Illustratie van:

John Deere 6820 - 'Oude' motor vs. Common Rail motor

Hoe groot is het verschil tussen de 6820's uit de eerste jaren met de 'oude' motor en de nieuwere versies met de Common Rail motor? Is er een significant verschil in trekkracht?
Zijn er verder nog grote verschillen?

Deel dit topic

Reacties

interRick
Ja verschil is erg groot. veel minder trekkracht.
MaartenMandemaker
Ik vind zo'n 1 zonder common rail fijner lopen, rustiger.
john deere 7810
Ja die comonrails trekken als een beer veel beter dan die gewone pompen

verder kwaliteit is het zelfde
ramrod
@interRick
En dan neem ik aan dat je bedoelt dat de CR meer trekkracht heeft?
jmos
Cr trekt veel beter. of die ook zuiniger of beter loopt weet ik niet.
john deere 7810
@MaartenMandemaker

klopt idd vooral als een commonrail koud is loopt hij heel "rauw" met name de 74/7530

de nieuwe r serie loopt ook veel mooier
interRick
@ramrod

een 6810 heeft veel meer trekkracht dan de eerste 6820ers, met comman rail zijn wel beter.
unimog-406
Een comman rail verbruikt wel meer.
johndeere6230
@john deere 7810

heeft de 6230 ook 😉 na een minuutke of 3 is het dan over 😉
Woutunimog
Dat "ruw" lopen is het motormanagement, deze verzet het inspuitmoment zodat de koude motor niet zo veel te lijden heeft.
mdoornekamp
Trekkracht van common rail is iets beter. Het verschil wordt in de wandelgangen wat groter gemaakt dan het is. Vooral onderin trekt common rail iets beter. Oude motor loopt wel mooier. Trekker met oude motor is vaak goedkoper in aanschaf. Met een goede (duurdere) tuning voor je hem op tot 170 pk en rij je iedereen er uit
JD3010
@mdoornekamp Mijn 6420 met de oude motor bevalt me prima. Met de koop werd benadrukt dat er geen commonrail in lag. Ik vind het prima zo. Dit voorjaar is de software aangepast en is nu ca. 140 pk.
HilkoS
Wij hebben een John Deere 6920S met de oude motor (zelfde motor als de 6820) bevalt goed wij hebben hem nu opgevoerd naar 190 pk.
mdoornekamp
Commonrail is sterker onderin maar verbruikt ook meer. Je kunt met commonrail dus met iets minder toeren rijden maar bespaart niks aan brandstof
JD3010
@mdoornekamp Maar heb je dan zoveel aan het vermogen onderin?
mdoornekamp
@jd3012 Nee trekt misschien iets sneller weg. Ik heb zelf een 6620 met oude motor. Ben zeer tevreden.
Fendt 311 LSA
Pompverstuivers da moede hebben!
mdoornekamp
@Fendt 311 LSA dan moede gij een vw kope
Fendt 311 LSA
@mdoornekamp Alle volvo FH hebben pompverstuivers, heeft zich toch wel bewezen.

/maar goed daar ging het niet echt over.
RobinBos
Agja, bijna iedere fabriakant gebruikte de beruchte vp44 (veel problemen?) pomp nog enkele jaren nadat jd overgestapt was op commonrail. Dusja, zo slecht zullen ze niet zijn. Maar als ik mag kiezen, dan zeker weten zo'n latere. Stuk zuiniger, en met wegrijden gaat het gewoon wat makkelijker. Het geluid van zo'n oudere 20 serie is wel beter trouwens 😛
RobinBos
@mdoornekamp tsja, wat zullen we daar eens van zeggen...
Ik ben nog niet heel gelukkig met die vw met pompverstuivers. Maar overal is wel eens wat mee helaas
Woutunimog
Weet iemand toevallig wanneer de CR-motor voor het eerst gebruikt werd bij deze serie, of zit hier overlap in?
mdoornekamp
Cr motor is vanaf eind 2003. ALs je een van 2004 hebt is het zeker commonrail. Je kunt het ook aan de vooras zien. Alle 6 cilinders hebben dan 10 gaats voor.
mdoornekamp
@RobinBos klopt case en fendt hebben de bosch pomp ook gebruikt. En daar hoor je veel minder klachten. Van JD wordt misschien toch meer gevraagd/verwacht
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp de common rail motor is al vanaf begin 2003 want wij hebben een jd 6920 van begin 2003 met cr maar in het begin wel problemen gehad met de cr door loszittende stekkers en slechte contacten in de stekkers
JD3010
@930triplemaaier Mijn 6420 is van voorjaar 2003 en heeft (gelukkig) geen common rail. Waarschijnlijk is 2003 zo'n overgangsjaar geweest waarin ze de voorraad oude motoren opgemaakt hebben.

@RobinBos Ik vind zelf dat Volkswagen weinig hele goeie motoren heeft gebouwd. Ze zijn wel goed, maar geen topklasse.
weurding
@JD3010 idd, de vw 1.4 16v was niet zo'n bijster goed blok, denk dat de tsi 1.2 beter is, maar raar maar waar de 1.4 van psa (1360cc) doet het veel beter dan vw, de kevermotor daarentegen was wel zeer goed
mdoornekamp
@JD3010 hebben ze bij jou 6420 de software in de trekker zelf aangepast of is er een kastje tussen gekomen. Wie heeft het gedaan bij jou?
JD3010
@weurding Vroeger hadden we een Peugeot 205 en een VW golf, beide diesel. Die Peugeot liep veel mooier en minder problemen. Nu heb ik zelf vorig jaar een Citoren C3 nieuw gekocht. Ook een heerlijke motor, de eco-diesel van oa. VW en ook Opel hoor ik toch klachten over.
JD3010
@mdoornekamp De software is uitgelezen, aangepast en weer terug gezet. Dit is door DTC-tuning gedaan. Zij zijn geen voorstander van die kastjes, ik eigenlijk ook niet zo. Zij zeggen dat je beter de motor kan vertellen wat die moet doen, dan voor de gek te houden.
mdoornekamp
@JD3010 ik heb wel vaker slechte berichten over kastjes gehoord. Het goed tunen van de bosch vp 44 moet wel wat lastig te zijn. Die van jou loopt perfect?
JD3010
@mdoornekamp Ja deze loopt prima, zonder problemen. Ik wil de trekker komende winter voor de waterrrem zetten, dan weet ik ook wat er extra bij gekomen is.
weurding
@JD3010 vw heeft toch een 3 cilinder diesel? mooi voor in een trekker maar in een auto niet, psa had overigens altijd al de betere diesels in huis, zelfs ford maakte er gebruik van in de sierra
JD3010
@weurding Ja, vw heeft een 3 cilinder, de citroen heeft een 4 cilinder.
fendt trekkertje
@JD3010 @mdoornekamp maar wat is nu de conclusie? kun je er nu beter 1 met of zonder common rail moter kopen>????
mdoornekamp
@fendt trekkertje ligt er ook aan wat je tegen komt. Zit allemaal rond 2002 2003 dus daarna heb je toch geen keus en krijg je common rail. Met common rail zijn wel sterker en vaak iets duurder in aanschaf. Heb je wel risico dat je een keer nieuwe verstuivers moet kopen en die zijn erg duur.
fendt trekkertje
@mdoornekamp die verstuivers zit daar een urenstand aan vast?
fendt trekkertje
@mdoornekamp en hoeveel uur heeft jouwn 6620 eingelijk? want heb een 6620 met 6800 uur op het oog van 2002.. is dit nog de moeite waard met deze urenstand?
mdoornekamp
@fendt trekkertje Nee ligt eraan hoeveel zand er bij de vorige eigenaar doorheen gegaan is. Met andere woorden 1: zijn de brandstoffilters altijd op tijd vervangen. 2: is er vanaf 2004 wel zwavelarme diesel getankt (2 cent duurder toen). 3: Is de voorraadtank schoon en voorzien van een simtec filter. 4: heb je de vulslang niet te vaak in het zand laten vallen voor het tanken.
mdoornekamp
@fendt trekkertje Met die uren kan het nog wel. Ligt er ook aan hoeveel je hem zelf gaat gebruiken. Tegen de 10000 uur moet ie wel weer weg. Hangt ook sterk van de vorige eigenaar af. Ik zou geen import trekker kopen met die uren. En even voor de waterrem. Weet je gelijk of de bosch pomp nog redelijk goed is. Moet minimaal 110 pk op de aftakas hebben
JD3010
Quote @fendt trekkertje:
maar wat is nu de conclusie?

Die kan ik je niet geven. Ik heb geen common rail, dus ook geen ervaring mee. De 'oude' motoren doen het bij mij ook prima.
Al zou de common rail sterker zijn, ze maken bij mij niet veel uren per jaar, dus zal ik dat verschil in evt. tijdwinst niet merken.
fendt trekkertje
@mdoornekamp @jd3010 okee bedankt voor de info.
Jasperfendt
@fendt trekkertje kan je va en ie niet met de vario overweg 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6820 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
28