Bloterombouwen
Hallo,ik wil een bloter ombouwen van aftakas aandrijving naar hydrauliek aandrijving,Weet iemand hoe ik de benodigde pk omreken naar de sterkte van de hydromoter die ik dan nodig heb.ik heb nu 60pk nodig wat voor sterkte hydromoter heb ik dan nodig?Ik neem aan dat hier een omreken tabel voor bestaat.?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wat zou heet moeten worden?
de olie.
Dat snap ik ook nog, maar wat maakt dat uit? Koeling zorgt toch wel dat de temparatuur laag genoeg blijft? Ik heb eerlijk gezegd meer m`n twijfels of een gewone 'boerenshovel'wel genoeg olie geeft
dat bedoel ik ong. als de hoeveelheid genoeg is heeft hij tijd zat om te koelen maar als je de heletijd de maximale olieopbrengst gebruikt voor bloten wat nogal zwaar kan gaan dan kan die olie erg heet worden wat niet goed is voor de pomp en de motor.
Ik neem aan dat de koeling dat binnen aanvaardbare grenzen kan houden ?
Hierdoor kunnen de dichtingen in van je ventielen te warm worden en gaan ze als gevolg lekken.
Als ik snel reken kom ik op 180 l/min uit wanneer de 60 pk geleverd wordt! Dit is bij 150 bar trouwens.
ook zijn er klepelaars met hydro moter,dus het zou moeten kunnen,Maar blijft nog de vraag welke sterkte heb ik nodig?Voor de koeling kan gezorgd worden dat is het probleem niet.ik zit met de hydromoter hoeveel kw moet hij hebben?
Maar jij kunt geen hydromotor op vermogen kiezen, wel op slagvolume! 180 liter / 540 toeren? is 1/3 liter per omwenteling, dat is 333 cc. Wat is de werkdruk van zo'n shoveltje? Ik ging namelijk van een normale trekker uit met 150 bar.
De meeste (professionele) klepelbakken hebben ook een hele andere druk, dan de gemiddelde shovel...
van pk naar kilowatt is inderdaad delen door 1.36 (in ne en du) in de overige landen hebben ze een andere maat voor pk‘s namelijk 1,45.
Wat is eigenlijk de reden dat je hem op hydromoter wil maken? Fronthef zonder aftakas ofzo?
Nee! Als jij een trekker van 80 pk hebt, heeft deze ongeveer een hydraulisch vermogen van 10 tot 15 pk, afhankelijk van type, leeftijd en uitvoering. Hier kun je hydraulisch heel veel mee, bijvoorbeeld veel kracht uitoefenen (grote cilinder van een kieper) of veel snelheid (hydromotor van een dwarsafvoerband van een voerwagen bijvoorbeeld) beide tegelijk kan niet, dan moet je een grotere pomp hebben, en hier meer vermogen instoppen.
Leg eerst eens uit wat je uitganspunt is: welke trekker en bloter, en waarom wil je hem hydraulisch hebben. Daarna kunnen we je fatsoenlijk helpen, want zo blijft het gissen wat je wilt.
Vaak kom je echter uit op dure componenten, omdat je een hoog vermogen over moet brengen: denk aan een aftakasaangedreven pomp, een grote tank, voor voldoende liters, i.v.m. warmteontwikkeling, een flinke oliekoeler, dikke leidingen en ventielen, en een dikke motor. Enkele duizenden euro's ben je zo kwijt voor zo'n oplossing.
Bij ons ging het om een mini schovel waarbij een 2.60 bloter pas gemaakt aan moest worden.
Nee, dat is een heel groot misverstand!
Een werktuig (de bloter) vraagt een bepaalde hoeveelheid aandrijfkracht ( bijvoorbeeld 50 p.k.). Het maakt in beginsel niet uit hoe deze p.k.'s op de machine worden overgebracht ( met aftakas of hydromotor). De energiebehoefte (brandstofverbruik) sec voor de aandrijving van de machine blijft gelijk. Daarbij moet dan nog rekening worden gehouden met de verliezen in het aandrijfsysteem ( as of hydro) en dan heeft mechanische aandrijving de minste verliezen.
Hydromoter verlies je ook altijd wat door slip, of heb ik dat verkeerd?
Je kunt het beter "verlies door weerstand (drukverlies) in de leidingen noemen".
als je met minder toeren wil maaien moet je de overbrenging veranderen. er zijn waarschijnlijk wel aparte tandwielkasten te koop die je er zo op kan monteren.
Nee, dan staat er een ONredelijke trekker voor de bloter.
Kijk dat zal ik je uitleggen:
Stel, de bloter vraagt 50 p.k. motorvermogen. Wil je een trekker op 1.000-toeren-aftakas (en dan 540 laten draaien) gebruiken, dan draait deze trekkermotor "verhoogd stationair" toerental van ongeveer 1.000 - 1.100 motortoeren. De motor moet dan echter wel 50 p.k. kunnen leveren! Het zal inhouden dat je hiervoor een trekker moet gebruiken van (zeer) ruim 100 p.k.. ( immers, het maximale motorvermogen is bij "volgas" ). Nu zal er niemand van opkijken dat je zo aan het bloteren bent, maar het is een belachelijke combinatie.
Als je denkt zo brandstof te kunnen besparen, kom je fors bedrogen uit. Het verplaatsen van een grotere, zwaardere trekker kost zowiezo meer kracht (= brandstof) dan een kleinere trekker. Daarnaast, de bloter vraagt 50 p.k. en hiervoor zal het ene trekkermotormerk (ik noem maar wat) 300 gram diesel per p.k. per uur verbruiken en een andere 290. ( Eigenlijk minime verschillen).
Ook de gedachte dat "laag toerental = zuinig" klopt niet. Vaak is het specifieke brandstoverbruik ( uitgedrukt in verbruik in gram per p.k. per uur) bij laag toerental net zo hoog als bij hoog toerental.
Kijk in de volgende link , helemaal onderin, naar het grafiekje van het brandstofverbruik waar dit verschijnsel perfect weergegeven wordt.
Je ziet dat het verbruik ( gram / kwh) bij 1.000 motortoeren net zo hoog is als bij 2.100 motortoeren.
Of deze motor nu 50 p.k. moet leveren bij 1.000 motortoeren, of bij 2.100 toeren maakt voor het brandstofverbruik NIETS uit.
konedata.net/Traktorit/fendt712.htm/
Turbo/tussenkoeler opmeubelen is interessanter? Uiteraard icm terugscroeven naar origineel vermogen
is die tabel niet van een motor met turbo? Wat aanzienlijk verschil maakt met hoog en laag rpm.
een turbo werkt beter op hoge toerentallen dus dan krijgt hij meer lucht dus betere verbranding en dus minder brandstof nodig. en bij lage toerentallen net andersom. minder lucht dus meer brandstof nodig. dus vandaar de parabool in de tabel. alleen ik denk dat als hij een bloter van 60 pk heeft er echt geen trekker met turbo voor komt te staan.
Er zijn genoeg 60 pk trekkers met een 3t blok
bedoel je drie cilinders? Ik weet dat er genoeg drie-cil 60pk trekkers zijn maar met turbo volgens mij niet veel. of heb ik je verkeerd begrepen?
Goed begrepen! Valmet, Landini/MF, Fendt
Bekijk de verbruiksgrafieken van het volgende rijtje trekkers eens. De Fendt 511 heeft geen turbo en lijkt inderdaad iets gunstiger in het lage toerentalgebied.
Laat echter duidelijk zijn dat ik voldoende aangetoond heb dat het gebruik van de 1.000-toerenaftakas op deze manier geen (noemenswaardig) brandstofbesparing oplevert!
Helemaal onderin: konedata.net/Traktorit/fendt509.htm/
daar heb je inderdaad gelijk aan als je het over de 1000rpm hebt. dus beter een tandwielbak ertussen zetten op de bloter zodat je met 750 kunt draaien.
Wie een klein beetje nadenkt bij de aanschaf van een trekker neemt er 1 met een 750 toerentalstand op de aftakas.
(Topicvraagsteller Limbo heeft Renault 681, met hooguit 540/1.000 mogelijkheid. )
Nu is daar ook wel wat aan te doen Machinezijde een overbrenging geven met ingaand 540 en uitgaand 750
Ook al zullen de tandwielen er voor "slechts" enkele tientjes kosten is het nog de vraag of je het terugverdiend.
Je hebt wel minder herrie van de motor bij een lager toerental.
ik bedoelde wat @sjb533 zei. een tandwielbak op de bloter zodat hij 750 draait.
maar je zegt of het terug te verdienen is en als je zo begint kun je wel heel veel dingen niet kopen.
hij wil minder brandstofgebruik en waarschijnlijk ook stiller draaien. dus is een tandwielbak wel een goeie optie.
Dus als een bloter vijftig pk vraagt, en ik zet er een trekker van 50 pk voor met 1800 toeren, is een trekker van negentig pk op 100 toeren aftakas met 1100 toeren niet goedkoper? Nooit geweten
Maar als je met een 50 pk trekker 1100 toeren wil draaien heeft deze toch nooit genoeg koeling ?
Je wilt dan op de 1.000-toeren-aftakas gaan 'bloteren' neem ik aan.
Nee, dat gaat niet lukken. Bij dat (1.100 motortoeren) toerental zal een maximaal 50 p.k.-trekker nog slechts 30 p.k. geven. Komt de maaier dan in iets zwaarder graspol, dan staat ie stil.
Wat de koeling betreft, dat hoeft geen probleem te zijn. Immers, de warmteproduktie is ook niet groot.
Maar als ik logisch redeneer, dan is met een trekker van rond de 70 pk op duizen toeren en met 1100 motertoeren toch goedkoper dan met 50 pk en op 540 aftakas en 1800 motertoeren, of heb ik ik nou een kronkel in mn houfd die ik er niet uit kan krijgen?
Voor een motor, groot of klein, welke 50 p.k moet leveren, is in beginsel het brandstofverbruik gelijk.
Er kan iets verschil ontstaan doordat bij verschillende toerentallen een hoger of lager zogenaamde specifiek brandstofverbruik bij motoren is.
Zo zie je bijvoorbeeld een verbruik van (ongeveer) 205 gram/kwh bij 1.100 toeren, 195 gram bij 1.500 toeren (het maximum koppeltoerental! ) en 208 gram bij 2.000 (540 aan aftakas) toeren.
50 kw X 205 gram = 10.250 gram.
50 kw X 195 gram = 9.750 gram.
50 kw X 208 gram = 10.400 gram.
Uit bovenstaande kun je aflezen dat er 650 gram ( bijna 1 liter) brandstofverbruik per uur verbruiksverschil berekend(!) kan worden.
Bedenk wel dat dit de gestelde 50 p.k.-behoefte voor de aandrijving van de bloter voorstelt.
ik zou niet weten waar je die vandaan kunt halen, misschien weet iemand op de site een adres? @wimsumar jij misschien? en anders even bij lmb vragen of je ze kunt krijgen.
Zo ja, ga dan gerust bloteren op de 1.000 toeren aftakas bij ongeveer 1.500 motortoeren. Je hebt dan ongeveer 750 toeren aan de aftakas, de bloter draait (aanzienlijk) sneller rond maar dat zal de veiligheidslimieten niet echt overschrijden. Voor de trekker is dit goed te doen.
Andere optie: ( Ik heb even gekeken hoe het zit bij mijn eigen 3-rotor-bloter).
Vervang de V-snaar-aandrijfpoelie welke onder de haakse aandrijfpot zit door een poelie met iets kleiner diameter.
Met de trekker op 1.000 toeren-aftakas en 1.500 motortoeren zullen dan de blotermessen net zo snel draaien zoals het nu op '540' draait.
Heb je alleen 540-toeren-aftakas op de trekker: In dat geval zou een versnellende (dus grotere) poelie onder de haakse overbrenging gemonteerd kunnen worden. Dan kan ook bij verlaagd trekkermotortoerental worden gewerkt.
N.B.: Alle opties zullen wat betreft brandstofverbruik en lawaai nauwelijks van invloed zijn ( d.w.z.: ik verwacht daar niet veel van).
mooi dat je een oplossing hebt. maar zo zie je maar weer hoe het kan gaan. als je kijkt naar je vraag en het uiteindelijke antwoord.