Illustratie van:

Fordson Dexta - Opvoerpomp valt uit

De opvoer pomp van onze Dexta laat het na 10-20 minuten afweten, Het volgende doet zich voor;
- Dexta verliest toeren,
- Slaat af,
- Oorzaak opvoer pomp wordt niet meer aangedreven
- Opvoer pomp gedemonteerd
- Hevel weer op excenter
- Pompt weer prima na 10-20 minuten weer toeren verlies.

Hieraan voorafgaand heeft de Dexta ~ 2 jaar stilgestaan ivm restauratie, alle filters vervangen, opvoerpomp gereviseerd . Hierbij is de brandstof pomp eraf geweest etc.

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Eric MFUF
Opvoerpomp niet meer aangedreven??
kan het zijn dat het filter in de tank verstopt zit? (bovenop het aftapkraantje)
jelledexta
Ik denk dat je gewoon alles na moet lopen, van lucht inlaat tot uitlaat. enz.
jmos
Wat bedoel je eigenlijk met "hevel weer op excenter"? weet er niet zo veel vanaf en ben wel benieuwd.
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
hevel weer op excenter"?

Klik op de link. Hierop staat een opvoerpompje. Het "steeltje" is de pomphevel welke in de trekkermotor ergens door een nok (excenter) op een as de pompbeweging maakt.

mechashop.nl/hst/m22e02c/…
jmos
@Wimsumar
oke, dus excenter staat ook voor "uit het center" dus uit het midden? en daardoor gaat de hevel op en neer? en dus pompt hij?
Inter1246fan
@Ed Dexta

dus met " de pomp wordt niet meer aangedreven" bedoel je dat de hevel niet meer op en neer gaat?
ha189
Nokje pomp afgesleten ??

vaak filters verstopt, of toch de klepjes er niet goed in.
Inter1246fan
@Ed Dexta

Kan 't zijn dat de veer aan de hevel slecht/versleten is? Dat de hevel, na die 10-20 minuten, niet meer (volledig) omhoog en omlaag gaat waardoor hij dus slechter/ niet meer pompt?
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
dus uit het midden

Een nok op een as wordt daarom ook wel "excentriek" genoemd.
Je moet je voorstellen dat de hevel door de nok omhoog gedrukt wordt (kijk weer even op het voorbeeldplaatje). De pomp zuigt dan maximaal vol brandstof. Door veerdruk perst het opvoerpompje dan die hoeveelheid naar de brandstofinspuitpomp die daar gevraagd wordt.
Bij ontluchten van het dieselsysteem kan het gebeuren dat de motor juist zo staat dt de hevel precies op het dode punt staat (maximaal volzuigen). Het handheveltje ( zie plaatje: zit aan de buitenzijde in het verlengde van hevel) kan dan het pompmembraan niet bedienen omdat de inwendige veer het membraan niet terug kan duwen. De motor moet dan iets doorgedraaid worden zodat de nok de hevel niet langer tegenhoudt de pompbeweging te maken. ( Dan voel je aan het handheveltje ook iets meer pompweerstand).
jmos
@Wimsumar
ik weet hoe ik de opvoerpomp moet ontluchten, meerdere keren gedaan thuis met me vader.
er staat dat de opvoerpomp gereviseerd is, zou het kunnen dat er iets verkeerd in elkaar gezet is dat hij langzaam van de nok afloopt?
Gerrit GBo
Wat nog wel eens vergeten wordt is het filter in de dieseltank zelf. Dit filter zit op de kraan gemonteerd waar je de diesel toevoer naar het brandstoffilter mee af kunt sluiten. Als hij meerdere jaren stil heeft gestaan zit er mogelijk rommel rondom dat filter.
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
langzaam van de nok afloopt

Tja, wat niet kan,dat is nog nooit gebeurd. 😞

Het pennetje (asje) waar de hevel op scharniert zou gebroken / doorgesleten kunnen zijn waardoor de hevel scheef gaat en van de nok afloopt.
jmos
@Gerrit GBo
als dat half verstopt zit moet hij geen 10-20 min kunnen lopen en dat dan de hevel erafgaat.

@wimsumar
zoiets denk ik nu ook. dit kun je toch een beetje controleren door het handheveltje wat heen en weer te doen en te voelen?
Gerrit GBo
@jmos Ja zeker wel, hij zuigt het aan als hij loopt en zodra je hem uitzet zakt het weer van het filter af. Dit filter heeft namelijk geen behuizing, zit los in de tank. Heb dit zelf ook wel eens gehad, als je met de fietspomp via de aanvoerleiding het filter weer "schoon" blaast gaat het weer een poosje goed.
MF65
Heb het een keer gehad dat de ontluchting van de tank verstopt zat alles trekt dan vacuum en het is net of je opvoerpomp stuk is. Gewoon even proberen zoder tankdop.
jmos
@Gerrit GBo
ja op die manier maar dan is het heel toevallig dat hij iedere keer binnen 10,20 minuten uitvalt. en niet een keer langer draait of korter.
Gerrit GBo
@jmos Was bij mij precies hetzelfde, de hoeveelheid rommel rondom het filter wordt niet minder maar ook niet heel snel meer....
jmos
@Gerrit GBo
maar als je meer gas geeft vraagt hij meer diesel en zuigt hij het sneller aan waardoor hij sneller vertopt moet zitten. en met weinig gas zou het dus langer moeten duren voordat hij uitvalt.
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
een beetje controleren

Ja, dat moet Ed Dexta (topicvraagsteller) maar doen.

Toch gaat m'n eerste gedachte uit naar een verstopping in de tank als oorzaak van het stilvallen van de trekker.
jmos
@Wimsumar
inderdaad, ik vroeg of het te controleren is op deze manier aan jou.
maar als hij zegt dat de hevel er iedere keer afgaat gaan mijn gedachten ergens anders naartoe.
Gerrit GBo
@jmos Inderdaad, en daarom varieerd het stilvallen tussen de 10 en de 20 minuten, afhankelijk van hoeveel diesel je gebruikt.
case inter kracht
Denk dat het een verstop filter is meest zit in de tank een filtertje en ook vaak in het opvoerpompje.
Had ik namalijk ook een minuut of 10 goed lopen totdat de vooraat bufer op is zegmaar en dat krijg je vacuüm .
En dat gaat hij slegt lopen en valt uit.
En als je gelijk vermogen vraagt dan geeft hij het snel op.
had ik ook na het opknapen van me inter gewoon vuil in in me tank gekomen was leeg of dat het vuil wat vast zat opgelost is.
ford5000
Als ik dit zo lees gok ik in eerste instantie ook op het bezinkselfiltertje in de tank zelf.
Hij laat nog wel wat brandstof door, maar niet voldoende om de trekker langere tijd aan het lopen te houden.
Zodra hij het gewone filter en de leidingen weer leeg en op vacuüm gezogen heeft stopt hij ermee.
Ik zou daar dus eens eerst naar kijken.
jmos
Oke, van alle reacties hier komt het er op neer dat je eerst met een compressor o.i.d. de leiding naar de tank door moet blazen. waarschijnlijk zal dat helpen en zo niet moet je naar je opvoerpomp kijken.
ford5000
@jmos Fout! Beter is om de tank leeg te maken en deze vervolgens schoon te maken en het filterstaafje ook.
Anders zit je na een poosje weer met dezelfde ellende.
Als dat nog niet geholpen heeft ga je naar het opvoerpompje zelf kijken. 😉
jmos
@ford5000
kan ook maar bij onze shovel hadden we 1 1/2 jaar geleden ook het filter verstopt en toen met de compressor doorgeblazen en tot nu toe geen last weer gehad.
old man jose
Als het systeem niet is schoongemaakt blijft het geklungel aan de gang. Eerst alles schoonmaken dan heb je niet eens een opvoerpomp nodig de tank zit hoger als de brandstofpomp. Als de heugel van de opvoerpomp verloopt is de opvoerpomp gewoon stuk en moet je een andere vinden.
kurtje37
Beste,
heb juist hetzelfde voorgehad met een van mijn dexta's
heb de tank gereinigd leidingen doorgeblazen en nieuve filter in de tank geplaatst dus ik dacht nu is alles oke.
vergeet het maar en kwartier rijen meneerke valt stil.
laatste oplossing dus opvoerpompje vervangen.
en dit was de boosdoener nu rijd hij weer als en zonnetje.
Ed Dexta
Bedankt allemaal, Morgen weer Dexta avond dus voldoende tips om de avond te vullen. Ik laat wel even weten wat uiteindelijk de boosdoener was!
Ed Dexta
Voorlopig lijkt het erop dat we de oorzaak gevonden hebben: vuile tank + verstopte zeef in tank. Het pompje werkt goed, zuigt goed aan en pompt de diesel er goed uit.
jmos
@Ed Dexta
inderdaad. dat hadden wij met onze shovel ook. maar die viel helemaal uit. en konden we ook niet aan krijgen. dag gewacht, was er wat diesel doorgelekt en konden we tot de schuur komen en daar met de compressor doorgeblazen en loopt nog steeds.
Ed Dexta
@jmos We hebben de tank er afgehaald om schoon te maken. Er lag een behoorlijke laag smurrie en zand op de bodem. Het meeste is er nu uit. Maar de tip om even met perslucht door te blazen werkte goed, de diesel begon gelijk te stromen!
jmos
@Ed Dexta
bij ons ook ja, loopt nu nog na 1 1/2 jaar.
Wimsumar
Beste
Quote @Ed Dexta:
Het meeste is er nu uit.

Het meeste? Hoezo "het meeste"?
Je hebt de tank er af gehaald om slechts "het meeste vuil" er uit te halen?
Waarom niet alles?
Overigens, bij het vervangen van het brandstoffilter moet ongetwijfeld ook een aanzienlijke hoeveelheid grofvuil in de filterhouder zijn opgevallen.
Eigenlijk wel een 'kleine' afgang zelf de tegenwoordigheid van geest niet te hebben gehad de tankinhoud te controleren!
Ed Dexta
@ Wimsumar:
Waarom niet alles?: Het was weer tijd om naar bed te gaan!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
6