Het marktaandeel van trekkerfabrikant Fendt in Duitsland rukt op. Het Zuid-Duitse merk is met een marktaandeel van 20,8 procent over de eerste acht maanden van 2012 marktleider John Deere tot op een tiende procent genaderd. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie Landmaschinen und Ackerschlepper Verein (LAV).
Marktleider John Deere verloor een tiende procent marktaandeel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en komt uit op een marktaandeel van 20,9 procent. Behalve Fendt dat het marktaandeel met 1,1 procentpunt zag stijgen tot 20,8 procent, deden ook Case IH/Steyr (+1,1 procentpunt tot 9,9 procent) en New Holland (+1,2 procentpunt tot 7,3 procent) het goed.
Deutz-Fahr heeft licht terrein moeten prijsgeven. Hoewel het aantal verkochte trekkers absoluut nog iets toenam (van 2.342 naar 2.420 stuks) is het marktaandeel in de eerste acht maanden van 2012 met 0,3 procentpunt gedaald tot 9,9 procent. Daarmee deelt Deutz-Fahr de derde plek met Case IH/Steyr. Ook Claas heeft een veer moeten laten. Het aantal verkochte trekkers daalde van 1.565 naar 1.487 trekkers. Het marktaandeel liep daarmee terug van 6,8 naar 6,1 procent.
Uit de cijfers blijkt verder dat het aantal verkochte trekkers in Duitsland aanmerkelijk hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. Ging het in de eerste acht maanden van 2011 nog om 22.882 stuks, in dezelfde periode dit jaar werden er 24.550 trekkers verkocht.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Marktaandeel:
-John Deere 20,9%
-Fendt 20,8%
-Deutz-Fahr 9,9%
-Case IH/Steyr 9,9%
-New Holland 7,3%
-Claas 6,1%
Vorig jaar (2011) was New Holland de meest verkochte trekker daar.
Het enige nadeel is voor JD zelf die het niet eens konden worden met sommige betrouwbare dealers die naar een ander merk overgestapt zijn. Ik kan het dat in de buurt wel goed zien.
Marktaandeel: Begin 2012 Stijging/daling
-John Deere 20,9% -0,1%
-Fendt 20,8% +1,1%
-Deutz-Fahr 9,9% -0,3%
-Case IH/Steyr 9,9% +1,1%
-New Holland 7,3% +1,2%
-Claas 6,1% -0,7%
Maar als its goed loopt, waarom dan veranderen? Je hebt klanten die alleen maar een bepaalt merk willen rijden, en je hebt klanten die altijd bij de zelfde dealer handelen, en als die op eens geen jd meer hebben nemen ze gewoon een ander merk.
Vroeger wilde iedereen Mercedes rijden, nu liever BMW of Audi, en Opels kopen we in Nederland ook al niet zo veel meer, men koopt eerder een Volkswagen .
Waar bedoel je en waar baseer je dat op dan? Echt weer zo'n uit de lucht gegrepen opmerking. Ook goed en duidelijk onderbouwd en zo.
waarvan ik hoorde bos al stuk of 70-80 claas. en bruggeman stuk of 30.
dan waren anders mischien wel zoveen JD geweest..
van daaruit denk ik dat ze flink inleveren
Weer een die de wijsheid in pacht heeft.
Ik hoorde ....
De dealer die het over zou moeten nemen, heeft wel eens steken laten vallen bij loonwerkers. En ook sprak ik laatst een loonwerker die ook niet te spreken was over de kwaliteit van de tractoren.
Ik quote hem even:
Wij hebben met de laatste 5 nieuw gekochten JD`s (6030 serie) net zoveel problemen gehad als met de 17 andere (6000 & 6010 serie).
En de loonwerkers die er een hebben gekocht, zijn die 6R`s (AutoPower) zo beu, dat ze tegen de dealer zeggen dat ze maar moeten kijken wat ze ermee doen, terug hoeven ze ze niet meer op deze manier. Even ter verduidelijking: desbetreffende loonwerker heeft in zijn hele leven nooit anders dan JD gereden, en nu 2x binnen 500 uur bak kapot van 2 trekkers. Dan presteer je het toch he . Voor meer info over de trekkers: kijk bij occasions op www.staadegaard.nl
Mijn maat heeft een LMB in Duitsland en werkt veel samen met Agravis en anderen en die hebben toch wat andere cijfertje`s deze worden pas volgende maand bekend gemaakt.
Wel is duidelijk dat Fendt en J.D om de hoogste plaats strijden en dat in het algemeen de verkoop drastisch is gedaald.
Ken mensen die heel blij waren dat ze van een bepaalde tractor af waren.
Haha, zijn er al meerdere geweest dus die hetzelfde dachten .
staat er ook bij
Daarnaast hebben nieuwe Deutz en NH daar hun markt.
Fendt is te duur voor deze markt.
Fendt gaat evengoed kapot, alleen heeft JD momenteel wel heel veel problemen hiermee. Maar dit is een eindeloze discussie. Als JD-fan is het natuurlijk moeilijk om te begrijpen dat aantallen terug lopen, dat snap ik. Echter moeten ze daar in Mannheim dan wel wat aan haar arrogante houding gaan doen, anders gaat het nog verder terug. Dat het reorganiseren van de dealers heeft gefaald, is voor een ieder duidelijk lijkt mij. Petje af voor Claas die hier het beste van iedereen op in spelen!. Zij rennen er nog voor .
Hoe komt iedereen daar toch bij? Wat is er gefaald dan? Er zijn er hier een paar die wel heel graag op JD zeiken of niet? Tuurlijk zijn er problemen met de nieuwe series maar noem mij eens een merk waar dat niet is als er een compleet nieuwe serie uitkomt. En dan al die uit de lucht gegrepen opmerkingen ik heb dit gehoord en ik heb dat gehoord maar hoe het exact zit weten ze eigenlijk niet. Mensen hou toch eens op met dat gezeik en afgeven op het merk van de "ander".
Doelde op het reorganiseren van het dealernetwerk. Aantallen lopen terug, dealer zit te ver weg, en de dealers die in onze regio trekkers moest verkopen van JD is weggevallen, simpelweg omdat zij geen 51% verkochten aan JD. Klant heeft nu de keuze om naar een dealer te gaan die 45 km hier vandaan zit, gewoonweg te ver. Keuze voor ander merk is dan snel gemaakt.
@heersinkvoedertechniek, klopt helemaal. Dat is ook te gek, verwacht hier ook nog wel enige vorm van reorganisatie in, in de toekomst .
New Holland heeft afgelopen jaren ook vanalles veranderd in het dealernetwerk. Dit heeft wel meteen positieve boost gehad. We zullen zien hoe het loopt in de toekomst, het blijft mij benieuwen, en het is zeker niet zo dat ik een hekel heb aan dat merk, ook al komt dat misschien zo over. Mijn voorkeur heeft het niet, maar dat ligt meer aan de arrogantie die JD draagt. Maargoed, die ervaring zullen anderen met Fendt of weet ik wat voor merk hebben, dat is per persoon verschillend, en vooral probleemgevallen die je hebt meegemaakt.
+10 , als bij één merk de Amerikaanse arrogantie boven aan staat dan is het John Deere wel, zowel bij het merk zelf als bij SOMMIGE fans. SOMMIGE fans kunnen er gewoon niet tegen dat het machtige John Deere op sommige markten geklopt word door dat kleine merkje uit Marktoberdorf.
Hoe hier sommige JD fans reageren #genieten.
Wat betreft dat Case/new holland geen last heeft gehad van het 'gerommel' met dealers;
er wordt hier in oost- achterhoek geen Case meer verkocht, terwijl het vroeger bijna allemaal 644/845 enz enz waren. Vooral JD heeft daar van geprofiteerd. Dus al die verhalen die ik hier lees zijn erg streekgebonden, in andere streken is het weer anders.
Daar moet ik U gelijk in geven. Het scheelt veel per streek. Hier rijdt veel NH en Case IH. Komt vooral door 2 grote loonbedrijven. Maar een echt opkomend merk hier is Steyr. Die komen er nu veel.
Ik vind John Deere arrogant in de manier van adverteren (ook op beurzen), reorganiseren van het dealer netwerk (is een hele trouwe dealer zo maar aan de kant getrapt die al 40 (!) jaar John Deere verkocht, bij ons in de buurt). Maar ook hoe ze in de publiciteit komen vind ik ze erg arrogant, bijvoorbeeld pers berichten die er uit gaan, volg ik nog wel eens. Ook het blad "de voor" is zo arrogant opgesteld naar mijn mening, dat ik dat blad meteen weg flikker.
Het is hier in de buurt Deutz-Fahr gebied, van oudhers doet Deutz-Fahr het goed in het Westen van Nederland. Met de komst van de Agrotron zoals @weurding zegt zijn er wel wat Deutz liefhebbers weg gelopen. Was gewoon een trekker met te veel gebreken, en niet in de laatste plaats, een te vooruit strevend design. Met de komst van nieuwere generaties Agrotrons, en scherpe acties van de honds trouwe dealers, word er langzaam maar zeker weer marktaandeel terug gewonnen. Dat laat maar weer eens zien hoe belangrijk de band fabrikant-dealer-klant is. Door de vast beradenheid van een grote groep trouwe Deutz-Fahr dealers is Deutz-Fahr overeind gebleven in de moeilijke jaren negentig. Dat John Deere het dan flikt om zo maar dealers aan de kant te smijten die tientallen jaren hun best hebben gedaan, kan er bij mij niet in, net of het pionnen zijn.
De tijd dat een tractor een klompijzer was ,wat op rubbers staat is verleden tijd,
Fabrikanten en dealer organisatie kijken hier naar, klant gericht werken