Illustratie van:

Farmall D-430 - achterbrug

Hallo trekker liefhebbers,

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Farmaal D430 van 1956.
Nu wil ik hem geheel opknappen dus eerst zien dat hij technisch100% wordt.
In de achterbrug kraakt (joelen) hij een beetje.
Nu is het geen nieuwe trekker en ze willen best wel een beetje lawaai maken in de achterbrug/achteras.
De wiellagers zijn totaal versleten maar hoe kan ik deze vervangen. moet dan de hele hef eraf?
Is er iemand die dit ook heeft gehad of weet hoe ik dit het makkelijkst kan repareren.
Ook is het druklager versleten. moet de trekker doormidden of kan ik er op een andere manier bij?

M.v.g

Chris

Deel dit topic

Reacties

Fendttrisixfan
Druklager kan je waarschijnlijk bij aan de onderkant van de trekker
Fendt 311 LSA
@Fendttrisixfan Hoe je dat doet moet je mij een uitleggen.
Fendttrisixfan
@Fendt 311 LSA
weet nog dat mijn vader ooit eens gezegd heeft dat je van deze trekkers veel makkelijker bij de koppeling kan dan bij andere, en als ik het nog goed weet zit er aan de onderkant van de trekker een plaat die je kan losdoen
Fendt 311 LSA
@Fendttrisixfan Maar dan nog je moet de butee wel over de prise as krijgen. En hoe doe je dat zonder de trekker te splitse.
Dairy-Special
Je kunt inderdaad bij de koppeling via het luikje aan de onderkant. De prise as zit met een mof en kan je dus splitsen.
De hef moet eraf om bij de bouten van de steekas te kunnen komen.
HanomagR228
Oke en kan ik die zo losdraaien en afpakken of kom ik nog dingen tegen waar ik op letten moet.
Wie weet rouwens hoeveel olie er op de achterbrug/versnellingsbak moet en hoe kan ik dat peilen?
HanomagR228
Trouwens
mestyle
Olie kun je peilen onder de treeplank, was geloof ik 13 liter staat nog in een ander topic van laatst. boeken geven geloof ik 20 liter op maar iemand zij dat dat niet klopt ivm maaiaandrijving wel of niet
Fokke
Druklager kun je zo ophalen bij Rekos Almelo trouwens, die hebben ze wel in voorraad. Mooi dichtbij en snel!

Voor gebruikte onderdelen kun je terecht bij A.Ekkel ook hierin de buurt, die heeft bijna alles wel! Dat is @caseih212 hier op Tractorfan.
HanomagR228
Kan ik de hef er zo afbeuren of moet ik nog ergens rekening mee houden
b450
De hef kan er redelijk makkelijk af. Alleen even de olieleidingen naar de pomp in de gaten houden. Dan kan je in de achterbrug bij de tandwielen die op de steekassen zitten. als het goed is zitten die geborgt met 2 boutjes. Als je de tandwielen hebt verwijderd kan je trompetten verwijderen door de boutjes aan de buiten kant los te draaien.
Jan h
Om de achterwiellagers te vervangen hoef de trompet er niet af,als je de steekas er uit trekt komen de lagers mee,heb overigens nog nooit meegemaakt dat die lagers versleten waren, wel vaak zijn de keerringen lek.
HanomagR228
Oke dan ga ik hem morgen loshalen.
Is het 1 lager en een keering of moet ik nog meer vervangen?
Jan h
Beide kanten 1 lager en 1 keerring,wel is het wat lastig om het lager van de steekas te krijgen ,deze zit er strak op!
b450
Ik haal de trompetten er vaak af kan je ze zo op de werkbank leggen en ook de binnenkant goed schoonmaken. Als je de steekas er inschuift moet je er op passen dat je met de splayns de keerring niet kapotmaakt want dan ben je terug bij af. oja als je de olie weer op de achterbrug doet moet je er rekening meehoden dat de trompetten ook volmoeten lopen door het lager heen dat kan even duren
b450
Ik bedoel eigenlijk als je de keerring om de as heenschuift
mestyle
@Jan h

bij onze d324 waren ze versleten en goed ook, maarja krijg je ook na + 20 000 uur dat die gelopen heeft

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Farmall D-430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
1