Illustratie van:

Aanhangwagen Semi-dieplader - luchtremmen er op maken

Wie heeft ervaring met luchtremmen op een aanhager te bouwen
en wat heb je daar allemaal voor nodig

Deel dit topic

Reacties

jd4050
Luchtremmen 😛
barteltie
Licht er aan hoe de aanhanger nu geremd is
GD tuning Garyp
En wagen met geremde assen, remboesters ofzo, leidingwerk en een trekker met luchtremmen in ook niet verkeerd.
jelmer_mt
Dat snap ik maar de wagen is nu niet geremt
er zit wel een geremde as onder maar ik heb dus nog geen luchtrem onderdelen heeft iemand wat liggen dan
en de trekker heeft wel luchtremmen
boerekebart
Ik zou ook wel willen weten hoe je onze dieplader luchtgeremd maakt, is voor de moment ook niet geremd. wel lastig als je de berg naar beneden moet met 12ton die aan je trekhaak duwt 😃
old man jose
@jelmer_mt En dat moet zo remmen dat je met 20/25 ton lading op tijd stil komt en er geen ongelukken gebeuren?
Wil je dit zelf doen?
Of gaan wij weer meer premie betalen op de verzekering omdat je te laat stil stond of zoiets.
Dit is een precisie werk met stuurdruk, remdruk, voorraad, 4 kring remventielen, juiste "boosters" , juiste voerring, juiste trommels, ALR ventielen . Als ik mij heel voorzichtig indenk dat een remmen controle van een 50 tonner met eventuele reparatie gewoon 9 uur in beslag neemt dan denk ik dat jij met bouwen van een compleet nieuw systeem ook wel enkele dagen bezig bent, afhankelijk van het resultaat wat je neerzet. Als je spelen wilt met jou of andermans leven zou ik zeker doorgaan met dit project, ik lees wel weer op TF waar je geland bent met het spul. Of wanneer er weer een bericht verschijn op TF landbouw voertuig geland bovenop een : zoek maar iets op joh.
Wens je veel suc 6
dx11
Rembousters moet je laten bereken en op maat bestellen (of wat gokken natuurlijk)

Verder wat leidingwerk, een paar koppelingen en een luchtketel.

Wiebe Brandsema van de parkweg kan er vast wel aankomen, heeft mischien zelfs nog wel wat liggen.
menke
Onder de dieplader die altijd gebruikt wordt voor het vervoeren van de trekkertrek trekker. Hebben ook zelf luchtrem systeem onder gemaakt. De assen waren al geremd door middel van een stang. Aan deze stang hebben we weer een luchtcylinder geplaatst. Zo dat als hij helemaal uit staat de remmen ook maximaal staan. Natuurlijk wel zo gemaakt dat het ook na te stellen is. Alleen toen we dat klaar hadden, hadden we nog geen ventielen en luchtketel paraat. En dus een rechtstreekste verbinding gemaakt na voren. Dus we hebben maar 1 aansluitslang. Maar de vrachtwagen heeft lucht zat aanboord om de dieplader ook mee te remmen. En we hebben het getest met een noodstop met 4 ton aanboord (Meer nemen we toch niet mee) en je zit met de kop tegen de voorruit dus het remt allemaal goed!
jmos
Ik denk dat het misschien ook wel handig is om een paar assen met luchtremmen te gebruiken voor onderdelen (van het juiste formaat) dan heb je alles compleet.
agriko
Kun je hem niet beter verkopen en een vrachtwagen dieplader terug kopen? scheelt veel werk en het is een bewezen systeem geweest welke op het gewicht is afgestemt. Succes
steyr 9087
Waarom remmen want remmen is angst 😃 Maar kun je er geen hydro cilinder op zetten is makkelijker dan lucht remmen er op maken en hydro remmen is goedkoper
Renze
Quote @dx11:
Rembousters moet je laten bereken en op maat bestellen (of wat gokken natuurlijk)

Als je een RDW goedkeuring wilt (voor achter de vrachtwagen) moet je het laten berekenen zodat de remkracht tussen de 45 en 55% van het aanhangwagengewicht is.

Als je er een ALR klep op zet (die de remkracht regelt aan de hand van de veren: balgdruk op luchtvering, of inzakken van de bladveren) zul je die ook moeten afstellen. Je kunt vrij gemakkelijk de boel afstellen door de booster een gaatje te verzetten op de hevel, of de ALR klep af te stellen. Je hebt dan alleen kans dat als de ALR klep kapot gaat en hij onafgeregeld op volle druk gaat remmen, dat je banden roken. Maar meer voorkom je ook niet door de remkracht te laten berekenen.
Snaky Bill
Per 1(een) december 2012 worden geen hydrolische remmen meer worden gebuikt op aanhang wagens van meer dan 5 ton moeten luchtdruk geremd zijn. voor de grond dumpers is een speciaal ombouw set in de handel verkrijg baar,om van hydro nar lucht remmen over te gaan, Het meest wat gaat veranderen is een zichtbare voorwiel rem aan een tractor wielen,
selten
Wat voor tractor komt ervoor te staan?
dx11
@Snaky Bill Nog nooit van gehoord. En ik werk notabene in de wagenbouw......
SJB533
@dx11
Is gewoon een losse flodder. Je weet toch wel, dat Billy the Kid maar zo wat zegt, hoewel t onzin is...
jelmer_mt
Er komt geen 50 ton aan gewicht op teliggen
er komt niet meer dan tien ton op
de unimog komt er voor
Joop3
@old man jose Dank voor je commentaar. Is zeker waar, maar ik plaats een aanvulling:

Zelfgebouwde remmen zijn altijd nog beter dan geen remmen! Van al onze wagens heb ik ook zelf de remmen gebouwd (hydraulisch, omdat lucht op trekkers toen niet van toepassing was) en werkt tot op heden perfect. Wel de remtrommels altijd even loshalen om de toestand te bekijken, voor je er mee in het verkeer gaat.

Op de website van Fliegl zijn complete sets te koop: Leidingen, koppelingen, ventielen, boosters, alles wat je nodig hebt. Incl. ventiel om de remkracht in te stellen (leeg-half-vol ventiel) Zijn niet eens gek duur, en je hebt alles compleet. Keuze uit sets voor 1, 2, of 3 assen.
SJB533
@Joop3
Hydraulisch remsysteem is eenvoudiger zeker? Werkt t ook goed genoeg?
Joop3
@SJB533 Hydraulisch is inderdaad eenvoudiger. Die aanpassingen stammen nog uit de tijd dat wij alleen fransosen hadden met hydraulische aanhangerremmen, en je bent in Nederland veel universeler. In geval van nood kun je zelfs met een hydrauliekventiel de remmen aantrekken, hoewel ik daar eigenlijk geen voorstander van ben, en het ook hoogst zelden voorkomt bij ons. (In de laatste 10 jaar een keer of 3-4...)

Lucht laat zich beter doseren, zeker met automatische lastregeling, en heeft grote voordelen bij slangbreuk. Waarbij ik weinig last heb dat ik bergaf moet remmen, en bij slangbreuk in het algemeen nog wel de mogelijkheid heb de combinatie stil te zetten door onze geografische ligging.
SJB533
@Joop3
Ben ook geen voorstander van hydrauliekventielen voor de aanhangerrem. Pa dacht daar ooit wel aan. Gelukkig hoeven we daar niet meer aan te denken...

Ook nog speciale cilinders voor nodig? Koppeling wel uiteraard 😉
Joop3
@SJB533 Nee, meestal komen mijn remcilindertjes van Kramp, je moet natuurlijk geen zuiger van 70mm nemen, dan is de kans erg groot dat er wat kapot gaat. Ik ben zelf nogal van de cilinders met inwendige veer, dan hoef je er niet extra wat bij aan te maken dat de remsleutels weer terugtrekt.
SJB533
@Joop3
Pickupcilinders zijn in principe dus ook voldoende? (Ooit een oude Ladeblitz ontmanteld, bleef nog wat interessant spul over)
Joop3
@SJB533 Ja, die kunnen het zat doen. Waarbij ik niet de gok wil wagen, en geen spul van 40 jaar oud aan een remas monteren zou, als je voor ongeveer 3 tientjes een nieuwe remcilinder hebt, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
GD tuning Garyp
@SJB533 Als daarin een inwendige veer zit dan zullen die ook wel goed zijn, anders moet je er weer een veer aanhangen die de boel terugtrekt.
jelmer_mt
Dus ik heb een nodig met een inwendige veer
het beste is dus een komplete set
heeft iemand niet een set te koop?
GD tuning Garyp
@jelmer_mt Komt het onder die wagen die je nu aan het bouwen bent? Zoja, kun je er dan niet beter een paar vrachwagen-trailer assen onder lassen, daar zitten rembooster e.d. meestal al aan en hoef je niks meer te berekenen......
jelmer_mt
Ja daar komt die onder
want ik wil geen wagen met vrachtwagen banden
is er dan niet een systeem voor kleine aanhangers lucht geremd te maken
interRick
Ik heb nog een compleet luchtremsysteem te koop.
afkosmstig van een grimme gz1700 aardappelrooier.
Trekkertje07
Aanhanger verkopen? Ga naar artikeltekst.nl/aanhanger-verkopen/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Aanhangwagen Semi-dieplader ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
69