van de vloeistof koppeling afhalen?

Deel dit topic

Reacties

guldner75
Trekker bij de koppeling door midden halen en dan de stop eruit halen ( motor draaien dat de stop onder zit)

maar waarom zou je dat willen ? ...
radium45
Daar hoeft hij niet voor doormidden.
jmos
@radium45 hoe dan?
radium45
Zit er niet zon dekseltje op het koppelingshuis waardoor je de stop, een inbus volgens mij kunt losdraaien en dan torn je de koppeling naar beneden?
FendtMF
Ze zeggen dat dan bij trekkertrek hij beter doortrekt daarom
lange4571
Zit er onderaan geen plaatje op het koppelingshuis waarachter de vloeistofkoppeling zit? bovenaan is er gegarandeerd een gat waarlangs je ze kan vullen en dus ook leegzuigen
lange4571
Door olie af te laten gaat hij niet beter doortrekken hoor!!!
alleen maar door bij te vullen. stop eruitdraaien langs het gat bovenaan en dan olie bijdoen tot ze overloopt 😉
guldner75
@FendtMF

volgens mij trekt die dan helemaal niet meer ....

sorry maar dan kan het ook zo als boven genoemd!
FendtMF
Het komt er op neer dat een vloeistofkoppeling dus niet geschikt is voor trekkertrek
E Delcroix
Hoe meer vloeistof in je vloeistof koppeling hoe minder het effect van de vloestof koppeling is gooi je hem dus helemaal vol heb je eigenlijk geen vloeistof koppeling meer, dus verder leeg halen zou ik niet doen!!
jmos
Vloeistofkoppeling is volgens mij wel geschikt maar dan moet je de trekker schuin zetten en helemaal volgooien. de vloeistofkoppeling is voor rijcomfort en om schokken op te vangen. minder olie betekent minder krachtoverbrenging betekent minder trekken. meer beteken het tegenovergestelde.
FendtMF
Bedankt iedereen voor de info
jmos
Wie zegt dat dan. zal wel concurrent zijn die niet wil dat je wint. 😃
jammermaarhelaas
@FendtMF

Ik weet niet waarom je dit denkt, maar een goed functionerende vloeistofkoppeling, dus met voldoende vloeistof erin, is geen belemmering voor trekkertrek.

Olie eraf laten maakt volgens mij dat ie totaal vrijloopt.

Simpel gesteld zou je kunnen zeggen dat:
De olie circuleert bij lage toerentallen, en maakt zo dat de motor niet kan afslaan. Bij iets aanstijgen van toeren maakt de vloestof dat de beide delen van de koppeling nagenoeg niet meer verdraaien ten opzichte van elkaar en zo heb je een nagenoeg vaste overbrenging. Voordeel is dan dat de trillingen in de aandrijflijn deels uit worden gefilterd, het spaart dus je motor en aandrijflijn.
Wimsumar
Beste
Quote @FendtMF:
een vloeistofkoppeling dus niet geschikt is voor trekkertrek

Prestaties bij Trekkertrek en het wel of niet hebben van een vloeistofkoppeling hebben niets met elkaar te maken.

Aan de onderzijde zit op het koppelingshuis een klein dekseltje (met rode verfstip erop). Hierlangs kun je de vloeistofkoppeling aftappen. Aan de zijkant (links) zit ook zo'n dekseltje waarlangs je weer kunt bijvullen.
Meneer Kool
Onder de 1200 toeren is de overbrenging niet 'vast' meer en zou de trekker dus kunnen gaan 'staan' als het motor toerental nog verder afzakt. Daar waar een trekker met platenkoppeling 'dood' gaat en doortrekt totdat hij afslaat. Het is maar net wat je liever hebt.

Zelf zou ik me er niet zo druk om maken als ik een keer met trekkertrek mee doe.. Bespaar je de moeite en rijdt desnoods een versnelling lager. Neem ook in acht dat de vloeistofkoppeling, zoals hierboven al is vermeld, ontworpen is voor het behoudt van je aandrijflijn.

Overigens heeft de motor in jou trekker z'n maximale koppel bij 1500 toeren.. dus als hij zich dan niet kan 'houden' dan kom je toch niet veel verder meer 😉 (ongeacht je koppeling)
Valtrapowerr
@radium45 geen verstand van maar naar mijn weten hoeft hij idd niet doormidden, is onderhoud, lijkt me sterk dat je daarvoor elke keer je trekker doormidden moet halen 😉
Wimsumar
Beste
Quote @Valtrapowerr:
elke keer

De verversingstermijn van de vloeistofkoppelingsolie is 5000 (vijfduizend) uur.
Er zijn al heel wat Fendt-trekkermonteurs met pensioen gegaan die deze werkzaamheden nog nooit uitgevoerd hebben (ofwel: het wordt vrijwel nooit gedaan).
TomH
Wanner je gewoon de goede versnelling hebt is er niks aan de hand! Wij doen ook mee met onze 106 met trekkertrek. Gewoon niet in een te hoge versnelling rijden.
ArnoFendt
@FendtMF

Ik doe al sinds 1994 mee met trekkertrek met o.a. een Fendt 305LS, een Fendt 308LSA en een Fendt 307LS en de vloeistofkoppeling heeft mij niet belemmerd om regelmatig een top 3 plaats te behalen. De kunst is de juiste versnelling te kiezen zodat je op het einde van je trek met je toerental zo rond de 1600rpm zit (maximale koppel). De vloeistofkoppeling treed dan nog niet in werking.

Mijn advies is om, voor het behoud van de aandrijflijn, niets aan de vloeistofkoppeling te wijzigen.
Valtrapowerr
@Wimsumar ow ik zou het wel doen 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 306 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
23