Fordson dexta, probleem met voorkamer!!

Beste leden,

Ik heb al een keer een topic hierover geplaatst maar toen dacht ik dat de koppakking kapot was of de kop scheef. Ik heb zojuist nog even bij de eigenaar van de fordson nagevraagd en het bleek om de voor kamers te gaan.

Deze forson is een 3 cylinder en heeft het volgende probleem:

De motor, tot aan de koppeling is volledig gereviseerd dus echt alles is nagekeken en zonodig vervangen.
Het probleem is echter dat als alles erop gezet is en weer aangedraaid is zoals het hoort dan start men de tractor en loopt hij normaal, zodra de motor op temeratuur komt en de kop word warm dan blaast hij na een tijdje de koperen afdicht ringen tussen de afdicht doppen van de voorkamers uit. Er is als geprobeert met de orginele afdichtringen en met alternatieve koperen afdichtringen om dit tegen te gaan maar dit is nog niet gelukt. Ik en de eigenaar van deze ford zijn echt ten einde raad, kan iemand ons helpen?!?!!

P.S.
In de Lees meer link zit een foto van het onderdeel waar het hier om gaat.

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Ik zou het zo ook niet weten.
Misschien dat @RPCounty hier zijn licht eens over kan laten gaan?
Marc_van_Zuylen
Bedankt voor de reactie, Ik hoop nog en reactie te krijgen van RPCounty 😄
ford5000
@Marc_van_Zuylen Even een poosje geduld hebben.
Die is nu nog gewoon aan het werk. 😉
RPCounty
Ik heb dit ooit eens meegemaakt, en toen bleek het voorkamerdeksel niet geheel vlak te zijn. een ander deksel was de oplossing.
basia
Ja ; zoals RPCounty zegt , je voorkamerdekseltjes zullen waarschijnlijk vervormd zijn .
3 mogelijkheden ; of laten vlakken ( of draaien ) andere deksels of vernieuwen ( zijn wel nieuw verkrijgbaar )
Wel je pakkingvlakken goed schoonmaken en dekseltjes in b.v. 3 etappes vastdraaien om vervormen te voorkomen .
Sucses !
fordsondexta
Zat ik ook aan te denken!

laten vlakken en nieuwe deksels erop met nieuwe originele pakking er tussen (driehoekige koperen ring)
old man jose
@fordsondexta
Wat zijn dat: "driehoekige koperen ring" ?
RPCounty
De pakkingvorm die er origineel tussen zit.
RobDeutz104
Onze Dexta heeft daar ook last van, motor gereviseerd, en overal nieuwe pakkingen tussen, en ook die koperen pakking van de voorkamer lekt, dus moet kijken of ze goed vlak zijn? bedankt voor de informatie
Marc_van_Zuylen
Nou even een update:

Ik heb de info voor zover even doorgegeven maar het was niet de oplossing voor het probleem.

Het blijkt namelijk dat de kop boven de voorste 2 cilinders heel erg heet word en boven de 3e cilinder niet. De kop is eraf geweest en ook vervangen door een andere kop, deze andere kop is ook helemaal nagekeken en 4 uur lang uitgekookt in soda water om de roest uit de koel kanalen te krijgen. Vervolgens hebben ze de kop uitgespoeld en met lucht door gespoten om te kijken of de kanalen leeg waren en dat was ook het geval. De doppen die toen op de kamers waren geschroefd waren alle 3 splinter nieuw en de zijkant van de kop is nagekeken of die ook vlak was, dit was ook het geval. Het is ook niet zo dat de pakkingen lekken maar er komt gewoon heel veel druk op staan naarmate de kop heter word en daardoor worden de pakkingen er op een gegeven moment gewoon uitgeblazen.

Nadat de kop helemaal schoon was gemaakt hebben ze de motor weer helemaal in elkaar gezet en de dexta gestart, toen hij 10 á 15 min stationair had gelopen leek het probleem opgelost te zijn. De eigenaar van dexta is toen met de tractor het land op gereden en heeft een kar vol met mest geladen en is er vervolgens mee op pad gegaan (naar mijn huis toe) Hij moest daarvoor 2 KM rijden en kon onderweg alweer merken en ook ruiken dat de kop heel erg heet begon te worden, na 1,5 KM POEF!! Klapte de koperen pakking er weer tussenuit.

Het lijkt dus eigenlijk op een koel probleem maar dat kan het eigenlijk niet meer zijn, Het gekke is ook dat als het koel water door een aparte temperatuur meter word gemeten, dus van een monteur, dan blijkt het koel water ongeveer 60 graden te zijn. Je zou verwachten dat het koelwater toch heter zou worden, hij blaast de pakkingen er pas uit als de motor belast word.

Nog 1 feit wat ik te horen kreeg is dat de verstuivers van de voorste 2 cilinders behoorlijk verbrand en zwart waren na deze rit, sterker nog de verstuivers leken zo heet te zijn geworden dat ze bijna waren gesmolten.
Valtra-Fordpower
Dan klopt er iets niet aan de waterpomp of thermostaat. Zou je dan denken. 😉
Marc_van_Zuylen
De waterpomp en de thermostaat zijn ook nagekeken en de waterpomp is zelfs vernieuwd.
Valtra-Fordpower
Zijn alle koelkanalen verder ook gecontroleerd?
Marc_van_Zuylen
Ja die zijn met lucht doorgeblazen. De lucht kon gewoon vrij doorstromen naar de uiteinde van de kanalen.
Wimsumar
Beste Marc_van_Zuylen: Ik doe een gok:
Er is een verkeerde koppakking gemonteerd die koeling (koelvloeistofcirculatie) van de cylinderkop blokkeert.
Marc_van_Zuylen
Zou kunnen... Dat ga ik morgen even na vragen. Bedankt!!
jammermaarhelaas
Logischerwijs gedacht heeft @Wimsumar hier denk ik een zeer goede opmerking geplaatst.

Hier een link voor de eventueel benodigde onderdelen:
histoparts.com/webshop/…

Koppakingset, voorkamerdeksletjes en voorkamerdeksel pakking
Valtra-Fordpower
Quote @jammermaarhelaas:
voorkamerdeksletjes

Voorkamer Deksletjes... Juist, volgens mij bedoel je iets anders.... 😃
RPCounty
Naar mijn weten is er maar 1 model koppakkingen voor deze perkins motoren. als het nou de 144 of 152 motor is in beide gevallen is het een koperen pakking. er staat als je een beetje kwaliteit pakking op Front en Top. dis verkeerd om lijkt me ook niet mogelijk. Is bij de revisie niet iets mis gegaan zoals nieuwe bussen monteren blok vlakken en vervolgens niet gekeken of de zuigers niet boven het blok uit steken? dit kan ook tot extreme temperaturen leiden. het verhaal van verstopte koelwaterkanalen doe ik niks op, omdat ik wel vaker heb gezien dat de gaten zo goed als dicht zaten en er nog steeds geen probleem met de koeling was. als hij maar niet met taiwan spul gereviseerd is....
Marc_van_Zuylen
Nee, alle spullen die erin zijn gekomen zijn of wel uit Nederland of wel overgekomen uit Engeland.
RPCounty
Bepco/tracpieces?
Marc_van_Zuylen
@RPCounty Dat moet ik even navragen, daar krijg je morgen antwoord op 😄
RPCounty
Het is dus en super dexta zie ik aan de foto. de inspuitdruk heb je op 150 bar afgesteld neem ik aan.
RPCounty
Als die mooie nieuwe voorkamerdekseltjes maar niet het probleem zijn!
Marc_van_Zuylen
@RPCounty Nee, het is geen super dexta... Het spruitstuk wat op de foto staat is wat er altijd op heeft gezeten. Een super dexta is toch met dubbele koppeling? Dat heeft deze dexta niet.

Edit: oh shit verkeerd gelezen... Maar het is dus geen super dexta 😉
ford5000
Dit is met alle grappen zomaar een donders leerzaam topic aan het worden!
Marc_van_Zuylen
Ja nogal haha 😃 Ik ben het voor een oom vban me uit aan het zoeken die echt met zn handen in het haar zit want hij heeft er al een boel aan uit gegeven om het weer te kunnen gebruiken maar dit blijft hem dwars zitten 😞
Marc_van_Zuylen
Maar ik ga maar eens slapen, ik lees jullie reacties morgen weer, alvast heeeel erg bedankt 😃
RPCounty
Het is in ieder geval wel een super dexta motor aan de mechanische brandtofpomp en het motornummer te zien. daarbij zijn er plenty supers die af fabriek niet doordraaiend zijn geleverd. ik heb zelfs nog een niet doordraaiende new performance super dexta staan dus 1 van de laatsten. HEt schijnt zelfs zo te zijn dat 75 procent van de super majors Niet doordraaiend gebouwd is. Dat is eigenlijk vreemd, want hier zie je zie niet zo vaak.
jammermaarhelaas
@Valtra-Fordpower

Bedoel je het aaneen schrijhven van voorkamer en dekseltjes?

Ik lette er niet zo op, foutje 😄

@Marc_van_Zuylen

Even een suggestie van mij.
Zoals door @RPCounty ook al gezegd is zou het ook kunnen dat de (nieuwe?) deskels niet voldoen (niet vlak, zwak materiaal) of misschien (denk het niet) zit er te weinig draad op de draadeinden en krijg je de deksels niet genoeg geklemd op de kop (nieuwe deksel dunner dan oude deskel, pakking te dun?). Eenvoudige oplossing kan dan zijn het leggen van een sluitring onder de moeren.

Heb je gekeken of de deksel zonder pakking ver genoeg (dus bijna of geheel zonder ruimte tussen dekselafdichtvlak en kop) tegen de kop aan komt? Dit om te weten of de pakking wel genoeg geklemd kan worden. Meteen even kijken of er dan steeds voldraad beschikbaar is voor de moeren zoals al gezegd.

Trouwens complimenten voor je duidelijke uitleg, vraagstelling, foto en terugkoppeling!
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
Eenvoudige oplossing

De klacht is dat de cylinderkop tot verbrandens toe heet wordt. Dit wijst op koelproblemen.
Mogelijk veroorzaakt door een verkeerde koppakking welke de koelkanalen van blok naar kop afsluit.

@ MArc_van_Zuylen:
Tweede suggestie: Hoort deze cylinderkop wel bij het blok? Dat wil zeggen: heeft/hebben mogelijkerwijs vorige recente eigenaar(s) van deze Fordson het 1 en ander bij elkaar "gebeund" en een kop met andere koelkanaalplaatsing gemonteerd?
Marc_van_Zuylen
ZOals ie hier staat is die gekocht en na even nagevraagd te hebben weet me oom ook niet of er misschien een blok van een superdexta voor is gekomen, kan goed zijn dat de motor ooit gaar is geweest en dat ze er een ander blok voor hebben gezet dat weten wij dus niet zeker.

1 ding wat ik nog was vergeten te vertellen en wat waarschijnlijk ook best belangrijk is. De dexta is geheel goed werkend in een schuur geplaatst, ze hebben het koel water eraf gelaten om bevriezen te ver komen. Na de winter hebben ze er weer water opgezet, de accu opgeladen en zijn er toen weer mee gaan werken, maar na enkele dagen ermee gewerkt te hebben zijn de problemen begonnen. Na een paar dagen begon dat met het eruit blazen van de voorkamer pakkingen. Toen was het blok nog helemaal orgineel en vanaf toen zijn ze begonnen met het nakijken en het vervangen van onderdelen, tot aan nu dat het hele blok eigenlijk vernieuwd is.
Marc_van_Zuylen
@RPCounty Zou ik mogen weten hoe je dat kunt zien of het een dexta of een super dexta motor is? Is er een site waar je serienummers op kunt zoeken?
RPCounty
Marc. heeft er al eens iemand aan gedacht dat de thermostaat misschien dicht zit? als dat namelijk het geval is ontstaat er tijdens het vullen een grote luchtbel in de cylinderkop en het thermostaathuis. hierdoor maakt de tempsensor geen contact met water en zul je een lage waarde krijgen op je meter, terwijl het blok bloedheet wordt. wij boren altijd een klein ontluchtingsgaatje in het platte gedeelte van de thermostaat zodat de lucht er uit kan tijdens het vullen. Ik denk hier aan omdat het gedonder begonnen is na het aftappen van het water.....Tja de serienummers kun je misschien wel opvragen, maar ik doe dit op basis van ervaring
ford5000
@RPCounty Ik ken de Dexta's en de Perkins blokjes niet zo goed, maar kan het niet zijn dat de thermostaat verkeerd om in het huisje zit?
Dat ben ik bij Fordjes uit de 1000 serie met koelproblemen al wel eens tegen gekomen.
Dan zegt de eigenaar: "We hebben net de thermostaat vervangen omdat ie niet meer fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur wilde komen, en nu we hem hebben vervangen loopt ie heet."
Meestal kun je er dan donder opzeggen dat ze de nieuwe thermostaat verkeerd om in het huis hebben gezet.
Ik weet niet of dat bij de Perkins 3.144 en 3.152 motoren ook mogelijk is om deze vergissing te maken?
Het schoot me zo door het hoofd toen ik jij de thermostaat ter sprake bracht.
Valtra-Fordpower
Ik heb gevraagd hoe de thermostaat was, en als antwoord het dat beide vervangen zijn, de pomp en thermostaat dus.
Valtra-Fordpower
@jammermaarhelaas
Ik zal even specifieker zijn: Er verschil tussen Deksletjes en dekseltjes (Dek sletjes; Dek seltjes) Oftewel een E en een L omdraaien geeft rare gevolgen 😃 😃
RPCounty
Alles leuk en aardig, en je kunt vervangen wat je wilt maar als de lucht er niet uit kan zal de kop nooit gevuld met vloeistof worden...
hewi
Motor D 3 152 met een kop gemonteerd van D 3 144

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
13