Beste leden,
Ik heb al een keer een topic hierover geplaatst maar toen dacht ik dat de koppakking kapot was of de kop scheef. Ik heb zojuist nog even bij de eigenaar van de fordson nagevraagd en het bleek om de voor kamers te gaan.
Deze forson is een 3 cylinder en heeft het volgende probleem:
De motor, tot aan de koppeling is volledig gereviseerd dus echt alles is nagekeken en zonodig vervangen.
Het probleem is echter dat als alles erop gezet is en weer aangedraaid is zoals het hoort dan start men de tractor en loopt hij normaal, zodra de motor op temeratuur komt en de kop word warm dan blaast hij na een tijdje de koperen afdicht ringen tussen de afdicht doppen van de voorkamers uit. Er is als geprobeert met de orginele afdichtringen en met alternatieve koperen afdichtringen om dit tegen te gaan maar dit is nog niet gelukt. Ik en de eigenaar van deze ford zijn echt ten einde raad, kan iemand ons helpen?!?!!
P.S.
In de Lees meer link zit een foto van het onderdeel waar het hier om gaat.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Misschien dat @RPCounty hier zijn licht eens over kan laten gaan?
Die is nu nog gewoon aan het werk.
3 mogelijkheden ; of laten vlakken ( of draaien ) andere deksels of vernieuwen ( zijn wel nieuw verkrijgbaar )
Wel je pakkingvlakken goed schoonmaken en dekseltjes in b.v. 3 etappes vastdraaien om vervormen te voorkomen .
Sucses !
laten vlakken en nieuwe deksels erop met nieuwe originele pakking er tussen (driehoekige koperen ring)
Wat zijn dat: "driehoekige koperen ring" ?
Ik heb de info voor zover even doorgegeven maar het was niet de oplossing voor het probleem.
Het blijkt namelijk dat de kop boven de voorste 2 cilinders heel erg heet word en boven de 3e cilinder niet. De kop is eraf geweest en ook vervangen door een andere kop, deze andere kop is ook helemaal nagekeken en 4 uur lang uitgekookt in soda water om de roest uit de koel kanalen te krijgen. Vervolgens hebben ze de kop uitgespoeld en met lucht door gespoten om te kijken of de kanalen leeg waren en dat was ook het geval. De doppen die toen op de kamers waren geschroefd waren alle 3 splinter nieuw en de zijkant van de kop is nagekeken of die ook vlak was, dit was ook het geval. Het is ook niet zo dat de pakkingen lekken maar er komt gewoon heel veel druk op staan naarmate de kop heter word en daardoor worden de pakkingen er op een gegeven moment gewoon uitgeblazen.
Nadat de kop helemaal schoon was gemaakt hebben ze de motor weer helemaal in elkaar gezet en de dexta gestart, toen hij 10 á 15 min stationair had gelopen leek het probleem opgelost te zijn. De eigenaar van dexta is toen met de tractor het land op gereden en heeft een kar vol met mest geladen en is er vervolgens mee op pad gegaan (naar mijn huis toe) Hij moest daarvoor 2 KM rijden en kon onderweg alweer merken en ook ruiken dat de kop heel erg heet begon te worden, na 1,5 KM POEF!! Klapte de koperen pakking er weer tussenuit.
Het lijkt dus eigenlijk op een koel probleem maar dat kan het eigenlijk niet meer zijn, Het gekke is ook dat als het koel water door een aparte temperatuur meter word gemeten, dus van een monteur, dan blijkt het koel water ongeveer 60 graden te zijn. Je zou verwachten dat het koelwater toch heter zou worden, hij blaast de pakkingen er pas uit als de motor belast word.
Nog 1 feit wat ik te horen kreeg is dat de verstuivers van de voorste 2 cilinders behoorlijk verbrand en zwart waren na deze rit, sterker nog de verstuivers leken zo heet te zijn geworden dat ze bijna waren gesmolten.
Er is een verkeerde koppakking gemonteerd die koeling (koelvloeistofcirculatie) van de cylinderkop blokkeert.
Hier een link voor de eventueel benodigde onderdelen:
histoparts.com/webshop/…
Koppakingset, voorkamerdeksletjes en voorkamerdeksel pakking
Voorkamer Deksletjes... Juist, volgens mij bedoel je iets anders....
Edit: oh shit verkeerd gelezen... Maar het is dus geen super dexta
Bedoel je het aaneen schrijhven van voorkamer en dekseltjes?
Ik lette er niet zo op, foutje
@Marc_van_Zuylen
Even een suggestie van mij.
Zoals door @RPCounty ook al gezegd is zou het ook kunnen dat de (nieuwe?) deskels niet voldoen (niet vlak, zwak materiaal) of misschien (denk het niet) zit er te weinig draad op de draadeinden en krijg je de deksels niet genoeg geklemd op de kop (nieuwe deksel dunner dan oude deskel, pakking te dun?). Eenvoudige oplossing kan dan zijn het leggen van een sluitring onder de moeren.
Heb je gekeken of de deksel zonder pakking ver genoeg (dus bijna of geheel zonder ruimte tussen dekselafdichtvlak en kop) tegen de kop aan komt? Dit om te weten of de pakking wel genoeg geklemd kan worden. Meteen even kijken of er dan steeds voldraad beschikbaar is voor de moeren zoals al gezegd.
Trouwens complimenten voor je duidelijke uitleg, vraagstelling, foto en terugkoppeling!
De klacht is dat de cylinderkop tot verbrandens toe heet wordt. Dit wijst op koelproblemen.
Mogelijk veroorzaakt door een verkeerde koppakking welke de koelkanalen van blok naar kop afsluit.
@ MArc_van_Zuylen:
Tweede suggestie: Hoort deze cylinderkop wel bij het blok? Dat wil zeggen: heeft/hebben mogelijkerwijs vorige recente eigenaar(s) van deze Fordson het 1 en ander bij elkaar "gebeund" en een kop met andere koelkanaalplaatsing gemonteerd?
i47.tinypic.com/15dxkic.jpg/
i46.tinypic.com/242swgh.jpg/
i47.tinypic.com/50kwih.jpg/
i47.tinypic.com/2r7ysd4.jpg/
1 ding wat ik nog was vergeten te vertellen en wat waarschijnlijk ook best belangrijk is. De dexta is geheel goed werkend in een schuur geplaatst, ze hebben het koel water eraf gelaten om bevriezen te ver komen. Na de winter hebben ze er weer water opgezet, de accu opgeladen en zijn er toen weer mee gaan werken, maar na enkele dagen ermee gewerkt te hebben zijn de problemen begonnen. Na een paar dagen begon dat met het eruit blazen van de voorkamer pakkingen. Toen was het blok nog helemaal orgineel en vanaf toen zijn ze begonnen met het nakijken en het vervangen van onderdelen, tot aan nu dat het hele blok eigenlijk vernieuwd is.
Dat ben ik bij Fordjes uit de 1000 serie met koelproblemen al wel eens tegen gekomen.
Dan zegt de eigenaar: "We hebben net de thermostaat vervangen omdat ie niet meer fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur wilde komen, en nu we hem hebben vervangen loopt ie heet."
Meestal kun je er dan donder opzeggen dat ze de nieuwe thermostaat verkeerd om in het huis hebben gezet.
Ik weet niet of dat bij de Perkins 3.144 en 3.152 motoren ook mogelijk is om deze vergissing te maken?
Het schoot me zo door het hoofd toen ik jij de thermostaat ter sprake bracht.
Ik zal even specifieker zijn: Er verschil tussen Deksletjes en dekseltjes (Dek sletjes; Dek seltjes) Oftewel een E en een L omdraaien geeft rare gevolgen