Illustratie van:

Fendt 412 - Chippen/opvoeren

Goede avond allemaal,

mijn oom kwam vanmiddag bij ons thuis, en kwam met de vraag of een 412 (met 125 pk) te chippen is.

mijn oom wil gaan maaien met 6m trommel maaiers met kneuzers.

deze 412 komt uit 2003 en heeft geen TMS. het is dus een ouder vario-model. de nieuwere 400 vario modellen hebben een andere Deutz motor. en zijn leverbaar tot 150 pk.
nou is mijn vraag aan jullie:
1: is dit mogelijk?
2: is het verstandig?
3: hoeveel pk zou hij moeten hebben?

ik hoop op serieuze reactie's; en niet van 'afbijven' e.d.
graag onderbouwen!!!

Groeten,

Deel dit topic

Reacties

Fendt_favorit
Mja, ik ben altijd beetje huiverig voor het chippen van een topmodel. Even kort gezegd, een 412 is al een opgewaardeerde 411. Het gaat wel, maar tot hoeveel wil hij chippen?
stannetje96
Chippen kon geloof ik alleen met een elektrische brandstof pomp.
je krijgt er dan zo'n 25-35 pk meer mee. tot nu toe geen slechte verhalen over het chippen gehoord. tuurlijk, het komt er wat meer op aan maar dat valt wel mee over het algemeen. zou het wel pas doen nadat de garantie eraf is 😉

ik weet niet of de garantie blijft gelden of dat het niet meer geld omdat je er aan geknoeid heb 😉

het beste is gewoon om even bij een bedrijf die dat doet te informeren.
Dr Fendt
@ErDee

betreft dat een 412 met
Deutz BF4M2013C motor
of met een Deutz TCD 2012 L04 4V motor?

@Fendt_favorit

Quote:
Mja, ik ben altijd een beetje huiverig voor het chippen van een topmodel.

daarom stel ik hier ook de vraag 😄!
hij weet niet tot hoeveel hij chippen wil.
tot hoeveel is mogelijk en verstandig??

en hoeveel pk heb je nodig voor een 6m trommelmaaier+kneuzer combinatie??
keeko
Kan niet gechipt. Heeft namelijk mechanische regeling.
Vervroegen van inspuitmoment is wel een optie, maar moet wel uitgevoerd worden door dealer of Deutz specialist.
Het geeft niet allen meer vermogen, maar is ook gunstig voor brandstof verbruik.
Wettelijk is dit officieel wel strafbaar, maar lijkt me sterk dat er ooit iemand zoiets controleerd.
huub
Of de motor het kan hebben weet ik niet, in het geval van maaien loopt de rest van de trekker geen gevaar, omdat het vermogen goed weg kan (achter en frontaftakas en de transmissie) als je met die trekker zwaar trekwerk gaat doen wordt het anders.
Fendt_favorit
@Dr Fendt

Voor die maaicombinatie kun je 180 pk nog stil zetten, net hoe hard je wil rijden natuurlijk. Maar met 140 pk moet je ook al aardig uit de voeten kunnen.
stannetje96
@keeko heb deze trekker een mechanische brandstofpomp?
jmos
Trommel maaiers vragen in ieder geval al minder pk dan schijvenmaaier. maar welk merk maaiers dan?
old man jose
@Dr Fendt
Waarom ga je jezelf Dr Fendt noemen als je met dit soort idiote vragen hier komt rondhangen, erger no je wilt dat wij antwoorden geven die jou passen.
is dit topic nou om ergernis uit te lokken of ben je bang om het aan een dealer te vragen, die jou alleen maar een vooraf bekend antwoord zal geven.
Beetje zielig allemaal vind jezelf ook niet??
Dr Fendt
@old man jose

ik stel deze vraag voornamelijk om meningen van anderen. een dealer wil altijd verkopen.

ik heb mezelf ooit Dr Fendt genoemd toen ik nog een stuk jonger was. de dwaasheid van een kind denk ik dan maar.

ikzelf ben meer thuis in de oudere typen fendt. vario zegt me niks.

wat ik jammer vind is jou reactie. sorry dat ik jou irriteer.

@jmos

Quote:
maar welk merk maaiers dan?

vicon/pz
+1
fendtinterfan
martijnfendt104
@old man jose reageer gewoon normaal of reageer niet, hij stelt een gewone vraag dus geef dan ook gewoon een antwoord waar hij ook wat aan heeft!!
stannetje96
Quote @Dr Fendt:
. een dealer wil altijd verkopen.
neehoor. me vader had het ook aan de dealer gevraagd om bij ons de nh te chippen maar die raadde het af. en om de volgende reden: we doen al het werk op 1600-1700 toeren. de brandstofbesparing was daarom ook bijna nihil dus haal je je geld er ook bijna niet uit.

dus 'dealer wil altijd verkopen' is niet altijd zo hoor 😉

en heb die 412 mechanische of elektrische brandstofpomp?
bij mechanische pomp kan je em niet chippen 😉
misschien handig om te weten...
jmos
@Dr Fendt
volgens de site van vicon is het 68+73pk = 139pk nodig. dus hij heeft in principe maar 15pk te weinig. dat zou moeten kunnen denk ik. en anders wat langzamer rijden en minder intensief kneuzen.
Dr Fendt
De reacties worden verwijdert van iedereen die niet normaal kan reageren op dit topic. dus laat o.a. @old man jose gewoon met rust. ik snap z'n reactie wel, na alles wat er gebeurt is op TF. toch zou hij moeten proberen te filteren wat wel en wat niet door de beugel kan.
jmos
Quote @stannetje96:
bij mechanische pomp kan je em niet chippen

maar mechanisch kun je wel wat verder openzetten toch?
Dr Fendt
@stannetje96

ik heb om eerlijk te zijn helemaal geen idee wat voor pomp erop zit.
old man jose
@jmos De regel is dat je beter 10 pk teveel kan hebben dan één te wijnig
old man jose
@Dr Fendt
Als je om een reactie vraagt dan moet je ook de voor jou negatieve kunnen waarderen.
En de rest van de reacties op mijn reactie die neem ik voor lief en schrijf ik toe aan het intellect van de schreeuwers.
jmos
@old man jose
das ook weer zo, maar die 10 pk kan misschien net te veel zijn voor de motor.
old man jose
@jmos
Je praat over het bij geven van 10 pk dat is heel wat anders als een trekker kopen met voldoende capaciteit toch?
Dr Fendt
@old man jose
tuurlijk accepteer ik ze. waarderen is wat anders 😄
ik probeer hier een 'normaal' topic neer te zetten zonder schreeuwers.
dit is geen topic om ruzie te maken tussen 2 of mee leden. (denk aan jou en bijv. mij)
ik zou het fijn vinden als er iets van waarde in zit, ook voor andere mensen die hun hetzelfde afvragen.
jmos
@old man jose
dat is heel wat anders ja. maar als hij deze trekker heeft dan is "even een wat grotere trekker kopen" makkelijker gezegd dan gedaan. 😃
MaartenMandemaker
Hier in de buurt loopt een JD 6420 van 120 pk tussen een 6 meter setje vicon trommelmaaiers met kneuzer, die kan het ook doen. Hier loopt ook een 411 die opgedraaid is geweest tot 140 pk, maar hij ging behoorlijk zuipen en roken. Die is weer teruggezet, motor en bak vonden het ook niet fijn.
martijnfendt104
@old man jose waarom vind je het idioot en zielig dat hij dit vraagt? het is toch een heel normale vraag?
old man jose
@Dr Fendt
Tof van je maar een trekker gaan opdraaien om meer pk te genereren is duur en niet helemaal okay voor de trekker.
Als je op je tenen moet lopen ben je na een uur veel meer moe dan wanneer je gewoon mag lopen.
Te zwaar belasten is brandstof en slijtage, wat dus meer kosten met zich meebrengt. Beter overwegen om een zwaardere trekker aan te schaffen
ford8630power
@old man jose

Stel je pakt de kleinste trekker uit een serie en laat hem tunen tot de pk's van de grootste dan kan het wel.
martijnfendt104
@old man jose voor die paar extra pk's een compleet nieuwe trekker aanschaffen?
SJB533
@jmos
Beide benodigde vermogens bij elkaar optellen en dan -10%. Vicon heeft die vermogens trouwens niet meer online. Moet je bij Kuhn kijken 😉
huub
Quote @ford8630power:
Stel je pakt de kleinste trekker uit een serie en laat hem tunen tot de pk's van de grootste dan kan het wel.

Is niet altijd zo, vaak zit er tussen modellen in één serie ook nog wel verschil, bijvoorbeeld een zwaardere achterbrug, andere eindaandrijving of een zwaardere koppeling.
Dr Fendt
@old man jose heeft gelijk als het een mechanische pomp betreft.
maar als de trekker nou een elektrische pomp had, dan had de 412 gechipt kunnen worden..
want de 400 serie heeft ook een 150 pk trekker. vandaar dat ik ook de vraag stelde.
jmos
Quote @SJB533:
Vicon heeft die vermogens trouwens niet meer online. Moet je bij Kuhn kijken

hoe bedoel je niet meer online?
op deze en deze staan volgens mij gewoon de benodigde vermogens erbij.
Fendt926Driver
Zou zeker rekening houden met de koelcapaciteit van de trekker. je zei zelf dat je meer met de oudere typen had. nou heb gemaaid met een 612 van 125 pk met voor en achter 2.8m schijven maaier, was te trekken maar boven de 12 kmh bij gewoon gras begon de temp meter langzaam op te lopen zodat ik met 10kmh wel de hele dag kon maaien. later er een 615 185pk voor gehad zelfde verhaal ook warmer worden als ik 12.5 kmh ging maaien. denk dat een 412 daar ook zeker mee te maken gaat krijgen mede omdat een frontmaaier ook nog veel fijn stof produceert voor de trekker wat opgezogen wordt voor de koel roosters
huub
Quote @Dr Fendt:
want de 400 serie heeft ook een 150 pk trekker

Dat is de nieuwe generatie, het oude model (uit de oude serie) gaat maar tot 120.
SJB533
@jmos
dat is nu het verschil tussen JF/Vicon en PZ... Was al gezegd, dat het om Vicon/PZ draait...
jmos
Quote @SJB533:
dat is nu het verschil tussen JF/Vicon en PZ... Was al gezegd, dat het om Vicon/PZ draait...

sorry maar ik begrijp het nog niet. 😞
stannetje96
@Dr Fendt vraag dat maar eens na want een mechanische pomp valt niet te chippen 😉
alleen elektrische 😉
SJB533
Quote @Dr Fendt:
@jmos

Quote:
maar welk merk maaiers dan?

vicon/pz

Trouwens: trommelmaaiers trekken zwaarder, dan schijvenmaaiers...
stannetje96
@jmos ik weet niet of een mechanische beter is op te schroeven. heb ik geen ervaring mee 😉
jmos
@SJB533
trommelmaaiers hebben een vliegwielwerking dus zouden ze lichter moeten draaien.
SJB533
@jmos
Werkelijkheid is anders... En schijvenmaaiers hebben ook vliegwielwerking...
jmos
@stannetje96
of het makkelijker is weet ik ook niet maar volgens mij zou het wel moeten kunnen.
MaartenMandemaker
Vanaf de 413 hebben ze volgens mij, de versnellingsbak en achterbrug van de 700 serie
jmos
@SJB533
dat verschilt ook per merk. hoe zwaar ze trekken. wij hebben jaren een pz gehad met trommelmaaier. (Maaien we soms nog steeds mee) en die trekt lichter dan onze krone schijvenmaaier als de kneuzer uitstaat. als je de breedte ook vergelijkt.
SJB533
@jmos
Dat is appels en peren vergelijken... PZ trekt sowieso licht, Krone zwaar...
jmos
@SJB533
daar heb je ook wel wat gelijk aan maar het blijft wel pz is trommelmaaier en krone schijvenmaaier. en de maaiers die hij bedoelt zijn pz/vicon dus dat is alleen maar gunstig.
SJB533
@jmos
Een PZ trommelmaaier moet je niet vergelijken met een Krone schijvenmaaier, maar een Vicon CM schijvenmaaier of een trommelmaaier van enig ander merk!
Andersom geldt, dat een Krone schijvenmaaier enkel met schijvenmaaiers vergeleken kan worden...
Fendt-Niels
Hm die 410 van ons is van 2006 en heeft wel elektronische inspuiting, nu zit er ook nog weer verschil tussen die vroegere series. Want de eersten hadden ook nog zwart-wit terminal, onze is al kleur.

software van grotere zal wel niet gaan omdat een 412 van die serie al de 'grootste' is. Weet niet of gewoon opvoeren wel handig is en garantie is weg geloof ik.
jmos
@SJB533 daar heb je gelijk aan. En hij heeft het over pz/vicon trommelmaaiers en jij zegt dat je de vermogens bij mekaar op moet tellen -10% dus dan zou hij aan die 125 pk genoeg moeten hebben. maar ik weet verder niet of je deze trekker kan chippen zonder dat de levensduur er hardt op achteruit gaat. dus ik kan geen antwoord geven op de vraag in jet topic. 😞
fendt-412
@Fendt-Niels

weet je dat heel zeker?
Want die 2e serie heeft volgens mij alleen elektronisch gestuurde brandstofpomp, en die serie begint pas bij 411.

Kleurenterminal was in de oude serie wel een optie. Onze zwartwit terminal is ook stuk gegaan, is ook een kleurenterminal ingezet omdat de zwartwit niet meer gemaakt wordt.
Fendt_favorit
@SJB533

Een schijvenmaaier heeft 0 vliegwielwerking! @jmos heeft volledig gelijk! Trommelmaaier trekt lichter en heeft vliegwielwerking!

Praktijktesten hebben het uitgewezen 😉.

En dat geldt ook voor 2 dezelfde merken hoor. Neem de Kuhn PZ trommelmaaier of de Kuhn FC schijvenmaaier.
jmos
@Fendt_favorit
zat al wat te twijfelen maar dacht “hij is ouder dus hij zal wel gelijk hebben.“.
fendt-412
@Fendt_favorit

maar heeft een vliegwiel wel nut bij continu belasting zoals een maaier?
Je hebt toch alleen een vliegwiel om een piekbelasting te overwinnen zoals bij een 1cilinder motor of een balenpers?

Waarom zit er dan geen vliegwiel op een ladewagen?
En als de vliegwielwerking een enorm voordeel zou hebben zouden ze dat toch ook zo op een schijvenmaaier kunnen maken?
Fendt_favorit
@fendt-412

Dat merk je wel degelijk tijdens het maaien, en aan het brandstofverbruik. Als hij van toeren af begint te gaan, dan rij je gewoon te hard, of is het vermogen te kort. Maar kom jij bij de juiste snelheid bij beide maaiers ofzo een hoop zand tegen van een mol, ik noem maar iets, dan moet de schijvenmaaier weer op toeren komen overdreven gezegd, en de trommelmaaier butst hier zo doorheen.

Bij mij komt er iig geen schijvenmaaier in. Kwaliteit van het maaien is mooier met trommelmaaier, trekt lichter (alleen aandraaimoment met optoeren ligt hoger), en is degelijker gebouwd.
ADB996
@keeko waarom is het wetterlijk strafbaar??
SJB533
@Fendt_favorit
Waarom heb je met 75pk dan slechts een 260 trommel met kneuzer en heb je een maai/kneuzer a 3 m schijven? Trommel trekt nog steeds zwaarder. Merk je vooral in dikkere gewassen 😉
ADB996
@Fendt926Driver bij oudere tractoren willen de koelcapaciteit achteruit gaan. is bij onze fendt 306 ls ook het geval, vroeger toen hij nog jong was kon hij ook voor en achter maaier aan, nu niet meer, loopt ie heet.
ADB996
@SJB533 denkt het niet, het is een soort vliegwielfunctie
SJB533
@ADB996
Opvoeren valt onder wetgeving over economische delicten, lijkt me
ADB996
@SJB533 wanneer is het opvoeren en wanneer is het verbeteren van de motor presentatie
DESLAGERURRE
Quote @Fendt_favorit:
En dat geldt ook voor 2 dezelfde merken hoor. Neem de Kuhn PZ trommelmaaier of de Kuhn FC schijvenmaaier.

dan trekt de kuhn het lichts !
fendt-412
Opvoeren is het probleem niet lijkt me, alleen voor de fabrikant, die wil liever een duurdere zwaardere trekker verkopen.

Je voldoet vaak bij opvoeren niet meer aan de emissie eisen, en daar kun je een prent voor krijgen als ze gaan controleren. Weet niet of het een milieudelict is, als dat het is gaat de prent niet meevallen 😛
DESLAGERURRE
@fendt-412 als het de uit de klouwen gaat kopen zal dat vast gaan gebeuren .. maar ja .. we moeten geen slapende HONDEN wakker maken 😉
bartdereu
Wat een stomme vraag . Je vraagt om een Fendt 412 op te drijven via chiptunen en je hebt nog niet eens de motorkap opengedaan om te zien of het een mechanische brandstofpomp of commonrail motor is ??? Je zou moeten weten dat een 412 van 2003 NIET te chiptunen is :|
keeko
@ADB996 Omdat ook deze motoren destijds aan milieu eisen moesten voldoen, is het inspuittijdstip verlaat. Op die manier worden er minder schadelijke uitlaatgassen gevormd, maar is het verbruik wat ongunstiger.
Als je nu de motor weer wat milieu onvriendelijker maakt t.o.v. het tijdstip van produktie, zou dit strafbaar zijn is mij verteld. Ook het uitschakelen of omzeilen van Ad Blue of EGR systemen is strafbaar.
arnoud
Wijj hebben een 309c uit 2003 en die is ook opgevoert.
johndeere6506
@bartdereu stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel
jammermaarhelaas
Heb het even doorgelezen en neem maar even de vrijheid te reageren als relatieve nieuwkomer.

Ik mis een zakelijk beredeneerd antwoord op de vraag of indien nodig, het genoemde type Fendt 412 duurzaam op te voeren is.
Een antwoordt waarin werkelijk zakelijk technisch onderbouwd is waarom je de genoemde motor al dan niet en zo ja, hoever, op kunt voeren zonder dat je bij langdurig, intensief en zwaar gebruik over de grens van de constructie gaat.
Zo ook voor de rest van de constructie zoals de aandrijflijn met zijn verschillende componenten.
Enigste wat hierover in dit topic gemeld is tot nu toe is dat de zwaardere modellen van een nieuwere 400 serie de aandrijflijn van de 700 serie zouden hebben.

Dan het genoemde vliegwieleffect bij een trommelmaaier.
Een vliegwiel dankt zijn effect aan het van te voren opgedane vermogen, dit vermogen is dus bij het op gang brengen van de maaier van de tractor opgenomen. Veel meer dan het opvangen van kortstondige belastingspieken kun je er niet mee (afhankelijk van het toerental, de massa en de diameter van het vleigwiel), de toerentaldaling zal beperkt zijn, maar moet wel weer worden goedgemaakt door de tractor, dus ook hier is weer vermogen van de tractor nodig. De toerentalschommeling zal echter beperkter zijn dan wanneer er een kleiner of haast geen vliegwieleffect is.
Zit je echter in een zwaar zwad, dan is er bij zowel een trommelmaaier alsook bij een schijvenmaaier een hoger vermogen nodig vanwege de grotere te maaien massa per tijdseenheid en hierbij speelt het vliegwieleffect geen rol meer.
SJB533
Quote @jammermaarhelaas:
Zit je echter in een zwaar zwad, dan is er dus continue hoger vermogen nodig en hierbij speelt het vliegwieleffect geen rol meer.

Maw: bij een dik zwad trekt een schijvenmaaier wel lichter? (De trommels zorgen voor weerstand bij de afvoer van gras naar de kneuzer of het zwad)
jammermaarhelaas
@SJB533

Ik doelde hier op het vliegwieleffect wat dan geen rol meer speelt omdat er continue zwaarder getrokken moet worden. Dan geldt dus alleen nog het verschil in vermogensvraag bij het afmaaien, transporteren en afleggen van het gras tussen de verschillende soorten maaiers. Heb dit even aangepast in vorige bijdrage 😉.
En dan nog het verschil in gevraagd vermogen bij "slepen" van de maaier over de grond bij het maaien.

Of een schijvenmaaier ook daadwerkelijk lichter trekt in een zwaar zwad weet ik niet. Het zou inderdaad kunnen dat een schijvenmaaier lichter trekt om de reden die je noemt (dat een trommelmaaier daarom zwaarder trekt).
Vroeger op school (20 jaar geleden) werd de schijvenmaaier gepromoot als zijnde de lichter trekkende machine. Of dat ook werkelijk in praktijk zo is heb ik echter nooit onderzocht (ik was/ben zo'n iwab die niet zomaar iets aanneemt :-D).

Ik ken geen harde praktijkcijfers, want dat is waar ik me dan op zou willen baseren. Het afvoeren van gras door de maaiplateu's bij een trommelmaiier vraagt uiteraard vermogen, maar hoeveel weet ik niet.
keeko
Quote @jammermaarhelaas:
Enigste wat hierover in dit topic gemeld is tot nu toe is dat de zwaardere modellen van een nieuwere 400 serie de aandrijflijn van de 700 serie zouden hebben.

Helaas deed deze persoon een aanname. Alle 400's hebben een ML90 transmissie.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 412 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
72
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
33