Ik wil nieuwe gloeispiralen in mijn D430 zetten.
Nu was ik de oude er aan het uithalen en kijken of ze nog doen.
Nu vond ik alleen dat ze een beetje vreemd aan waren gesloten.
(van achter naar voren) 1 en 2 waren onderling aan elkaar verbonden d.m.v een koper draad en 3 en 4 waren verbonden middels een dikke koperdraad. Daar zaten van die speciale plaatjes op, en toen was 2 en 3 aan elkaar verbonden met een dikke koper draad en wordt 4 verbonden aan het blok zelf.
de 1e zit een kabel aan die naar het dashbordje gaat.
Een gloeispiraal heeft toch een min en een plus of heb ikdat helemaal mis.
Wie weet hoe ik het goed moet aansluiten
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Farmall D-430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Maar waarom kan ik je niet uitleggen.
ik denk dat de draad de plus is en de min het blok zelf (schroefdraad) maar verder weet ik het ook niet.
Zo zitten ze ook op mijn d436.
De kabel die naar je dashbordje gaat moet je op dat gloei oog aansluiten.
De andere draad van dat gloei oog gaat naar je voorgloeiers achter je dashbordje.
Van daar uit gaat er een naar je trekschakelaar om voor tegloeien.
Wat jmos bedoelt zijn gloeistiften die staan parralel ; en maken massa in het blok .
Helemaal mee eens ; de gloeitijd is ook stukken korter .
Zelf heb ik gloeistiften in een vergelijkbaar motortje (Mercedes) gemonteerd ( Bosch 0 250 201 044-4N3 ) Bevalt supergoed .
waarom moeten die stiften parallel geschakeld worden ?
wij hebben er stiften in ( die echte dikke zonder weerstand) en gewoon in serie geschakeld zijn nog de oude die er al jaren in zitten
bij ons is dit al bijna zo lang als het trekkertje bestaat en nog nooit kapot geweest ( is vroeger nog door de smid geplaatst en weerstand verwijdert)
@HanomagR228 ja gewone spiralen moeten in serie, zoals ze bij jou zaten dus.
hmm ik zal hier is in de buurt rondvragen bij de kennisen hoe die het hebben. heb mij is laten vertellen dat als je ze per stuk rechtstreeks op 12 volt aansluit ze kapot springen
@mestyle wij hebben ze hier allemaal parallel en nog nooit 1 kapot gehad. Ze zijn daar voor gemaakt hoor.
dan zal het dus niet veel uitmaken hoe aan te sluiten. hierop uitgemaakt van ervaringen
Nu wil ik ze aan gaan sluiten maar moet ik het gloeiweerstandje wat op het daschbord zit
(gloeicontrole) er nu ook tussen heen halen of alleen die2 grote weerstanden die er tussen zitten?
De draad die vanaf de startknop komt kun je gewoon doorverbinden zodat op elke stift 12 volt komt te staan, de stift maakt via het blok massa.
Dus niet in serie schakelen zoals de spiralen.
De spiralen zijn 0,9 volt, 4 van deze in serie vraagt dus 3,6 volt, de weerstanden zorgen ervoor dat 8,4 volt er tussen uitgehaald wordt. (heel simpel gezegd)
Bij een parrallelschakeling (zoals bij de nieuwe stiften) staat er dus gewoon 12 volt op, zou je de weerstand er in serie tussen zetten dan krijg je veel te weinig spanning op de stiften.
De stiften zijn eigenlijk 9 volt, dus je moet niet langer dan 15 seconden gloeien, dan moet je even de startmotor laten draaien zodat de warmte van de stift weg kan.