De opvoer pomp van onze Dexta laat het na 10-20 minuten afweten, Het volgende doet zich voor;
- Dexta verliest toeren,
- Slaat af,
- Oorzaak opvoer pomp wordt niet meer aangedreven
- Opvoer pomp gedemonteerd
- Hevel weer op excenter
- Pompt weer prima na 10-20 minuten weer toeren verlies.
Hieraan voorafgaand heeft de Dexta ~ 2 jaar stilgestaan ivm restauratie, alle filters vervangen, opvoerpomp gereviseerd . Hierbij is de brandstof pomp eraf geweest etc.
Alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
kan het zijn dat het filter in de tank verstopt zit? (bovenop het aftapkraantje)
Klik op de link. Hierop staat een opvoerpompje. Het "steeltje" is de pomphevel welke in de trekkermotor ergens door een nok (excenter) op een as de pompbeweging maakt.
mechashop.nl/hst/m22e02c/…
oke, dus excenter staat ook voor "uit het center" dus uit het midden? en daardoor gaat de hevel op en neer? en dus pompt hij?
dus met " de pomp wordt niet meer aangedreven" bedoel je dat de hevel niet meer op en neer gaat?
vaak filters verstopt, of toch de klepjes er niet goed in.
Kan 't zijn dat de veer aan de hevel slecht/versleten is? Dat de hevel, na die 10-20 minuten, niet meer (volledig) omhoog en omlaag gaat waardoor hij dus slechter/ niet meer pompt?
Een nok op een as wordt daarom ook wel "excentriek" genoemd.
Je moet je voorstellen dat de hevel door de nok omhoog gedrukt wordt (kijk weer even op het voorbeeldplaatje). De pomp zuigt dan maximaal vol brandstof. Door veerdruk perst het opvoerpompje dan die hoeveelheid naar de brandstofinspuitpomp die daar gevraagd wordt.
Bij ontluchten van het dieselsysteem kan het gebeuren dat de motor juist zo staat dt de hevel precies op het dode punt staat (maximaal volzuigen). Het handheveltje ( zie plaatje: zit aan de buitenzijde in het verlengde van hevel) kan dan het pompmembraan niet bedienen omdat de inwendige veer het membraan niet terug kan duwen. De motor moet dan iets doorgedraaid worden zodat de nok de hevel niet langer tegenhoudt de pompbeweging te maken. ( Dan voel je aan het handheveltje ook iets meer pompweerstand).
ik weet hoe ik de opvoerpomp moet ontluchten, meerdere keren gedaan thuis met me vader.
er staat dat de opvoerpomp gereviseerd is, zou het kunnen dat er iets verkeerd in elkaar gezet is dat hij langzaam van de nok afloopt?
Tja, wat niet kan,dat is nog nooit gebeurd.
Het pennetje (asje) waar de hevel op scharniert zou gebroken / doorgesleten kunnen zijn waardoor de hevel scheef gaat en van de nok afloopt.
als dat half verstopt zit moet hij geen 10-20 min kunnen lopen en dat dan de hevel erafgaat.
@wimsumar
zoiets denk ik nu ook. dit kun je toch een beetje controleren door het handheveltje wat heen en weer te doen en te voelen?
ja op die manier maar dan is het heel toevallig dat hij iedere keer binnen 10,20 minuten uitvalt. en niet een keer langer draait of korter.
maar als je meer gas geeft vraagt hij meer diesel en zuigt hij het sneller aan waardoor hij sneller vertopt moet zitten. en met weinig gas zou het dus langer moeten duren voordat hij uitvalt.
Ja, dat moet Ed Dexta (topicvraagsteller) maar doen.
Toch gaat m'n eerste gedachte uit naar een verstopping in de tank als oorzaak van het stilvallen van de trekker.
inderdaad, ik vroeg of het te controleren is op deze manier aan jou.
maar als hij zegt dat de hevel er iedere keer afgaat gaan mijn gedachten ergens anders naartoe.
Had ik namalijk ook een minuut of 10 goed lopen totdat de vooraat bufer op is zegmaar en dat krijg je vacuüm .
En dat gaat hij slegt lopen en valt uit.
En als je gelijk vermogen vraagt dan geeft hij het snel op.
had ik ook na het opknapen van me inter gewoon vuil in in me tank gekomen was leeg of dat het vuil wat vast zat opgelost is.
Hij laat nog wel wat brandstof door, maar niet voldoende om de trekker langere tijd aan het lopen te houden.
Zodra hij het gewone filter en de leidingen weer leeg en op vacuüm gezogen heeft stopt hij ermee.
Ik zou daar dus eens eerst naar kijken.
Anders zit je na een poosje weer met dezelfde ellende.
Als dat nog niet geholpen heeft ga je naar het opvoerpompje zelf kijken.
kan ook maar bij onze shovel hadden we 1 1/2 jaar geleden ook het filter verstopt en toen met de compressor doorgeblazen en tot nu toe geen last weer gehad.
heb juist hetzelfde voorgehad met een van mijn dexta's
heb de tank gereinigd leidingen doorgeblazen en nieuve filter in de tank geplaatst dus ik dacht nu is alles oke.
vergeet het maar en kwartier rijen meneerke valt stil.
laatste oplossing dus opvoerpompje vervangen.
en dit was de boosdoener nu rijd hij weer als en zonnetje.
inderdaad. dat hadden wij met onze shovel ook. maar die viel helemaal uit. en konden we ook niet aan krijgen. dag gewacht, was er wat diesel doorgelekt en konden we tot de schuur komen en daar met de compressor doorgeblazen en loopt nog steeds.
bij ons ook ja, loopt nu nog na 1 1/2 jaar.
Het meeste? Hoezo "het meeste"?
Je hebt de tank er af gehaald om slechts "het meeste vuil" er uit te halen?
Waarom niet alles?
Overigens, bij het vervangen van het brandstoffilter moet ongetwijfeld ook een aanzienlijke hoeveelheid grofvuil in de filterhouder zijn opgevallen.
Eigenlijk wel een 'kleine' afgang zelf de tegenwoordigheid van geest niet te hebben gehad de tankinhoud te controleren!
Waarom niet alles?: Het was weer tijd om naar bed te gaan!