Illustratie van:

Farmall D-430 - gloeispiraal

Ik wil nieuwe gloeispiralen in mijn D430 zetten.
Nu was ik de oude er aan het uithalen en kijken of ze nog doen.
Nu vond ik alleen dat ze een beetje vreemd aan waren gesloten.
(van achter naar voren) 1 en 2 waren onderling aan elkaar verbonden d.m.v een koper draad en 3 en 4 waren verbonden middels een dikke koperdraad. Daar zaten van die speciale plaatjes op, en toen was 2 en 3 aan elkaar verbonden met een dikke koper draad en wordt 4 verbonden aan het blok zelf.
de 1e zit een kabel aan die naar het dashbordje gaat.
Een gloeispiraal heeft toch een min en een plus of heb ikdat helemaal mis.
Wie weet hoe ik het goed moet aansluiten

Deel dit topic

Reacties

RF-HanomagR19
Klopt wel. Zo zit het ook bij mijn hanomag.

Maar waarom kan ik je niet uitleggen.
jmos
Quote:
Een gloeispiraal heeft toch een min en een plus of heb ikdat helemaal mis.

ik denk dat de draad de plus is en de min het blok zelf (schroefdraad) maar verder weet ik het ook niet. 😞
mc cormick d436
Het klopt precies hoe je het uitlegt.
Zo zitten ze ook op mijn d436.
De kabel die naar je dashbordje gaat moet je op dat gloei oog aansluiten.
De andere draad van dat gloei oog gaat naar je voorgloeiers achter je dashbordje.
Van daar uit gaat er een naar je trekschakelaar om voor tegloeien.
basia
De gloeispiralen zijn in serie geschakeld ; dus de stroom gaat de eerste spiraal in en ook weer uit naar de volgende ;pas na de laatste gaat de stroom naar de massa.

Wat jmos bedoelt zijn gloeistiften die staan parralel ; en maken massa in het blok .
IHC-power
Als je er nieuwe inzet, kan je er beter ineens gloeistiften inzetten. Daar start de trekker veel beter mee. Die stiften moet je wel parallel aansluiten, niet serie. En de weerstand mag er dan tussenuit omdat die stiften 12V mogen krijgen. 😄
deutz110
Ik heb in mijn mc cormick d439 ook nieuwen gloeistiften gezet en eerst was het 2 min gloeien en nu startie al na 30 sec
basia
@IHC-power

Helemaal mee eens ; de gloeitijd is ook stukken korter .
Zelf heb ik gloeistiften in een vergelijkbaar motortje (Mercedes) gemonteerd ( Bosch 0 250 201 044-4N3 ) Bevalt supergoed .
mestyle
@IHC-power

waarom moeten die stiften parallel geschakeld worden ?

wij hebben er stiften in ( die echte dikke zonder weerstand) en gewoon in serie geschakeld zijn nog de oude die er al jaren in zitten
IHC-power
@basia wij doen het hier ook altijd wanneer we nieuwe zetten. En dat bevalt inderdaad super! Ook nog nooit 1 kapotte gehad. 😄
IHC-power
@mestyle omdat die alle 4 direct 12V mogen hebben. Stiften zou je toch parallel moeten schakelen hoor!
HanomagR228
Maar gewone gloeispiralen horen dus in serie geschakeld te worden
mestyle
@IHC-power

bij ons is dit al bijna zo lang als het trekkertje bestaat en nog nooit kapot geweest ( is vroeger nog door de smid geplaatst en weerstand verwijdert)
IHC-power
@mestyle kapot zullen ze er niet door gaan. Maar het vermindert volgens mij wel de prestatie van de stiften. 😄
@HanomagR228 ja gewone spiralen moeten in serie, zoals ze bij jou zaten dus. 😄
basia
Gloeistiften krijg je ook niet serie-geschakeld ; ze hebben maar een aansluiting ( voor de kabel + ) de andere aansluiting ligt aan de massa ( schroefdraad in blok )
mestyle
@IHC-power

hmm ik zal hier is in de buurt rondvragen bij de kennisen hoe die het hebben. heb mij is laten vertellen dat als je ze per stuk rechtstreeks op 12 volt aansluit ze kapot springen
IHC-power
@basia idd dat is ook zo. 😄
@mestyle wij hebben ze hier allemaal parallel en nog nooit 1 kapot gehad. Ze zijn daar voor gemaakt hoor. 😄
mestyle
@IHC-power

dan zal het dus niet veel uitmaken hoe aan te sluiten. hierop uitgemaakt van ervaringen 😛
IHC-power
@mestyle idd. Al zijn ze in parallel wrs wel sneller warm allemaal. 😄 En tis gelijk basia al zegt, normaal kan je stiften niet serie aansluiten. Dus tis vreemd dat jij dat wel hebt..
deutz110
Ik heb 3 van die koperen stanngetjes en die koppelen alle gleoeistiften aan elkaar en de laatste zit een draad aan voor stroom dus in parrallel
HanomagR228
Dat is dus duidelijk. hoe kan ik ze dan het beste testen zodat ik weet dat ze alle 4 doen
IHC-power
@HanomagR228 ze uit de kop draaien en ze buiten de kop hetzelfde aansluiten als in de kop, in serie dus. 😄 en dan kijken of de spiralen gloeiend rood worden.
HanomagR228
Heb gloeistiften gekocht omdat ze zo te lezen hier een beter resultaat geven.
Nu wil ik ze aan gaan sluiten maar moet ik het gloeiweerstandje wat op het daschbord zit
(gloeicontrole) er nu ook tussen heen halen of alleen die2 grote weerstanden die er tussen zitten?
IH214d
Geen van beide, de gloeispiralen moeten rechtstreeks op de startknop worden aangesloten, de weerstanden moeten er niet tussen.

De draad die vanaf de startknop komt kun je gewoon doorverbinden zodat op elke stift 12 volt komt te staan, de stift maakt via het blok massa.

Dus niet in serie schakelen zoals de spiralen.

De spiralen zijn 0,9 volt, 4 van deze in serie vraagt dus 3,6 volt, de weerstanden zorgen ervoor dat 8,4 volt er tussen uitgehaald wordt. (heel simpel gezegd)

Bij een parrallelschakeling (zoals bij de nieuwe stiften) staat er dus gewoon 12 volt op, zou je de weerstand er in serie tussen zetten dan krijg je veel te weinig spanning op de stiften.
De stiften zijn eigenlijk 9 volt, dus je moet niet langer dan 15 seconden gloeien, dan moet je even de startmotor laten draaien zodat de warmte van de stift weg kan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Farmall D-430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
35