Beste mensen, ik ben de motorolie van mijn superdexta aan het vernieuwen. Volgens het boekje moet er SAE 20 HD in. Hier in de buurt (Haarlem) kan ik het niet vinden en op internet ook niet echt. Er is vast wel een moderne variant voor die geschikt is. Weten jullie welke motorolie ik moet hebben? In het boek lees ik dat de vers.bakolie (13,07l.) en de achterbrugolie (19,30l.) en de hydrauliekolie (0,57l.) dezelfde olie is.
Wie weet er raad voor deze beginner, die meteen al met een probleem zit als ie zijn olie moet verversen! Help please, GRRRRRR......ben al de hele ochtend beziggeweest.
Dank, groet, Govert
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Versnellingsbak: Liefst S.A.E. 80 W 90, maar tesamen met de achterbrug mag hier ook een zogenaamde hydrauliek en transmissie-geschikte olie in met (dunvloeibare) S.A.E. waarde 15 W 30 (of 40).
Luchtfilter: motorolie.
Stuurhuis: 80 W 90.
P.S.: Om niet talloze soorten olie voorradig te hebben / aan te schaffen kun je ook een multifunctionele olie nemen. Deze kan overal in.
Deze olie, S.T.O.U. genaamd (Super Tractor Universele Olie)is bij ieder merk verkrijgbaar.
Omschrijving:
[url]valvolinebe.dh-1-preview.mangrove.nl/landbouw/…(super%20tractor%20oil%20universal)[/url]
Een andere vraag, nu ik jullie toch aan de lijn heb is: Hij start lastig, langdurig doorstarten heeft soms resultaat tenzij accu (is goed) dan leeg is. Mijn theorie is dat je dan door de wrijving het blok wat opwarmt waardoor hij net tot ontbranding kan komen. Gloeien werkt lijkt het wel. Hij zit dan tegen starten aan en produceert ook grijze uitlaatdampen alsof ie wel verbrandt. Als ie loopt loopt ie vlgs mij best wel mooi, wel puft hij licht uit de ventilatie, onderdruk dus. Is de diagnose lekkende zuiger/cilinder gerechtvaardigd of kan het ook een klep(pen) zijn die niet goed funktioneren. Kan je met een compressiemeter die je in een bougiegat steekt, die ik nog heb liggen , de compressie meten?
Ik hoop eigenlijk te kunnen volstaan voorlopig met het licht ophohnen van de cilinders en nieuwe zuigerveren en misschien kleppen slijpen. Trekker heeft zo 8000 uur, ik weet dus dattie aan zijn eind is. hebben dit soort gedachten zin of zeggen jullie nieuwe zuigers / cilinders/ zuigerveren/ koprevisie en is mijn idee er 1 van een tegenspartelende eigenaar bvan een oldtimer?
Heb nog meer vragen, maar ben bang dat anders het forum vastloopt, geintje van Govert, groet en vooral ook dank voor voorgaande antwoorden
Succes ermee.
Voor olie kun je ook beter even op weg gaan. Bijvoorbeeld naar een landbouwmechanisatiebedrijf. Ieder merk olie is wel goed en is meestal wel voorradig. Bovendien kun je de oude olie er inleveren.
Compressie meten is een goede zaak. De meter komt overigens in een schroefdraadloos gat. ( waar de verstuiver in zit).
Gelijktijdig de verstuivers (laten) testen is aan te raden.
Je revisieplanning is goed bedoelt, maar eerst de eenvoudiger (afstellings)zaken op orde brengen A.U.B.. Dan wordt de noodzaak voor vervanging van zuigers etcetera steeds duidelijker.
Persoonlijk zou ik NOOIT motorolie (dit is dus geen STUO) in de achterbrug doen. De kans dat je je oliepomp ermee kapot krijgt is erg groot (de oliepomp voor de motorsmering werkt met veel lagere druk).
Gewoon een 80W90 transmissieolie (of wat de fabriekant voorschrijft) gebruiken. In de Dexta van de vragensteller kan goed een 80W90 zoals door andere TF-ers al gezegd.
In de motor zou ik een 15W40 gebruiken, zoals door andere Tf-ers al geadviseerd, maar dan zeker een minerale olie, geen synthetische olie.
Tegenwoordig zie ik op het verpakking van Ambra olie (die gebruik ik thuis) de viscositeit aangegeven staan in ISO en in SAE. Voor bv. de Multi F geldt: SAE 20W30, ISO VG 46/68 (en API GL 4, dit duid al op transmissieolie ipv. motorolie)
Dit zijn dus verschillende stelsels, beide geven ze de viscositeit aan.
Dat je 20W30 op de verpakking van olie ziet staan wil niet meer zeggen dat je dan blind weet dat het motorolie is, je leest immer toch verder dan dat, dus zie je vanzelf wat het is.
Vanuit het verleden werd er met hogere cijfers een transmissieolie aangeduid. Dit wil echter niet zeggen dat die olie dan ook navanant dikker is!
Duidelijke tabellen die dit tonen:
home.kpn.nl/vanadovv/Visco.html/
Zie hier voor nog meer uitleg:
tribolex.nl/sae_j300.html/
tribolex.nl/sae_j306.html/
tribolex.nl/iso_vg.html/
Overigens weer dank voor jullie antwoorden, groet, Govert
Nu even goed gloeien en dan moet hij een stuk beter aanpakken
Zij hebben ook verschillende soorten olie voor een mooi prijsje
Wanneer je een Dexta of SuperDexta wilt gloeien is 40 seconden normaal (staat op de rubberkap die standaard op de gloeiknop zit). En het zijn indirekt ingespoten diesels.
Of deze tractor STUO olie aankan weet ik niet, en raad je het gebruik ervan daarom niet aan.
Afgaande op de specificaties (oa. Ford M2C-159B2/C2 en -134, dit zijn repectievelijk een STUO en een UTTO) die in de tijd van de Dexta niet bestonden, is deze olie misschien eerder te goed dan te slecht (te aggresief voor afdichtingen). Prijs valt me overigens erg mee.
De krukaskering/koord houdt absoluut niet van synthetische olie.
Ik zou voor de achterbrug toch 80W90 kiezen en zeker geen modernere 10W30 STOU olie gebruiken.
Kan dan wel goedkoper zijn, maar de componenten van de trekker zijn niet op het gebruik van dergelijke moderne oliesoorten gebouwd, en eventuele daaruit ontstaande schades of reparaties zullen duurder uitvallen als het geld wat je extra kwijt bent aan de olie met de juiste specificaties.
Voor de motor zou ik die ook niet willen adviseren omdat hij voor die oude motoren te dunvloeibaar is bij hogere temperaturen.
Gewoon minerale 15W40 op de motor, en 80W90 op de achterbrug en versnellingsbak.
Dan kunnen er geen gekke dingen gebeuren.
Laat het kiezen voor de juiste oliesoorten nooit een sluitpost zijn!
40 seconden voorgloeien is voor een Dexta heel normaal.
Als je denkt dat je te veel compressieverlies hebt zou ik, net als @Wimsumar, willen adviseren om eerst de eenvoudige zaken te meten, zoals een compressietest, en de verstuivers even op de testbank laten zetten en de openingsdruk af laten stellen.
Dan pas verder kijken, indien ingrijpender maatregelen nodig mochten zijn.
Goed idee die startraadgevingen en testprocedures, ga ik doen. Het zal even duren maar zodra het gedaan is zal ik verslag hier doen. Als jullie nog interessante ideeen hebben hoor ik ze natuurlijk graag!
Groet van deze wijzer geworden super dexta sleutelaar, (trekker staat in Duitsland, kan dus voorlopig alleen maar sleutelen als ik daar ben), Govert
Dexta motoren in goede staat zijn vlotte starters en het gloeisysteem is bedoeld voor winterse omstandigheden.
Als hij slecht start:
Klepspeling controleren
Kabelaansluitingen (+ en -) eens goed schoonmaken
Verstuivers testen
Compressie testen
Controleren brandstofsysteem op lekkage (diesel zakt af)
Nog een vraag als jullie nog energie hebben:
Hoe komt het dat de trekker niet start, maar wel uit de uitlaat rookt tijdens het starten? Is dat dan toch verbrande diesel die te weing power oplevert? Je zou zeggen : als ie rookt dan moet er diesel ontbranden of is dat gecomprimeerde lucht met oliedampen? Aan de andere kant als de diesel ontbrandt zou je dat toch moeten horen en zou de krukas een versnelling moeten krijgen?
Ik weet het 1 gek kan meer vragen dan 10 ......enz. Dus als jullie beginnen te gapen van desinteresse, dan merk ik het wel.
Groet, Govert
Klopt helemaal. Dat wil zeggen de "oliedamp" is de ingespoten dieselolie.
Dit verschijnsel ontstaat doordat de gecomprimeerde lucht onvoldoende heet wordt om de ingespoten diesel spontaan te laten ontbranden.
In mijn eigen documentatie wordt gesproken over "Pre- combustion chambers are formed partly in the head and partly by detachable steel caps."
Ik kan je het document toesturen per persoonlijke mail als je wilt.
Die dekseltjes dus die aan de zijkant van de kop tussen de spruitstukaansluiting te vinden zijn.
Of zie deze link, het betreft dus de typen F3.144 voor de Dexta en F3.152 voor de SuperDexta.
powermaxparts.com/DEMO/PK-144-D.html/
powermaxparts.com/DEMO/PK-152-D.html/
Als ik ernaast zit dan hoor ik dat graag
Wanneer je bedoeld dat een Ford 2000 Dexta (6X, dus vanaf 1964) een direkt ingespoten diesel heeft, dan ben ik het zondermeer met je eens, die heeft namelijk een geheel originele direkt ingespoten Ford dieselmotor.
Ben het met je eens over het goed aanslaan van in ons geval een Fordson SuperDexta, we hadden er ook geen problemen mee (starten in de winter gewoon met volgas en gloeien, direkt gas terug bij 800tpm na aanslaan).
Groet, Govert
Daarnaast moet de motor gemakkelijk lucht kunnen krijgen: ofwel, is het luchtfilter redelijk schoon.
Belangrijk zijn natuurlijk ook goed functionerende kleppen met als eenvoudige contrôle, de klepspeling.
Het spreekt voor zich dat de verstuiver de in te spuiten diesel ook inderdaad verstuift en geen straaltjes geeft. Dit met brandstof die ook brandstof genoemd kan worden ( eventueel 5% benzine bijmengen bevordert tevens een vlotte start).
Indien een voorgloeiïnstallatie nodig is bij het starten moet dit natuurlijk ook werken.
Zo in een notedop wat aandachtspunten die goed van buitenaf zijn te controleren / te verbeteren. De compressie per cylinder meten met een compressiemeter is hierbij een prachtig hulpmiddel.
Omdat de meeste indirect ingespoten diesels een gloeistift in de voorkamer hebben ging ik er altijd van uit dat de F3.144 en F3.152 direct ingespoten waren.
3.144 en 3.152 hebben het Aeroflow systeem, hier wordt een deel van de brandstof de wervelkamer ingespoten en een deel wordt naar de zuiger gespoten. Bij dit gecombineerde directe en indirecte systeem is geen gloeistift in de voorkamer nodig.(dit systeem valt onder indirect ingespoten)
Gelukkig wordt deze fout meer gemaakt:
tractordata.co.uk/fordson_to_1964/pages/…
tractordata.co.uk/fordson_to_1964/pages/…
Stel dat ik daarna er toch op uit kom dat de compressie onvoldoende is: is het dan toch ook denkbaar om bijv. eerst alleen de kleppen te slijpen en als dat niet volstaat de cilinders op te honen en de veren te vervangen om aldus nog een zekere tijd van een redelijk startende trekker te genieten voordat drastischer maatregelen nodig zijn?
En daarmee te maken hebbende de vraag: Als je de kop eraf hebt gehad om de kleppen te slijpen en je wil hem weer terugzetten om het resultaat te beoordelen, is het dan mogelijk om dezelfde koppakking te gebruiken? Of kan dat niet goed gaan? Punt is dat als je dat niet kunt en je wilt het proberen dat het dan 2 koppakkingen kost, die vast wel niet goedkoop zijn.
Als het niet kan zal ik mijn lot manmoedig proberen te dragen, maar ik vroeg het me toch af.
Hoe zouden jullie dat doen?
En uiteraard weer dank voor al jullie meedenken.
Groet, Govert
Je drukt ze plat om af te dichten, dus nemen ze als je de kop er weer afhaalt nooit hun oorspronkelijke vorm weer aan, en zal dan dus een 2e keer nooit weer afdichten.
Gelukkig is een goede koppaking voor relatief weinig geld te krijgen. Je praat dan echt over "tientjeswerk".
De kop even laten reviseren, dus ook vlakken, kleppen slijpen, nieuwe klepsteelrubbers en andere kleinkraam, is zeker aan te raden als de test uitwijst dat de compressie te laag ligt.
Als je maar zorgt dat je daarna de kop weer op de juiste wijze monteert, met de juiste aanhaalmomenten, en dan de kleppen even juist stelt kan het maar zo zijn dat je voor een goeie € 100,- het probleem weer opgelost hebt.
Ik zeg niet dat dit het probleem is, maar het kan maar zo.
Aanhaalmomenten, klepspelingen, en de wijze waarop te werken kan ik je wel uitleggen, indien nodig.
Om maar met het meest teleurstellende te beginnen: Nee, de koppakking zal vernieuwd moeten worden.
oldtractorshop.nl/index.php/…
Dan de compressie:
De indicator voor slechte zuigerveren / versleten bussen is de vele lucht die via de carterontluchting ontsnapt.
Maar: meten = weten
B.T.W.: Motorrevisieset:
oldtractorshop.nl/index.php/…
website:
oldtractorshop.nl/index.php/…
Ook verkrijgbaar bij T.F.-lid ha189
trekker-onderdelen.nl/page9.php/
Dank voor je antwoord en goede leerzame uitleg!
Vraagje dan nog aan ford5000: kan ik zo'n kop gewoon bij het lokale revisiebedrijf laten doen of heb je daar speciale adressen voor?
Bij het aftappen zat er geen afdichtingsring bij de aftapplug. Op mijn kopie van het handboek staat er ook niks. Sluit ie af op zijn fijne draad of..... heb het eigenlijk niet goed bekeken blijkbaar.
Dank allen groet, govert
Ieder revisiebedrijf zal een Dexta-kop kunnen reviseren maar misschien kan een ander T.F.-lid een goede tip geven aangezien niet ieder revisiebedrijf Dexta-kop-onderdelen voorradig zal hebben / en scherp kan / wil leveren.
Dit soort stoppen zie je ook in de versnellingsbak en achterbrug.
Ga paar dagen weg om uit te vinden of startprocedures werken en eventuele diagnoses willen lukken, groet, Govert
Heb besloten de injectors die er behoorlijk verkoold uitzien te laten bekijken en reviseren en dan te zien offie start als een gek.
Ik had overigens het idee dat een aantal moeren (weet even niet meer welke)niet metrisch zijn maar engels, kan dat volgens jullie? volgens mij ging het om moeren die niet rot gedraaid zijn of zo.
Kan trouwens ook niet vinden hoe de motorkap aan de rechterzijde en bovenop gemonteerd zit, kan dit niet in het onderdelenboek zien, ook weer uitzoeken geblazen.
Groet, Govert
Ik weet niet waar je zelf precies woont, maar ik heb wel een adresje om de kop voor relatief weinig geld te laten reviseren.
Indien je belangstelling hebt stuur me maar even een PB'tje.
Dat de boutmaten Engels zijn klopt inderdaad.
Het is of UNC met grove draad, of UNF met fijne draad.
De verstuivers even laten nakijken is altijd goed.
De openingsdruk moet 2000 psi zijn, dus omgerekend 138 bar zijn volgens het boekje. Als je ze af laat stellen op 140 bar zit je goed.
Dan mag je de explosieven opruimingsdienst er de volgende keer wel bij paraat hebben als je de Dexta weer gaat starten!
Het zal wel 24,0kg/cm² (24 bar) zijn. Dat is goed
P.S.: De compressieverhouding is de verhouding tussen cylinderinhoud en de inhoud die overblijft als verbrandingsruimte.
[url]nl.wikipedia.org/wiki/Compressieverhouding[/…]
Beste Winsumar, Zal inderdaad wel 24 bar zijn, hoewel er op de meter echt 240 kg/cm2 staat! Je zou zeggen dat 16:1 betekent dat je van 1 atm. gaat naar 16 atm en dus ook 16 bar, maar dat klopt blijkbaar niet? De druk neemt blijkbaar meer toe, ik weet het niet precies meer.
Wel was/ben ik enigszins bevreesd voor een explosie met startpiloot, durf dus ook alleen maar heel even te spuiten. ze zullen maar je spuitbus met hand eraan 20 km verderop vinden en niet weten van wie die is!!
Over 3 weken gaan de verstuivers er weer op en start ie hopelijk fantastisch!
Weet 1 van jullie nog ietss van de motorkap bevestiging?
Groet, Govert
Op deze manier is gebruik van Startpilote goed / veilig.
Het grote nadeel van Startpilote is dat het vaak een enorme "dieselklop" geeft, een extra heftige werkslagexplosie. Daarom: "een pufje" moet genoeg zijn.
Bij gebruik van Startpilote mag nooit voorgegloeid worden omdat de lichtontvlambare ether dan bij de inlaatslag van een cylinder kan ontbranden met een 'terugslag'-explosie in het luchtfilter.
(Dan komt de Luchtmacht verhaal halen waarom u hun F-16's met 'metalen paddestoelen' beschiet. )
P.S.: Bij 240 kg/cm² compressie zou de brandstofpomp wel heel veel moeite hebben nog brandstof in te kunnen spuiten met 120 kg/cm².
Ter overweging: Je laat de verstuivers op 160 BAR afstellen. Ik vraag me wel eens af of dergelijke oude trekkers en met name de brandstofpomp deze druk nog wel goed kunnen leveren. Ik lees herhaaldelijk hier op T.F. dat men vind dat de motor slechter loopt na het verstuivers afstellen. Ik zou denk ik maximaal 140 aanhouden.
Wil Govert Duitshuisje dit eens aan het revisiebedrijf voorleggen?
Die heb ik ook geadviseerd omdat ik hem uit het Dexta werkplaatshandboek heb.
Daar staat een voorgeschreven druk van 2000 PSI(Pounds per Square Inch) welke omgerekend een waarde van bijna 138 bar geeft.
160 lijkt me voor een "oude" Dexta ook net wat veel van het goede. Bij een te hoge openingsdruk verstuiven de verstuivers net zo min optimaal als bij een te lage openingsdruk.
De compressiemeting zal toch 24 kg/cm² zijn want 240 lijkt me, zoals @Wimsumar ook al aangeeft, wel heel onwaarschijnlijk.
Vreemd is ford5000 dat je 2000 psi in je boek hebt staan, want in mijn kopieen van het Workshop Manual staat 160 bar. Waar zou dat vandaan kunnen komen.
Iig meldde het revisiebedrijf dat ze nu op 120 bar afgesteld stonden en dat ze afgekeurd waren op het sproeibeeld. Starten deed hij slecht/niet, maar hij liep er wel goed op, dus ik denk dat 140 heel goed, dus wederom dank jullie wel. Tot zover, groet, Govert
Hij werkt voor zichzelf, dus als hij zijn werk niet goed doet heeft dat zijn weerslag op zijn klantenkring.
Immers, als hij zijn werk niet goed doet komt die klant niet weer terug de volgende keer, en snijdt hij zichzelf in de vingers.
Bij de grotere bedrijven is het alleen de omzet die telt, dus worden de kleine klusjes zoals dit vaak niet serieus genomen en denken ze maar één ding: Hoe verdien ik er toch zoveel mogelijk geld aan.
Nee, dat hebben die 'reviseurs' mis! De pomp is niet nieuw meer.
(Daar kun je dus geen nieuwstaatafstelling van verwachten).
Dus op naar het volgende. nl toch zuigerveren vervangen en kleppen slijpen of koprevisie. Ik houd jullie tzt op de hoogte en dank voor alle suggestie's, groet, Govert
Om dan zonder goede compressietest maar te besluiten toch de motor uit elkaar te halen vind ik onverstandig!
Wat zou jij doen als volgende zet? Toch een compressietest uitslag zien te krijgen?
Groet, Govert
Beste Govert,
Ik zou net als @Wimsumar eerst een goede compressietest doen alvorens verdere actie te ondernemen.
Het kan best zijn dat je dan alsnog tot de conclusie komt dat de zuigerveren te ver versleten zijn en deze vervangen dienen te worden, en als je dan toch de kop eraf hebt deze te laten reviseren.
Toch wil ik je op het hart drukken om met de kennis die je tot nu toe van de staat van de motor hebt als eerstvolgende stap toch een compressietest uit te voeren voordat je het blok losgooit.
Dit om onnodig hoge kosten te voorkomen.
Als het met het "puffen" uit de carterontluchting nog wel meevalt zoals je zegt kan het probleem heel goed in één of meer lekkende kleppen zitten, maar dat is zonder compressietest per cilinder niet vast te stellen.
Door de test uit te voeren zie je meteen welke er niet lekker meedoet.
Schrijf de waardes die je meet even op om een goed vergelijk te kunnen maken in hoeverre een of meerdere cilinder(s) afwijk(en)t van de anderen.
verdere bevindingen zal ik melden, dank en groet, Govert